mijn kijk opInhalen met elektrische fiets
Jarenlang tegen de wind in ploeteren op de fiets is eigenlijk amper een probleem geweest voor de meeste wielrijders. Uiteraard fietst het wat lekkerder met een flinke wind in de rug. Maar in ons winderige landje was iedereen behoorlijk gewend aan de wind op kop. Maar nu schijnt die tolerantie ten opzichte van moeder natuur ineens verdwenen te zijn. Vooral oudere wielrijders gaan massaal over op de aanschaf van een elektrische fiets. Een probleem daarbij is soms de snelheid. Inhalen bijvoorbeeld gaat veel makkelijker en dat levert wel eens moeilijke verkeerssituaties op.
Elektrisch hulpmotortje voor tegenwind
Elektrisch dat wil zeggen, er zit een elektrisch motortje ergens bijna onzichtbaar weggewerkt in het frame van de fiets. De intensiteit van dat motortje kan worden ingesteld in verschillende standen. Terwijl de berijder gewoon trapt kan het motortje voor extra energie zorgen en helpen bij het makkelijker ronddraaien van de trappers. Hoe harder de tegenwind hoe meer een beroep gedaan wordt op het hulpmotortje.
Soorten accu’s
De fiets wordt dus voortaan voortgestuwd door twee energiebronnen. Een menselijke en een die uit een accu wordt gehaald. Wie minder geld wil uitgeven kiest een nikkel cadmium accu. Een duurdere en ook van iets betere kwaliteit is de nikkel metaalhydride accu en het neusje van de zalm is momenteel een
lithium ion accu. Deze accu is vrij licht van gewicht maar is wel redelijk prijzig. Er kan echter een groter aantal kilometers mee worden afgelegd zonder opnieuw bijladen. Het bijladen gaat overigens zeer snel binnen enkele uren.
Rustpauze bij oplaadpunt
Bij een goede planning en op tijd voldoende vermogen van de accu die voor de elektriciteit zorgt kunnen fietstochten van een behoorlijk aantal kilometers worden afgelegd. Wie zijn
route kent en weet waar zich oplaadpunten bevinden, kan zelfs bij een rustpauze de accu weer honderd procent opladen en verder fietsen. Op die manier wordt per dag soms het dubbele aantal kilometers van vroegere tochten gehaald. Oplaadpunten komen er bovendien steeds meer omdat vooral uitbaters van zonnige terrassen langs fietsroutes beseffen dat er goede handel in zit om oplaadmogelijkheden aan te bieden.
Snelheidsduivels razen voorbij
Maar leuk zijn die elektrische fietsen niet voor weggebruikers zonder elektromotortje. Terwijl voorheen ieder naar eigen kracht fietstochten maakte komen nu snelheidsduivels voorbij die zich veel minder inspannen en toch veel harder rijden. Menige niet gemotoriseerde fietser ergert zich aan dit nieuwe fenomeen. Het valt ook niet mee om rond de midlifecrisis en een tempo van toch ergens in de buurt van twintig kilometer per uur een oude grijsaard voorbij te zien snellen. Met een fiets met elektromotortje wordt met gemak een tempo van ver in de twintig gehaald en dat lijkt een groot verschil voor iemand die ouderwets tegen de wind in ploetert.
Tweede of derde fiets
In een land met sowieso al vele miljoenen fietsen is het voor veel mensen geen probleem om de nodige honderden euro’s neer te tellen voor een
elektrische fiets die vaak de tweede fiets (naast de stadsfiets) en soms ook de derde fiets (de nauwelijks meer gebruikte mountainbike) per persoon is die thuis ergens moet worden gestald. Een echtpaar zit dan al gauw met problemen. Maar meestal zijn de berijders van die fietsen ouder en hebben dus geen kinderen meer thuis dus en dat scheelt ruimte.
Iedereen wennen aan snelheid
Maar of de veiligheid op de weg niet veel meer in gevaar komt met het groeiend aantal elektrische fietsen is maar zeer de vraag.
Ouderen hebben vaak moeite met de snelheid van het huidige verkeer. Als ze hun tempo niet aanpassen aan het teruglopen van de snelheid waarmee verkeerssituaties worden ingeschat gaat de
veiligheid er zeker niet op vooruit. Ook kunnen automobilisten de situatie verkeerd inschatten. Bij een oudere persoon op een fiets wordt meestal toch een bepaald tempo verwacht. Gesteund door een elektromotortje kan de fietser veel sneller bij het kruispunt zijn dan door automobilisten wordt ingeschat. Een kwestie van wennen? Kan zo zijn maar dat moet dan toch zeker de komende jaren gebeuren bij de snelle groei van het aantal elektrisch fietsen.
Lees verder