V-Power, premium brandstof van Shell
V-Power is een premium brandstof van Shell. V-Power is in 2004 geïntroduceerd als brandstof met bepaalde voordelen ten opzichte van Euro 95. De voordelen van V-Power werden toen omschreven als een betere prestatie van de motor en milieuvriendelijker door de afwezigheid van zwavel. In 2017 is de V-Power van Shell verbeterd met de DYNAFLEX-technologie en het octaangetal is verhoogd naar RON 98. V-Power is mede dankzij deze toevoegingen volgens Shell beter voor de motor, de prestaties en het milieu. Maar biedt het hoger octaangetal en de DYNAFLEX-technologie van Shell ook echt voordelen?
V-Power Benzine
V-Power Benzine bevat een aantal toevoegingen waardoor de benzine andere eigenschappen heeft gekregen. Ten eerste is het octaangetal van V-Power Benzine hoger, namelijk 98 in plaats van een octaangetal van 95 voor de Shell FuelSave benzine. Maar naast een hoger octaangetal zorgt de V-Power-brandstof van Shell er ook voor dat de motor in betere conditie blijft. Tijdens het rijden kan er namelijk vuil, zoals koolstofresten, op motoronderdelen terecht komen. Dit kan ervoor zorgen dat zuigerkleppen meer wrijving ondervinden, brandstof minder efficiënt in de motor ontbrandt, waardoor de motor minder goed presteert. Toevoegingen aan de V-Power-brandstof, ofwel de Shell DYNAFLEX-technologie, leidt tot minder wrijving en vuilafzetting, waardoor de motor in betere conditie blijft.
V-Power Diesel
Ook bij V-Power Diesel zijn de eigenschappen van de brandstof veranderd door toevoegingen aan de brandstof. Omdat diesel een heel andere werking heeft dan benzine, verschillen de toevoegingen aan V-Power Diesel ten opzichte van de toevoegingen aan V-Power Benzine. De toevoegingen geven wel een soortgelijk resultaat. Ook in Shell V-Power Diesel wordt de DYNAFLEX-technologie gebruikt waardoor vuilafzettingen verwijderd worden en de motorefficiëntie verbeterd wordt.
DYNAFLEX-technologie
Shell maakt bij al haar brandstoffen gebruik van de DYNAFLEX-technologie. Deze techniek houdt in dat er een mix van componenten wordt toegevoegd aan de Shell-brandstoffen, waardoor de eigenschappen van de brandstof veranderen. Shell geeft niet prijs welke toevoegingen dit zijn, maar vertelt wel het effect van de toevoegingen. De toevoegingen hebben namelijk een tweevoudige werking en zijn ontwikkeld om de motorefficiëntie te behouden. Dit wordt bereikt door:
- Toegevoegde reinigingsmoleculen die onderdelen van het brandstofsysteem schoonhouden en deze beschermen tegen vuilafzettingen.
- Toegevoegde wrijvingverminderende moleculen die zorgen voor minder wrijving in het draaiende zuigersysteem in de motor. Het soepeldraaiende zuigersysteem zorgt voor vermindering van hittevorming waardoor energieverbruik wordt verminderd.
De shell V-Power-brandstoffen bevatten drie keer zoveel toevoegingen om verontreiniging en wrijving te verminderen dan de Shell FuelSave-brandstoffen.
Klopvastheid
Klopvastheid is een eigenschap van benzine die aanduidt in welke mate de benzine kan worden gecomprimeerd zonder zelfontbranding. Omdat de benzine op het juiste moment in de motor moet ontbranden, is het vaak ongewenst dat benzine uit zichzelf op een onvoorstelbaar tijdstip ontbrandt. Een spontane ontbranding kan namelijk leiden tot schade aan de motor. Een spontane ontbranding door een lage klopvastheid van de benzine wordt kloppen of pingelen genoemd, en is te herkennen aan het geluid van de motor. Een hoge klopvastheid zorgt er juist voor dat benzine beter gecomprimeerd kan worden en daardoor een hoger vermogen kan leveren. De motor moet wel worden ingesteld op een bepaalde klopvastheid om ook daadwerkelijk beter te kunnen presteren. Omdat voor dieselmotoren een spontane ontbranding juist gewenst is, wordt de term klopvastheid minder vaak bij dieselbrandstof gebruikt.
