InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Parkeerschade door een onbekende: het Waarborgfonds

Parkeerschade door een onbekende: het Waarborgfonds

Helaas komt het in onze samenleving steeds vaker voor dat uw auto wordt aangereden terwijl u geparkeerd stond en dat de dader geen briefje achterlaat. Indien u zelf all risks verzekerd bent zal uw verzekeraar de schade vergoeden maar als u zelf niet tegen deze schade verzekerd bent zult u uw schade alleen nog kunnen claimen bij het waarborgfonds motorverkeer Het overkomt steeds meer mensen, u komt terug bij uw auto en constateert dat deze is aangereden door een ander motorrijtuig, helaas is er geen briefje achtergelaten en is er ook niemand die heeft gezien wie de dader is. In dat geval heeft u, als u zelf niet tegen de schade verzekerd bent de mogelijkheid uw schade te claimen op het waarborgfonds motorverkeer, mits u voldoet aan de vereisten. Welke vereisten kent het waarborgfonds en welke schade kunt u claimen ?

Wat zijn de vereisten:

Schade ontstaan door een ander motorrijtuig

Het moet vaststaan dat de schade door een motorrijtuig is veroorzaakt (bijvoorbeeld en brommer of een motorrijtuig), schade door bijvoorbeeld een winkelkarretje wordt dus niet vergoed door het waarborgfonds.

In praktijk zal een expert altijd vaststellen of er sprake is van een aanrijding door een motorrijtuig. Laat dus uw schade ook nooit herstellen voordat een expert uw voertuig heeft gezien. De expert, welke wordt ingeschakeld door uw tussenpersoon, uw (rechtsbijstand)verzekeraar of het waarborgfonds indien u daarom vraagt, zal in zijn schaderapport aangegeven of er sprake is van aanrijding door een motorrijtuig.

Dat de tegenpartij aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade

Dit bewijs kunt u leveren door getuigenverklaringen. Deze verklaringen kunnen van getuigen zijn welke de aanrijding hebben gezien maar het kenteken van de tegenpartij niet hebben kunnen noteren. Indien niemand de aanrijding heeft gezien kunnen getuigen alsnog bewijs leveren doordat zij aangeven dat u uw voertuig zonder schade parkeerde, met schade terugvond en dat u tussentijds niet met het voertuig heeft gereden en dus zelf de schade niet heeft kunnen veroorzaken, dit kunnen bijvoorbeeld familieleden zijn welke met u meereden of collega’s. Het waarborgfonds kent standaard formulier voor de verklaring van getuigen welke ingevuld kunnen worden, andere formulieren worden doorgaans niet geaccepteerd.. De nieuwe formulier vragen niet meer uitdrukkelijk naar het feit of de getuige gezien heeft dat het voertuig zonder schade werd geparkeerd en met schade werd teruggevonden terwijl er tussentijds niet mee gereden heeft, toch moet dit blijken uit de getuigenverklaringen.

Dat u voldoende maatregelen heeft genomen om de aansprakelijke alsnog te achterhalen

Dit kunt u bijvoorbeeld doen door het navragen bij buurtbewoners of zij iets hebben gezien of gehoord. Wat u altijd moet doen is aangifte bij de politie, zonder deze aangifte zal het waarborgfonds uw schade niet verder in behandeling nemen. Doe dus altijd zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 werkdagen, aangifte bij de politie. Vraag hierbij altijd of u een bewijs van uw aangifte kunt meekrijgen, dit kan de afwikkeling van de schade aanzienlijk bespoedigen.

Welke schade kunt u vergoed krijgen ?

In eerste instantie zijn dit natuurlijk de reparatiekosten van de schade aan uw voertuig, uiteraard kunnen ook een deel van de kosten van vervangend vervoer worden geclaimd.

Eigen risico

Op elke schadevergoeding voor materiele schade kent het waarborgfonds een eigen risico van € 250,00 indien deze de schade is veroorzaakt door een onbekend gebleven motorrijtuig.

All risks verzekeraar en het waarborgfonds

Indien uw voertuig zelf tegen de schade is verzekerd zal deze ook trachten de schade te verhalen op het waarborgfonds. Ook voor de verzekeraar zal gelden dat deze alleen een vergoeding ontvangt indien voldaan is aan de regels zoals hierboven beschreven, dus ook bij een all risks verzekering verdient het de aanbeveling getuigen te zoeken en aangifte te doen bij de politie. Indien uw verzekeraar de schade kan verhalen op het waarborgfonds zal deze niet van invloed zijn op uw korting voor schadevrij rijden.

Hoe te melden

Indien u zelf tegen de schade verzekerd bent kunt u deze schade melden bij uw eigen verzekeraar. Bent u niet tegen deze schade verzekerd dan kan u wellicht een beroep doen op uw assurantietussenpersoon of rechtsbijstandverzekeraar. Het is echter niet moeilijk zelf een claim in te dienen bij het waarborgfonds indien u de rechtlijnen in acht neemt. Op de site van het waarborgfonds kunt u de benodigde formulieren downloaden.

