mijn kijk opGroter vermogen en hogere snelheid van elektrische fiets
Een elektrische fiets is een uitkomst voor degenen die nog fit genoeg zijn om aan het verkeer deel te nemen maar toch niet meer de kracht in de benen hebben om tegen de wind in te fietsen. De hulp die het elektromotortje hen biedt is juist voldoende om toch nog behoorlijk mobiel te kunnen zijn. Maar voor velen is de snelheid die behaalt kan worden eigenlijk niet zo gunstig. Het inschatten van verkeerssituaties is bij hogere snelheden moeilijker en op de oude tweewieler waren zij die snelheden niet meer gewend. Het opvoeren van het vermogen is daarom helemaal ongunstig.
Elektrische fiets voor sommigen eigenlijk te snel
Toch schuilt er een gevaar in die elektrische fietsen voor sommigen die het moderne verkeer eigenlijk niet meer aan kunnen. Het gemak waarmee ze zelf met de elektrische fiets een tempo van 25 kilometer per uur kunnen halen is ook erg groot. Door de herinnering aan de tijden dat zo’n tempo nog volledig op eigen kracht gehaald werd zal niet meteen een waarschuwingslampje gaan branden als het eigenlijk te snel gaat.
Hoger vermogen van elektrische fiets
Verkeerssituaties inschatten vanuit vroegere ervaringen is niet hetzelfde als op een leeftijd dat alles nu eenmaal trager wordt. Daar komt bij dat er stemmen opgaan om het vermogen van de elektrische fiets te verhogen waardoor ook de snelheid van de fiets hoger wordt waardoor het berijden voor velen toch echt onverantwoord wordt.
Verkeersregels en geen verplichte verzekering
Volgens de wet is een elektrische fiets hetzelfde als een gewone fiets en gelden dus dezelfde verkeersregels. Ook andere regels zijn gelijk van toepassing zoals geen verplichting voor het afsluiten van een verzekering. De regels waar een elektrische fiets binnen blijft zijn namelijk:
Een maximaal motorvermogen van 250 watt.
De fiets kan niet geheel zelfstandig rijden op het motorvermogen maar er moet ook getrapt worden.
De ondersteuning levert maximaal een tempo van 25 kilometer per uur op.
Categorie van de elektrische fiets
Die laatste regel is nu het probleem. Bij een groter vermogen van de motor en een hogere snelheid zou de elektrische fiets wel eens niet meer in de categorie fietsen thuis kunnen horen maar tot de motorvoertuigen worden gerekend. Overigens blijft hij dan ten opzichte van een motorfiets en
bromfiets de voordelen houden van geen geluidsoverlast en geen uitstoot van verontreinigende stoffen en blijft de elektrische fiets ook een uitstekend vervoermiddel voor verplaatsing van woning naar werk.
Postfiets, vrachtfiets en heuvelachtig terrein
Een van de organisaties die pleit voor het verhogen van het vermogen is de ETRA (Europese overkoepeling van fietsbrancheorganisaties). De argumentatie daarbij is dat de fiets dan geschikt zou worden als postfiets en vrachtfiets en ook veel meer mogelijkheden biedt voor gebruik op heuvelachtig terrein.
Minder aantrekkelijk bij verandering van regelgeving
Fabrikanten zien een dergelijke ontwikkeling enerzijds wel zitten omdat dan een geheel nieuwe markt ontstaat maar anderzijds zijn ze bang voor verandering van de regelgeving voor de huidige markt. De elektrische fiets valt dan wellicht voortaan onder de regels van een motorfiets waardoor verzekeringsplicht ontstaat en het dragen van een helm verplicht wordt en daardoor voor veel berijders niet meer aantrekkelijk.
Opvoeren bijna onmogelijk
Ook bestaat dan het gevaar dat de motor door de gebruiker wordt opgevoerd zoals dat bij een motorfiets ook het geval is. Anderen zijn niet zo bang voor het opvoeren omdat de motor van een elektrische fiets zodanig is weggestopt dat nagenoeg de hele fiets gesloopt zou moeten worden om aan de motor te kunnen sleutelen.
Meer vermogen voor zwaarlijvigen
Sommige voorstanders van het vergoten van het vermogen gaat het niet om een hogere snelheid maar om meer capaciteit waardoor de elektrische fiets de milieuonvriendelijke motorfietsen in binnensteden zou kunnen vervangen. Ook kan een groter vermogen noodzakelijk zijn voor zwaarlijvige mensen die iets meer vermogen nodig hebben om op gang te kunnen komen.
Verkeersgedrag aanpassen
Een hogere snelheid kan zeker ook problemen opleveren in het totale verkeersgedrag. Voor velen zal wellicht een langdurige gewenning noodzakelijk zijn. Immers het inschatten van de snelheid van een fietser door een automobilist is een ervaringskwestie die is gebaseerd op een verwacht tempo van ergens tussen 16 en 22 kilometer per uur. Als die snelheid aanzienlijk hoger is zal zeker ook de automobilist zich moeten aanpassen om ongelukken, vooral met oudere gebruikers van de
elektrische fiets, te voorkomen en de
veiligheid in de stad hoog te houden.
Lees verder