InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Toyota Celica (T18)

De Toyota Celica (T18)

De Toyota Celica (T18) De Toyota Celica T18 is een auto van Japanse makelij die gebouwd werd van 1989 tot en met 1993 door autofabrikant Toyota. Het is een sportauto in de coupéklasse. De eerste generatie Celica werd in 1970 gebouwd en in 2006 is de laatste van de band gerold. De T18 is de vijfde generatie van het model. De auto is in veel verschillende varianten geleverd. Deze generatie Celica werd geïntroduceerd in september 1989. De styling was veel ronder dan de vorige Celica's. De gedachte daarachter was dat ronde vormen de stevigheid van de auto ten goede kwamen, zonder dat er meer gewicht werd toegevoegd. Er kwamen onder andere betere wielen onder en er was een versie met meer vermogen, de GT-Four. Alleen informatie over de versies die in Europa verkrijgbaar waren, komt aan bod.

Versies

In Europa werd de Celica als liftback en cabriolet geleverd. De liftback is een dichte variant. De ruit aan de achterzijde gaat bij deze versie mee wanneer je de achterklep opent. Dit maakt de auto drie-deurs.

De cabriolet is vrij zeldzaam. Deze heeft in tegenstelling tot de liftback een zogenaamde notchback. Dit is een reguliere kofferbak, waar het dak in opgeborgen kan worden. Omdat je via de kofferbak geen toegang tot de auto hebt, is de cabriolet een twee-deurs.

Modellen

De Celica is met verschillende soorten motoren geleverd. Wat ze allemaal gemeen hebben, is het aantal cilinders. Dit geldt niet alleen voor de T18, alle Celica's zijn geproduceerd met viercilindermotoren. Alle T18's worden geschakeld door een handbak met vijf verzetten.

AT180

De AT180 is het instapmodel. Er ligt een 1.6 liter motor in met motorcode 4A-FE. De uitvoering wordt door de twee voorste wielen aangedreven. Leeg weegt de AT180 1000 kg. Het maximale vermogen van deze motor is 103 pk, wat vrijkomt bij 6000 tpm. Het maximale koppel is 143 Nm bij 4800 tpm. De topsnelheid van de AT180 ligt rond de 195 km/h. Accelereren van 0-100 km/h doet deze auto in 11,7 seconden.

Ondanks dat dit geen geweldige cijfers zijn, heeft de motor een pittig karakter door zijn 16 kleppen en dubbele, bovenliggende nokkenas.

ST182

De pittige variant van de Celica. Deze twee-liter heeft motorcode 3S-GE. Ook deze is voorwielaangedreven. Het leeggewicht is ruim 1200 kg. Bij 6600 tpm heeft deze versie een maximaal vermogen van 158 pk. Het maximale koppel is 186 Nm bij 4800 tpm. Topsnelheid ligt ronde de 220 km/h. 0-100 km/h kost de auto 8,4 seconden.

Deze auto werd zowel met hetzelfde uiterlijk als de AT180 als met een wide-body geleverd.

ST185

Ook wel de GT-Four. Ook deze heeft een twee-litermotor met motorcode 3S-GTE, in principe dezelfde motor als de ST182, maar dan met turbocharger. Deze versie is met zowel twee- als vierwielaandrijving geleverd. Het leeggewicht is 1460 kg. Bij 6000 tpm heeft deze auto een maximaal vermogen van 204 pk. Het maximale koppel is 275 Nm bij 3200 tpm. De auto loopt maximaal 230 km/h en bereikt, vanuit stilstand, de 100 km/p in 7,8 seconden. Dit is een discutabel getal, verschillende bronnen zeggen hier iets anders over.

De GT-Four is een legende in de rallywereld. Met verschillende generaties van dit model heeft Toyota meerdere keren het WRC gewonnen.

Anno nu

De Celica wordt nog steeds geprezen als een leuke en te veroorloven sportauto. Dit heeft hij (eigenlijk moet ik zij zeggen) mede te danken aan de klapkoplampen, de herkenbare jaren-negentig-styling en de leuke rij-eigenschappen. Uiteraard speelt het rallyverleden van de auto ook een grote rol.
© 2018 Rudd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toyota, auto uit JapanToyota, auto uit JapanEén van de meest betrouwbare en sterke automerken is Toyota. Een auto van dit automerk is pas in de jaren 30 van de vor…
Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van ToyotaKracht en precisie, visie en innovatie, verantwoordelijkheid en prestatie. Dit flitsende, in 2006 gelanceerde model van…
Stadsauto compact: Toyota iQStadsauto compact: Toyota iQStadsauto's, lekker klein, werden in Japan altijd al gebouwd en gebruikt. Niet veel stadsauto's werden geïmporteerd. Toc…
Lexus, luxe auto uit JapanOm vooral in Amerika te kunnen concureren met de grote luxe auto´s kwam Toyota op het idee om een apart merk te ontwikke…
Toyota Prius Wagon: eerste Full Hybrid MPV (7 zitplaatsen)Het succes van de Toyota Prius krijgt een vervolg. De Prius die inmiddels al meermaals een update qua techniek en uiterl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ian Gulinao, Flickr (CC BY-2.0/bewerkt)
  • http://www.turbocelica.nl/st185specifications.htm
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Celica

Reageer op het artikel "De Toyota Celica (T18)"

Infoteur: Rudd
Gepubliceerd: 09-05-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!