Voor- en nadelen van een automaatrijbewijs
Rijden met een automaatrijbewijs is goed te doen, ook al denken sommige mensen dat een automaatrijbewijs alleen voor mensen met een beperking bestemd is. Dit is een misvatting, zeker gezien er telkens meer automaten op de weg komen, is het logisch dat het automaatrijbewijs meer in trek komt. Het is makkelijker om te halen en je hebt veel meer rust om op de weg te letten. In veel andere landen is het al de gewoonste zaak van de wereld, sterker nog, in Amerika is het juist apart om je schakelrijbewijs te halen.
Volautomaat, semi-automaat en halfautomaat
Er zijn drie soorten automaten te vinden, waarbij je naar eigen voorkeur kunt kiezen welke het beste geschikt is voor jou. Een schakelauto kan ook nog eens omgebouwd worden door een robot te installeren die het koppelen overneemt, dit noemen we de halfautomaat.
Volautomaat
Als eerste is er de volautomaat, waarbij het woord het al zegt, alles wordt geregeld dus je hoeft zelf niet te schakelen of te koppelen. Echter heb je in sommige auto's nog wel de keuze om de handmatige stand in te schakelen, waarbij je door een duwtje tegen de pook bepaalt wanneer je door- of terugschakelt. De volautomaat is betrouwbaar en zal dan ook niet snel verkeerde schakelacties uitvoeren, wil je graag af en toe zelf bepalen wanneer de auto schakelt, let dan op de variant met de handmatige optie.
Semi-automaat
Bij de semi-automaat kan je vaak door middel van flippers aan het stuur bepalen wanneer je schakelt. Hier zit ook een volautomatische functie op, maar deze werkt vaak niet net zo fijn als bij een volautomatische auto. In dit soort auto's kan je vaak precies de overgang van versnellingen voelen of er wordt te vroeg geschakeld, waardoor de kwaliteit van rijden afneemt. Als je echter graag zelf aangeeft wanneer de auto moet schakelen, kan dit een prima optie zijn.
Halfautomaat
De halfautomaat daarentegen bevat nog wel een koppelingspedaal, echter het schakelen gebeurt hierbij wel automatisch. Er mag alleen in de halfautomaat worden gereden als het automaatrijbewijs voor 30 september 2008 behaald is, wanneer het automaatrijbewijs na deze datum valt, mag er alleen in een vol- of semi-automaat gereden worden.
Aantekening automaatrijbewijs
De enige manier om aan het daadwerkelijke rijbewijs te zien dat er alleen in een automaat mag worden gereden, is door de nummercode van 78, bij een medische indicatie is deze code 10.02. Alle kenmerken voor een rijbewijs worden aangegeven door een codes, die altijd op de achterkant van het rijbewijs te vinden zijn. Hier zijn tevens de codes te vinden om aan te geven of je bijvoorbeeld een motorrijbewijs hebt of een vrachtwagenrijbewijs.
Van automaatrijbewijs naar schakelrijbewijs
Als je na het behalen van het automaatrijbewijs besluit om een schakelrijbewijs te halen, dan hoef je alleen het rijexamen opnieuw af te leggen. Rijlessen worden aangeraden, maar zijn niet verplicht. Het theorie-examen hoeft hiervoor niet opnieuw behaald te worden, daarvoor geldt je automaatrijbewijs. Het kan wel handig zijn om de theorie door te nemen, gezien er regelmatig regels worden aangepast. Zo is je kennis ook weer helemaal fris en ben je weer overal van op de hoogte.
Automaten in Amerika
Door het grote aantal automaten gaan mensen in Amerika niet eens meer op voor hun schakelrijbewijs, maar ze gaan direct door voor het automaatrijbewijs. Zoals er in Nederland een minderheid aan automaatrijbewijzen zijn, is het in Amerika precies omgekeerd. Mensen die in Amerika een schakelrijbewijs gaan halen, doen dat vaak door een hobby, werk of een voorkeur voor een specifiek type auto die alleen met een schakelbak worden gemaakt.
Verschil tussen Amerikanen en Europeanen
Dit komt voornamelijk doordat er in Amerika meer mensen houden van luxe en gemak, terwijl in Nederland meer mensen om het gevoel van rijden geven. De hogere brandstofkosten zijn in Amerika ook een minder groot probleem, omdat de benzine daar toch al goedkoper is. Vanwege het grotere aanbod in automaten is de prijs van aanschaf eveneens geen belemmering om automaat te rijden.
Voordelen en nadelen automaatrijbewijs
In een schakelauto kan je door het schakelen meer contact met je auto voelen, waardoor veel mensen dit niet graag opgeven. Dit is tevens een van de redens waarom in Amerika er soms wel voor een schakelbak wordt gekozen. Dit betekent echter niet dat je in een automaat helemaal niks voelt van het rijden.
Kosten van een automaat
Wanneer je gaat rondkijken voor een auto, zal je minder automaten tegenkomen dan schakelbakken. Althans, dat gaat op voor tweedehands auto's, bij nieuwe auto's merk je de opkomst in automaten erg goed. Daarbij zijn hybride en elektrische auto's vaak automaat en juist zuiniger in de brandstof. Oudere automaten kunnen iets minder zuinig rijden, wat voornamelijk komt doordat een oudere automaat over het algemeen vier versnellingen heeft ten opzichte van vijf in een schakelbak. De kosten voor een automaatrijbewijs liggen vaak net wat aan de hogere kant, dan voor een schakelrijbewijs, mede door de rijlessen die net wat duurder kunnen zijn dan schakellessen.
