Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof?

Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof? Waarom moeten we zoveel betalen aan de pomp? Hoe komen ze aan die hoge (anno 2008) brandstof prijzen? Niemand wil meer betalen voor iets wat minder waard is. Belasting betalen moeten we toch wel, maar dubbel? Het is al veel genoemd, stijgende brandstof prijzen, maar waar is de basis van al deze prijzen. En paar cijfers en getallen, en een korte uitleg van inkoop, belasting en marge.

Brandstof inkoopprijs.

Prijzen die schommelen zorgen voor de veranderingen aan de pomp, prijzen gaan omlaag en helaas ook weer omhoog. Als voorbeeld nemen we Shell, die verkoopt meer brandstoffen dan het zelf in de raffinaderijen kan maken, en haalt daarom een groot gedeelte van de basisbrandstoffen op de internationale markt. Om er bijvoorbeeld speciale brandstoffen van te maken, voegt Shell vervolgens nog een aantal ingrediënten toe die de kwaliteit verbeteren. Voor het kopen van deze toevoegingen, is ook Shell afhankelijk is van internationale marktprijzen. Zoals op elke markt hebben heel veel factoren daar invloed op.

Staats belastingen.

Het grootste deel wat aan de pomp betaald wordt, bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine krijgt de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2008: 69 cent + 3cent per 1 juli dit jaar =72 cent) wat dan weer jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de hand van inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. En dan nu de uitschieter! over de totale pompprijs wordt nog eens 19% BTW gerekend. De gemiddelde pompprijs bestond begin 2008 ongeveer uit tweederde belasting.

Verhouding omzet en winst.

Het maakt niet uit welke prijs je aan de pomp moet betalen, de marge is altijd zo'n 13,5 cent. Dat noemen ze dan geen winst, maar de ruimte waaruit alle kosten vanaf de raffinaderij tot en met het eindpunt (tankstation) betaald worden, zoals reclame en distributiekosten, maar ook personeel, station aanpassingen, etc. Kortingen die bij de pomp gegeven worden gaan ook van deze marge af, waarna gemiddeld de brutowinst 1 tot 1,5 cent per liter is.
© 2008 - 2020 Artline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?Iedere dag rijden we op en neer naar ons werken en daar heeft iedereen brandstof voor nodig. Het gaat economisch slecht…
Fileproblematiek oplossen door brandstofprijsstijgingFileproblematiek oplossen door brandstofprijsstijgingDe mobiliteit in Nederland is afhankelijk van een aantal factoren, zoals onder andere de bereikbaarheid van de locaties,…
Gebruikte auto: Kies je voor benzine, diesel of LPG?Brandstof is duur en het is daarom belangrijk om te kiezen voor een auto met een motor, die past bij jouw specifieke beh…
V-Power, premium brandstof van ShellV-Power, premium brandstof van ShellV-Power is een premium brandstof van Shell. V-Power is in 2004 geïntroduceerd als brandstof met bepaalde voordelen ten o…

Voertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenVoertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenDe voertuigcontrole! Na afronding van je autorijlessen volgt als het goed is je praktijkexamen bij het CBR, dat moet res…
Kentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesKentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesAan het kenteken op een auto kunt u zien hoe oud een auto is en waar hij vandaan komt in Europa. Maar wanneer is het ken…
Bronnen en referenties
  • Shell.com

Reageer op het artikel "Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Artline
Laatste update: Juli 2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!