Vergeten uit te checken bij de NS
De Ov-chipkaart vervangt alle papieren vervoersbewijzen. De prijs wordt bepaald middels het in-en uitchecken op het begin-en eindstation. Soms vergeet de reiziger uit te checken. Hoe kan men zijn geld terug vragen en binnen welke termijn moet dit gebeuren?
Ov-chipkaart van de NS
Kocht je vroeger een kaartje bij het loket om te reizen met de trein, tegenwoordig is het allemaal niet meer zo simpel. Reizen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat via de Ov-chipkaart. Deze kaart is geldig voor trein, tram, bus en metro. Met de chipkaart wordt per vervoermiddel ingecheckt en uitgecheckt. Inchecken gebeurt op het vertrekstation, uitchecken op het eindstation.
Inchecken op het vertrekstation
Op het vertrekstation moet met de Ov-kaart worden ingecheckt. Op de stations staan poortjes of losse palen met een kaartlezer. Door de Ov-chipkaart ervoor te houden, kan de kaartlezer zien wie er op reis gaat. Er hoeft nergens ingevuld te worden waar de reis heen gaat of via welk station. Er is een piepje hoorbaar wanneer de kaartlezer de kaart heeft gelezen. Op het scherm verschijnt een boodschap.
In-en uitchecken bij hetzelfde station is kosteloos wanneer er binnen 60 minuten weer uitgecheckt wordt. Bijvoorbeeld door mensen die reizigers komen uitzwaaien. Na het inchecken op een station kan er pas na drie minuten weer uitgecheckt worden. Dit is om te voorkomen dat men zich per ongeluk uitcheckt.
Uitchecken
Het uitchecken gebeurt op dezelfde manier als het inchecken: op het eindstation wordt de Ov-chipkaart voor de kaartlezer gehouden. Er zijn twee piepjes hoorbaar. De kaartlezer berekent nu de reis en de prijs, en weet precies welk bedrag er afgeschreven moet worden. Wanneer er met korting gereisd wordt, weet de kaartlezer dit ook: de korting wordt automatisch verrekend.
Vergeten uit te checken
Mensen die reizigers uitzwaaien, moeten ook inchecken op stations. Binnen 60 minuten kunnen ze weer kosteloos uitchecken. Wanneer er vergeten wordt uit te checken, wordt het instaptarief berekend. In 2012 is het instaptarief als volgt:
- Anonieme en persoonlijke Ov-chipkaart € 20
- Ov-chipkaart met Voordeelurenabonnement € 10
Het uitchecken op het station van aankomst kan nog tot zes uur na het inchecken. Het is dus geen probleem als dit niet direct gebeurt. Wie helemaal vergeet uit te checken, is zijn volledige instaptarief kwijt.
Geld terug krijgen
Het instaptarief is een tijdelijk tarief dat van de kaart wordt gehaald tijdens het inchecken. Het is een soort onderpand. Het instaptarief verschilt per vervoerder, bij de NS gelden bedragen van 10 euro voor een voordeelurenabonnement en 20 euro voor een anonieme en persoonlijke kaart. Wanneer er op het eindstation wordt uitgecheckt, wordt het instaptarief weer terug gestort. Wie vergeet uit te checken, betaalt eigenlijk een boete van 10 tot 20 euro, afhankelijk van de Ov-chipkaart Het instaptarief wordt namelijk niet terug gestort. Het is mogelijk om het bedrag terug te eisen bij de NS.
Neem zo snel mogelijk, het liefst binnen 24 uur, contact op met de NS. Dit kan via de NS klantenservice, telefoon 0900 – 202 11 63. Vermeld dat het gaat om het vergeten uit te checken op het eindstation. Het invullen van een formulier heeft geeft vaak minder resultaat: beter is om direct telefonisch contact op te nemen.
Na 12 keer vergeten uit te checken, wordt de chipkaart geblokkeerd. Het is dus niet mogelijk om telkens maar weer vergeten uit te checken en geld terug te vragen. De Ov-beurs, dat is het saldo op de chipkaart, wordt ook geblokkeerd. Deze kan weer gedeblokkeerd worden nadat eventuele schulden zijn voldaan. Bij de NS kan dit aan de servicebalie. Wanneer de Ov-chipkaart geblokkeerd is, zal de reiziger een alternatief vervoersbewijs moeten hebben.
Wie zijn Ov-chipkaart vergeten is van huis, kan een papieren kaartje kopen tegen vol tarief. De NS biedt als service dat elke reiziger éénmaal per jaar een treinkaartje kan declareren via de 'vergeten abonnementen regeling'. Dit moet wel binnen één maand na aankoop van het papieren kaartje gebeuren. Een formulier is op te vragen via de klantenservice.