Dit artikel maakt onderdeel uit van een special over Autoschade en schaderegeling, voor meer artikelen en informatie klikt u hier
Gerelateerde artikelen
Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaaktSchade aan uw auto kan grote financiële gevolgen hebben. De premie voor de autoverzekering wordt sterk beïnvloed door he…
Aanrijding met een onbekende of niet verzekerde tegenpartijHet is op zich al vervelend genoeg als u schade heeft opgelopen aan uw auto. Als u er echter ook nog eens de aansprakeli…
Schade door joyriding, wie gaat dat betalen?Joyriding komt regelmatig voor in onze samenleving en helaas ontstaat hierdoor maar al te vaak schade aan de eigendommen…
Aanrijding in het buitenland en dan?Veel mensen trekken ook deze zomer weer naar het buitenland met de auto om vakantie te vieren. Helaas zal een enkeling v…
Schade aan uw auto door afgevallen ladingSchade aan uw auto door afgevallen ladingHet kan ook u zomaar overkomen, u rijdt rustig over de snelweg en wordt plotseling geconfronteerd met lading welke van e…

Reageer op het artikel "Parkeerschade door een onbekende: het Waarborgfonds"

Reacties

Hja Raedt, 03-02-2016 10:46 #5
De schade afhandeling door het waarborgfonds laat "sterk "te wensen over en het lijkt wel alsof ze standaard de zaak afwijzen. Mijn auto werd in parkeerstand aangereden door een vrachtauto. Na bij een 30 tal adressen een getuigenoproep in de bus te hebben gedaan kreeg ik één reactie van een mevr die had gezien en gehoord dat een vrachtauto de bocht tekort nam en mijn auto raakte. Doodleuk wordt gezegd dat er geen personen zijn die dit kunnen bevestigen. Er wordt niet gevraagd om aanvullende informatie of wat dan ook. Gewoon afwijzen. Je wordt moedeloos van dit soort afhandelingen. Een expert kan zo zien hoe de schade tot stand is gekomen. Men neemt nog niet de moeite om ernaar te kijken. Die lui verdienen hun geld wel heel erg makkelijk lijkt het. Waar kun je in bezwaar tegen zoveel nalatigheid!

Jaimy, 01-11-2011 10:22 #4
Ik stond geparkeerd voor mijn deur thuis en zat nog in mijn auto en vervolgens fiets er een fietser tegen aan en hij reed door waardoor ik hem terug roepte en hij er vandoor ging en heb lopen zoeken maar niet meer kunnen vinden… wat kan ik nu het beste doen?

Dick, 09-09-2011 17:45 #3
Het Waarborgfonds functioneert niet en de verstrekte gelden van verzekerden zijn zinloos besteedt. Claims worden opzij geschoven met als argument, dat de eigenaar van de auto en eventuele getuigen liegen en dat het de schuld is van een berijder door tegen “wegmeubilair” te zijn aangereden zonder dat daar nu juist bewijs voor bestaat.
Als iedere verzekerde zich realiseert, dat een deel van de betaalde premie naar het Waarborgfonds gaat, dan is de conclusie helder dat de kans groot is, dat de verzekerde er met deze handelswijze van het Waarborgfonds er ooit iets van terugziet. In die gevallen waar wel degelijk onderbouwd, met aangifte bij de politie, schade is veroorzaakt door een ander rijdend voertuig, wordt toch de schadeclaim opzij gelegd. Ontsnappen aan deze wantoestanden is er niet bij, omdat immers iedere auto verplicht verzekerd is en dus een deel afdraagt aan het Waarborgfonds.
Mocht u dus een keer parkeerschade op uw auto aantreffen, zonder een briefje onder de voortuit van de dader, reken dan niet te snel op het Waarborgfonds. Bedenk dat u er voor betaald heeft, maar er waarschijnlijk niets van zal terugzien.

J. C. Jansen, 15-02-2010 07:58 #2
Waarom wordt volgens de politie mijn pareerschade niet vergoed daar het gaat om een openslaande deur tegen mijn auto, maar wel als een auto tegen mijn wagen was gereden ik heb toch volgens de regels mijn auto netjes geparkeerd. Reactie infoteur, 15-02-2010
Helaas heeft de politie het, als het gaat om verzekeringskwesties, wel vaker bij het foute eind. Indien u kunt aantonen dat de schade is ontstaan door een motorrijtuig (bij schade door en portier kan een expert dit eenvoudig vast stellen) en u heeft getuigen die kunnen bevestigen dat u het voertuig zonder schade parkeerde en met schade terugvond terwijl er tussentijds niet mee gereden is, dan is verhaal op het waarborgfonds wel degelijk mogelijk. Wellicht is de politie hier in de war met een andere regel die geldt voor schade door voertuigen waar het inderdaad wel uitmaakt of het voertuig rijdt of niet.

R. Essenberg, 24-05-2008 15:01 #1
Het is voor het eerst dat ik een zo duidelijke uitleg krijg via deze website
Ruud:-):-)

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 07-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!