InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Opvoeren van het motorvermogen

Opvoeren van het motorvermogen

Opvoeren van het motorvermogen is zeer fascinerend en moet gedaan worden door een specialist. Er is veel technische kennis voor vereist. Er zijn veel mogelijkheden om het motorvermogen te verhogen.

Mogelijkheden van opvoeren

Er zijn heel veel mogelijkheden om het motorvermogen op te voeren. In dit artikel wordt maar een deel beschreven van de mogelijkheden. Hieronder worden de mogelijkheden opgesomd. In de volgende hoofdstukken wordt beschreven hoe deze mogelijkheden precies werken.

Lijst mogelijkheden van het opvoeren van het motorvermogen:

  • Vergroten cilinderinhoud
  • Betere cilindervulling
  • Chiptunning
  • Het vergroten van de vullingsgraad

Vergroten cilinderinhoud

Het vergroten van de cilinderinhoud spreekt voor zich. Door de grotere inhoud kan er meer brandstof verbrand worden. Er zijn twee manieren om de cilinderinhoud te vergroten, namelijk door de cilinderdiameter of de slaglengte te vergroten. Het motorvermogen stijgt niet evenredig met de cilinderinhoud. Dit wil zeggen dat als de cilinderinhoud met 5% stijgt, dat het motorvermogen niet met 5% stijgt. Tegenwoordig wordt deze manier niet meer gekozen door de autofabrikanten. Het vergroten van de cilinderinhoud betekent namelijk ook dat de motor meer brandstof nodig heeft en dus minder zuinig wordt.

Betere cilindervulling

Onder cilindervulling verstaat men het brandstof-lucht mengsel die per arbeidsslag van de zuiger in de cilinder komt. Een betere cilindervulling betekent dat dit effectiever gebeurt. Er kan meer brandstof en meer lucht in de cilinder gebracht worden. In dit geval is meer lucht veel beter, want meer brandstof gaat weer ten kosten van de zuinigheid. Een betere lucht-flow kan op diverse manieren gerealiseerd worden:
  • Het inlaattraject moet zo klein, glad en zo snel mogelijk verlopen.
  • De overgangen tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk zo vloeiend mogelijk maken.
  • Het plaatsen van inlaatkleppen met een grotere diameter, zodat er meer lucht opgezogen kan worden.
  • Een andere nokkenas plaatsen welke er voor zorgt dat de inlaatkleppen verder, vroeger en sneller opengaan.

Chiptunning

Chiptunning is het veranderen van het motormanagement systeem. Heel de motor wordt door een motormanagement aangestuurd. Chiptunners kunnen met behulp van hun kennis en software deze motormanagement systemen aanpassen en zo bijvoorbeeld meer vermogen krijgen. Vaak worden de volgende dingen aangepast in het motormanagement:
  • Voorontsteking
  • Turbodruk
  • Lucht-/brandstofmengsel

Het vergroten van de vullingsgraad

Een vullingsgraad, hoeveel lucht de motor krijgt, is nooit helemaal 100%. Dit komt door de weerstand van het luchtfilter, inlaatkanalen en kleppen die de luchtstroom dwarsbomen. Om toch voor een betere vullingsgraad te zorgen zijn er echter wel een paar dingen uitgevonden, namelijk de turbo en compressor. Ze werken uiteindelijk met hetzelfde doel: meer lucht de motor in te laten gaan.

Turbo
Een turbo bestaat uit een turbine en een compressorschoep, welke beide op dezelfde as gemonteerd zitten. Om deze onderdelen zit een behuizing. De turbine wordt aangedreven door de hete uitlaatgassen die het uitlaatspruitstuk uitstromen. De turbine komt in beweging. Doordat de compressor met een asje aan de turbine zit gaat deze ook draaien. De compressor zuigt lucht aan en pompt hij de motor in. Een turbo kan een toerental van 100.000 toeren per minuut halen.

Een turbo heeft echter wel een nadeel, namelijk het turbo-gat. Een turbo gaat pas effectief werken als er veel uitlaatgassen tegen de turbine aankomen. De turbine kan dan pas veel snelheid maken. Voor de turbo duurt het dus even voordat deze op snelheid is.

Compressor

De compressor heeft ook als doel de vullingsgraad te verbeteren. De compressor doet dit niet via de uitlaatgassen, maar met behulp van een riem die aangedreven wordt door de krukaspoelie. Door de aandrijving van de riem gaat er ook een compressorschoep draaien die lucht naar binnen pompt.

Voordelen compressor in vergelijking met een turbo

  • Er is geen reactietijd. Dit komt doordat de riem op de krukas is aangesloten. De snelheid van de compressorschoep is dus evenredig aan die van het motortoerental.
  • De uitlaatgassen kunnen ongehinderd naar buiten. Bij de turbo moeten ze eerst langs de turbine.
  • Het levert al veel vermogen bij een laag toerental.

Nadelen compressor in vergelijking met een turbo

  • De aandrijving kost motorvermogen. Dit komt omdat de motor een extra riem moet aandrijven.
  • De motor wordt een stuk zwaarder dan met een turbo.
  • De motor wordt omvangrijker.

© 2012 - 2019 Kevinkerkhofs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turbo Diesel chiptuningTurbo Diesel chiptuningTurbo Diesel chiptuning, uw auto meer vermogen geven zodat u meer trekkracht krijgt en hogere topsnelheid. Vooral een tu…
Turbo's en superchargersTurbos en superchargers worden gebruikt lucht onder druk in de cilinders van een verbrandingsmotor te persen. Het voord…
mijn kijk opGroter vermogen en hogere snelheid van elektrische fietsEen elektrische fiets is een uitkomst voor degenen die nog fit genoeg zijn om aan het verkeer deel te nemen maar toch ni…
Belastingfraude & boetes belastingfraudeBelastingfraude & boetes belastingfraudeBij belastingfraude kan de fiscus hoge boetes opleggen. Wat houdt belastingfraude in en welke maatregelen kan de Belasti…
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Bronnen en referenties
  • Trommelmans

Reageer op het artikel "Opvoeren van het motorvermogen"

Reacties

Vermaas Eric, 21-02-2018 09:54 #2
Interesant artikel, even voorstellen heb een Yamaha trilcity 125 cc uit 2015.
Wil deze graag nog meer trekkracht bij hogere snelheid geven.

Merkt dat als je in een sleepstream van een vrachtauto zit, deze rustig de 100 km p uur aan kan. Maar zo creëer je wel een heel gevaarlijke situatie. Mocht de vrachtauto ineens stoppen, zit ik er dus bovenop. Ga je na de verkregen snelheid van deze sleepstream de vrachtauto inhalen, dan moet je weer terug achter de vrachtauto kruipen, daar de snelheid van 100 km p uur inkrimpt naar 85 km per uur.

Wil graag een veilige topsnelheid van 125 km per uur mogelijk maken. Had deze snelheid door een grote cilinder te plaatsen, 158 cc big bore kit. Tuning en luchtfilter. Helaas duurde dit feest nog al kort door een vastloper. Nu zit er een geheel standaard blok onder van 125 cc. Niet getuned en geen open luchtfilter. Top snelheid rond de 90 km p uur.

Hoor over turbo's en superchargers, Zou dit een goed idee zijn. Zonder wederom het blok op te blazen.

Laat me dit weten, of andere mogelijkheden meer snelheid tegen brandstof reductie. Heb maar een 6 liter benzinetankje.

Fred, 12-12-2012 22:36 #1
Is het niet Chiptuning ipv 'chiptunning'? Zeer informatief! Dank u wel ;)

Infoteur: Kevinkerkhofs
Gepubliceerd: 31-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!