InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Ervaringen met de e-bike: duurzame mobiliteit

Ervaringen met de e-bike: duurzame mobiliteit

Elke dag via school naar het werk en vice versa. Ca. 100 km per week aan milieu, energie, tijd en geld besparen en gratis conditietraining. Over e-bike testen, specifieke weetjes van e-bikes, praktijkvoorbeelden en acties als ‘Fietsen Scoort’ en ‘Win Elektrische Batavusfiets’ van Nuon.

Testen van de e-bike

Natuurlijk kan je alle testen bekijken, van de Consumentenbond t/m die van De Telegraaf, maar uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel budget je hebt (misschien doet je werkgever mee aan het Nationale Fietsplan) en hoe vaak je de batterij wilt of moet opladen (afhankelijk van actieradius). De keuze wordt dan al veel makkelijker.

Specifieke punten van de e-bike

  • Een e-bike met een lage instap is minder stabiel dan een e-bike met twee stangen. Dit merk je in de bochten en is dus minder geschikt met een kind achterop;
  • Een accu die lawaai maakt is niet aan te bevelen, je e-bike lijkt dan net op een snorfiets;
  • Minder ondersteuning als je langzaam fietst is niet handig, met een kind naast je op de fiets ga je zo wie zo langzamer;
  • Als je je e-bike op een fietsendrager van de auto wilt kunnen zetten, is een afneembare accu aan te bevelen. De fiets zou (samen met een 2e fiets) te zwaar voor de drager kunnen zijn;
  • Je kunt telefoneren met je mobieltje zonder dat dit extra inspanning kost;

Voordelen van de e-bike

Milieuvriendelijk

Natuurlijk is het leuk als je milieuvriendelijk in het verkeer bent, maar uiteindelijk gaat het er toch om hoe je je voelt na een ritje op de fiets.

Bezweet en moe?

Ben je bezweet of niet? Zo ja, dan is dat lastig, want dan moet je weer andere kleren aan gaan doen. Ben je moe of niet? Zo ja, dan is dat vervelend, want je hebt waarschijnlijk nog wel het een en ander te doen. De kernvraag is: Kan je daarna gelijk aan de slag, aan het werk, bijvoorbeeld achter je computer aan je bureau gaan zitten, mensen te woord staan of gaan stofzuigen? Of heb je nog een uur nodig om bij te komen?

Energie en tijd besparen

Een feit is dat je met de e-bike je energie bespaart en daardoor dus meer energie overhoudt. Een ander belangrijk punt is dat het tijdbesparend is ten opzichte van de gewone fiets. Je kan met de e-bike zonder moeite 25 km per uur fietsen, terwijl je met een gewone fiets met moeite 20 km per uur haalt. Terwijl dat met een gewone fiets met een kind achterop of naast je natuurlijk nog lager ligt.

Kind achterop?

Een kind achterop de e-bike merk je niet. Dus even je kinderen op de fiets naar school brengen is geen punt meer. Ook vergeleken met de fietskarren, want die zijn toch nog vaak zwaar en ‘onhandig’, behalve dan de elektrische bakfiets.

Parkeren geen probleem

Bij school of het werk parkeren – zeker bij wegwerkzaamheden - levert in tegenstelling tot de auto met de e-bike geen probleem, dus dat bespaart ook weer tijd.

Conditie opbouwen en geld besparen

Omdat je lichter trapt, ga je meer fietsen, wat dus goed is voor je conditie. De auto laat je eerder staan, waardoor je - ondanks je drukke week - ook aan beweging hebt gedaan. Hierdoor bespaar je weer geld en tijd, want je hoeft niet naar een sportschool o.i.d. Je bouwt zo gratis je conditie op. Daarnaast zijn korte ritjes met de auto relatief duur, dus dat geld spaar je ook uit.

Blessures

Heb je een beetje haast of ben je gewoon sportief, dan loop je – met de gewone fiets - nog wel eens kans op blessures. Pijn aan je knie o.i.d. Dit is bij de e-bike niet mogelijk, want je wordt ondersteund bij het trappen. Heb je een blessure, anders dan van het fietsen (bijvoorbeeld aan je nek of rug), dan is fietsen met de e-bike ook geschikter, want het trappen kost je dus minder kracht, waardoor je blessure in ieder geval niet ernstiger wordt.

