Vrachtwagen rijbewijs C1: op vakantie met de camper
Voor het besturen van voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton dient men een speciaal rijbewijs op zak te hebben. Dit is het vrachtwagen C1 rijbewijs. Standaard is het C rijbewijs voor professionele vrachtwagen chauffeurs, welke verantwoordelijkheid dragen over het voertuig en het te vervoeren materiaal. Het onderscheidt met het C1 rijbewijs wordt gevormd door het wel of niet beroepsmatig gebruiken van het voertuig. Waarom is het belangrijk dat men een camperrijbewijs neemt en wat zijn de verschillen met een professioneel rijbewijs?
Vrachtwagen rijbewijs C1
Noodzaak van vrachtwagen rijbewijs C1
Het
rijbewijs is van belang, omdat een autorijbewijs simpelweg onvoldoende is. Het autorijbewijs is voor het besturen van een relatief licht voertuig, waarbij het om een relatief kort voertuig gaat. Oftewel met het rijbewijs B is een auto relatief handig binnen het verkeer van de openbare weg te besturen. Dit ligt anders bij een camper aangezien het een log en groot voertuig is, waarbij door onverstandige besturing veel materiële en fysieke schade kan worden aangericht. Een camper valt onder de groep lange en zware voertuigen, welke op een speciale manier moeten worden bestuurd om de veiligheid van te kunnen waarborgen.
Wat verzorgt het?
Door het volgen van een concrete opleiding tot het behendig kunnen besturen van een camper zorg je ervoor dat je de veiligheid van andere weggebruikers kunt garanderen. Uitgangspunt is uiteraard dat je reeds een rijbewijs B op zak hebt, zodat je voldoende kennis en ervaring hebt op de openbare weg. Aanvullende kennis is daarnaast van belang, zodat je behendig kunt omgaan met het voertuig. Met een gedegen opleiding heb je inzicht in:
- het formaat en gewicht van het voertuig, zodat je er goed mee kunt besturen zonder een gevaar te vormen voor anderen;
- snelheid en gewicht: een zwaar voertuig reageert traag en daarbij zijn dus speciale rijvaardigheidseisen opgelegd in combinatie met snelheidsbeperkingen;
- stuurvaardigheid en uitzwenken: het betreft een zwaar, lang voertuig en het steekt dus uit. Oftewel bij een plotselinge stuurhandeling zal het uitzwenken, waardoor achteropkomend verkeer in gevaar komt;
- voorzichtigheid en gevaar herkenning. Deze vormen een nog belangrijker element ten opzichte van gewoon autoverkeer, omdat het voertuig bij ongeregeldheden veel schade kan toebrengen. Kennis in hoe men aanvullend moet opletten op overig verkeer en reageren is dan ook van essentieel belang.
Hoe ziet het opleidingstraject eruit?
Om het rijbewijs te kunnen verkrijgen dienen een aantal stappen te worden doorlopen. Uiteraard bestaat het uit een theorie en praktijk deel. Normaal dient men voor het professionele rijbewijs drie vakbekwaamheidstoetsen af te leggen, echter voor het camperrijbewijs geldt dat men slechts twee vakbekwaamheidstesten hoeft af te leggen. Is dat behaald dan kan men voor het praktijk rijbewijs gaan, oftewel het officiële CCV praktijkexamen. Dit geldt voor beide rijbewijstypen. Indien men als vrachtwagen chauffeur aan het werk wil gaan, dan dient er alsnog een besloten praktische test te worden afgelegd. Oftewel de eisen voor het rijbewijs zijn lichter ten opzichte van het chauffeursrijbewijs. Let wel dat je nooit met een C1 rijbewijs een vrachtwagen voor je
werk mag besturen indien je dat voor meer dan twaalf uur per week doet. Je hebt dan namelijk een code 95 verklaring nodig bij je rijbewijs.
Hoe verschilt het met het volledige rijbewijs?
Het volledige rijbewijs geeft je de mogelijkheid om als professioneel chauffeur dag in dag uit een vrachtwagen te besturen. Het vormt jouw
inkomen en daarmee heb je het officiële document nodig. Mocht je echter sporadisch een vrachtwagen besturen – minder dan twaalf uur per week – dan mag dat op basis van een gewoon C1 rijbewijs. In dat geval wordt de bestuurder als geen professional beschouwd, waartoe lichtere eisen gelden. Mensen die een groot voertuig zoals een camper besturen hebben geen volledig rijbewijs nodig, omdat de risico’s in het algemeenheid binnen het verkeer veel lager zijn. Dat is dan ook het grote verschil met het professionele rijbewijs, waarbij onjuiste handelingen met zware lading grote consequenties hebben. De echte chauffeur draagt daarom ook veel verantwoordelijkheid.
Veilig op vakantie met camper
Normaal moet je dit rijbewijs hebben om een groot voertuig te mogen besturen. Wel bekend is de camper waarmee we jaarlijks vele dagen in het
buitenland vertoeven. Vele Nederlanders besturen het voertuig en dienen dan ook de juiste papieren te hebben. Dat heeft naast verkeersveiligheid en goede besturing ook te maken met een goed onderhoud ervan. Al met al gaat het om een veilige deelname aan het overige verkeer, zodat de bestuurder en het gezin middels behouden vaart van de wel verdiende vakantie kunnen genieten.
Lees verder