InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Waar moet ik op letten als ik een racefiets koop?

Waar moet ik op letten als ik een racefiets koop?

Het wielertoerisme is tegenwoordig erg in. Als je zelf wilt beginnen met het fietsen op een racefiets zijn er enkele belangerijke dingen waar je rekening mee moet houden als je een racefiets kiest.

Wat is er belangerijk?

Twee hele belangerijke dingen waar je rekening mee moet houden zijn de fietsmaat, ook wel kadermaat genoemd en het type van de groep waarme je fiets is afgemonteerd.

Fietsmaat

De fietsmaat is een erg belangrijk iets omdat het invloed heeft op het comfort waar je mee rijd. Wanneer je met een verkeerde fietsmaat rijdt kan je klachten zoals rugpijn ontwikkelen.

Hoe bereken ik mijn fietsmaat?

Als eerste moet je je "binnenbeen hoogte" bepalen. Dit doe je door bloodsvoets aan de binnenkant van je been de hoogte van je voetvlak tot je lies te meten.

Binnenbeen hoogteFramemaat
66 cm43 cm
74 cm48 cm
77 cm50 cm
78 cm51 cm
80 cm52 cm
83 cm54 cm
85 cm55 cm
86 cm56 cm
89 cm58 cm
91 cm61 cm

Deze methode komt meestal overeen met de werkelijke behoeften. Het is echter een goed idee om toch even de fiets uit te testen om helemaal zeker te zijn van de maat.

Wat wordt er bedoeld met "de groep waar de fiets mee is afgemonteerd"?

Met de groep wordt bedoeld welke versnellingsmechanisme, remmen, ... er op het frame zitten. Er zijn groepen verkrijgbaar in verschillenende prijs en kwaliteidscategoriën.

Wat is een goede groep?

De twee voornaamste fabricanten van groepen zijn Shimano, SRAM en Campagnolo.

In de onderstaande tabel staan de groepen van mindere (bovenaan) naar hogere kwaliteit gerangschikt (onderaan).

CampagnoloShimanoSRAM
XenonSora
MirageTiagra
Veloce
105
Centaur
UltegraRival
Chorus
Dura-AceForce
Record

Over deze rangschikking kan tussen fans van Campagnolo en Shimano gediscussieerd worden maar het geeft wel een ruwe schets weer van de verhoudingen.

Als je een tweedehands fiets koopt wordt het aangeraden om minstens voor een 105 of Veloce groep te gaan.

Koop ik een nieuwe of een tweedehands fiets?

Vaak wordt er als advies gegeven dat je met een budget van 500 euro of minder best voor een tweedehands fiets kan gaan. Sommigen raden zelfs aan om met een budget van onder de 800 euro voor een tweedehands fiets te gaan.

Wat zijn de risico's en gevaren van een tweedehands fiets?

Er zijn veel wielertoerist die regelmatig nieuw materiaal aankopen en dan hun "ouder" materiaal te koop aanbieden. Vaak is dit materiaal erg geschikt voor een beginnende wielertoerist.
Op die manier krijg je de kans om voor een scherpe prijs toch op goed materiaal te kunnen rijden.

Het is altijd wel aangeraden om iemand met wat kennis van zaken mee te nemen als je een tweedehands fiets gaat kopen. Zo vermeid je dat je met een fiets naar huis gaat waar al meteen onderdelen aan moeten vervangen worden.
© 2010 - 2019 Timvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tweedehands racefiets kopenTweedehands racefiets kopenWaar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands racefiets? Met goede kennis over de leeftijd, het onderhoud en…
Racefiets kopen? Kosten en tipsRacefiets kopen? Kosten en tipsWielerwedstrijden zoals de Tour de France zetten menigeen aan om zelf ook een racefiets te kopen. De racefietsen waarop…
Advies bij aanschaf van een racefietsBen je op zoek naar een (nieuwe) racefiets en weet je niet waar je nou precies op moet letten? Dit artikel informeert je…
De juiste maat fiets bepalen aan de hand van je lengteDe juiste maat fiets bepalen aan de hand van je lengteNederland is een fietsland bij uitstek. Echter om comfortabel te kunnen fietsen, is het heel belangrijk dat je de juiste…
Waar op letten bij kopen van een lichte racefietsOm een goede lichte racefiets te kopen is het verstandig jezelf goed van te voren te laten informeren. Er zijn zeer veel…

Reageer op het artikel "Waar moet ik op letten als ik een racefiets koop?"

Infoteur: Timvd
Laatste update: 06-08-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!