InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Accu elektrische fiets onderweg opladen

Accu elektrische fiets onderweg opladen

Accu elektrische fiets onderweg opladen Fietsers met een elektrische fiets met trapondersteuning zijn gebonden aan een bepaald maximum aantal kilometers voor een fietstocht. Afhankelijk van de kwaliteit van de accu en de stand waarin de ondersteuning is ingesteld kunnen de meeste middagtochten wel zonder bijladen gehaald worden. Maar dat is bij langere dagtochten niet altijd het geval. Gelukkig zijn er echter mogelijkheden om onderweg bij te laden. Het aantal oplaadpunten breidt steeds uit zoals bij terrassen en tuincentra.

Accu elektrische fiets opladen als service aan voorbijgangers

Slimme horeca ondernemers weten welke service ze aan voorbijgangers moeten bieden. Zo heeft ooit iemand een speciale servicemogelijkheid voor fietsers bedacht. Velen volgden hem daarna en dat aantal zal zeker toenemen. Die uitbaters zorgen namelijk voor een oplaadpunt voor fietsaccu´s. Terwijl de klanten genieten van een hapje en een drankje staat de fiets aan het “stroominfuus”. Een stekkerdoos is gauw gemaakt op de plek waar een fiets een poos gestald kan worden.

Lange routes met onderweg opladen

Bezoekers zijn blij als ze hun lege accu van de e-bike kunnen opladen en hun tocht na een poos kunnen vervolgen zonder volledig op eigen kracht de pedalen rond te moeten draaien omdat de accu leeg is. Sportievelingen die vroeger op een gewone fiets lange ritten konden maken, maar dat op een gewone fiets niet meer kunnen, zijn niet meer genoodzaakt kortere routes te plannen vanwege een lege accu.

Toenemend aantal oplaadpunten

Het aanleggen van een oplaadpunt is in het algemeen geen probleem. Veel terrassen hebben wel ergens een stopcontact van waaruit met enige handigheid een doorverbinding kan worden gemaakt naar een omheinend muurtje of zo. Een speciale stekkerdoos voor buiten en een waterdichte leiding er naar toe is al voldoende. Een moderne accu heeft niet zo veel oplaadtijd nodig waarna weer vrolijk verder kan worden gefietst na het nuttigen van een drankje en een hapje. Vooral zestigplussers, die in toenemend aantal kiezen voor de elektrische fiets als vervoermiddel, maken dankbaar gebruik van de nieuwe service van de uitbaters langs veelbereden routes. Maar er verschijnen ook andere oplaadpunten zoals bijvoorbeeld bij tuincentra en dat zal zeker toenemen.

Goed voorbereiden voorkomt verrassingen en verhoogt plezier

Het is bij een lange tocht wel aan te bevelen om thuis al op internet te zoeken op welke plekken onderweg opgeladen kan worden om niet verrast te worden met een lege accu. Evenals het goed plannen van een route, wat tegenwoordig eenvoudig kan via knooppunten, zal ook het vermijden van de onaangename verrassing van een lege accu het plezier aan de fietstocht vergroten. Een makkelijke website om meer dan 2000 oplaadpunten in Nederland en België te vinden is http://www.fietsen.123.nl/page/oplaadpunten-overzicht. Met een paar muisbewegingen, draaien aan het muiswieltje en eventueel inzoomen zijn op elke gewenste route wel één of meer oplaadpunten te vinden met een overzichtskaart als beginpunt op die website.

Alternatief met zonnecollectoren

Een heel nieuwe ontwikkeling op het gebied van opladen onderweg is met zonnecollectoren. Het bedrijf Mihatra heeft een fietstas ontwikkeld met zonnecollectoren. In uitgeklapte toestand laadt de accu op tijdens het fietsen en ook op momenten dat de fiets ergens neergezet wordt om een kop koffie te gaan drinken op een terras. Voorwaarde is wel dat de zon schijnt of er op zijn minst voldoende licht is wat echter ook bij bewolking voldoende kan zijn. De firma gaat er prat op dat die manier van opladen een milieuvriendelijke is. De fietstassen met zonnecollectoren zijn te koop bij een fietsenspeciaalzaak maar zijn wel behoorlijk prijzig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Elektrische auto: voordelen & nadelenEen elektrische auto is een auto die wordt aangedreven door een elektromotor en op elektriciteit rijdt. Tot nu toe loopt…
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Bronnen en referenties
  • http://www.fietsen.123.nl/entry/14321/elektrische-fiets-onderweg-pladen-met-zonnepaneel-op-fietstas
  • http://www.elektrischefietsen.com/accessoires/accus/het-laden-en-bewaren-van-een-accu
  • http://www.e-fiets.nl/elektrische-fiets-accu
  • http://www.fietsen.123.nl/page/oplaadpunten-overzicht

Reageer op het artikel "Accu elektrische fiets onderweg opladen"

Reactie

Ans de Geus, 11-08-2016 11:53 #1
Bij de oplaadpunten voor een e-bike kan je de accu opladen. Moet je dan de oplader meenemen van de fiets?

Groetjes Ans Reactie infoteur, 11-08-2016
Jazeker Ans. De oplader meenemen want die kunnen per fietsmerk verschillend zijn. En een beetje bagage meer of minder in de fietstas merk je bij een e-bike immers niet.
Groet van André Dierick (Rickandie)

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: E-bike
Reacties: 1
Schrijf mee!