De benzineprijs

De benzineprijs Het autorijden wordt door het stijgen van de benzineprijs steeds duurder. Het is echter niet alleen de olieprijs die invloed heeft op de prijs die we bij het tankstation bepalen. Ook de overheid int een deel van dat bedrag in de vorm van accijnzen. Hoe komt de prijs die je aan de pomp betaalt eigenlijk tot stand? Het wordt tijd dit eens goed uit te zoeken!

Benzineprijzen

Het kan de automobilisten nauwelijks ontgaan zijn: hoewel er soms prettige onderbrekingen zijn, de hoogte van de benzineprijs bereikt record na record. Hoewel het logisch is dat de prijzen meestijgen met de gemiddelde prijsontwikkeling, is het duidelijk dat de prijsstijgingen dit gemiddelde overstijgen. Het is niemand duidelijk hoe lang deze benzineprijsstijging doorgaat, of op welk niveau er sprake zal zijn van enige stabilisatie of daling. Omdat de stijging of daling van olieprijzen niet altijd een direct effect lijkt te hebben op de benzineprijs, dus blijkbaar minder invloed heeft, bekijken we eens hoe die benzineprijs eigenlijk is opgebouwd.

Prijsopbouw van de benzineprijs

Er zijn verschillende elementen die de hoogte van de prijs bepalen:
  • De lokale factor
  • De producentenprijs
  • Handelsmarge
  • Accijns

 Hoge prijzen aan de pomp / Bron: Taken, Pixabay Hoge prijzen aan de pomp / Bron: Taken, Pixabay
De lokale factor
De kleinste invloed op de benzineprijs is de lokale factor. Benzinehandelaren die kleinere prijsmarges hanteren om concurrerend te zijn. Dit komt overal voor, maar het meest in de grensstreken, zeker als aan de andere kant van de grens lagere prijzen gelden.
Ook zijn de prijzen bij benzinestations langs snelwegen over het algemeen hoger. De lokale factor heeft het minste invloed op de prijs, het gaat misschien om vijf tot tien cent.

De producentenprijs

De productieprijs van autobrandstof (benzine, dieselolie, lpg) wordt bepaald door de prijs van ruwe aardolie. Daarboven op komen de kosten van het raffineren van de olie tot benzine (e.d.), en de kosten van biobrandstoffen die verplicht door de overheid aan de benzine moeten worden toegevoegd.

Handelsmarge

Hiertoe worden de normale handelsonkosten en marges gerekend, zoals bijvoorbeeld kosten voor vervoer, opslag, reclameactiviteiten, en uiteraard winst- en investeringsmarge.

Benzineaccijns

Bovenop de producentenprijs van benzine komt nog de accijns. De overheid heeft diverse heffingen ingesteld:
  • Verbruiksbelasting, wordt per liter berekend
  • Voorraadheffing. Internationale afspraken bepalen dat Nederland verplicht strategische voorraden aan moet houden. Dit wordt gedaan door het bedrijfsleven in de olie-industrie en door de stichting COVA (Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten)
  • Brandstoffenheffing
  • Energiebelasting
  • BTW: In België en Nederland 21%,

Prijsverhouding

Opgeteld komt het er op neer, dat ongeveer 63% van het bedrag per liter benzine aan heffingen aan de overheid wordt afgedragen. Ongeveer 30% van dat bedrag zit in productie- en transportkosten. De marge voor oliemaatschappijen, tussenhandelaars en pomphouders bedraagt dus slechts zo'n 7%.

Kwartje van Kok

In de Tussenbalans 1991 is door het kabinet Lubbers-III een pakket maatregelen afgesproken. Omdat hierin de kosten van het openbaar vervoer zouden stijgen is besloten ook de kosten van het autogebruik via een extra heffing evenredig te verhogen. Minister van Financiën in dit kabinet was Wim Kok en de maatregel werd daarom met 'Kwartje van Kok' aangeduid. De heffing beliep voor benzine ruim Fl.0,18 (bijna 8,5 eurocent). Hoewel vooral in verkiezingstijden diverse partijen om teruggave (lees: afschaffen van deze heffing) hebben gevraagd is het daar nooit van gekomen. Volgens de overheid is door bevriezen van de accijns de eerste drie jaar na invoering van de heffing de maatregel al lang gecompenseerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Record benzineprijzen en goedkoper tankenEen auto is duur, maar voor sommige mensen onmisbaar. De benzineprijzen wisselen regelmatig qua prijs. Nederland is hela…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Benzine, lpg of dieselBenzine, lpg of dieselBrandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duur…

Afrijden, tips om de zenuwen onder controle te houdenAfrijden, tips om de zenuwen onder controle te houdenHet afrijden voor je autorijbewijs, brengt voor veel mensen spanning met zich mee. Wanneer zenuwen de overhand krijgen,…
Goedkoop tanken bij MakroGoedkoop tanken bij MakroIn het eerste kwartaal van het jaar 2012 stijgen de prijzen voor brandstof naar recordhoogten. De Nederlandse automobili…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: IMSI Master Clips
  • Wikipedia: benzineaccijns
  • Wikipedia: Kwartje van Kok
  • Bovag.nl : pompprijsopbouw
  • Afbeelding bron 1: Taken, Pixabay

Reageer op het artikel "De benzineprijs"

Reactie

Eric Top, 10-09-2014 11:12 #1
Ik vind de uitleg op zich helder alleen blijf ik het niet snappen. Kijk naar de ontwikkeling van de euro/dollar en de prijs van een vat ruwe olie.
op het moment dat de prijs van een van ruwe olie op 110 dollar staat en de prijs van de euro op 1,34 tov de dollar begrijp ik dat de prijs van de benzine aan de pomp hoger is.
Als de prijs van een vat ruwe olie daalt en de euro wijzigt nauwelijks zie ik de prijs aan de pomp licht dalen en dat lijkt mij goed.
Kijkend naar nu, is de prijs van een vat ruwe olie fors gedaald, is de euro gedaald en is de dollar dus meer waard. Lijkt mij dat de prijs aan de pomp dan ook form moet dalen. Echter de benzineprijs is nog hoger dan hoge prijs ruwe olie en hoge koers euro. Dan haak ik af.
1. euro hoog prijs vat hoog is benzine prijs hoog
2. euro hoog prijs vat laag is benzine prijs gelijk of iets lager aan 1
3. euro laag prijs vat laag is benzine prijs hoger dan bij 1 (?)

Wie maakt het mij duidelijk?

met vriendelijke groet
Eric Reactie infoteur, 10-09-2014
Zoals in het artikel staat, er is maar een heel klein percentage (7%) van de benzineprijs die wordt beïnvloed door de olie- of dollarprijs. Het grootste deel van de prijs wordt bepaald door accijnzen, maar ook door transport. Daar moet je ook verzekeringen bij tellen. De onrust in de olie- en gasproducerende regio's zal een stijging van verzekeringspremies tot gevolg hebben.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: Oktober 2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!