InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Accu’s voor elektrische fietsen

Accu’s voor elektrische fietsen

Accu’s voor elektrische fietsen Elektrische fietsen winnen het steeds meer van de vervuilende en lawaai makende bromfietsen die eigenlijk al heel lang nagenoeg geheel uit het straatbeeld zijn verdwenen. E-bikes kosten geen benzine maar zijn wel afhankelijk van een accu en het opladen daarvan. Er zijn verschillende accu’s verkrijgbaar. In de loop van de jaren zijn er steeds nieuwe ontwikkeld met steeds betere prestaties. Ook is er vooruitgang geboekt in het aantal keren dat een accu kan worden opgeladen en het aantal kilometers dat er mee kan worden gereden.

Verschillende soorten accu’s voor elektrische fietsen

In de tien jaren dat de elektrische fiets langzaam in opkomst is, zijn er diverse soorten accu’s op de markt gebracht, met allemaal hun goede en minder goede eigenschappen. Door het steeds kleiner en lichter worden van de accu’s kunnen deze steeds makkelijker worden weggewerkt in het frame van de fiets. Terwijl de eerste accu’s als lompe kastjes op de pakkendrager werden bevestigd zijn ze nu elegant in het model opgenomen en vallen veel minder op.

Lood-Gel Accu

De lood-gel accu is niet meer van deze tijd. Door het zware gewicht wordt hij niet meer toegepast in moderne elektrische fietsen.

Loodaccu
De eerste elektrische fietsen werden voorzien van loodaccu’s van 24 of 36 Volt. (Goedkopere fietsen zijn soms nog voorzien van dit type.) Een loodaccu gaat onder goede condities 300 oplaadbeurten mee. Maar die accu is geen ideaal product voor een elektrische fiets en een loodaccu is ook niet goed voor het milieu.

Nikkel Cadmium accu
De nikkel cadmium accu wordt nog toegepast bij goedkopere fietsen. Hij is vaak 24 Volt en 5 of 7 Ah. De techniek van deze accu bestaat al lang. Hij is nog steeds goed verkrijgbaar en gedraagt zich prima bij koudere weersomstandigheden. Een correct behandelde nikkel cadmium accu kan vrij lang mee. De actieradius van een 24 Volt en 5 Ah. accu ligt rond de 20 kilometer. Maar om milieutechnische redenen wil de wetgever het gebruik van dit type accu zo veel mogelijk tegengaan. Een nadeel is ook dat deze accu’s volledig leeg gereden moeten worden omdat ze een geheugen hebben. Als de accu slechts voor een deel wordt leeggereden en daarna weer opgeladen verliest hij capaciteit.

Nikkel Metaalhydride accu
De nikkel metaalhydride accu is weer iets later op de markt gekomen. De capaciteit van deze accu is hoger dan van de nikkel cadmium. Zo is bijvoorbeeld 24 V / 9 Ah. goed haalbaar. De accu heeft geen last van het geheugeneffect. Hij is wel gevoelig voor hoge temperaturen en verliest enige stroom door zelfontlading.

Lithium Ion accu
De lithium ion accu wordt veel in moderne fietsen toegepast. Vaak met 25,9 Volt en 10 Ah. Maar andere waarden komen ook voor. De techniek van deze accu is nog steeds in ontwikkeling. De lithium ion is vrij licht van gewicht en daardoor prettig in gebruik. De prijs is tamelijk hoog maar door de grote capaciteit halen ze ook een grote actieradius. De accu kan altijd worden bijgeladen en dat gaat ook zeer snel. Binnen enkele uren is hij weer geheel gevuld.
De lithium ion wordt ook al jaren toegepast in bijvoorbeeld laptops. Om een zo’n hoog mogelijke capaciteit te bereiken wordt er veel geëxperimenteerd met de materialen die in deze accu’s zitten. Dit heeft wel eens geleid tot ontbrandende laptops.

Lithium Polymeer accu

Naast lithium ion is er ook nog de lithium polymeer. Deze is afgeleid van de lithium ion maar heeft geen ronde cellen maar meer vierkante of rechthoekige zakjes. Ze worden wel veel toegepast bij modelbouw maar nog niet veel bij elektrische fietsen. Helaas, want deze accu’s zijn licht in gewicht en kunnen behoorlijke prestaties leveren. Ze kunnen wel 800 keer opgeladen worden.

