E-bike of pedelec: verschillen en voordelen
De e-bike heeft zijn imago als vervoermiddel voor gepensioneerden en senioren al lang van zich afgeworpen en bewijst zich vooral in de stad als een steeds populairder alternatief voor auto en fiets. De indrukwekkende verkoopcijfers bevestigen het succes van deze met elektromotor uitgeruste fiets. Strikt genomen is de term e-bike is niet geheel juist, omdat het merendeel van alle gemotoriseerde fietsen dat wordt verkocht, pedelecs zijn. Mensen die een fiets met elektromotor willen kopen vragen zich af waar precies het verschil in zit en welk model ze moeten kiezen bij aanschaf.
E-bike of pedelec?
De term e-bike staat voor elektro-bike en wordt eigenlijk meer als een verzamelnaam voor fietsen met hulpmotor gebruikt. Fietsen met elektromotor worden echter, afhankelijk van hun technische structuur, in twee categorieën verdeeld. Wordt de motor bediend door het draaien van een handgreep of door het indrukken van een knop, dan gaat het strikt genomen om een e-bike. Een dergelijke elektrische fiets kan elektrisch of als een normale fiets worden bediend. Bij een pedelec daarentegen wordt de motor pas actief als de bestuurder op de pedalen trapt. De pedelec heeft daarom het gebruik van eigen spierkracht nodig.
De hulpmotor
De motor van een conventionele elektrische fiets ondersteunt de bestuurder slechts tot een snelheid van maximaal 25 km per uur terwijl de meeste pedelecs elektrisch slechts snelheden bereiken van 20 km per uur. Wie sneller wil zijn, moet vertrouwen op eigen fysieke kracht.
S-pedelec
Een bijzondere vorm is de zogenaamde S-pedelec (de ‘s’ staat voor speed) waarvan de motor pas uitschakelt bij een snelheid van 45 km. Door hun hoge snelheid worden S-pedelecs niet als fietsen, maar als bromfietsen beschouwd.
Tips voor het kopen van een e-bike
Elektrische fietsen zijn technische hoogstandjes die zich maar met moeite laten repareren. Daarom moet bij aanschaf vooral worden gelet op hoge kwaliteit en duurzame apparatuur. Accu en motor en hun positie, zijn de belangrijkste aspecten en moeten zorgvuldig en afhankelijk van het gebruik van de fiets worden geselecteerd. In principe worden e-bikes aangeboden met de motor voorin, achterin, en in het midden. Een motor in het midden is altijd een veilige keuze, omdat zich bij die positionering de verdeling van het gewicht bij onverwachte manoeuvres niet snel laat veranderen.
Voordelen van fietsen met hulpmotor
Een fiets met hulpmotor is een krachtig transportmiddel dat behendig voorbij elke opstopping of file in het stadsverkeer zoeft. Tegelijkertijd kunnen met een elektrische fiets in een korte tijd flinke afstanden worden overbrugd zonder dat die van het lichaam een te zware belasting te vragen. Korte fietstochtjes door de week en het doen van boodschappen zijn met de e-bike even gemakkelijk te doen als langere tochten in het weekend.
De elektrische fiets spaart de portemonnee en het milieu
Het is dan ook niet verwonderlijk dat in het straatbeeld steeds meer van deze high-tech-fietsen waargenomen worden. Voor het verkeer in de stad bieden e-bikes een zinvol alternatief voor de auto. Veel werkende mensen laten hun auto's tegenwoordig thuis en zijn wezenlijk sneller op de werkplek met de elektrische fiets en sparen op die manier ook de portemonnee en het milieu.
De veiligheid van e-bikes
Volgens een bericht in Dagblad De Limburger van januari 2017 keert de e-bike steeds minder terug in de ongevals-statistieken. Toch kan er met name voor ouderen nog het een en ander verbeterd worden aan de veiligheid van e-bikes. Niet minder dan 75% van de fietsgewonden zijn ouderen. Zij zijn vaak niet gewend aan de kracht en snelheid van de elektrische fiets. En soms gaat dat wel eens mis. Het fietslab van de TU Delft heeft om die reden in 2016 een revolutionaire stuurassistent ontwikkeld. Dat is een elektromotortje op het stuur dat de besturing overneemt op het moment dat men dreigt om te vallen. Volgens projectleider Schwab kan het wel nog enkele jaren duren voordat fietsfabrikanten de e-bike met stuurrassistent in productie zullen nemen. Overigens is hij van mening dat ook de overheid voor de korte termijn de veiligheid voor gebruikers van de fiets met hulpmotor al kan verhogen door de regelgeving eens kritisch onder de loep te nemen.