Brandstofprijs: waarom betalen we zoveel aan de pomp?
Iedere dag rijden we op en neer naar ons werken en daar heeft iedereen brandstof voor nodig. Het gaat economisch slecht en dus zou de vraag moeten dalen, echter we betalen telkens weer de hoofdprijs als we hebben getankt. Waaruit bestaat de brandstofprijs eigenlijk en hoeveel verdient onze overheid aan ons collectief verbruik?
Brandstofprijs
Economische ontwikkelingen en brandstofprijs
Enerzijds vormt een belangrijk aandeel in de kosten de werkelijke prijs van olie. De wereldeconomie moet draaiende blijven en de meest voorname vorm van energie wordt gehaald uit olie. In Amerika en Europa draait de economie slecht en dus zal de vraag dalen, echter andere delen van de wereld neemt de olievraag slechts toe. Denk aan de olievraag van mega economieën zoals China, India en Brazilië, waardoor de olieprijs onder druk staat. Dit vormt de belangrijkste veroorzaker van een ongunstige prijs van brandstof bij jou aan de pomp. Naast deze variabele prijsschommelingen wordt de prijs ook zwaar beïnvloed door nationale
belastingen en heffingen.
Brandstofaccijns en BTW
Onderdeel van de brandstofprijs zijn heffingen, welke door de overheid worden geïnd. Die heffingen worden onderverdeeld in brandstofaccijns en BTW heffing. De hoogte van de brandstofaccijns is daarbij afhankelijk van het soort brandstof, waarnaast eveneens ‘belasting over de toegevoegde waarde’ wordt geheven. Zodoende verkrijgt men de volgende heffingen zoals die per liter worden geheven (uitgangspunt 2012):
Heffingen op brandstof | Accijns | BTW |
Autogas LPG | 0,70 euro | 19% -> 21% |
Motorbenzine | 0,73 euro | 19% -> 21% |
Diesel | 0,43 euro | 19% -> 21% |
Jaarlijks brandstofverbruik in Nederland
We bezitten met ons allen een zeer uitgebreide autopark, waarnaast ook het zakelijke en bedrijfsverkeer moet worden bevoorraad met brandstof. Het CBS houdt iedere maand bij hoeveel autogas, motorbenzine en diesel er per jaar door ons wordt verbruikt. De volgende tabel geeft aan hoeveel brandstof geheel Nederland in 365 dagen verbruikt danwel krijgt aangeleverd:
Brandstofverbruik in NL (*1.000.000 liter) | 2010 | 2011 |
Autogas LPG | 578 | 538 |
Motorbenzine | 5.588 | 5.696 |
Diesel | 7.659 | 7.782 |
Per jaar verbruikt Nederland dus privé en zakelijk een niet geringe hoeveelheid brandstof om in onze mobiliteit te kunnen voorzien. Let wel deze cijfers gelden voor al het verkeer, dus privé, woon-werk en zakelijk verkeer opgeteld.
Opbrengsten overheid
Op basis van gebruikshoeveelheden van vorig jaar bij de tarieven van dit jaar ontvangt de Nederlandse overheid een niet geringe hoeveelheid belastingaccijnzen. We hebben het dan over een totaal van:
- [538*0,70+5.696*0,73+7.782*0,43]*1.000.000 = 7.881 miljoen euro aan accijnzen;
- dit is exclusief 19% BTW over de werkelijke prijs van een liter brandstof. Let wel dat in oktober 2012 de brandstof BTW wordt verhoogd naar 21%, zodat de rekening aan de pomp nog ongunstiger wordt.
Het is overduidelijk dat een deel van de hoge rekening valt te wijten aan de percentages die het rijk inneemt. Naarmate de olieprijs wereldwijd gaat stijgen neemt naar verhouding ook het aandeel BTW toe bij een gelijkblijvend verbruik. En een extra BTW verhoging zorgt er daarnaast voor dat jij aan de pomp steeds meer en meer wordt benadeeld, terwijl de overheid van de brandstofprijs profiteert.
Energie zuinig rijden
Om de spiraal van het dure rijden te doorbreken is het van belang dat we
energiezuinig gaan rijden. Dat kan worden bereikt door over te stappen op een maatschappij waarbij we ons verplaatsen in voertuigen met:
- een elektrische motor mogelijk in combinatie met brandstof;
- een motor die kan draaien op natuurlijke olie zoals zonnebloemolie;
- een waterstofmotor, enzovoorts.
De mogelijkheden zijn te over echter de ontwikkelingen moeten daartoe worden doorgevoerd. De overheid in combinatie met vermoedelijk de grote brandstofleveranciers moeten daarin het voortouw nemen. Mogelijk kunnen een deel van de brandstofinkomsten daartoe worden aangewend.
Lees verder