InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Het inschakelen van de ANWB

Het inschakelen van de ANWB

Het inschakelen van de ANWB De ANWB staat voor Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond. Inmiddels heet de ANWB eigenlijk Koninklijke Nederlandse Toeristenbond, maar om verwarring bij de klanten te voorkomen heeft de ANWB de oude afkorting gehouden. De ANWB helpt u bij pech onderweg maar ook als bijvoorbeeld uw auto in de ochtend niet wilt starten. Lid zijn van de ANWB geeft een veilig gevoel en u hoeft niet direct aan de kosten te denken als u onderweg stil komt te staan.

Wanneer neemt u contact op met de ANWB?

U kunt de ANWB bellen of Appen als u onderweg pech met de auto krijgt, maar afhankelijk van uw pakket kunt u ook contact opnemen als u thuis merkt dat er iets aan de hand is met de auto. De ANWB kan kleine mankementen direct oplossen. Als er iets aan de hand is wat niet direct gemaakt kan worden en u staat op de vluchtstrook dan zal de ANWB eventueel een takelwagen regelen om uw auto wegslepen. Het kan ook zijn dat ze u tijdelijk weer op weg kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld bij een lekke band of als de auto geen koelvloeistof meer heeft door een lek. De AWNB kan gezien worden als een soort eerste hulp bij pech.

Bellen naar de ANWB

Het nummer van de ANWB is 088-2692888. Als u belt krijgt u een keuzemenu. Er wordt u gevraagd of u binnen Nederland bent of in het buitenland. Vervolgens wordt er gevraagd of het gaat om een auto, motor, scooter of fiets. Na dit keuze menu wordt u doorverbonden met de ANWB Alarmcentrale. Vroeger kon u contact opnemen met de ANWB via een praatpaal, maar deze zijn sinds juli 2017 verwijderd. Zorg dus altijd dat u een mobiele telefoon bij u heeft die kan functioneren. Een extra oplader in de auto is dan ook geen overbodige luxe.

Appen naar de ANWB

Via de App van de AWNB kunt u gemakkelijk en snel pech melden. U geeft bij het bellen en bij het aangeven via de App in principe dezelfde gegevens door. In de App klikt u simpelweg op pech melden en u volgt de instructies op. Het voordeel van de App is dat de ANWB uw locatie ook kan zien en u kunt de status zien van de ANWB. Zo kunt u beter inschatten hoelang het nog zal duren voor u geholpen wordt. In

Welke informatie geeft u door?

Om zo goed mogelijk te kunnen handelen heeft de ANWB verschillende gegevens van u nodig zoals:
  • uw ANWB-lidmaatschapnummer
  • uw naam- en adresgegevens
  • het kenteken van de auto
  • het merk en type van de auto
  • wat er aan de hand is
  • waar u staat

Wat als u geen lid bent?

Dan kunt u alsnog de ANWB bellen. U zult echter wel direct lid moeten worden en het kost dan ook veel meer geld dan wanneer u al lid zou zijn. Aan de telefoon dient u dan ook direct uw rekeningnummer door te geven en de kosten worden binnen ongeveer twee weken van uw rekening afgeschreven. Mocht u in de buurt zijn van uw garage, dan is het soms goedkoper om te vragen of zij wellicht een kijkje willen nemen.

De drie pakketten voor hulp binnen Nederland van de ANWB anno 2019

De ANWB biedt drie verschillende pakketten aan als u lid wilt worden. De eerste kost u 60,- per jaar en daarbij krijgt u het lidmaatschap (welke ook korting geeft op bijvoorbeeld uitstapjes), advies bij twijfelgevallen en pechhulp in Nederland. Echter krijgt u geen pechhulp als u binnen uw eigen woonplaats pech krijgt.

Het tweede pakket kost 100,- per jaar en daarbij krijgt u het lidmaatschap, advies bij twijfelgevallen, pechhulp onderweg in Nederland en inclusief uw eigen woonplaats en twee dagen vervangend vervoer.

Het derde pakket kost 130,- per jaar en daarbij krijgt u het lidmaatschap, advies bij twijfelgevallen, pechhulp in Nederland en in uw eigen woonplaats, 5 dagen vervangend vervoer inclusief haal- en brengservice, rechtsbijstand verkeer en gezin en hotelservice bij pech onderweg.

Bent u jongen dan 25 jaar? Dan krijgt u 50% korting.

Wachten op de ANWB

Zorg altijd dat uw auto veilig staat en dat u als het kan een gevaren driehoek plaatst en een veiligheidshesje aandoet. Als u op de vluchtstrook staat kunt u het beste achter de vangrail wachten. De tijden bij de ANWB verschillen erg. Er wordt gekeken welke ANWB-medewerker het dichtste bij is en het snelst bij u kan zijn. Soms is de medewerker er binnen 20 minuten maar het kan ook bij drukte zomaar 2 uur duren. Het ligt ook een de tijd van het jaar, tijdens extreme kou of storm heeft de wegenwacht het vaak extra druk. Een deken in de auto is dan ook een verstandige keuze. Zo blijft u enigszins warm langs de weg.
Gerelateerde artikelen
Services van ANWB WegenwachtDe services van de ANWB Wegenwacht bieden pechhulp bij pech onderweg. Speciaal voor accuproblemen hebben ze een Accuserv…
Autoverzekering bij ANWBAutoverzekering bij ANWBEen autoverzekering bij de ANWB is een verstandige optie. Bij de ANWB kun je namelijk een goedkope autoverzekering afslu…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
De ANWB; van wielrennersbond tot online routeplannerDe ANWB bestaat dit jaar 125 jaar. Deze organisatie houdt zich sinds 1883 bezig met fietsers, automobilisten, wandelaars…
ANWB creditcard: aanvragen, rente en voorwaardenANWB biedt leden de mogelijkheid om wereldwijd gebruik te maken van een MasterCard of Visa creditcard. Naast de vele acc…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "Het inschakelen van de ANWB"

Reacties

Hubert, 04-08-2013 00:42 #2
Augustus 2013 heeft mijn schoonzus een soortgelijk geval gehad. Als alleenstaande vrouw heeft zij de sleutels in de wagen laten liggen. De kinderen waren iets te enthousiast om de klep dicht te gooien. Nu zat zij in Zuid Limburg op de camping en wist niet wat te doen. Uiteindelijk heeft zij de anwb gebeld. Volgens mijn schoonzus een aardige man die haar tp kwam helpen. Gelukkig had zij een wat oudere wagen dus de deuren waren binnen een paar minuten open.
Ze moest wel even ruim 240 euro afrekenen. Belachelijk veel geld. Dat de anwb meer vraagt ok maar dit is voor nog geen 5 min werk wel heel snel verdiend.
Hier zijn de laatste woorden nog niet over gezegd.

Prege, 28-06-2013 21:51 #1
Vandaag anwb gebeld, waren op vakantie en tijdens het inpakken van de auto de sleutels in de jas in de auto. Dat is dus een probleem, geen garage kon helpen dus anwb gebeld, zijn geen lid en dan moet je lid worden. Prima geen probleem maar moet het dan zo veel kosten? Na alle gegevens te hebben doorgegeven krijg je te horen dat er 245 word afgeschreven. Dit is toch een belachelijk hoog bedrag voor een werkje van een halve minuut. We waren blij met de hulp laat dat duidelijk zijn, maar dit is echt ongelooflijk

Infoteur: Bembi
Laatste update: 20-07-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!