InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Beter een auto kopen zonder inruil

Beter een auto kopen zonder inruil

Beter een auto kopen zonder inruil Indien u een auto gaat kopen, probeert de verkoper eerst te achterhalen in hoeverre u een auto heeft om in te ruilen. Die vraag stellen ze vooraf met een reden. Bij het kopen van een nieuwe of een gebruikte auto probeert u de beste prijs uit te onderhandelen. De verkoper heeft vaker met het bijltje gehakt, dus blijf op uw hoede. Een goede verkoper zal in eerste instantie proberen om een ze groot mogelijke winstmarge te realiseren. Voordat de verkoper begint met onderhandelen, heeft hij of zij al een strategie in gedachten. U moet goed kunnen onderhandelen om de uiterste prijs van de verkoper te bereiken. De verkoper zal in het begin vaak al zeggen dat hij niet verder kan zakken, maar uiteindelijk blijkt het toch mogelijk. In veel gevallen is het niet verstandig om een auto in te ruilen.

Hoeveel krijgt u voor uw oude auto

Door kopers van een nieuwe auto wordt vaak gezegd dat de oude auto nog een goede prijs heeft opgeleverd. In de praktijk blijkt vaak dat het achteraf verstandiger was geweest om te onderhandelen met de verkoper om de laagste prijs te realiseren en om de oude auto particulier te verkopen. Bij het inruilen van een auto wordt er namelijk niet meer gesproken over de koopsom van de nieuwe auto. De aandacht wordt gevestigd op de hoogte van het bedrag dat u nog kunt krijgen voor de oude auto. Dit is een onwenselijke situatie voor de koper.

Eerst onderhandelen over de prijs, daarna praten over inruil

Om te voorkomen dat de verkoper u te slim af is, kunt u beter in het begin van het onderhandelen aangeven dat u geen inruil hebt. Op het moment dat jullie op het punt staan om de koop te sluiten, komt u alsnog met de inruilauto. U vraagt de verkoper hoe hoog de koopsom van de auto gaat worden als u de oude auto wel gaat inruilen. De verkoper zal waarschijnlijk laag gaan zitten, maar het is een poging waard.

Iedereen kan een auto verkopen

Indien het niet lukt om een goede prijs voor uw oude auto te krijgen, kunt u zelf de auto gaan verkopen. Hiervoor kunt u gebruik maken van diverse websites zoals: Marktplaats, Autotrack en Autoscout24.nl. Op de laatst genoemde website kunt u uw auto gratis in de verkoop zetten. Op het internet zoekt u naar detailgegevens over uw type auto en deze tekst kunt u eenvoudig gebruiken voor uw eigen advertentie.

Particulier verkopen gaat meer opleveren

Bij het inruilen van een auto houdt de autoverkoper rekening met de winstmarge waar ze uiteindelijk de auto weer mee kunnen verkopen. Door zelf te verkopen kunt u een vraagprijs aanhouden die onder de verkoopprijzen van garages en dealers blijft. In hoeverre het aan te raden is om uw auto zelf te verkopen is afhankelijk van de waarde van de auto. Een relatief jonge auto zal moeilijker particulier te verkopen zijn. Dit zal niet het geval zijn als er nog fabrieksgarantie op zit, maar na deze periode zal het moeilijker worden. Kopers gaan voor een dergelijke auto liever naar de garage in verband met Bovag-garantie. De kopers zullen een relatief groot bedrag moeten neertellen voor de auto. Ze zullen bij het verkopen door een particulier achterdochtig zijn. Waarom verkoopt u de auto?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beter een auto kopen zonder inruil"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!