InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rij

Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rij

Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rij Wie binnenkort het theorie-examen voor zijn of haar rijbewijs moet afleggen, kan daar op verschillende manieren voor oefenen. Zo hoort leren uit het theorieboek of vanaf een cd-rom tot de mogelijkheden; maar ook is het mogelijk om online de examenvragen te oefenen. In dit artikel een aantal websites waar je dit, gratis of tegen betaling, kunt doen.

Theorie-examen

Hoe ziet het examen eruit?

Het theorie-examen voor je rijbewijs wordt afgenomen in een zaal in een CBR-gebouw. Je krijgt tijdens het examen 50 vragen die voorzien zijn van foto's en van (gesproken en geschreven) teksten. Er zijn drie soorten vragen die je tijdens het examen kunt krijgen:
  • open vragen
  • vragen waar je ja of nee op moet antwoorden
  • vragen waar je een meerkeuze-antwoord op moet geven
Om te slagen dien je minimaal 44 van de 50 vragen goed te hebben beantwoord. Sinds april 2009 is het theorie-examen voor het rijbewijs gedeeltelijk aangepast. Je krijgt nu ook een aantal extra inzichtsvragen. Bij die vragen zit je als het ware achter het stuur van een auto, en moet je bepalen of je gaat remmen, of je gas teruggeeft of dat je rustig door kunt rijden. In de praktijk lijkt het theorie-examen door deze verandering niet veel moeilijker te zijn geworden.

Hoe leer je voor het examen?

Het theorieboek voor je rijbewijs geeft de meest duidelijke en gedetailleerde informatie die je nodig hebt voor je examen. Toch is het ook zinnig om de vraagstelling en verkeerssituaties te oefenen. Dit kun je door middel van een cd-rom of op het internet doen. Een aantal internetsites vragen hiervoor een betaling, maar er zijn ook websites waarop je het examen gratis kunt oefenen.

Gratis websites

Het verschil tussen websites waar je tegen betaling je theorie-examen kunt oefenen, en websites die je gratis laten oefenen zit 'em in de kwaliteit. Websites die je laten betalen voor een examen zijn over het algemeen vrij compleet. Denk er wel om dat als je ervoor kiest voor een examen te betalen, dat je goed de voorwaarden doorleest. Er zijn namelijk altijd bedrijven die graag makkelijk geld willen verdienen. Hier een overzicht van de meest gebruikte gratis websites:

Gratistheorie

Op deze website krijg je een examen met 10 vragen waar je 'ja' of 'nee' op moet antwoorden. Er zijn dus geen meerkeuze of open vragen. Je kunt ervoor kiezen om het examen 'met tijd' af te nemen, zodat je kunt wennen aan de tijdsdruk. Deze is er namelijk op het 'echte' examen ook.

Examencentrum

Om een uitgebreid examen te doen betaal je op deze website geld, maar een proefexamen kun je gratis maken. De vragen zijn goed om te oefenen en bestaan uit meerkeuze, open vragen en ja/nee-vragen.

Examentheorie

Voor een proefexamen betaal je op deze website niets, maar voor het echte werk moet je wel betalen.

Websites tegen betaling

Zoals al eerder gezegd leveren websites tegen betaling meer kwaliteit. De examens zijn uitgebreider en lijken op de echte CBR-examens. Hier een overzicht van de websites tegen betaling:

CBR

Waar kun je beter zijn om je theorie-examen te oefenen dan op de website van het CBR zelf? Deze site biedt je tegen betaling (ruim een euro per examen) een uitgebreid theorie-examen met vragen die je tijdens het echte examen ook tegen kunt komen. Na het maken van een examen krijg je de uitslag. Je mag maximaal 2 van de 10 vragen fout beantwoorden om te slagen.

Theorieles

Deze professionele website biedt jou examens met 50 vragen. Alle vragen voldoen aan de nieuwe CBR-norm en zijn daarom erg geschikt om te oefenen. Je betaalt voor je examen via de telefoon (0900-nummer).

Vekabest

Om erachter te komen hoe de theorie-examens er op deze websites uitzien kun je het beste even een proefexamen doen. Daarna kun je ervoor kiezen om te betalen voor een examen. Dit kan via creditcard, telefoon of iDeal. Met name de inzichtsvragen bij deze oefenexamens lijken veel op de echte examenvragen. De examens zijn erg compleet en komen goed overeen met het echte theorie-examen.
Gerelateerde artikelen
Auto theorie examen: tips and tricksAuto theorie examen: tips and tricksWanneer je je autorijbewijs wilt behalen zal je moeten slagen voor het praktijk examen en het theorie examen. In dit art…
Theorie-examen auto: gratis oefenexamens?Theorie-examen auto: gratis oefenexamens?Om je roze pasje in handen te krijgen zal je eerst voordat je aan je praktijkexamen begint geslaagd zijn voor je theorie…
Kosten rijles & rijbewijsKosten rijles & rijbewijsDe kosten van autorijlessen inmiddels opgelopen tot boven de veertig euro per les. Dan komen daar nog de kosten voor het…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Tips om je auto theorie-examen te halenTips om je auto theorie-examen te halenHet auto theorie-examen bestaat uit twee onderdelen: gevaarherkenning en verkeersregels & verkeersinzicht. Samen zijn he…

Reageer op het artikel "Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rij"

Reacties

Jolene1984 (infoteur), 10-12-2009 09:37 #2
Hoi Michel,

Lastig he, dat theorie-examen? Zelf heb ik het gehaald door het boek goed door te lezen (niet die duizend vragen, veel te veel) en 2 cd-roms met vragen te kopen. Een cd-rom met theorievragen kost meestal niet heel veel en ik vond de vragen veel weg hebben van de echte examenvragen.

Heel veel succes! Duimen dat je het gaat halen!

Michel, 10-12-2009 00:42 #1
Hoe kan ik het beste me voorberijden op het theorieexamen en hoe leer ik hem het beste en makkelijkst.
ik heb wel zelf al de laatste versie theorieboeken 1 met meer als1000 vragen en 1 de auto verkeersregels
ik moet over 8 dagen examen doen hebben jullie tips voor me want ben al 2 keer gezakt en wil hem nu toch wel heel graag halen.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 13-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!