InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Oplaadkosten van de fietsaccu

Oplaadkosten van de fietsaccu

De energie van het motortje van de elektrische fiets, ook e-bike genoemd, wordt geleverd door een accu. Het opladen van de accu zal in de meeste gevallen thuis gebeuren waardoor met enkele aanpassingen in een schuurtje of de garage of een andere plek geen hoge kosten gemoeid gaan en deze eenmalig zijn. Telkens terugkerende kosten zijn uiteraard de kosten van de elektriciteit die noodzakelijk is om de accu op te laden.

Lage oplaadkosten van de fietsaccu

Volgens de fabrikantgegevens is het gemiddelde verbruik van elektriciteit bij het opladen van een fietsaccu 0,34 Kwh. Uitgaande van een kilowattprijs van 0,23 euro kost het volledig opladen van een accu slecht ongeveer 0,08 euro. Zelfs ingeval van een minder goede accu of een hogere energieprijs is er nog sprake van zeer lage oplaadkosten.

Nog geen 0,10 euro flinke tocht

Er van uitgaande dat de actieradius van een accu ongeveer 80 kilometer is kost 10 kilometer slechts één eurocent ofwel “tien op een” wat een ander verhaal is dan “een op tien” voor een (weliswaar veel benzine verbruikende) auto. Maar die vergelijking gaat eigenlijk niet op omdat de voortstuwing van een auto heel wat meer energie vergt dan het motortje voor de trapondersteuning. Mocht een actieradius van 80 kilometer niet worden gehaald en dit slechts de helft blijken te zijn dan nog zullen weinig berijders van een e-bike zich er druk om maken dat die onontbeerlijke trapondersteuning nog geen 0,10 euro per flinke fietstocht kost.

Veel ION oplaadpunten

Wie lange of meerdaagse tochten maakt ontkomt niet aan het opladen onderweg. SPARTA, die de uitvinding van de elektrische fiets claimt, heeft echter ook aan het opladen onderweg gedacht. De uitvinder van de e-bike bedacht een systeem waarbij in samenwerking met de horeca door heel Nederland een groot aantal oplaadpunten werd gerealiseerd. Die zogenaamde ION® punten zijn te vinden bij talrijke cafés en restaurants. Ze zijn herkenbaar aan de afbeelding ION®. Zo’n oplaadpunt bestaat uit een plek, meestal vlak naast een terras, waar de bezitters van de elektrische fiets de accu via een gewoon stopcontact kunnen aansluiten op 220 volt. De accu kan zodoende aan de stroom terwijl de berijder uitrust en zijn kopje koffie drinkt of zich tegoed doet aan andere drankjes (beter geen alcohol en zeker niet teveel) of versnaperingen.

Terugverdienen door extra klandizie

Die speciaal aan te leggen stopcontacten dienen (spat)waterdicht te zijn. Meestal zijn er minstens vier naast elkaar gemonteerd zodat bijvoorbeeld twee fietsende stellen tegelijk hun accu’s kunnen bijladen. Er dient voldoende tussenruimte te zijn om de fietsen makkelijk te plaatsen. Een dergelijke voorzienig, als extra service van een café of restaurant, kan ook extra klandizie opleveren als er voor voldoende opvallendheid en publiciteit wordt gezorgd. Zo verdient de aanleg van een oplaadpunt zich vrij snel terug.

Minder kosten dan suikerzakje

Overigens betekent dit niet dat de aanbieder van een oplaadservice 0,08 euro per oplading van de accu van een klant kwijt is. Immers zal een tussenlading zelden bestaan uit een volledige oplading al was het alleen al omdat niet iedereen de gehele oplaadtijd doet over een kop koffie al dan niet met een stuk appeltaart of andere lekkernijen. Gemiddeld zal het wellicht neerkomen op 0,04 euro wat de uitbater waarschijnlijk nog minder zal kosten dan het suikerzakje bij de koffie.

Aantal oplaadpunten stijgt

Naast de ION punten zijn er ook veel andere uitbaters die de oplaadservice aan hun klanten bieden. In de meeste gevallen wordt het opladen gratis aangeboden indien ook een consumptie wordt genuttigd. Zeker is ook te verwachten dat het aantal oplaadpunten de komende tijd sterk zal stijgen nu de e-bike nog steeds aan populariteit wint zowel bij gebruikers die de auto laten staan en met de fiets naar het werk gaan als voor toertochtrijders voor wie de vele kilometers zonder trapondersteuning teveel zijn geworden. Ook vele andere wielrijders schaffen zich gaarne een fiets met trapondersteuning aan vanwege het grote gemak bijvoorbeeld met tegenwind of in heuvelachtig terrein.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sparta.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Oplaadkosten van de fietsaccu"

Reacties

J. van Capelleveen, 21-07-2015 13:42 #2
Vraag: Ik heb een e-bike met een Bosch tussenmotor, accu 400Ah. Met derailleur (fietst lekker licht ook zonder ondersteuning).
Met de wind in de rug schakel ik de ondersteuning "OFF". Ik ga er vanuit dat ik dan de accu spaar en meer km's met ondersteuning heb bij een lange rit. De fietsenmaker zegt echter dat dat niet het geval is. Bij uitgeschakelde ondersteuning blijft volgens hem de accu toch stroom verbruiken. Wat is waar?

Alex, 03-06-2014 13:23 #1
80 km? Heb net accu laten reviseren kan nu met pijn en moeite 35 km halen
Mijn vriendin heeft een lifebike van halfords 3 jaar oud komt amper 23km ver

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 04-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Aanschaf e-bike
Reacties: 2
Schrijf mee!