Opvoeren van het motorvermogen
Opvoeren van het motorvermogen is zeer fascinerend en moet gedaan worden door een specialist. Er is veel technische kennis voor vereist. Er zijn veel mogelijkheden om het motorvermogen te verhogen.
Mogelijkheden van opvoeren
Er zijn heel veel mogelijkheden om het motorvermogen op te voeren. In dit artikel wordt maar een deel beschreven van de mogelijkheden. Hieronder worden de mogelijkheden opgesomd. In de volgende hoofdstukken wordt beschreven hoe deze mogelijkheden precies werken.
Lijst mogelijkheden van het opvoeren van het motorvermogen:
- Vergroten cilinderinhoud
- Betere cilindervulling
- Chiptunning
- Het vergroten van de vullingsgraad
Vergroten cilinderinhoud
Het vergroten van de cilinderinhoud spreekt voor zich. Door de grotere inhoud kan er meer brandstof verbrand worden. Er zijn twee manieren om de cilinderinhoud te vergroten, namelijk door de cilinderdiameter of de slaglengte te vergroten. Het motorvermogen stijgt niet evenredig met de cilinderinhoud. Dit wil zeggen dat als de cilinderinhoud met 5% stijgt, dat het motorvermogen niet met 5% stijgt. Tegenwoordig wordt deze manier niet meer gekozen door de autofabrikanten. Het vergroten van de cilinderinhoud betekent namelijk ook dat de motor meer brandstof nodig heeft en dus minder zuinig wordt.
Betere cilindervulling
Onder cilindervulling verstaat men het brandstof-lucht mengsel die per arbeidsslag van de zuiger in de cilinder komt. Een betere cilindervulling betekent dat dit effectiever gebeurt. Er kan meer brandstof en meer lucht in de cilinder gebracht worden. In dit geval is meer lucht veel beter, want meer brandstof gaat weer ten kosten van de zuinigheid. Een betere lucht-flow kan op diverse manieren gerealiseerd worden:
- Het inlaattraject moet zo klein, glad en zo snel mogelijk verlopen.
- De overgangen tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk zo vloeiend mogelijk maken.
- Het plaatsen van inlaatkleppen met een grotere diameter, zodat er meer lucht opgezogen kan worden.
- Een andere nokkenas plaatsen welke er voor zorgt dat de inlaatkleppen verder, vroeger en sneller opengaan.
Chiptunning
Chiptunning is het veranderen van het motormanagement systeem. Heel de motor wordt door een motormanagement aangestuurd. Chiptunners kunnen met behulp van hun kennis en software deze motormanagement systemen aanpassen en zo bijvoorbeeld meer vermogen krijgen. Vaak worden de volgende dingen aangepast in het motormanagement:
- Voorontsteking
- Turbodruk
- Lucht-/brandstofmengsel
Het vergroten van de vullingsgraad
Een vullingsgraad, hoeveel lucht de motor krijgt, is nooit helemaal 100%. Dit komt door de weerstand van het luchtfilter, inlaatkanalen en kleppen die de luchtstroom dwarsbomen. Om toch voor een betere vullingsgraad te zorgen zijn er echter wel een paar dingen uitgevonden, namelijk de turbo en compressor. Ze werken uiteindelijk met hetzelfde doel: meer lucht de motor in te laten gaan.
Turbo
Een turbo bestaat uit een turbine en een compressorschoep, welke beide op dezelfde as gemonteerd zitten. Om deze onderdelen zit een behuizing. De turbine wordt aangedreven door de hete uitlaatgassen die het uitlaatspruitstuk uitstromen. De turbine komt in beweging. Doordat de compressor met een asje aan de turbine zit gaat deze ook draaien. De compressor zuigt lucht aan en pompt hij de motor in. Een turbo kan een toerental van 100.000 toeren per minuut halen.
Een turbo heeft echter wel een nadeel, namelijk het turbo-gat. Een turbo gaat pas effectief werken als er veel uitlaatgassen tegen de turbine aankomen. De turbine kan dan pas veel snelheid maken. Voor de turbo duurt het dus even voordat deze op snelheid is.
Compressor
De compressor heeft ook als doel de vullingsgraad te verbeteren. De compressor doet dit niet via de uitlaatgassen, maar met behulp van een riem die aangedreven wordt door de krukaspoelie. Door de aandrijving van de riem gaat er ook een compressorschoep draaien die lucht naar binnen pompt.
Voordelen compressor in vergelijking met een turbo
- Er is geen reactietijd. Dit komt doordat de riem op de krukas is aangesloten. De snelheid van de compressorschoep is dus evenredig aan die van het motortoerental.
- De uitlaatgassen kunnen ongehinderd naar buiten. Bij de turbo moeten ze eerst langs de turbine.
- Het levert al veel vermogen bij een laag toerental.
Nadelen compressor in vergelijking met een turbo
- De aandrijving kost motorvermogen. Dit komt omdat de motor een extra riem moet aandrijven.
- De motor wordt een stuk zwaarder dan met een turbo.
- De motor wordt omvangrijker.