Ervaringen met de e-bike: duurzame mobiliteit
Elke dag via school naar het werk en vice versa. Ca. 100 km per week aan milieu, energie, tijd en geld besparen en gratis conditietraining. Over e-bike testen, specifieke weetjes van e-bikes, praktijkvoorbeelden en acties als ‘Fietsen Scoort’ en ‘Win Elektrische Batavusfiets’ van Nuon.
Testen van de e-bike
Natuurlijk kan je alle testen bekijken, van de Consumentenbond t/m die van De Telegraaf, maar uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel budget je hebt (misschien doet je werkgever mee aan het Nationale Fietsplan) en hoe vaak je de batterij wilt of moet opladen (afhankelijk van actieradius). De keuze wordt dan al veel makkelijker.
Specifieke punten van de e-bike
- Een e-bike met een lage instap is minder stabiel dan een e-bike met twee stangen. Dit merk je in de bochten en is dus minder geschikt met een kind achterop;
- Een accu die lawaai maakt is niet aan te bevelen, je e-bike lijkt dan net op een snorfiets;
- Minder ondersteuning als je langzaam fietst is niet handig, met een kind naast je op de fiets ga je zo wie zo langzamer;
- Als je je e-bike op een fietsendrager van de auto wilt kunnen zetten, is een afneembare accu aan te bevelen. De fiets zou (samen met een 2e fiets) te zwaar voor de drager kunnen zijn;
- Je kunt telefoneren met je mobieltje zonder dat dit extra inspanning kost;
Voordelen van de e-bike
Milieuvriendelijk
Natuurlijk is het leuk als je milieuvriendelijk in het verkeer bent, maar uiteindelijk gaat het er toch om hoe je je voelt na een ritje op de fiets.
Bezweet en moe?
Ben je bezweet of niet? Zo ja, dan is dat lastig, want dan moet je weer andere kleren aan gaan doen. Ben je moe of niet? Zo ja, dan is dat vervelend, want je hebt waarschijnlijk nog wel het een en ander te doen. De kernvraag is: Kan je daarna gelijk aan de slag, aan het werk, bijvoorbeeld achter je computer aan je bureau gaan zitten, mensen te woord staan of gaan stofzuigen? Of heb je nog een uur nodig om bij te komen?
Energie en tijd besparen
Een feit is dat je met de e-bike je energie bespaart en daardoor dus meer energie overhoudt. Een ander belangrijk punt is dat het tijdbesparend is ten opzichte van de gewone fiets. Je kan met de e-bike zonder moeite 25 km per uur fietsen, terwijl je met een gewone fiets met moeite 20 km per uur haalt. Terwijl dat met een gewone fiets met een kind achterop of naast je natuurlijk nog lager ligt.
Kind achterop?
Een kind achterop de e-bike merk je niet. Dus even je kinderen op de fiets naar school brengen is geen punt meer. Ook vergeleken met de fietskarren, want die zijn toch nog vaak zwaar en ‘onhandig’, behalve dan de elektrische bakfiets.
Parkeren geen probleem
Bij school of het werk parkeren – zeker bij wegwerkzaamheden - levert in tegenstelling tot de auto met de e-bike geen probleem, dus dat bespaart ook weer tijd.
Conditie opbouwen en geld besparen
Omdat je lichter trapt, ga je meer fietsen, wat dus goed is voor je conditie. De auto laat je eerder staan, waardoor je - ondanks je drukke week - ook aan beweging hebt gedaan. Hierdoor bespaar je weer geld en tijd, want je hoeft niet naar een sportschool o.i.d. Je bouwt zo gratis je conditie op. Daarnaast zijn korte ritjes met de auto relatief duur, dus dat geld spaar je ook uit.
Blessures
Heb je een beetje haast of ben je gewoon sportief, dan loop je – met de gewone fiets - nog wel eens kans op blessures. Pijn aan je knie o.i.d. Dit is bij de e-bike niet mogelijk, want je wordt ondersteund bij het trappen. Heb je een blessure, anders dan van het fietsen (bijvoorbeeld aan je nek of rug), dan is fietsen met de e-bike ook geschikter, want het trappen kost je dus minder kracht, waardoor je blessure in ieder geval niet ernstiger wordt.
Trendsetten
Het zou ook een goede trend zijn, als niet alleen ouderen op de e-bike stappen. Het is tamelijk irritant als je 'op z'n hardst' fietst en een ouder iemand komt je rustig trappend - met kleinkind achterop - voorbij fietsen. Al geldt dat dan wellicht altijd, als je zelf niet op een e-bike zit. Die tijd is nu dus voorbij: allemaal op de e-bike.
Duurzame mobiliteit met elektrische fiets
In september 2010 vond in Nederland weer de Europese Mobiliteitsweek ter bevordering van duurzame mobiliteit plaats. Het programma bestaat – zoals ieder jaar - ondermeer uit de campagne ‘Fietsen Scoort’, die werknemers en werkgevers ondersteunt om vaker de fiets te gebruiken voor het woon-werkverkeer (http://www.weekvandevooruitgang.nl/programma/op-de-fiets). Deze campagne loopt het hele daar door. De hoofdprijs is een nieuwe fiets. De eindstand 2010 is als volgt: (148) medewerkers van Dow Benelux hebben het meeste aantal kilometers (419.366 km) gereden. In 2009 werd het meeste aantal kilometers (307.613 km) door (159) medewerkers van Fortis Bank Nederland gereden. Tot nog toe loopt de RUG – Rijksuniversiteit Groningen voorop in 2011 met 44 deelnemers en in totaal 3.682 km.
Bij zulke afstanden ga je toch denken, dat enkele deelnemers een e-bike hebben?
Win een elektrische fiets
Op de website van Nuonlentegids kunt u meedoen aan een prijsvraag om kans te maken op een elektrische Batavusfiets t.w.v. € 2.299,-. Deze prijsvraag loopt tot en met 31 mei 2011.