Met de vouwfiets van het station of de bushalte naar je werk
Je ziet ze steeds meer opduiken in het stadsbeeld, de vouwfietsen. Daar waar ze vroeger met verbazing werden nagekeken zijn ze nu gemeengoed geworden. De verwachting is dat hun aantal nog in aantal zal toenemen.
Geschiedenis
De geschiedenis van de moderne vouwfiets begint in de periode net voor de Tweede Wereldoorlog: de eerste werden gebouwd voor militaire doeleinden. De BSA-fiets werd onder andere gebruikt door de Canadese troepen bij de landing in Normandië. Ook de Japanners beschikten over een fiets met kleine wielen en een hoog stuur.
Na de oorlog was er vraag van de man in de straat naar een vouwfiets voor pendelaars die een deel van het traject naar en van hun werk per fiets wilden afleggen en deze op het openbaar vervoer konden meenemen.
Vandaag de dag kan men een vouwfiets zonder problemen op tram of trein meenemen daar waar je voor een gewone fiets op de trein moet betalen.
Wat vinden mensen belangrijk bij een vouwfiets?
- De meesten vinden het handig om over een compact model te beschikken zodat het makkelijk kan meegedragen worden zonder te veel tijd te moeten spenderen om het te vouwen. Bij goede modellen blijft de opgevouwen fiets mooi stabiel staan en worden de verschillende onderdelen goed bij elkaar gehouden. De Brompton is de populairste in deze categorie.
- Anderen beschikken liever over een model met grotere wielen wat het aangenamer rijden maakt. Bij de compacte stadsfietsen scoort onder andere de Dahon Roo goed.
- Wie wenst dat zijn vouwfiets over specifieke rijeigenschappen beschikt, waarbij het vouwen of delen van ondergeschikt belang zijn en alleen dienstbaar zijn omdat ze dan bijvoorbeeld makkelijk in de auto kunnen worden meegenomen kiest eerder voor de luxe vouw- of deelfiets als de Birdy of de Koga.
- Als de prijs niet te hoog mag zijn kun je gaan voor de goedkopere vouwfietsen rond de 150 euro. Dan beschik je niet over een kwaliteitsfiets, maar over een simpele stadsfiets voor kortere ritjes. De Rhino Weekendstar is hier een goed voorbeeld van.
Wat zijn belangrijke elementen bij de keuze van de vouwfiets?
- De vouwtechniek: uiteraard is het belangrijk dat je niet te lang moet sukkelen om de fiets in- of uit elkaar te vouwen. Bij de meeste lukt dat aardig met de handleiding en wat oefenen binnen de minuut.
- De wielen: het ligt voor de hand dat vouwfietsen vaak kleine wielen hebben. Hoe kleiner hoe compacter ze kunnen worden opgevouwen, maar ook: hoe kleiner hoe minder rijcomfort en hoe onveiliger.
- De versnellingen: de meeste gebruikers hebben niet de bedoeling met hun vouwfiets lange afstanden af te leggen. Meestal volstaat dan één versnelling. Maar wie heuvels over moet heeft natuurlijk nood aan meer versnellingen. Kies dan voor een merk dat die in de aanbieding heeft.
- Het gewicht: bedoeling van een vouwfiets is om hem mee op het openbaar vervoer te kunnen nemen. Hoe lichter het gewicht hoe makkelijker je hem kunt dragen. Een aluminium frame weegt aanmerkelijk lichter dan een ijzeren. Sommige modellen wegen 15 kilo. Forse spierballen zijn dan een voordeel.
- De grootte: ben je een grote fietser doe je best een testritje vooraleer je aankoop te doen, want niet alle modellen zijn geschikt voor grote fietsers.
- De aandrijving: je hebt de keuze tussen een klassieke ketting, een cardanas of een aandrijfriem. Bij de laatste twee hoef je geen ketting te smeren, maar een cardanas verzwaart dan weer je fiets.
- De prijs: vouwfietsen zijn duurder dan gewone fietsen. Er zijn modellen die 1500 euro kosten, maar ook hier geldt: alles hangt ervan af wat je van je vouwfiets verwacht en wat je portefeuille kan dragen.
Bagage
Gezien de specifieke constructie van de vouwfiets is er nooit veel plaats voor het meenemen van bagage. Plaats je die bijvoorbeeld op het bagagerek zal je er makkelijk met je hakken tegenaan schoppen omdat het wiel lager is en tegen de trapas aanzit. Sommige modellen bieden de mogelijkheid om een draagtas vooraan te plaatsen.
Vermits dit type fiets vooral in het woon- werkverkeer wordt gebruikt lijkt een rugzak voor noodzakelijke bagage nog het makkelijkst.