IJzerfosfaat

Een goede kanshebber voor de toekomst is ook de ijzerfosfaat cel. Deze cellen worden reeds toegepast in professioneel handgereedschap. Verder zijn autofabrikanten aan het bekijken of ze in de toekomst toegepast kunnen worden in hybride auto’s. De cellen zijn duur maar daar staat tegenover dat ze een bijzonder hoog aantal keren oplaadbaar zijn.

Actieradius van accu’s

De actieradius van accu’s is afhankelijk van veel factoren. De grootste afstand wordt behaald bij een lage ondersteuningsstand van ongeveer 70 pedaalomwentelingen per minuut. Verder is van belang een goed onderhouden en lichtlopende fiets met banden op de juiste spanning. Uiteraard zijn ook het gewicht van de berijder, de weersomstandigheden, het aantal keren dat gestopt en weer gestart wordt en het wegdek van belang voor de actieradius. Hij kan daarom variëren van ongeveer 40 tot ongeveer 100 kilometer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Li-ion technologie voor trapondersteuning elektrische fietsElektrische fietsen zijn tegenwoordig in vele merken verkrijgbaar en in alle prijsklassen. Maar uiteraard altijd nog duu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sipa, Pixabay
  • https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/de-accu#.VvGLMjHmo2w

Reageer op het artikel "Accu’s voor elektrische fietsen"

Reacties

Caers, 16-10-2016 15:11 #6
Waar vind ik batterij voor een electrische fiets wattworld staat er op.

S. de Herdt, 15-10-2014 19:10 #5
Ik heb een tweedehands elektrische fiets gekocht van het merk X-track. Nu is er een batterijlader bij van V36 en de batterij is V24. Mag deze batterij daarmee opgeladen worden? Reactie infoteur, 16-10-2014
Beter even in de winkel vragen lijkt mij.

J. van Rijn, 05-08-2014 11:52 #4
Wij hebben in april 2014 een pointer elektrische fiets gekocht maar de accu doet niet wat erin de beschrijving staat
Dit zou moeten zijn 70 a80km met een volle accu. Maar ik kan slechts 50 km halen.
Wij hebben diverse keren contact gehad met dealer en fabrikant maar komen er nog niet uit.wat kunt u ons adviseren?

J. Alaerts, 23-08-2012 11:30 #3
Mijn eerste Lithium ion batterij was na 2 jaren, 2800 km rijden en hooguit een 100 opladingen praktisch niet meer bruikbaar. Merk van de (Duitse?) batterij niet bekend, merk van de fiets Wattworld (E-Move). Heb tegen een gunstprijs een vervanging gekregen.

Albert van Dinter, 16-08-2012 21:59 #2
Ik zoek een accu voor een Sachs elektro de luxe.

Maria, 07-05-2011 08:45 #1
Ik heb in 2009 een E-fiets gekocht merk X-Tract. Door een knie operatie heeft de fiets een poosje stil gestaan.Ik heb volgens het instruktie boekje gehandeld en de accu er uit gehaald. Nu doet hij niets meer. De winkelier zegt dat de accu dood is en dat ik niet goed gehandeld heb.Er moest een los A4 bij gezeten hebben. Die heb ik niet gehad.De accu had al die tijd aan de lader moeten zitten. Dit is wel wat anders dan in het boekje staat.Nu kost een nieuwe accu mij 495.00e.Een fiets van 2 jaar oud en nog geen 1000 km gelopen. Weet u misschien een oplossing voor mij ik vindt dit wel veel geld hoor voor een accu. Reactie infoteur, 07-05-2011
Beste Maria,

Wat een vervelende kwestie. Ik vrees echter dat er niets aan te doen is. Accu's moeten nu eenmaal regelmatig gebruikt en opgeladen worden. Maar ik zou toch ook eens gaan informeren bij een andere handelaar. Je weet maar nooit.

Groet van André

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fiets
Reacties: 6
Schrijf mee!