InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Helm voor kinderen op de fiets in het verkeer

Helm voor kinderen op de fiets in het verkeer

Jaarlijks vallen er in het verkeer enkele tientallen doden en enkele honderden gewonden onder kinderen tot veertien jaar. Elke dag komt er een aantal kinderen in het ziekenhuis terecht. De hersenen van jonge mensen zijn eigenlijk nog onvoldoende ontwikkeld om veilig aan het drukke verkeer te kunnen deelnemen. Het is daarom van groot belang dat een kind een helm draagt wat in sommige andere landen al verplicht is.

Rol van de ouders

De concentratie van vooral jonge kinderen is nog onvoldoende. Zij kunnen ook niet goed inschatten hoe het gedrag van andere verkeersdeelnemers is en bijvoorbeeld de snelheid van auto’s. Hun lengte is onvoldoende om over auto’s heen te kunnen kijken waardoor ze obstakels kunnen missen. Ook het houden van de balans op de fiets is nog onzeker. En het ontbreekt ook nog vaak aan kennis van de verkeersregels.
Ouders hebben bij het verkeersgedrag van kinderen een belangrijke rol. Dat begint al vóór het fietsen, met lopend op de stoep uit te leggen hoe het verkeer werkt. Daar moet ook al goed worden geleerd wat het kind moet doen en met welke afstanden en snelheden van auto’s het rekening moet houden.

Helm dragen voor kinderen verplichten?

Veel ongelukken hebben hoofdletsel tot gevolg. De meeste kinderen met hoofdletsel hebben dat als resultaat van instabiliteit, omdat kinderen nu eenmaal makkelijk vallen, door een nog te wankel evenwicht. Daarom is het dragen van een helm op de fiets voor kinderen een goede bescherming. Het dragen van een helm is in Duitsland en sommige andere landen verplicht. Nederland kent die verplichting niet. Maar door het dragen van een helm wordt de kans op hoofdletsel sterk verminderd.
Uit onderzoeken blijkt dat bijna 90 procent van de geënquêteerden voorstander is van het verplicht stellen van fietshelmen voor kinderen. Naar schatting draagt nu slechts tussen 10 en 20 procent van de kinderen tussen 4 en 8 jaar een fietshelm. De bescherming in huis, bijvoorbeeld door het plaatsen van een traphekje, lijkt soms groter dan buiten.

De juiste helm

Bij het kiezen van een fietshelm is een aantal dingen van belang. De helm moet goed op het hoofd passen en blijven zitten om voldoende schokdemping te bieden bij een val. Een proef kan hierbij worden genomen door plotseling flink van achteren aan de helm te trekken. Niet leuk voor het kind maar wel een effectieve controle. Ook moeten de bandjes onder de kin goed aansluiten en blijven zitten tijdens zo’n test. De helm mag niet te groot zijn waardoor het gezichtsveld zou worden belemmerd. Het kind moet de helm zelf op en af kunnen doen waardoor de bevestiging niet te moeilijk mag zijn. Een bijkomend voordeel van de aanschaf van een helm is dat die ook voor skateboarden en rolschaatsen gebruikt kan worden.

Drukte bij scholen

Een extra gevaarlijke situatie voor de kinderen die op de fiets naar school gaan wordt veroorzaakt door de vele ouders die hun kinderen met de auto brengen. Die ouders zorgen voor extra drukte in de buurt van de school. Volgens onderzoek gebeurt eenderde van de ongevallen met kinderen onderweg van huis naar school of van school naar huis.
Dat kinderen met de auto worden gehaald en gebracht heeft niet altijd met de afstand te maken. Het is veel vaker een kwestie van tijdsnood op de vroege ochtend. Met als gevolg dat het rondom de scholen veel te druk is met auto’s ten koste van de veiligheid van de kinderen. Juist in dit soort situaties is het van groot belang dat kinderen een helm dragen.

Gezien worden in het verkeer

Een ander belangrijke zaak in het verkeer is dat kinderen goed moeten opvallen. Bij slecht weer en in het donker is het van belang dat kinderen gezien worden. Daar zijn diverse hulpmiddelen voor verkrijgbaar zoals vaantjes voor op de fiets, reflecterende banden om de arm, reflecterende hesjes, jassen met reflecterende strepen en diverse andere reflectoren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veilig fietsen met de fietshelmVeilig fietsen met de fietshelmZonder fietshelm op de fiets stappen is voor de meeste mensen een gewoonte. In het verkeer zie je bijna niemand met een…
Een goede fietshelm kopenEen goede fietshelm kopenNederland behoort tot de landen waar het dragen van een fietshelm in het dagelijks verkeer niet verplicht is. Merkwaardi…
Is een fietshelm dragen zinvol?Is een fietshelm dragen zinvol?De pot op de kop is niet razend populair, maar voor uw veiligheid is hij zeker de moeite waard om dragen. Een fietshelm…
Snorfiets en elektrische fiets, verkeersregels en voordelenSnorfiets en elektrische fiets, verkeersregels en voordelenDe snorfiets is een prettig vervoersmiddel en voor steeds meer mensen een aantrekkelijk voertuig. Je hoefde er voorheen…
Een fietshelm: geen slecht ideeEen fietshelm: geen slecht ideeNederlanders zijn geboren fietsers. Vanaf onze vroegste jeugd worden we in kinderstoeltjes op fietsen gezet en elke oude…

Reageer op het artikel "Helm voor kinderen op de fiets in het verkeer"

Reactie

Pavla, 03-09-2016 21:18 #1
"Uit onderzoeken blijkt dat bijna 90 procent van de geënquêteerden voorstander is van het verplicht stellen van fietshelmen voor kinderen. Naar schatting draagt nu slechts tussen 10 en 20 procent van de kinderen tussen 4 en 8 jaar een fietshelm"

Goede dag, dat vind ik toch best apart, dat 90 % van de gevraagden voorstander is van het verplicht stellen van fietshelm voor kinderen, maar toch zo weinig kinderen een fietshelm dragen. In mijn omgeving zie ik bijna geen basisschoolkinderen met een fietshelm. Onze kinderen (9 en 7 jaar) hebben een fietshelm. Het liefst zou ik, dat ze deze nog een aantal jaar dragen, maar ik kan me voorstellen, dat ze dan op het VO echt de enige worden en buiten de boot vallen. Jammer is het. Ik kom zelf uit Tsjechië en daar is de fietshelm tot 16 jaar verplicht. Ik zou hopen, dat het in Nederland ook zo was.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!