InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Ervaringen met de Giant Twist Go Double

Ervaringen met de Giant Twist Go Double

In maart 2009 werd de Giant Twist (Comfort CS Lite) door de consumentenbond benoemd tot de Beste Koop Elektrische Fiets 2009. In mei 2010 wordt de Giant Twist Go Double getest en krijgt 4 sterren. Over deze e-bike staat in detail: ‘Hij heeft een groot bereik, de ondersteuning is gelijkmatig en hij heeft een uitgebreid display’. Een beschouwing over de Giant Twist Go Double.

Keuze tot de Giant Twist Go Double

Omdat door de consumentenbondonderzoekers in 2010 het bereik, de accukwaliteit en het motorvermogen niet zijn gemeten, moet u wat dat betreft vertrouwen op de gegevens van 2009. In de Elektrische Fietsen Test van 2010 staan bij de details over de verschillende e-bikes opmerkingen als:
  • ‘De kleine accu (dus geen groot bereik) is relatief snel leeg en de motorkracht is – ook in de hoogste stand – niet zo sterk.’;
  • ‘De motor maakt veel geluid, de regeling van de ondersteuning is primitief en het frame niet stijf.’;
  • ‘De accu moet continu aan de lader en de vrij zware fiets (30 kg) is niet zo stijf geconstrueerd.’;
  • ‘De motor levert weinig steun bij lage snelheid. De fiets is niet zo wendbaar (zwaar voorwiel) en hij is op details wat kwetsbaar.’;
  • ‘Bij constante snelheid biedt hij wat minder ondersteuning; het display is beperkt en het accuslot zwak.’;
  • ‘Het uitnemen van de accu is lastig en fietsen vergt wat meer kracht.’.

Een e-bike koopt u om de ondersteuning en om het bereik. Bovenstaande negatieve punten leidden tot de keuze op de Giant Twist Go Double. Temeer daar de fietsenmaker wees op het enorme voordeel van de twee Lithium-ION 26 V 9AH accu’s. Is de ene accu leeg, dan gaat u verder op de ander. Ondertussen laadt u de eerste accu op.

Bezwaren Giant Go Double weerlegt

Het bezwaar, dat de consumentenbond in de test van mei 2010, bij de Giant Twist Go Double maakt is: ‘Er zit een verend effect in de pedalen, hij is zwaar en de accu’s terugplaatsen – ze moeten los om te laden – gaat lastig.’ Dit is te weerleggen met de volgende argumenten:
  • Op het damesmodel is geen verend effect in de pedalen te constateren;
  • Natuurlijk is de fiets zwaar met twee accu’s, maar daar heeft u wel een bereik van circa 130 km mee;
  • De Giant Twist Go Double fietst niet zwaar, alleen in de schuur zetten vergt wat extra inspanning. Maar met een plankje naar de drempel van de schuurdeur is dit al snel op te lossen (laat de display aan en zet de versnelling in stand 1);
  • De accu’s zijn heel eenvoudig en zonder probleem van het damesmodel af te halen. Doe de sleutel in slot – wel vasthouden -, de hendel omhoog en de accu trekt u zo uit de houder. Het mooie is, dat de accu’s in een speciale hoes in de fietstas zitten.

Het gevoel op de Giant Twist Go Double

Het is werkelijk een heel bijzondere ervaring, om met weinig inspanning - want u moet blijven trappen – ‘door weer en wind’ te fietsen. Het lijkt alsof u op een machientje zit en de eerste keer zal het u ook ‘te hard' gaan. U moet zelfs remmen, maar al snel zult u erachter komen, dat u dan gewoon even niet trapt. Als u een kind achterop heeft, dan merkt u daar niets van, uw snelheid wordt er niet door beïnvloed. En een heuveltje op gaat moeiteloos, alsof u in een auto zit. Wat u normaal met de auto zou doen, doet u nu met de fiets, omdat het gewoon leuk is om dat met uw e-bike te doen.
Maar wilt u harder, dan moet u wel harder trappen. De Giant Twist Go Double heeft 8 Shimano Nexus versnellingen.
Over eventuele tikken en schokken: als je het licht aan doet, heb je het ook niet over de klik die je hoort en met een auto moet je ook goed schakelen en op het toerental letten.

Feiten uit ervaring met de Giant Twist Go Double

  • Als u hoofdzakelijk in de Sport-stand rijdt, dat wil zeggen met de meeste ondersteuning, dan rijdt u ongeveer 46 km op één batterij.
  • U rijdt achtereenvolgens met de Eco-, Normaal- en Sport-stand steeds ongeveer 1 km per uur meer, sneller dus.
  • De trapondersteuning in de 7e en 8e versnelling wordt minder.

