InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bewust autorijden, goedkoper autorijden

Bewust autorijden, goedkoper autorijden

Bewust autorijden, goedkoper autorijden Te pas en te onpas krijgen we losse opmerkingen over hoe je goedkoper kunt autorijden en op zich is daar niets mis mee. Immers, onze heilige koe laten we niet snel staan. Het is voor menig man of vrouw toch het ultieme gevoel van vrijheid. Terecht of onterecht, we ervaren het zo en dus blijft ook in mindere tijden de auto voor de deur. Dat alles neemt niet weg, dat je best op de kosten kunt letten. Je moet er alleen wat bewuster mee omgaan. Je ziet wel vaker dat mensen ergens enthousiast aan beginnen en na verloop van tijd ebt dat enthousiaste gevoel weg en vervallen we weer in onze oude gewoontes. Denk maar eens aan al die goede voornemens waar we 1 januari aan beginnen. Toch is het met de auto goed te doen én vol te houden.
Per categorie enkele zaken opgesomd, welke geen grote inspanning vergen maar wat wel wat op kan leveren.

Wisselen van materialen

  • Een aantal jaren geleden is er ingepompt dat we in de winter op andere banden moeten rijden en strikt genomen is dit niet verkeerd. In sommige landen is het zelfs verplicht. Maar vaak denken we er niet meer aan en rijden we in de lente of zelfs in de zomer nog op de winterbanden. Wissel tijdig af en spreek het met de garage af dat je een berichtje krijgt (sommige garages doen het al automatisch), agendeer het zelf of neem anders een duidelijk punt in gedachten zoals de wisseling van zomer- en wintertijd.
  • Verder hebben we nog de verschillende dakdragers die ten kosten gaan van de luchtweerstand. Als je iets niet nodig hebt, laat het er dan af.
  • Kijk ook de binnenkant van je auto na, ligt er niet een enorme berg troep in die je niet nodig hebt. Hoe lager het totale gewicht, hoe goedkoper je kunt rijden. Bovendien is een schone en opgeruimde auto ook een stuk representatiever.

Banden

Het lijkt onbelangrijk, maar is het absoluut niet. Op banden met te weinig spanning rijden, kan je al snel enkele tientjes kosten op jaarbasis. Controleer ze regelmatig bij het tankstation. Het is een eenvoudige handeling en bovendien rijdt het prettiger als je bandenspanning goed is.

Brandstof

Tanken

Tanken kan je bij het eerste tankstation wat je tegenkomt, maar langs de snelweg betaal je eigenlijk altijd meer. Let een op de onbemande tankstations, die zijn meestal net iets goedkoper of wordt lid van en club waar bij en groot aantal tankstations tegen gereduceerde prijs kunt tanken. Meestal hebben ze nog meer voordelen. Kan interessant zijn!

Autorijden

Met je rijstijl kan je veel besparen, maar veel mensen gaan enig moment op de automatische piloot en letten er niet meer op. Het loont de moeite als je dit wel doet:
  • Als je langer moet wachten, denk aan de spoorbomen die dicht zijn of de brug waar verschillende boten door moeten, zet dan je motor uit. Soms wordt het zelfs aangegeven, dat het verplicht is. Maar maak het je anders eigen dat je dat als vanzelfsprekend doet.
  • Als je niet per se in de spits hoeft te rijden, doe het dan niet. Beter voor je gevoel en voorkomt mogelijk frustratie, hoge bloeddruk etc. Maar het scheelt ook in de portemonnee, want tijdens de spits rijden verbruikt je auto meer brandstof (continu optrekken en afremmen).
  • Heb je cruise control op je auto, gebruik het dan zo veel als mogelijk. Hoe stabieler (en niet te hard) en vloeiender je kunt rijden, hoe goedkoper dit is.
  • Rem op je motor zoveel als dit kan, dit is je slechts je gaspedaal loslaten. Goed voor je brandstofverbruik én het slijten van de remmen.
  • Heb je geen vaste navigatie in de auto, koop dan een losse navigatie. Het kan je veel tijd schelen, als je ergens niet bekend bent kan je immers rechtstreeks richting je doel rijden. Maar het scheelt ook brandstof.
  • In de koude maanden is het lekker om de auto van binnen op te warmen, door de motor stationair te laten draaien. Behalve dat dit veel energie vergt, warmt je auto stationair niet erg snel op en kost het verhoudingsgewijs veel energie. Dus direct wegrijden zodra eventuele sneeuw of vorst van de ramen gehaald is.

Energievreters

Airco

De airco verbruikt erg veel en als je hem dus niet echt aan hoeft te zetten, laat het dan achterwege. Soms is een raampje een stukje open net zo lekker.

Verwarming

De achterruitverwarming of de spiegelverwarming (als deze in je auto zit) neemt ook nogal wat energie tot zich. Nu zijn er auto’s die bij schone ruiten een automatische uitschakeling hebben, maar dit geldt niet voor iedere auto. Let hierop.

Tot slot

Alleen de auto nemen als je langere afstanden moet overbruggen is er een die ook nog goed is voor je gezondheid. Als je gaat lopen of fietsen, is je lichaam lekker in beweging. Maar als je dan toch de auto ‘moet’ nemen, dan zijn er nog genoeg zaken waar je geld kunt besparen. Let er eens een tijdje bewust op, vaak zie je dan dat die nieuwe gewoonten er als vanzelf inslijten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips voor zuinig autorijdenTips voor zuinig autorijdenHieronder geef ik tips voor milieubewuster en zuiniger autorijden. Lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de moge…
Angst bij het autorijdenAngst bij het autorijdenAngst komt in vele variaties voor. Ook angst tijdens het autorijden is een veelvoorkomende angst. Zelfs het denken aan e…
Bandenspanning winterbandenBandenspanning winterbandenDe winterband kan al gebruikt worden als de temperaturen uitkomen beneden de zeven graden Celsius, omdat met die tempera…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenZuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenDe auto-industrie is voortdurend bezig met manieren te ontwikkelen om auto's milieuvriendelijk te maken. Milieuvriendeli…
Bronnen en referenties
  • Garage De Hoop
  • ANWB

Reageer op het artikel "Bewust autorijden, goedkoper autorijden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-05-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Huishouding
Schrijf mee!