De Porsche 924: geschiedenis, modellen en prijzen

Ontstaan Porsche 924
Door een wisseling in de dagelijkse leiding bij Porsche en de langzame veroudering van het model 911 in de zeventiger jaren, groeide het besef dat er een extra model nodig was om de financiën van het bedrijf op orde te houden. Nu was het toeval dat Porsche in het begin van de jaren zeventig een sportauto had ontwikkeld voor Volkswagen die er in 1973, onder andere door de invloed van de oliecrisis, vanaf had gezien. Deze sportwagen werd voor een bedrag, lager dan het bedrag dat Volkswagen had betaald voor het ontwerp aan Porsche, teruggekocht om het model verder te ontwikkelen als nieuwe goedkope Porsche; in het verleden was er immers al een samenwerkingsverband tussen Porsche en Volkswagen geweest in de vorm van de goedkope en succesvolle Porsche 914. Het besluit van Volkswagen om niet te kiezen voor de Porsche 924 als Volkswagen model, betekende overigens dat de Scirocco gekozen werd als sportief model: Een keuze die ook Volkswagen geen windeieren heeft gelegd.Het model dat teruggekocht was van Volkswagen, genaamd EA425, werd door Porsche ondertussen verder ontwikkeld: Er werd gekozen om gebruik te maken van een voorin geplaatste 2.0L Audi motor en een achterin geplaatste versnellingsbak. Dit resulteerde in een voordelige gewichtshouding van 53-47 en de daaruit vooruit vloeiende positieve rijeigenschappen. De vormgeving kwam overigens van de hand van de Nederlander Harm Lagaaij. In 1975 werd met Audi een contract getekend om het nieuwe model te bouwen in de oude NSU fabriek van Audi. De eerste Porsche 924’s zouden rond het midden van 1975 van de band rollen: Pas toen werd de naam 924 aan de auto gegeven, mede om de verbondenheid met de overige Porsche’s met drie cijfers aan te geven. Rond november 1975 werd het model voor het eerst gepresenteerd en werden de verkopen gestart. Een te hoge verkoopprijs hield initieel de verkopen sterk tegen, maar na een snelle prijscorrectie door Porsche liepen de verkoopaantallen snel omhoog. Het was ook dit model wat uiteindelijk zorgde voor het pensioen van de “goedkope 911”, de 912.
Beginjaren 924
De prestaties van de nieuwe Porsche vielen de pers meteen vanaf het begin negatief op. Hoewel de versie voor de Europese markt nog zo’n 125pk leverde, werd de Amerikaanse versie door de strengere milieu-eisen beperkt tot 95pk; wat de Amerikanen niet echt Porsche waardig vonden. Daarnaast viel het klanten ook op dat de Porsche 924 naast de motor van Audi nogal wat andere onderdelen van Audi en Volkswagen leende, iets was sterk bijdroeg aan een negatief imago van de 924; het zou geen echte Porsche zijn. Het probleem van de te lage vermogens van de Amerikaanse 924’s werd overigens medio 1977 opgelost door een technische ingreep waarbij het vermogen van deze versie omhooggekrikt werd tot 110pk.924S
In 1986 werd na een reeds lange looptijd de productie van het model overgenomen door Porsche zelf onder de naam 924S. Hier werd de auto nog eens grondig verbeterd, de Audi motor werd eruit gehaald ten gunste van een echte Porsche motor, men had de motor uit de 944 iets geknepen en ingebouwd in de 924, met 155pk en werd er een 10 jarige garantie gegeven tegen roest: Het model bezat toen een geheel verzinkte carrosserie en draagarmen van aluminium. In 1988 werd het vermogen van de ingebouwde 944-motor overigens volledig vrij gegeven, de 944 had toen al weer een nieuwe motor gekregen, waardoor de laatste 924S’en uit 1988 165pk hebben. De naam 924S komt tegenwoordig niet veel voor, dit komt enerzijds omdat de toevoeging S niet op de auto zelf gezet werd, anderzijds omdat de totale productie van de 924 al stopte in 1988.Speciale modellen
Naast de standaard 924 zijn er nog enkele interessante en speciale uitvoeringen geweest. Zo zijn er enkele modellen geweest met kleine aanpassingen om overwinningen bij races te vieren bijvoorbeeld. Onder deze klasse valt de Porsche 924 Martini, die uitgevoerd werd in de kleuren van de sponsor van de 924 die de GP in 1976 had gewonnen. Deze martini werd in 1977 geleverd in een oplage van 3000 stuks. De Porsche 924 Sebring valt hier ook onder, net als de 924 Le Mans, die in een oplage van 1030 stuks werd geleverd in 1980. Deze LeMans versie is tegenwoordig relatief veel gezocht, vanwege het uitgebreide uitrustingsniveau.Als jubileummodel voor het 50jarig bestaan van Porsche zijn er de 924 Weissach en de 924 50 Jahre Edition gebouwd. De oplage hiervan was 1015 stuks.
Interessanter echter zijn enkele andere modellen, die daadwerkelijk verschillen in vermogen. De Porsche 924 Turbo is zo’n model. Deze Turbo had een vermogen van meer dan 170pk voor de Europese markt en 143pk voor de Amerikaanse markt. Daarnaast week het uiterlijk iets af van de standaard 924, met luchtroosters, een spoiler en de toevoeging Turbo als meest in het oog springende optische wijzigingen. De Porsche 924 Carrera GT had echter nog meer vermogen. Deze auto, ook wel CGT genoemd, had bijna twee keer zoveel pk als de Turbo en was bedoeld om een concurrentie tussen de 911 en 924 op te laten laaien op het circuit, teneinde het imago van de 924 te verbeteren. De topsnelheid was 280km/h, niet te vergelijken met de race uitvoering van de 911, die zo’n 360km/h haalde. Toch heeft de Carrera GT het niet zo slecht gedaan op het circuit, met een zesde plaats tijdens Le Mans 1980. Naast de Carrera GT, bestaan er ook een Carrera GTS en een Carrera GTR. Beiden konden alleen direct bij de fabriek gekocht worden. Van de Carrera GTS zijn er slechts 59 stuks gebouwd; met een topsnelheid van 248km/h en een acceleratie van 0-100 in 6.2 sec. De GTR was de raceversie van de GTS, hier zijn slechts 17 stuks van gebouwd met een vermogen van 375pk. Deze auto stond ook wel bekend als Club Sport.
Productieaantallen
- 924: 121289 stuks
- 924S: 16669 stuks
- 924 Turbo: 13616 stuks
- 924 Carrera GT: 406 stuks
- 924 Carrera GTS: 59 stuks
- 924 Carrera GTR: 17 stuks