Accu’s voor elektrische fietsen

Verschillende soorten accu’s voor elektrische fietsen
In de tien jaren dat de elektrische fiets langzaam in opkomst is, zijn er diverse soorten accu’s op de markt gebracht, met allemaal hun goede en minder goede eigenschappen. Door het steeds kleiner en lichter worden van de accu’s kunnen deze steeds makkelijker worden weggewerkt in het frame van de fiets. Terwijl de eerste accu’s als lompe kastjes op de pakkendrager werden bevestigd zijn ze nu elegant in het model opgenomen en vallen veel minder op.Lood-Gel Accu
De lood-gel accu is niet meer van deze tijd. Door het zware gewicht wordt hij niet meer toegepast in moderne elektrische fietsen.
Loodaccu
De eerste elektrische fietsen werden voorzien van loodaccu’s van 24 of 36 Volt. (Goedkopere fietsen zijn soms nog voorzien van dit type.) Een loodaccu gaat onder goede condities 300 oplaadbeurten mee. Maar die accu is geen ideaal product voor een elektrische fiets en een loodaccu is ook niet goed voor het milieu.
Nikkel Cadmium accu
De nikkel cadmium accu wordt nog toegepast bij goedkopere fietsen. Hij is vaak 24 Volt en 5 of 7 Ah. De techniek van deze accu bestaat al lang. Hij is nog steeds goed verkrijgbaar en gedraagt zich prima bij koudere weersomstandigheden. Een correct behandelde nikkel cadmium accu kan vrij lang mee. De actieradius van een 24 Volt en 5 Ah. accu ligt rond de 20 kilometer. Maar om milieutechnische redenen wil de wetgever het gebruik van dit type accu zo veel mogelijk tegengaan. Een nadeel is ook dat deze accu’s volledig leeg gereden moeten worden omdat ze een geheugen hebben. Als de accu slechts voor een deel wordt leeggereden en daarna weer opgeladen verliest hij capaciteit.
Nikkel Metaalhydride accu
De nikkel metaalhydride accu is weer iets later op de markt gekomen. De capaciteit van deze accu is hoger dan van de nikkel cadmium. Zo is bijvoorbeeld 24 V / 9 Ah. goed haalbaar. De accu heeft geen last van het geheugeneffect. Hij is wel gevoelig voor hoge temperaturen en verliest enige stroom door zelfontlading.
Lithium Ion accu
De lithium ion accu wordt veel in moderne fietsen toegepast. Vaak met 25,9 Volt en 10 Ah. Maar andere waarden komen ook voor. De techniek van deze accu is nog steeds in ontwikkeling. De lithium ion is vrij licht van gewicht en daardoor prettig in gebruik. De prijs is tamelijk hoog maar door de grote capaciteit halen ze ook een grote actieradius. De accu kan altijd worden bijgeladen en dat gaat ook zeer snel. Binnen enkele uren is hij weer geheel gevuld.
De lithium ion wordt ook al jaren toegepast in bijvoorbeeld laptops. Om een zo’n hoog mogelijke capaciteit te bereiken wordt er veel geëxperimenteerd met de materialen die in deze accu’s zitten. Dit heeft wel eens geleid tot ontbrandende laptops.
Lithium Polymeer accu
Naast lithium ion is er ook nog de lithium polymeer. Deze is afgeleid van de lithium ion maar heeft geen ronde cellen maar meer vierkante of rechthoekige zakjes. Ze worden wel veel toegepast bij modelbouw maar nog niet veel bij elektrische fietsen. Helaas, want deze accu’s zijn licht in gewicht en kunnen behoorlijke prestaties leveren. Ze kunnen wel 800 keer opgeladen worden.
IJzerfosfaat
Een goede kanshebber voor de toekomst is ook de ijzerfosfaat cel. Deze cellen worden reeds toegepast in professioneel handgereedschap. Verder zijn autofabrikanten aan het bekijken of ze in de toekomst toegepast kunnen worden in hybride auto’s. De cellen zijn duur maar daar staat tegenover dat ze een bijzonder hoog aantal keren oplaadbaar zijn.