Tips voor spannen of inkorten van de fietsketting
Fietskettingen worden langer naarmate ze ouder worden. Dit is in feite het gevolg van een slijtageproces. Het spannen van de ketting, of in het uiterste geval het inkorten daarvan, wordt hieronder beschreven.
De ketting staat te slap
Als de ketting van uw fiets te slap staat, kan deze meestal nog wel gespannen worden. Om dit te doen is het handigste om de fiets op te hangen aan het plafond. Heeft u die mogelijkheid niet, dan kunt u de fiets ondersteboven zetten.
Ketting vrij maken voor controle
De beide wielmoeren van het achterwiel een paar slagen losdraaien en het achterste kunststof kapje van de kettingkast demonteren. Heeft uw fiets dit kapje niet dan moet de halve of soms de hele kettingkast gedemonteerd worden. Kijk waar de bevestigingspunten zitten en draai deze los.
Spannen ketting met behulp van kettingspanners
U kunt nu voelen hoeveel speling er op de ketting zit. De kettingspanners aan weerszijden een paar slagen aandraaien en de spanning van de ketting controleren. Als u de ketting ongeveer 0,5 cm. naar boven en naar beneden kunt bewegen zit u aardig in de buurt van de goede spanning. Dit geldt overigens, voor een niet te veel versleten ketting en tandwielen.
Zijn de ketting en tandwielen erg versleten, dan kunt u wel spannen, maar dan zal de ketting op een bepaald punt (te) strak staan en op een ander punt te los. Dan zult u een goede middenweg moeten zoeken, zodat de ketting zo soepel mogelijk blijft lopen. Als de ketting te strak staat, gaat hij kraken en rijdt de fiets niet lekker. Te los daarentegen, zorgt ervoor dat de ketting klappert en in het ergste geval van de tandwielen afloopt.
Spannen ketting zonder kettingspanners
Heeft u een model zonder kettingspanners, dan moet alleen de rechter wielmoer losgedraaid worden. Dan het wiel een beetje schuin zetten, zodat de ketting bijna strak staat. De wielmoer weer vastdraaien en dan pas de wielmoer aan de linkerkant losdraaien. Nu het wiel er weer recht inzetten en de moer vastdraaien. Controleer nu de spanning van de ketting en herhaal bovenstaande zoveel als nodig is, om de goede spanning te verkrijgen.
Inkorten van de ketting
Als de ketting zo ver opgerekt is, dat hij niet meer gespannen kan worden, dient hij ingekort te worden. Het is bijna altijd een kwestie van slijtage, maar u kunt besluiten de ketting in te korten in plaats van te vervangen.
Hiervoor heeft u een kettingponsje nodig, die voor een paar euro bij de doe-het-zelf zaak te koop is.
Het sluitveertje wat op alle standaard fietskettingen aanwezig is, met een platte tang losmaken. Nu het afdekplaatje met een dunne schroevendraaier verwijderen. Nu kan het sluitschakeltje uit de ketting gehaald worden.
Om de ketting in te korten moeten er altijd 2 schakels uitgehaald worden. Het kettingponsje op de ketting zetten en aan het warteltje draaien totdat de schakel eraf valt, of totdat u niet verder kunt draaien. Nu de sluitschakel weer aan een kant in de ingekorte ketting plaatsen. Nog wel eerst even de kettingspanners losser zetten, daar de ketting nu veel korter is dan voorheen. Nu de sluitschakel ook door de andere zijde van de ketting steken en het afdekplaatje erop duwen. Het sluitveertje weer op zijn plaats klemmen met de platte tang. Let op dat de gesloten zijde van het veertje naar links wijst, als het schakeltje van de ketting beneden is. Hiermee wordt namelijk voorkomen dat dit veertje eraf springt, als de ketting onverhoopt ergens tegenaan loopt tijdens het fietsen.
De ketting kan nu weer gespannen worden, zoals hierboven is besproken. Het is raadzaam de ketting meteen maar even te smeren met rijwielolie of teflon (spuitbus). Als de spanning van de ketting goed is en de wielmoeren weer goed vastzitten, kan de kettingkast of het achterste kapje weer gemonteerd worden.
U kunt weer zonder gerammel of gekraak van de fiets genieten.
Lees verder