Hoe werkt de OV-chipkaart

Hoe werkt de OV-chipkaart De OV-chipkaart is straks het universele vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in Nederland. Wie met bus, tram, trein of metro reist, heeft straks nog maar één kaart nodig. Rotterdam schaft op 11 februari als eerste de strippenkaart af en ook losse treinkaartjes en abonnementen behoren snel tot het verleden.

Wat is een OV-chipkaart?

De OV-chipkaart is een geplastificeerd kaartje ter grootte van een bankpas, voorzien van een geheugenchip waarop je een geldbedrag of vervoersproduct kan laden om te reizen. De OV-chipkaart is er in drie varianten:
  • De persoonlijke OV-chipkaart: voordeel van een op naam gestelde chipkaart is dat die geblokkeerd kan worden na verlies of diefstal en dat deze automatisch opgeladen kan worden. Ook is het handig dat je individuele reisgegevens online opvraagbaar zijn, bijvoorbeeld voor declaratiedoeleinden.
  • De anonieme OV-chipkaart: heeft als voordeel dat die uitwisselbaar is. Hij is dus door meerdere personen te gebruiken, maar kan bij verlies of diefstal niet worden geblokkeerd.
  • De wegwerp OV-chipkaart: deze heeft een vooraf ingestelde geldigheidsduur en is uitsluitend te koop bij automaten en verkoopstations. De kaart is niet oplaadbaar.

De OV-chipkaarten van de aangesloten vervoersbedrijven hebben weliswaar geen uniforme lay-out, maar bezitten wel allemaal eenzelfde functionaliteit. Het maakt dan ook niet uit welk vervoersbedrijf de chipcard aan je levert, je kan ze bij elk aangesloten vervoersbedrijf gebruiken.

Hoe werkt de OV-chipkaart?

Gebruik van de ov-chipkaart is heel eenvoudig. Afhankelijk van de gekozen kaartvariant zijn een drietal basishandelingen vereist:
  • Het aanvragen of kopen van een chipkaart. Een persoonlijke OV-chipkaart kan je bestellen via de website ov-chipkaart.nl of de website van uw vervoersbedrijf. Je kan hiervoor je pasfoto digitaal uploaden en de betaling via iDEAL afwikkelen. Wie een anonieme OV-chipkaart of wergwerpchipkaart wil aanschaffen kan daarvoor terecht bij de verkoop- en oplaadautomaten van de NS-stations of bij de balie van vervoersbedrijven die de OV-chipkaart accepteren.
  • Het opladen van de OV-chipkaart. Om daadwerkelijk met de OV-chipkaart te kunnen reizen moet die eerst worden opgeladen met een bedrag in euro’s of een reisproduct. Het eenvoudigst is het om een bepaald geldbedrag op de OV-chipkaart te reserveren waaruit dan reiskosten op basis van aantal afgelegde kilometers worden betaald. Wie ervoor kiest om een reisproduct op zijn chipcard te laden, moet daarbij denken aan een enkele reis, een retourtje of een abonnement voor een bepaald reistraject.
  • Het in- en uitchecken. Reizen met de OV-chipkaart is erg eenvoudig. Reizigers checken in bij aanvang van de reis en checken weer uit na afloop daarvan. Bevat de OV-chipkaart voldoende tegoed of een reisproduct dan check je in door de kaart tegen de display van een toegangspoortje of kaartlezer te houden, waarna zich het poortje opent. Losse kaartlezers geven een bevestigingssignaal. Na afloop van de reis dien je op een vergelijkbare manier uit te checken. Houd daarvoor de chipkaart weer tegen display of kaartlezer.

Hoeveel kost de OV-chipcard?

Voorwaarde voor invoering van de OV-chipcard was dat het reizen gemiddeld genomen niet duurder mocht worden. In tegenstelling tot het huidige systeem zijn de reiskosten van de OV-chipkaart niet langer gebaseerd op een zonetarief, maar betaal je uitsluitend voor de feitelijk gereisde kilometers. Een eerlijker systeem derhalve. Het zonetarief was minder verfijnd en pakte voor sommige reizigers voordelig dan wel nadelig uit. De chipkaart stelt bij het uitchecken zelf vast hoeveel kilometers er werden afgelegd en hoeveel de reiskosten bedragen.

Basistarief

Wie “op saldo” reist met de OV-chipkaart, betaalt in het stads- en streekvervoer behalve een kilometerprijs ook nog een vast bedrag, vergelijkbaar met de basisstrip op de strippenkaart. Stap je binnen 35 minuten na uitchecken over, dan ben je dit basistarief niet nóg een keer verschuldigd. Het basistarief is landelijk vastgesteld en bedraagt momenteel € 0,75.

Instaptarief

Wie ‘op saldo’ reist, wordt bij het inchecken voor bus, tram en metro belast voor een zogenaamd instaptarief, dat voor 2009 is vastgesteld op 4 euro. Na uitchecken wordt dat instaptarief weer op de chip retourgestort en wordt de werkelijk afgelegde afstand in rekening gebracht. Wie niet uitcheckt, betaalt dus het volle instaptarief.

Kilometertarief

Het kilometertarief kent overigens geen landelijke vaststelling. Provincies en gemeenten bepalen in samenspraak met de locale vervoersbedrijven het kilometertarief.
© 2009 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
Voordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaartVoordeelurenabonnement van de NS op een OV-chipkaartDe voordeelurenkaart is veranderd. Tegenwoordig is de voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart waarmee niet alleen met de…
Boete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBoete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBij zwartrijden wordt het vanaf 2015 echt serieus. Het kabinet Rutte kondigde in juli van dat jaar aan dat het de boete…

2toDrive - Begeleid autorijden vanaf 17 jaar2toDrive - Begeleid autorijden vanaf 17 jaarDe proef 2toDrive werd 15 maart 2018 definitief omgezet van "proef" tot een definitieve regeling. Het Begeleid Rijden, w…
Mini Coyote: de legale radar detectorMini Coyote: de legale radar detectorVeel mensen rijden te hard in het verkeer en jaarlijks worden hiervoor veel boetes uitgedeeld. Radar detectoren zijn teg…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Laatste update: 11-02-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.