InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof?

Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof?

Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof? Waarom moeten we zoveel betalen aan de pomp? Hoe komen ze aan die hoge (anno 2008) brandstof prijzen? Niemand wil meer betalen voor iets wat minder waard is. Belasting betalen moeten we toch wel, maar dubbel? Het is al veel genoemd, stijgende brandstof prijzen, maar waar is de basis van al deze prijzen. En paar cijfers en getallen, en een korte uitleg van inkoop, belasting en marge.

Brandstof inkoopprijs.

Prijzen die schommelen zorgen voor de veranderingen aan de pomp, prijzen gaan omlaag en helaas ook weer omhoog. Als voorbeeld nemen we Shell, die verkoopt meer brandstoffen dan het zelf in de raffinaderijen kan maken, en haalt daarom een groot gedeelte van de basisbrandstoffen op de internationale markt. Om er bijvoorbeeld speciale brandstoffen van te maken, voegt Shell vervolgens nog een aantal ingrediënten toe die de kwaliteit verbeteren. Voor het kopen van deze toevoegingen, is ook Shell afhankelijk is van internationale marktprijzen. Zoals op elke markt hebben heel veel factoren daar invloed op.

Staats belastingen.

Het grootste deel wat aan de pomp betaald wordt, bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine krijgt de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2008: 69 cent + 3cent per 1 juli dit jaar =72 cent) wat dan weer jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de hand van inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. En dan nu de uitschieter! over de totale pompprijs wordt nog eens 19% BTW gerekend. De gemiddelde pompprijs bestond begin 2008 ongeveer uit tweederde belasting.

Verhouding omzet en winst.

Het maakt niet uit welke prijs je aan de pomp moet betalen, de marge is altijd zo'n 13,5 cent. Dat noemen ze dan geen winst, maar de ruimte waaruit alle kosten vanaf de raffinaderij tot en met het eindpunt (tankstation) betaald worden, zoals reclame en distributiekosten, maar ook personeel, station aanpassingen, etc. Kortingen die bij de pomp gegeven worden gaan ook van deze marge af, waarna gemiddeld de brutowinst 1 tot 1,5 cent per liter is.
© 2008 - 2019 Artline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Shell.com

Reageer op het artikel "Waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof?"

Infoteur: Artline
Laatste update: 01-07-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!