InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Voor- en nadelen van een automaatrijbewijs

Voor- en nadelen van een automaatrijbewijs

Voor- en nadelen van een automaatrijbewijs Rijden met alleen een automaatrijbewijs is heel goed te doen, ook al denken veel mensen dat dat alleen voor mensen met een beperking is weggelegd. Dit is een misvatting aangezien er in de toekomst zelfs alleen maar automaten op de weg verwacht worden, dus wellicht ook meer mensen met een automaatrijbewijs. Het is veel makkelijker te halen dan een schakelrijbewijs en je hebt veel meer rust om op de weg te letten. In veel andere landen is het al de gewoonste zaak van de wereld, sterker nog, in Amerika is het zelfs apart om juist je schakelrijbewijs te halen.

Volautomaat, semi automaat en halfautomaat

Er zijn drie soorten automaten te vinden. waarbij je naar eigen voorkeur kunt kiezen welke het beste geschikt is voor jou. Een schakelauto kan omgebouwd worden naar een halfautomaat door middel van een robot te installeren die het koppelen waarneemt.

Volautomaat

Als eerste is er de volautomatische, waarbij het woord het al zegt, alles wordt geregeld dus je hoeft zelf niet te schakelen of te koppelen. Echter heb je hierbij wel een optionele handmatige stand, waarbij je door een duwtje tegen de pook bepaalt wanneer je door- of terugschakelt.

Semi-automaat
Bij de semi-automaat kan je vaak door middel van flippers aan het stuur bepalen wanneer je schakelt. Hier zit ook een volautomatische functie op, maar deze werkt vaak niet zo fijn als bij een volautomatische auto. In dit soort auto's kan je vaak precies de overgang van versnellingen voelen en dit is niet bevorderlijk voor het rijcomfort.

Halfautomaat

De halfautomaat daarentegen bevat nog wel een koppelingspedaal, waardoor je nog moet koppelen, echter het schakelen gebeurt hierbij wel automatisch. Er mag alleen in de halfautomaat worden gereden als het automaatrijbewijs voor 30 september 2008 is behaald, is het rijbewijs na deze datum gehaald, dan mag er alleen in een vol- of semi-automaat worden gereden.

Aantekening automaatrijbewijs

De enige manier om aan het daadwerkelijke rijbewijs te zien dat er alleen in een automaat mag worden gereden, is door de nummercode van 78, bij een medische indicatie is deze code 10.02. Alle kenmerken voor een rijbewijs worden aagegeven door een nummercode, die altijd op de achterkant van het rijbewijs te vinden zijn. Hier zijn tevens de codes te vinden om aan te geven of je tevens een motorrijbewijs hebt of bijvoorbeeld het vrachtwagenrijbewijs.

Van automaatrijbewijs naar schakelrijbewijs

Als je later besluit om toch een schakelrijbewijs te halen, dan hoef je alleen het rijexamen opnieuw te doen. Rijlessen kunnen aangeraden worden, maar zijn niet verplicht. Het theorie-examen hoeft hiervoor niet opnieuw behaald te worden, daarvoor geldt je automaatrijbewijs. Aangezien het automaatrijbewijs sneller te behalen is, zou dit een makkelijkere weg zijn om toch het schakelrijbewijs in je bezit te krijgen. Een andere manier is door je motorrijbewijs te halen, aangezien je hiervoor ook moet leren schakelen, kan je op deze manier door het behalen van het motorrijbewijs je automaatrijbewijs omzetten naar een schakelrijbewijs.

Bron: Jashoupe, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Jashoupe, Flickr (CC BY-2.0)

Automaten in Amerika

Door het grote aantal automaten gaan mensen in Amerika niet eens meer op voor hun schakelrijbewijs, maar ze gaan direct door voor het automaatrijbewijs. Zoals er in Nederland een minderheid aan automaatrijbewijzen zijn, is het in Amerika precies omgekeerd.

Verschil tussen Amerikanen en Europeanen

Dit komt voornamelijk doordat er in Amerika meer mensen houden van luxe en gemak, terwijl in Nederland meer mensen om het gevoel geven. De hogere brandstofkosten zijn in Amerika ook een minder groot probleem, omdat de benzine daar toch al goedkoper is.