Tijdens het rijden
Er is meer rust in de auto doordat je minder handelingen hoeft uit te voeren, ook kan er in minder lessen het rijbewijs worden gehaald, waardoor je weer geld bespaart. De auto kan vrijwel meteen wegrijden, doordat alleen het gaspedaal benodigd is en de auto begint al met rollen zodra de rem wordt losgelaten. In een file is een automaat helemaal handig, omdat er niet gekoppeld en geschakeld hoeft te worden en je kan ten allen tijde je linkervoet laten rusten, omdat er maar twee pedalen zijn. Om aan te sluiten hoef je soms zelfs alleen even je rem los te laten zonder gas te geven.
Bij het stilstaan
Wanneer men ineens tot stilstand moet komen is dit geen probleem, aangezien er alleen op de rem hoeft te worden getrapt. De rem kan erg fel reageren bij een automaat, dit is vaak even wennen voor mensen die aan een schakelbak zijn gewend. Als de auto is geparkeerd staat hij in de park-stand al op een rem, waardoor je niet ook nog eens de handrem hoeft te gebruiken bij een helling. Je kan de auto ook niet kapotmaken door verkeerd gebruik van het schakelsysteem. Je hoeft minder na te denken en acties acties te ondernemen, doordat de handelingen van schakelen niet meer nodig zijn, waardoor je sneller kan reageren en alle aandacht kan worden gelegd op het belangrijkste, namelijk het autorijden zelf!
Reacties
Matt, 12-07-2020
Hallo, mijn vraag is of het omzetten van je automaatrijbewijs naar een schakelrijbewijs door het behalen van een motorrijbewijs ook geldt in België?
Met vriendelijke groet,
Matt
Reactie infoteur, 10-08-2020
Goedemiddag Matt,
Gezien voor een motorrijbewijs lessen moeten worden gevolgd en een nieuw praktijkexamen wordt afgelegd, vermoed ik van wel. De code in je rijbewijs wordt dan namelijk aangepast.
Echter zou ik het voor België niet met alle zekerheid durven te zeggen, gezien de regels onderling toch nog best wat kunnen verschillen. Om het zeker te weten, zou ik je aanraden om de vraag bij een Belgische rijschool te stellen.
Veel succes ermee!
Paul Potten, 21-02-2020
Hallo vraagje ik heb al tientallen jaren mijn rijbewijs voor een schakel auto. Moet binnenkort een rij test doen bij het CBR wegens mij ziekte en wil dit gaarne doen in een automaat. Mag ik hierna weer in een schakelauto rijden.
Reactie infoteur, 23-02-2020
Hallo, ik ben bang van niet helaas. De auto waarin je afrijdt is namelijk bepalend voor het rijbewijs dat je haalt.
Alvast veel succes ermee!
Cliff Doensen, 13-06-2019
Hallo, vraagje ik heb eerst mijn motor rijbewijs gehaald en daarna mijn automaat b. Mag ik met een schakel auto rijden? A rijbewijs is voor 2000 behaald. Mvg Cliff
Reactie infoteur, 10-08-2020
Hoi Cliff, het hangt er vanaf welke code op je rijbewijs vermeld staat. Ik heb het vermoeden van niet, wel kan je met alleen een rij-examen je rijbewijs laten omzetten. De theorie en rijlessen hoeven dan niet opnieuw gevolgd te worden. Vriendelijke groetjes, Beth
Gerard Brinks, 16-02-2019
In mijn kennissenkring hoor ik soms de bewering, dat je met een automaatrijbewijs na een aantal jaren ervaring, ook in een schakelauto mag rijden. Bewijs voor deze stelling heb ik echter nergens kunnen vinden.
Graag uw antwoord, waarvoor alvast dank.
Met vriendelijke groet,
Gerard Brinks.
Reactie infoteur, 18-02-2019
Vroeger was dit inderdaad het geval, maar hier zijn ze op teruggekomen. Deze regel is al enige tijd afgeschaft, waardoor je het rijexamen opnieuw zal moeten doen als je besluit om je automaatrijbewijs om te laten zetten naar een schakelrijbewijs.
Graag gedaan en vriendelijke groeten,
Beth
Kuijken, 03-12-2018
Is het al toegestaan om met een automaten rijbewijs schakelauto's te besturen? Ik heb altijd een schakelauto gereden maar laatst moest ik rijden met iemand van het CBR en die vroeg welk rijbewijs ik nodig had en omdat ik toen een automaat had heb ik gezegd een rijbewijs voor een automaat. Nu lees ik het Eindhovens Dagblad van afgelopen vrijdag dat het verschil tussen schakel en automaat opgeheven wordt, maar is dit al het geval?
Reactie infoteur, 04-12-2018
Voor nu zijn het alleen nog plannen voor de toekomst, maar het zit er wel degelijk aan te komen. Ik heb dit artikel erover gevonden; https://www.ed.nl/auto/aparte-vermelding-bij-afrijden-met-automaat-wordt-afgeschaft~aba485cd8/ en ze gaan eerst nog bedenken hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Het komt echter wel dichterbij dus het lijkt erop dat we nog maar even geduld hoeven te hebben! :)
Johan Vromans, 19-05-2016
Naast de drie genoemde automaattypen bestaat nog een vierde: wel schakelen, maar niet koppelen. Ik heb daar jaren mee gereden in de Reneault Twingo. Ook dit werd destijds halfautomaat genoemd.
Reactie infoteur, 04-12-2018
Ik heb het opgezocht op Autoweek (http://www.autoweek.nl/rijimpressie/86/renault-twingo-quickshift-5). Dit lijkt mij het meeste in de buurt komen van de semi-automaat die ik in mijn artikel beschrijf.