Trendsetten

Het zou ook een goede trend zijn, als niet alleen ouderen op de e-bike stappen. Het is tamelijk irritant als je 'op z'n hardst' fietst en een ouder iemand komt je rustig trappend - met kleinkind achterop - voorbij fietsen. Al geldt dat dan wellicht altijd, als je zelf niet op een e-bike zit. Die tijd is nu dus voorbij: allemaal op de e-bike.

Duurzame mobiliteit met elektrische fiets

In september 2010 vond in Nederland weer de Europese Mobiliteitsweek ter bevordering van duurzame mobiliteit plaats. Het programma bestaat – zoals ieder jaar - ondermeer uit de campagne ‘Fietsen Scoort’, die werknemers en werkgevers ondersteunt om vaker de fiets te gebruiken voor het woon-werkverkeer (http://www.weekvandevooruitgang.nl/programma/op-de-fiets). Deze campagne loopt het hele daar door. De hoofdprijs is een nieuwe fiets. De eindstand 2010 is als volgt: (148) medewerkers van Dow Benelux hebben het meeste aantal kilometers (419.366 km) gereden. In 2009 werd het meeste aantal kilometers (307.613 km) door (159) medewerkers van Fortis Bank Nederland gereden. Tot nog toe loopt de RUG – Rijksuniversiteit Groningen voorop in 2011 met 44 deelnemers en in totaal 3.682 km.
Bij zulke afstanden ga je toch denken, dat enkele deelnemers een e-bike hebben?

Win een elektrische fiets

Op de website van Nuonlentegids kunt u meedoen aan een prijsvraag om kans te maken op een elektrische Batavusfiets t.w.v. € 2.299,-. Deze prijsvraag loopt tot en met 31 mei 2011.
© 2010 - 2019 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
E-bike of pedelec: verschillen en voordelenE-bike of pedelec: verschillen en voordelenDe e-bike heeft zijn imago als vervoermiddel voor gepensioneerden en senioren al lang van zich afgeworpen en bewijst zic…
De E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets is meer en meer in trek bij Nederlanders en Belgen. De E-bike is een comfortabel fietsver…
Elektrische fiets tweedehands of zelfbouwDe prijzen van nieuwe elektrische fietsen zijn dermate hoog dat niet iedereen over het benodigde bedrag beschikt en daar…

Reageer op het artikel "Ervaringen met de e-bike: duurzame mobiliteit"

Reacties

Deinfodeler (infoteur), 02-02-2011 10:19 #2
Beste Sylvia,

Zelf heb ik de Giant Twist Go Double. Ik heb min of meer dezelfde problemen. Een e-bike zou niet harder mogen dan 25 km per uur, maar Giant vermindert de trapondersteuning al in de hogere versnellingen (bij mij 7 en 8). Dit blijkt vooral voor de versies uit 2010 te gelden. Een Batavus heeft deze problemen niet, er is een versie, waarbij de grens pas bij 30 ligt (maar dat is wettelijk niet toegestaan). Ik rijd dus nu altijd in de 6e versnelling, maar had al snel door dat je regelmatig moet trappen, anders krijg je dat horten en stoten (net zoals bij het verkeerd koppelen in auto). Als ik langzamer ga, moet ik dus echt naar z'n 5. Ik heb mijn onvrede ook bij fietsenmaker neergelegd: waarom een 7e en 8e versnelling, die je toch niet kan gebruiken, ik ben jong en wil hard.
De fietsenmaker kwam eerst met driver uit 2010, maar is nu sinds oktober 2010 bezig om via fabrikant (in China?) driver uit 2009 te bestellen, die moet beter zijn. Ik wacht nog steeds af en heb me inmiddels bij deze problemen neergelegd, temeer daar ik in ieder geval niet meer zo moe ben na een stuk hard fietsen.

Succes ermee, met vriendelijke groet,

Sylvia, 01-02-2011 19:36 #1
Sinds een maand rijdt ik op een'nieuwe Giant Twist Go Power (1 sterke accu 36V) en het bevalt me eerlijk gezegd niet goed. De ondersteuning gaat met horten en stoten. Vanaf ca. 20 km/u voel je bij iedere trap afremmen ipv ondersteuning. Met veel moeite en zwaar trappen tegen weerstand komt de teller tot 24.6. De fietsenhandelaar zegt dat dit vokomen normaal is en 'typisch Giant'. Een desillusie! Is dit typisch Giant of heb ik een maandagochtendmodel?

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 03-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 2
Schrijf mee!