InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto theorie examen: tips and tricks

Auto theorie examen: tips and tricks

Auto theorie examen: tips and tricks Wanneer je je autorijbewijs wilt behalen zal je moeten slagen voor het praktijk examen en het theorie examen. In dit artikel lees je alles over het theorie examen. Lees bijvoorbeeld hoe het werkt en waaruit een theorie examen bestaat? Hoe lang is de geldigheid van een theorie examen? En kan je een theorie examen ook zelf aanvragen?

Inhoud

Theorie examen doen

Een theorie examen voor het autorijbewijs .duurt circa drie kwartier en vindt plaats op een examencentrum. Je hebt een geldig identiteitsbewijs nodig voor het doen van het theorie examen. Je zult dus altijd een geldig identiteitsbewijs moeten meenemen. Wanneer je identiteitsbewijs niet meer geldig is zal je al bijtijds een nieuwe moeten aanvragen bij je gemeente. Je moet ervoor zorgen dat je minimaal een kwartier van tevoren al aanwezig bent. Een medewerker zal je identiteitsbewijs controleren en je een tafelnummer toekennen. Zet je mobiele telefoon en andere apparatuur uit. Voorafgaand aan de start van het examen zal een medewerker van CBR een uitleg geven over het examen.

Waaruit bestaat een theorie examen?

Het examen bestaat uit twee delen, namelijk:
  • Gevaarherkenning
  • Verkeersregels en verkeersinzicht.

De vragen zijn opgedeeld in ja/nee vragen, invulvragen en meerkeuzevragen. Van het onderdeel gevaarherkenning moet je minimaal 13 van de 25 vragen correct beantwoorden. Van het onderdeel verkeersregels en verkeersinzicht moet je minimaal 35 van de 40 vragen correct beantwoorden. De 40 vragen zijn onderverdeeld in 30 vragen over verkeersregels en 10 vragen over verkeersinzicht. Examens worden afgenomen in klassikale en in individuele vorm. Wanneer het examen is afgelopen ontvang je al vrij snel de uitslag, vaak al na enkele minuten. Je krijgt een overzicht van hoeveel vragen je niet correct hebt beantwoord per onderdeel.

Hoe lang is theorie examen geldig?

Zorg ervoor dat je na het behalen van je theorie examen binnen 18 maanden je ook je praktijkexamen hebt behaald, anders verliest het behaalde theorie examen zijn waarde. Dit wordt gedaan omdat de theoretische kennis zo snel mogelijk in de praktijk moet worden toegepast om niet vergeten te worden.

Zelf aanvragen

Over het algemeen zal je rijschool voor jou het theorie examen aanvragen, maar je kan dit ook zelf doen. Dit geldt overigens wel alleen voor het klassikale theorie examen. Het individuele examen kan alleen via je rijschool worden aangevraagd.

Hoe vraag je een theorie examen zelf aan?

Je kunt het theorie examen aanvragen via Mijn CBR (website CBR). Om het examen aan te vragen moet je gebruik maken van DigiD. DigiD is je digitale identiteit die gebruikt kan worden om jezelf te legitimeren op internet. Gebruik daarom altijd je eigen persoonlijke DigiD. Wanneer je nog een DigiD moet aanvragen, moet je rekening houden met circa vijf werkdagen wachten.
Op de website kan je een theorie examen aanvragen. Je moet aangeven voor welk type voertuig je het theorie examen wilt volgen, in welke taal, wanneer je het examen wilt laten plaatsvinden en waar dit examen zal plaatsvinden. Je zult direct online de kosten voor het examen moeten afrekenen via iDEAL. Wanneer je je examendatum nog wilt wijzigen kan dat ook via Mijn CBR.

Oefenen voor theorie examen

Om geheel onafhankelijk te blijven geeft het CBR zelf geen oefenmateriaal uit. Toch kan je op verschillende manieren oefenen voor je theorie examen. Voorbeelden hiervan zijn zelfstudie via een theorieboek, theorielessen via je rijschool of online cursussen. Er zijn online verschillende websites te vinden die gratis oefenmateriaal aanbieden. Een overzicht van alle verkeersregels en verkeersborden is altijd te raadplegen op de website van de Rijksoverheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cbr.nl

Reageer op het artikel "Auto theorie examen: tips and tricks"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto
Schrijf mee!