Lees verder

© 2010 - 2019 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De tien beste e-bikes/elektrische fietsenAnno 2013 is een op de zes verkochte fiets een elektrische fiets. De fietshandel in Nederland verdient er al 40 procent…
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
Let's twist again, tophit van Chubby Checker!Let's twist again, tophit van Chubby Checker!"Come on everybody!" "We're gonna do the twist and it goes like this!" Ook nu nog geniet de swingende hit "Let's twist a…
Merken elektrische fietsen, bijzonderheden en prijsklassenEr zijn waarschijnlijk veel meer merken van elektrische fietsen dan menigeen denkt. Naast een aantal topmerken beschikt…
Fietsen in de Tour de France: de GiantFietsen in de Tour de France: de GiantNederland wordt in de Tour de France vertegenwoordigd door de Raboploeg. Op wat voor fietsen rijden onze wielrenners eig…

Reageer op het artikel "Ervaringen met de Giant Twist Go Double"

Reacties

Van Praet Jos, 25-06-2015 17:38 #5
Rijd alleen met mijn giant twist go double als het droog weer is. mijn fiets is nog nieuw plotseling een batterij stuk.dus
ik op zoek naar nieuwe of geriviseerde tot ik de prijs hoorde niet normaal meer zal nooit nog ee giant kopen voel mij echt bedrogen… wie kan mij helpen aan betaalbare batterijen grtj ik

F. Haas, 20-03-2013 11:40 #4
Wat een onzin, dat de Giant twist zo'n geweldige fiets is ik heb er een al iets meer dan twee jaar maar, naar een paar maanden liep de Accu Bereik al terug. Ik heb nog nooit de beweerde bereik gehaald ik mag nu blij zijn als ik 25 Km per accu haal en dat dus altijd in de (middenstand) als ik als een keer bij tegenwind hem op sport zet dan is hij al leeg bij 11 KM! de beloofde kwaliteit van de Accu's loop zwaar achter!? In de praktijk. Ik werk plm 9,0 Km van mijn Huis ik moet idere dag 1 accu opladen dus plm 18 a 20 Km kan ik met een accu draaien? Hoezo Kwaliteit.
Ik raad een ieder die overweegt een Giant te kopen wel 10 x na te denken voordat hij of zij zicht in de maling laat nemen. koop een goedkope elektrische fiets van Plm. 900.00 Euro dan kan je om de 3 jaar een nieuwe kopen en hou je nog een leuke fiets over!

Fietsforens, 05-08-2011 12:09 #3
Sinds een jaar rij ik op de Giant twist go power (2010)met enkele accu dagelijks op en neer naar kantoor, per dag ongeveer 33 km. Omdat ik altijd optrek in de laagste versnelling, veel lange stukken en altijd in de eco stand rij is mijn accu na 2 dagen nog niet leeg. De opgegeven actieradius van 70 km haal ik dan ook ruimschoots. Alleen bij harde tegenwind en bij vorst laad ik mijn batterij elke dag op. Een veel gehoord commentaar dat de electromotor veel geluid produceert komt mijn insziens door rijden in een te hoge versnelling. Ik hoor de motor alleen als ik in de 1e versnelling een dijk of brug op moet. Inmiddels heb ik zo'n 6500 km gereden met deze fiets en ben zeer tevreden, toch zijn er wat zaken die beter kunnen. De computer (ridecontrol) laat wat te wensen over. De bediening gaat moeizaam (de knoppen zijn stug en de instellingen gaan ook veel te ingewikkeld). Verder wordt de capaciteit van de accu weergegeven dmv 5 leds. Bij mij zijn de 1e 3 na 33 km uit, wat aangeeft dat de accu meer dan half leeg is. Na nog eens 33 km branden er vaak nog steeds 2 lampjes. De weergave van de accucapaciteit is dus niet erg nauwkeurig. Tot slot wil ik nog even wat kwijt over de kwaliteit van de fiets zelf. Vooropgesteld dat ik een fiets nog nooit zo intensief heb gebruikt heb ik toch een paar merkwaardige gebreken gehad, zoals spaakbreuk en pas nog een gebroken zadel(!). De meeste zaken zijn trouwens door Giant onder garantie verholpen. Op dit moment zie ik de volgende 6000 km ik met vertrouwen tegemoet.

J. B. Nieuwenhuis, 14-07-2011 18:52 #2
Ik ben zelf wel tevreden met mijn Giant double twist. Wel enkele problemen gehad, waarnaar door de fietsenmaker gekeken is (wordt). Zelf heb ik de ervaring dat ook in de eco stand ik slechts 50 km per accu haal. Moet dus vaak opladen, wat de levensduur van de accu waarschijnlijk zal bekorten

B. Plate, 21-06-2011 21:31 #1
Ik heb sinds een paar weken ook een Giant Twist Go Double.
Ik rijd hiermee heen en terug naar mijn werk. Dit zijn ritjes van 3 km enkele reis.
Ik rijd in de 8e vesnelling op de normaal stand.
De accu's zijn elk echter al na 35 km leeg. Dus ik rijd op 2 accu's 70 km i.p.v minimaal 120 km.
Wie kan mij zeggen waar dit aan ligt.

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 24-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 5
Schrijf mee!