Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof?

Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof? Waarom moeten we zoveel betalen aan de pomp? Hoe komen ze aan die hoge (anno 2008) brandstof prijzen? Niemand wil meer betalen voor iets wat minder waard is. Belasting betalen moeten we toch wel, maar dubbel? Het is al veel genoemd, stijgende brandstof prijzen, maar waar is de basis van al deze prijzen. En paar cijfers en getallen, en een korte uitleg van inkoop, belasting en marge.

Brandstof inkoopprijs.

Prijzen die schommelen zorgen voor de veranderingen aan de pomp, prijzen gaan omlaag en helaas ook weer omhoog. Als voorbeeld nemen we Shell, die verkoopt meer brandstoffen dan het zelf in de raffinaderijen kan maken, en haalt daarom een groot gedeelte van de basisbrandstoffen op de internationale markt. Om er bijvoorbeeld speciale brandstoffen van te maken, voegt Shell vervolgens nog een aantal ingrediënten toe die de kwaliteit verbeteren. Voor het kopen van deze toevoegingen, is ook Shell afhankelijk is van internationale marktprijzen. Zoals op elke markt hebben heel veel factoren daar invloed op.

Staats belastingen.

Het grootste deel wat aan de pomp betaald wordt, bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine krijgt de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2008: 69 cent + 3cent per 1 juli dit jaar =72 cent) wat dan weer jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de hand van inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. En dan nu de uitschieter! over de totale pompprijs wordt nog eens 19% BTW gerekend. De gemiddelde pompprijs bestond begin 2008 ongeveer uit tweederde belasting.

Verhouding omzet en winst.

Het maakt niet uit welke prijs je aan de pomp moet betalen, de marge is altijd zo'n 13,5 cent. Dat noemen ze dan geen winst, maar de ruimte waaruit alle kosten vanaf de raffinaderij tot en met het eindpunt (tankstation) betaald worden, zoals reclame en distributiekosten, maar ook personeel, station aanpassingen, etc. Kortingen die bij de pomp gegeven worden gaan ook van deze marge af, waarna gemiddeld de brutowinst 1 tot 1,5 cent per liter is.
© 2008 - 2021 Artline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?Iedere dag rijden we op en neer naar ons werken en daar heeft iedereen brandstof voor nodig. Het gaat economisch slecht…
Benzineprijs door accijns hoogBenzineprijs door accijns hoogBrandstof is duur aan de pomp in 2021, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs, brandsto…
Waarom is de benzine in Nederland zo duur?Waarom is de benzine in Nederland zo duur?Waarom is de benzine in Nederland zo duur? En waarom is die prijs niet altijd hetzelfde? De prijs van de benzine in Nede…

Voertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenVoertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenDe voertuigcontrole! Na afronding van je autorijlessen volgt als het goed is je praktijkexamen bij het CBR, dat moet res…
Kentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesKentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesAan het kenteken op een auto kunt u zien hoe oud een auto is en waar hij vandaan komt in Europa. Maar wanneer is het ken…
Bronnen en referenties
  • Shell.com
Artline (10 artikelen)
Laatste update: 01-07-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.