Fiets poetsen, creatief of traditioneel
Je fiets poetsen, het is omslachtig, nat, je krijgt er vuile handen van en het duurt altijd langer dan gepland. En of het in ons natte klimaat werkelijk zoveel nut heeft, wagen veel fietsers te betwijfelen. Want het resultaat zie je meestal nauwelijks langer dan de zwarte randjes onder je vingernagels.
Heeft het nut om de fiets te poetsen?
Wat is de reden dat menig bezitter van een racefiets zich, als het ook maar even kan, probeert te drukken voor een poetsbeurt? Wel, zodra hij weer in een volgende regenbui belandt, is die fiets weer vies en dus dient zich alweer een volgende poetsbeurt aan. Niet zonder reden dat veel sportfietsers voor de koude en natte wintermaanden een
spinningbike aanschaffen. Want het gros van de sportfietsers rijdt liever op zijn fiets, dan dat ze hem schoonmaken.
Maar van de andere kant is het ook weer een prettig gevoel als het frame weer blinkt, de spaken schitteren, de ketting soepel en glanzend ronddraait en probleemloos van het ene op het andere kransje springt, zonder je kuiten of fietsbroek te besmeuren.
Aan creatieve poetsmethoden geen gebrek
Aan vindingrijke en creatieve ideeën geen gebrek als je bij je fietsvrienden informeert hoe met minimale inspanning een maximale reinheid bij je racefiets te bereiken. Maar omdat veel van die methoden meestal niet zonder risico voor lak of bewegende delen zijn, kiezen de meeste fietsers toch maar voor de conventionele methode met doek en spons.
Poetstips van een professional
Omdat we hier geen poetstips willen verspreiden die je kostbare racefiets schade kunnen toebrengen, volgt hier een veilige beproefde methode:
- wat zich gemakkelijk weg laat krijgen, moet je eerst droog afwrijven. Meestal ziet je fiets er na die eerste stap al weer enigszins toonbaar uit;
- maar dán wordt het, graag of niet, toch een beetje geklieder. Als je geen tuinslang bij de hand hebt, was je het grofste vuil met spons en water weg voordat er (biologisch snel afbreekbare) reinigingsmiddelen worden ingezet. Je mag de hele fiets met dergelijke reinigingsmiddelen behandelen, met uitzondering van de ketting;
- spoel de fiets na een korte inwerktijd weer af met schoon water en gebruik voor de moeilijk bereikbare delen een afwaskwast of spons;
- voor hardnekkige vuilresten op derailleur en kettingbladen kan je een schroevendraaier gebruiken.
Onderhoud van de fietsketting
Ten slotte blijft alleen de ketting nog over. Belangrijk punt is dat sterk ontvetten de lagers beschadigt. Aanbevolen wordt om de
fietsketting in te spuiten met WD-40, roestverwijderaar, smeermiddel en reinigingsmiddel in één, om die daarna met een doek schoon te vegen. Daarna moet de ketting absoluut opnieuw worden geolied. Het is volgens de vakman beter om wat vaker te oliën maar daarbij niet te veel olie te gebruiken.
Welke hulpmiddelen komen van pas?
Bij de beschreven poetsmethode, die circa 30 minuten in beslag neemt, kunnen twee hulpmiddelen nuttige dienst bewijzen:
- enerzijds een kleine fietsstandaard (die trouwens ook van past komt bij het afstellen van de derailleurs);
- en anderzijds een kunststof schraper die past in de ruimten tussen de kettingwielen van de cassette (ook wel pion genoemd).
Een speciaal reinigingsmiddel voor de fiets daarentegen, is niet absoluut nodig. In geval van nood volstaat ook gewoon vaatwasmiddel.