InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De ANWB; van wielrennersbond tot online routeplanner

De ANWB; van wielrennersbond tot online routeplanner

De ANWB bestaat dit jaar 125 jaar. Deze organisatie houdt zich sinds 1883 bezig met fietsers, automobilisten, wandelaars, ruiters, motorrijders, watersporters, wintersporters en kampeerders. Ze bieden verzekeringen, reizen en testen aan en de Wegenwacht, de allarmcentrale en Rechtshulp zijn van de ANWB. De ANWB is de grootste vereniging van Nederland, met 3.900.434 leden op 1 januari 2008.

ANWB: belangen en doelstellingen

De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is een vereniging die door middel van beïnvloedende en dienstverlenende activiteiten de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Het doel van de ANWB is naast het behartigen van deze belangen ook een bijdrage te levenen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving.

Hoe behartigt de ANWB haar belangen? De ANWB probeert met name zich te richten op de politiek en de overheid. Echter, de belangen van haar leden kunnen ook contacten met bedrijven, brancheverenigingen en andere belangenorganisaties als gevolg hebben. Met dienstverlenende activiteiten wordt met name gedoeld op hulp bij reizen, verzekeringen, uitgeverij, bewegwijzering, hulpverlening, advies en informatie. Op dit moment heeft de ANWB ruim 3.800 medewerkers en een jaaromzet van ongeveer 1 miljard.

De ANWB: toen en nu

De ANWB is opgericht op 1 juli 1983 in de Maliebaan in Utrecht onder de naam: Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond. Op dat moment begon de vereniging met enkel 200 leden. Dit zou later uitgroeien tot bijna 4 miljoen leden (zie onderaan artikel). De afkorting ANWB komt van de naamsverandering die twee jaar later doorgevoerd zou worden: de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond. De ANWB behartigde voornamelijk de belangen van wielrijders, omdat auto's toen nog niet bestonden. Sinds 1905 heet de vereniging formeel 'toeristenbond' en dit betekent dat de letters ANWB geen betekenis meer hebben.

10 jaar na de oprichting van de Nederlandse Vélocipèdisten-Bond bood de ANWB een juridische hulpverlening aan door het instellen van de Rechtsgeleerde Commissie. Via de afdeling Rechtshulp wordt de leden hulp aangeboden. In 1946, na de Tweede Wereldoorlog en de opkomst van de auto, werd de Wegenwacht opgericht. Deze organisatie was gericht op het bieden van technische hulp onderweg bij autopech.

Naast jurdische en technische hulp zorgt de ANWB ook voor bewegwijzering op lokale en provinciale wegen. De ANWB heeft echter de taak van bewegwijzering in de periode 2004-2007 moeten afstaan aan et bedrijf Tebodin. Echter, aan nog veel bewegwijzeringen is het logo van de ANWB terug te zien.

De ANWB: internationale samenwerking

Op dit moment is de ANWB de grootste vereniging van Nederland is de organisatie ook internationaal actief. Dit is noodzakelijk, aangezien veel mensen te maken hebben met internationaal weggebruik. Zo is de ANWB lid van Federation Internationale de l’Automobile. Deze wereldwijde organisatie ijvert voor de belangen van meer dan 100 miljoen leden. De ANWB doet actief mee in de tamelijk auto-georiënteerde FIA, ook om het toerisme hoog op de agenda te krijgen. De FIA organiseert jaarlijks drie bijeenkomsten op wereldniveau. Daarnaast is de ANWB nog lid van de ARC, de EHAC, FIA Brussels Bureau en FIA Foundation, ACTA France en Starter Polen, ERIC en ERTICO, Global summit, Vierer Treffen en de Gezamenlijke testen.

De ANWB: gratis routeplanner

De ANWB heeft een populaire gratis routeplanner die bereikbaar is via: http://route.anwb.nl/routeplanner/

De ANWB: ledenontwikkeling

Door de opkomst van het autogebruik, nam het aantal leden ook snel toe. Met name in de jaren '60 is er een grote sprong gemaakt. Dit is in het onderstaande overzicht mooi terug te zien:
Van 200 naar 3,9 miljoen leden
  • In 1883 waren er 200 leden
  • In 1900 waren er 18.000 leden
  • In 1940 waren er 100.000 leden
  • In 1950 waren er 245.000 leden
  • In 1960 waren er 450.000 leden
  • In 1970 waren er 1.350.000 leden
  • In 1980 waren er 2.500.000 leden
  • In 1990 waren er 2.900.000 leden
  • In 2000 waren er 3.600.000 leden
  • In 2004 waren er 3.800.000 leden
  • In 2007 waren er 3.900.000 leden

De ANWB is hier bereikbaar.
© 2008 - 2019 Nobody, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Services van ANWB WegenwachtDe services van de ANWB Wegenwacht bieden pechhulp bij pech onderweg. Speciaal voor accuproblemen hebben ze een Accuserv…
Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)Welke service bij autopech onderweg (pechhulp)Pechhulp, de markt voor service bij autopech onderweg bestaat uit tussen de 4 en 4,5 miljoen klanten. Er zijn meerdere a…
Het inschakelen van de ANWBHet inschakelen van de ANWBDe ANWB staat voor Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond. Inmiddels heet de ANWB eigenlijk Koninklijke Nederlandse Toe…
Autoverzekering bij ANWBAutoverzekering bij ANWBEen autoverzekering bij de ANWB is een verstandige optie. Bij de ANWB kun je namelijk een goedkope autoverzekering afslu…
Turks: autopech en ziekHet kan altijd gebeuren dat je pech krijgt tijdens je vakantie in het buitenland. Wat moet je beginnen als je naar de do…
Bronnen en referenties
  • ANWB, via: http://www.anwb.nl/over-anwb

Reageer op het artikel "De ANWB; van wielrennersbond tot online routeplanner"

Infoteur: Nobody
Gepubliceerd: 24-07-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!