InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Kies voor de fiets voor kleine verplaatsingen

Kies voor de fiets voor kleine verplaatsingen

Weinigen kiezen voor de fiets voor kleine verplaatsingen, omdat ze zo verslaafd zijn aan de auto dat ze de voordelen van het fietsen niet inzien. Geef de fiets ook een kans en ga eens na welke voordelen aan het fietsen verbonden zijn.

Koning Auto is moeilijk van de troon te stoten

We staan er niet meer bij stil dat er nog andere manieren van vervoer bestaan buiten de auto om kleine verplaatsingen te maken. Het lijkt wel of we met zijn allen de gemakzucht bovenaan onze agenda hebben geplaatst. Nochtans biedt de fiets een aantal voordelen die ons allen ten goede komen.

Het belangrijkste is ongetwijfeld de boost voor onze gezondheid. Niemand kan nog ontkennen dat onze gezondheid gebaat is met meer lichaamsbeweging: wie niet graag tijd uittrekt voor sport wegens ‘een overladen agenda’ kan van de nood een deugd maken: in de stad kleine boodschappen doen, zijn financiële zaakjes regelen in de bank, even langs gaan in de post, een gelegenheidsbezoekje bij een vriend, naar de kapper…

En wat met de kinderen? Denk je werkelijk dat ze het erg vinden om af en toe met de fiets naar de school te moeten, zeker als dat kan in het gezelschap van vrienden?

De fiets vormt een aangenaam en gezond alternatief en geeft je het gevoel een kleine bijdrage te leveren tot een beter milieu. Gezondheid en ecologie… is dat geen mooie combinatie? En om in te zien dat fietsen goedkoper is dan autorijden hoef je geen ingewikkelde berekeningen op je rekenmachientje te maken.

Trouwens, de tijdwinst waarmee menigeen schermt om het veelvuldig gebruik van de wagen te verantwoorden, klopt niet altijd: denk maar eens aan de files op de meest onverwachte momenten, de opstoppingen voor verkeerslichten, de eindeloze zoektocht naar een parkeerplaats in het stadscentrum…

Waaraan moet de fiets wettelijk voldoen?

Wie toch voor de fiets kiest, moet zich uiteraard houden aan een aantal wettelijke bepalingen om in orde te zijn. We sommen ze even voor je op.

  • Gezien worden is een basisvoorwaarde om veilig door het verkeer te laveren. Dus beschikt de fiets over een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan (knipperlichten zijn ook toegestaan), een witte reflector vooraan, gele of oranje reflectoren op het wiel en/of witte reflecterende stroken aan weerszijden van de banden, gele of oranje reflectoren aan de pedalen en een rode reflector achteraan.
  • Doeltreffende remmen aan beide wielen.
  • Een goed functionerende bel die tot 20 meter ver te horen is.

Waarover beschikt de fiets liefst ook?

  • Een fietspomp voor de binnenband en ander gereedschap mocht er zich een ander probleem voordoen.
  • Een hangslot waarmee je je fiets kan vastzetten. Een U-hangslot biedt meer weerstand dan de gewone fietssloten.
  • Een ingegraveerd nummer in het kader. Het nationaal registernummer kan je door de politie laten ingraveren.

Wat wordt de fietser aangeraden?

  • Om voldoende gezien te worden draagt de fietser best een geel of oranje fluorescerend vestje of een fluorescerende band om de armen of de benen, zeker bij invallende duisternis of ‘s nachts.
  • De valhelm is niet verplicht maar kan dienstbaar zijn als je ernstig ten val komt.

Wat mag niet?

  • Om je veiligheid te garanderen mag je niet zonder handen fietsen.
  • Op je bagagerek mag je geen passagier vervoeren en zeker niet op je kader.
  • Zonder specifiek kinderzitje mag je geen kind vervoeren.
  • Rijden met een dier aan de leiband.
  • Zich laten voorttrekken door motor of auto.
  • Telefoneren terwijl je rijdt.

Hoe kan je diefstal voorkomen?

  • In de eerste plaats zorg je ervoor dat je fiets goed is afgesloten vooraleer je hem achterlaat, ook al ben je maar even weg. Je doet dat aan het kader met een sleuteltje als het slot in de fiets is verwerkt of met een hangslot. Best maak je je fiets vast aan een vast voorwerp. Laat niets achter op je fiets op je bagagerek of in fietstassen.
  • Zorg ervoor dat het nationaal registernummer in je kader is gegraveerd of voorzie het van een uniek merkteken zodat je fiets makkelijk te herkennen is.
  • Vraag een fietspas bij het gemeentebestuur of bij de lokale politie. Daarop noteer je merk en model van de fiets, type, kleur, afmetingen wielen, framenummer, bijzondere kenmerken zoals beschadigingen, eigen aanpassingen, kinderzitje, bagagedrager, fietstassen enzomeer, de identiteit van de eigenaar en zijn adres. Hieraan kan je eventueel een foto toevoegen.

De weg naar je doel

Automobilisten schermen wel eens met het argument dat fietsen op de openbare weg levensgevaarlijk is. Dat is soms ook wel zo en zeker in sommige grote Vlaamse steden waar er weinig voor de veiligheid van de fietser wordt gedaan (hoewel ook hier stilaan verandering in komt). In Nederland heerst er een fietsvriendelijker klimaat dan in Vlaanderen, wat te verklaren is door het feit dat Nederlanders de fiets sowieso als een handig dagelijks vervoermiddel beschouwen en op die manier al lang een plaats voor de fiets in de stad hebben opgeëist.

Uiteraard fiets je het best langs wegen met afgescheiden fietspaden. Maar je kunt alternatieve routes uittekenen langs rustige woonstraten ook al leg je dan soms een iets langere afstand af. Landbouwwegen kunnen ook en er zijn tal van uitgestippelde routes voor fietsers doorheen het hele land. Er is het bewegwijzerde fietsknooppuntennetwerk dat na de eeuwwisseling systematisch in Vlaanderen werd uitgewerkt en dat rustige en veilige fietswegen garandeert. Ook steeds meer regio’s in Nederland beschikken over een fietsroutenetwerk. Ze kunnen je behulpzaam zijn om je eigen route uit te tekenen.
Gerelateerde artikelen
Een fietsroute kiezenEen fietsroute kiezenOf u nu een wielrenner bent of een fanatieke gezelligheids fietser, de fietsroute is altijd een belangrijke factor voor…
Wandelen en Fietsen in het Overijssels VechtdalHet Overijssels Vechtdal is een prachtig gebied, met vele verschillende landschappen. Om het Overijssels Vechtdal optima…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…
Fiets gestolen, wat nu?Fiets gestolen, wat nu?Jaarlijks worden er veel fietsen, snorfietsen en bromfietsen gestolen. Veel van de fietsen, bromfietsen en andere rijwie…

Reageer op het artikel "Kies voor de fiets voor kleine verplaatsingen"

Reactie

Evert, 01-10-2010 17:16 #1
Volgens de wet mag je wel mobiel telefoneren op de fiets (tenzij gevaar vor het verkeer).
Waar staat dat je geen passagier op de bagagedrager mag meenemen?

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 17-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!