InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > De tien beste e-bikes/elektrische fietsen

De tien beste e-bikes/elektrische fietsen

Anno 2013 is een op de zes verkochte fiets een elektrische fiets. De fietshandel in Nederland verdient er al 40 procent van de totale omzet mee. Dat blijkt tenminste uit de cijfers van de brancheorganisatie RAI vereniging. De fietsen zijn dan ook niet goedkoop. Een paar duizend euro bent u voor een e-bike zo kwijt, wat de hoge omzet deels verklaart. De Consumentenbond onderzocht in mei 2013 de fietsen. Wat zijn volgens de bond de tien beste e-bikes in mei 2013? De consument is bereid de prijs te betalen en herkent steeds vaker de voordelen van de elektrische fiets. De gemiddelde prijs van een e-bike in 2012 was €1820. Vooral de merken Sparta en Gazelle verkopen veel e-bikes. Maar ook bekende merken als Koga, Batavus en Giant doen goede zaken.

Zichtbaar

De accu en het motortje verraden de e-bike. Als ze tenminste zichtbaar zijn, want fabrikanten werken deze onderdelen redelijk goed weg. Onder de bagagedrager zit nogal eens de accu, terwijl de motortjes in het voor- of achterwiel zijn verwerkt. Bij sommige modellen is de accu weggewerkt onderaan het frame, bovenop de kettingkast. De accu wordt nauwelijks nog in het frame gemonteerd. Bij de Batavus Fuego E-go is de accu helemaal weggewerkt in de kettingkast zodat niet meer is te zien dat het om een elektrische fiets gaat.

Techniek

Bij de keuze voor een e-bike is het ook van belang goed te kijken naar de set van motor en accu. Deze set bepaalt of de fiets u bevalt. In de praktijk blijken de Boschtechniek, Iontechniek en Panasonictechniek de ondersteuning voor de fietser het beste te doseren in alle omstandigheden. Deze technieken zijn weliswaar wat duurder maar komen telkens als beste uit de praktijktesten. Let bij de aanschaf ook op de sensoren. Deze ondersteunen de fietser bij het zetten van kracht op de pedalen. Er zijn twee soorten: de krachtsensor en bewegingssensor. De laatste reageert ietsje trager maar is ook goedkoper, terwijl de duurdere krachtsensor direct reageert.

Voorwielaandrijving

De meeste Nederlandse consumenten willen een motortje in het voorwiel. Dit in tegenstelling tot de Europese consument die juist blijkt te kiezen voor een motortje in het achterwiel. De voorwielgedreven fiets heeft als voordeel dat het minder prijzig is. Er zijn ook nadelen, zoals de instabiliteit op de weg. Met name in bochten.

Accu

Dan de accu, het meest kwetsbare onderdeel van de fiets. Het gaat gemakkelijk mis met dit onderdeel. Wanneer u verkeerd oplaadt of opbergt, gaat het snel kapot. Ook valt de levensduur van sommige accu’s tegen. Niet onbelangrijk is ook de relatief hoge prijs van het onderdeel: reken op een prijs tussen de €300 en €750. Gazelle biedt als enige fabrikant een keuze uit vier modellen accu.
Fabrikanten garanderen over het algemeen dat de accu 500 tot 700 maal kan worden opgeladen. De gemiddelde fietser zal daar volgens de Consumentenbond meer dan vijf jaar over doen. Verder zijn er nogal wat do’s en don’ts bij het gebruik van een accu. Zo kunnen accu’s slecht tegen opladen bij vrieskou, helemaal leegrijden en parkeren in de felle zon. De Consumentenbond geeft in overweging een verlengde garantie op de accu te nemen.

Merk/type Richtprijs Oordeel Consumentenbond
1 Koga, E-Deluxe €3300 8,4
2 Sparta Ion RX+ €24508,3
3 Sparta Ion RXS+ €2350 8,1
4 Batavus Fuego E-go €1750 8,0 > Beste Koop aldus de Consumentenbond
5 RIH Omega €2500 8,0
6 Sparta E-motion C3 €1800 7,8
7 Batavus Ventoux Easy €1950 7,6
8 Gazelle Xtra Innergy €1840 7,5
9 Sparta E-motion C4 €1950 7,4
10 Giant Twist Go Double Pw €2200 7,4

Goedkope e-bikes

Online en in bouw- en supermarkten worden welleens goedkope versies van e-bikes aangeboden. De Consumentenbond waarschuwt hiervoor. Deze goedkopere fietsen zijn vaak van een inferieure kwaliteit. Er is bijvoorbeeld vaak bezuinigd op de elektrische onderdelen. Ook de bedrading laat nogal eens te wensen over.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cosumentengids, juni 2013

Reageer op het artikel "De tien beste e-bikes/elektrische fietsen"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!