Octaangetal
De klopvastheid van benzine kan vergeleken worden door het octaangetal te bepalen. Het octaangetal is gebaseerd op het zeer klopvaste iso-octaan. Als de klopvastheid van benzine gelijk is aan iso-octaan, dan is het octaangetal 100. Als de klopvastheid gelijk is aan het makkelijk te ontbranden n-heptaan, dan is het octaangetal 0. Er geldt hoe hoger het octaangetal, hoe beter de klopvastheid. Benzine kan ook een betere klopvastheid dan iso-octaan hebben, het octaangetal is dan hoger dan 100.
RON
Een gestandaardiseerde methode om het octaangetal te bepalen is het Research Octane Number, ook we afgekort met RON. Het octaangetal wordt meestal aangegeven met RON 95 of RON 98. Wanneer een hoog gecomprimeerde motor is ingesteld op RON 98, zal de motor niet goed lopen op RON 95, omdat er meer kans is op zelfontbranding en daardoor motorschade. Een motor die ingesteld is op RON 95 zal net zo goed lopen op RON 95 als op RON 98. De benzine wordt namelijk niet zo hoog gecomprimeerd, waardoor geen sprake is van zelfontbranding. In het onderhoudsboekje van de auto is terug te vinden hoe de motor ingesteld is. Door chiptuning kunnen de motorprestaties aangepast worden, waardoor een motor die eerst ingesteld was op RON 95 na de aanpassingen veel beter zal gaan presteren op een benzine met een hoger octaangetal.
Octaangetal verhogen
De klopvastheid van benzine kan verhoogd worden door bepaalde stoffen aan de benzine toe te voegen. Vroeger werd dit gedaan met tetra-ethyllood, ook wel afgekort met TEL. Vanwege de milieuvervuilende effecten van lood, mag dit niet meer toegevoegd worden aan benzine. De klopvastheid wordt nu verbeterd door toevoeging van methyl-tert-butylether, ook wel afgekort met MTBE. Ook deze stof is slecht voor het milieu, waardoor men nog steeds experimenteert met alternatieven om het octaangetal van benzine te verhogen. Daarnaast worden motoren ingesteld op een lager octaangetal, waardoor minder toevoegingen nodig zijn.
Voordelen van premium brandstof V-Power
V-Power Benzine is op twee punten verschillend van gewone benzine, namelijk:
- Het octaangetal is hoger, namelijk RON 98 in plaats van RON 95
- Het voorkomt vuilafzetting en wrijving in de motor
Het hogere octaangetal kan enorme voordelen bieden in hoog gecomprimeerde motoren. Dit zijn vaak sportauto's of oldtimers, die niet goed lopen op RON 95. De meeste auto's zijn echter ingesteld op RON 95, waardoor het hogere octaangetal geen voordelen biedt. De reinigende en wrijvingverminderende werking die V-Power brandstof dankt aan de DYNAFLEX-technologie, kan ook voordelen bieden voor een motor. Denk aan minder slijtage en een zuiniger verbruik. De werking van de DYNAFLEX-technologie is anno 2018 echter niet wetenschappelijk onderbouwd, mede omdat de gebruikte toevoegingen geheim zijn. Hierdoor is niet eenduidig vast te stellen wat de voordelen van V-Power brandstof zijn ten opzichte van FuelSave 95.
Prijs Shell V-Power
Na de introductie van V-Power in 2004, was de prijs van V-Power brandstof 4,5 eurocent duurder dan de Shell euro 95-brandstof. De adviesprijs van V-Power ligt in april 2018 inmiddels 6 eurocent hoger en de adviesprijs van V-Power Diesel zelfs 8 eurocent. De hogere prijs van V-Power is onder andere te danken aan het onderzoek naar brandstoffen door Shell. Daarnaast verhogen de toevoegingen de prijs van de V-Power. De extra kosten van V-Power kunnen deels terugverdiend worden door een lager brandstofverbruik. Afhankelijk van de motor kan er ongeveer 1 procent meer worden gereden op een liter V-Power.