Ervaringen met de Giant Twist Go Double
In maart 2009 werd de Giant Twist (Comfort CS Lite) door de consumentenbond benoemd tot de Beste Koop Elektrische Fiets 2009. In mei 2010 wordt de Giant Twist Go Double getest en krijgt 4 sterren. Over deze e-bike staat in detail: ‘Hij heeft een groot bereik, de ondersteuning is gelijkmatig en hij heeft een uitgebreid display’. Een beschouwing over de Giant Twist Go Double.
Keuze tot de Giant Twist Go Double
Omdat door de consumentenbondonderzoekers in 2010 het bereik, de accukwaliteit en het motorvermogen niet zijn gemeten, moet u wat dat betreft vertrouwen op de gegevens van 2009. In de Elektrische Fietsen Test van 2010 staan bij de details over de verschillende e-bikes opmerkingen als:
- ‘De kleine accu (dus geen groot bereik) is relatief snel leeg en de motorkracht is – ook in de hoogste stand – niet zo sterk.’;
- ‘De motor maakt veel geluid, de regeling van de ondersteuning is primitief en het frame niet stijf.’;
- ‘De accu moet continu aan de lader en de vrij zware fiets (30 kg) is niet zo stijf geconstrueerd.’;
- ‘De motor levert weinig steun bij lage snelheid. De fiets is niet zo wendbaar (zwaar voorwiel) en hij is op details wat kwetsbaar.’;
- ‘Bij constante snelheid biedt hij wat minder ondersteuning; het display is beperkt en het accuslot zwak.’;
- ‘Het uitnemen van de accu is lastig en fietsen vergt wat meer kracht.’.
Een e-bike koopt u om de ondersteuning en om het bereik. Bovenstaande negatieve punten leidden tot de keuze op de Giant Twist Go Double. Temeer daar de fietsenmaker wees op het enorme voordeel van de twee Lithium-ION 26 V 9AH accu’s. Is de ene accu leeg, dan gaat u verder op de ander. Ondertussen laadt u de eerste accu op.
Bezwaren Giant Go Double weerlegt
Het bezwaar, dat de consumentenbond in de test van mei 2010, bij de Giant Twist Go Double maakt is: ‘Er zit een verend effect in de pedalen, hij is zwaar en de accu’s terugplaatsen – ze moeten los om te laden – gaat lastig.’ Dit is te weerleggen met de volgende argumenten:
- Op het damesmodel is geen verend effect in de pedalen te constateren;
- Natuurlijk is de fiets zwaar met twee accu’s, maar daar heeft u wel een bereik van circa 130 km mee;
- De Giant Twist Go Double fietst niet zwaar, alleen in de schuur zetten vergt wat extra inspanning. Maar met een plankje naar de drempel van de schuurdeur is dit al snel op te lossen (laat de display aan en zet de versnelling in stand 1);
- De accu’s zijn heel eenvoudig en zonder probleem van het damesmodel af te halen. Doe de sleutel in slot – wel vasthouden -, de hendel omhoog en de accu trekt u zo uit de houder. Het mooie is, dat de accu’s in een speciale hoes in de fietstas zitten.
Het gevoel op de Giant Twist Go Double
Het is werkelijk een heel bijzondere ervaring, om met weinig inspanning - want u moet blijven trappen – ‘door weer en wind’ te fietsen. Het lijkt alsof u op een machientje zit en de eerste keer zal het u ook ‘te hard' gaan. U moet zelfs remmen, maar al snel zult u erachter komen, dat u dan gewoon even niet trapt. Als u een kind achterop heeft, dan merkt u daar niets van, uw snelheid wordt er niet door beïnvloed. En een heuveltje op gaat moeiteloos, alsof u in een auto zit. Wat u normaal met de auto zou doen, doet u nu met de fiets, omdat het gewoon leuk is om dat met uw e-bike te doen.
Maar wilt u harder, dan moet u wel harder trappen. De Giant Twist Go Double heeft 8 Shimano Nexus versnellingen.
Over eventuele tikken en schokken: als je het licht aan doet, heb je het ook niet over de klik die je hoort en met een auto moet je ook goed schakelen en op het toerental letten.
Feiten uit ervaring met de Giant Twist Go Double
- Als u hoofdzakelijk in de Sport-stand rijdt, dat wil zeggen met de meeste ondersteuning, dan rijdt u ongeveer 46 km op één batterij.
- U rijdt achtereenvolgens met de Eco-, Normaal- en Sport-stand steeds ongeveer 1 km per uur meer, sneller dus.
- De trapondersteuning in de 7e en 8e versnelling wordt minder.
Lees verder