Nadelen automaatrijbewijs

De kosten voor een automaatrijbewijs liggen vaak net wat aan de hogere kant, dan voor een schakelrijbewijs. De rijlessen zijn duurder en veel auto's rijden minder zuinig, wat voornamelijk komt doordat een standaard automaat over het algemeen vier versnellingen heeft ten opzichte van vijf in een schakelbak. In een schakelauto kan je door het schakelen ook meer contact met je auto maken, waardoor veel mensen dit niet graag opgeven. Wanneer je gaat rondkijken voor een auto, zal je ook minder automaten vinden dan schakelbakken. Althans dat gaat op voor een tweedehands auto, bij nieuwe auto's merk je de opkomst in automaten erg goed. Daarbij zijn hybride en elektrische auto's allemaal automaat en tevens zuiniger in de brandstof.

Voordelen automaatrijbewijs

Er is meer rust in de auto doordat je minder handelingen hoeft uit te voeren, ook kan er in minder lessen het rijbewijs worden gehaald, waardoor je weer geld bespaart. De auto kan vrijwel meteen wegrijden, doordat er alleen het gaspedaal hoeft te worden ingedrukt en de auto begint al met rollen zodra de rem wordt losgelaten. Wanneer men ineens tot stilstand moet komen is dit ook geen probleem aangezien er alleen op de rem hoeft te worden getrapt. Als de auto is geparkeerd staat hij al op een rem, waardoor je vaak niet ook nog eens de handrem hoeft te gebruiken bij een helling. Je kan de auto ook niet kapotmaken door verkeerd gebruik van het schakelsysteem. In een file is het handig, omdat er niet gekoppeld en geschakeld hoeft te worden en je kan altijd je linkervoet laten rusten, omdat er maar twee pedalen zijn. Je hoeft minder na te denken, doordat de handelingen van schakelen niet meer nodig zijn, waardoor je sneller kan reageren en alle aandacht kan worden gelegd op het belangrijkste, namelijk het autorijden zelf!
© 2015 - 2018 B3th, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je autorijbewijs halen? Wat is er allemaal op de markt?Je bent eindelijk zo oud dat je beginnen mag met het lessen voor je auto rijbewijs. Je hebt er hard voor gespaard en nu…
Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenRijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenJe rijbewijs halen zodra je 17 wordt kan vanaf november 2011.Rijlessen nemen en theorie examen doen mag al eerder gedaan…
Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rijTheorie-examen online oefenen: de beste websites op een rijWie binnenkort het theorie-examen voor zijn of haar rijbewijs moet afleggen, kan daar op verschillende manieren voor oef…
Alles over het rijbewijs BHad je graag wat meer geweten over het behalen van het rijbewijs B, zowel theoretisch als praktisch, dan ben je hier op…
Bronnen en referenties
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-rijbewijs-b-automaat-in-een-schakelauto-of-auto-met-halfautomaat-rijden
  • http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vraag/292439/schakelen-europa-veelal-hand
  • http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vraag/250422/automaat-rijbewijs-fiat-500-dualogic
  • Afbeelding bron 1: Jashoupe, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van een automaatrijbewijs"

Reacties

Kuijken, 03-12-2018 17:19 #2
Is het al toegestaan om met een automaten rijbewijs schakelauto's te besturen? Ik heb altijd een schakelauto gereden maar laatst moest ik rijden met iemand van het CBR en die vroeg welk rijbewijs ik nodig had en omdat ik toen een automaat had heb ik gezegd een rijbewijs voor een automaat. Nu lees ik het Eindhovens Dagblad van afgelopen vrijdag dat het verschil tussen schakel en automaat opgeheven wordt, maar is dit al het geval? Reactie infoteur, 04-12-2018
Voor nu zijn het alleen nog plannen voor de toekomst, maar het zit er wel degelijk aan te komen. Ik heb dit artikel erover gevonden; https://www.ed.nl/auto/aparte-vermelding-bij-afrijden-met-automaat-wordt-afgeschaft~aba485cd8/ en ze gaan eerst nog bedenken hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Het komt echter wel dichterbij dus het lijkt erop dat we nog maar even geduld hoeven te hebben! :)

Johan Vromans, 19-05-2016 09:39 #1
Naast de drie genoemde automaattypen bestaat nog een vierde: wel schakelen, maar niet koppelen. Ik heb daar jaren mee gereden in de Reneault Twingo. Ook dit werd destijds halfautomaat genoemd. Reactie infoteur, 04-12-2018
Ik heb het opgezocht op Autoweek (http://www.autoweek.nl/rijimpressie/86/renault-twingo-quickshift-5). Dit lijkt mij het meeste in de buurt komen van de semi-automaat die ik in mijn artikel beschrijf.

Infoteur: B3th
Laatste update: 18-06-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!