Volkswagen Golf GTE: informatie, bijtelling en prijzen
De Volkswagen Golf GTE is een plug-in hybride auto. De Golf GTE is het eerste model van Volkswagen dat voorzien wordt van plug-in technologie. De Volkwagen Golf GTE is voorzien van een benzinemotor welke wordt ondersteund door een elektromotor. Hierdoor is de CO2-uitstoot zeer laag waardoor de Golf GTE in een lage bijtellingscategorie valt (7% in 2015). Doordat de bijtellingsregels in 2016 aangescherpt worden is er een run ontstaan op de Volkswagen Golf GTE. De bijtelling in 2016 bedraagt 15%
De Volkswagen Golf GTE is de eerste plug-in hybride van Volkswagen, gebaseerd op de 7e generatie van de Volkswagen Golf. Deze generatie wordt vanaf 2012 geproduceerd en wordt gebouwd op het MQB platform. De auto is voorzien van een benzinemotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het C-segment waar deze auto onder valt is van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor leaseauto's. Concurrenten van de Golf GTE zijn onder andere de Audi A3 Sportback e-tron, Ford C-MAX 2.0 Plug-in en de Toyota Prius Plug-in.
De berijder van de Golf GTE heeft de keuze om de benzinemotor te gebruiken om de accu op te laden. Ook is er de mogelijkheid de accu alleen bij te laden door regeneratie (afremmen). De DSG versnellingsbak van de Golf GTE wordt als zeer goed beschouwd. Deze bak kan in de R-stand gezet worden waardoor er meer op de bak afgeremd wordt. Hierdoor wordt de accu sneller opgeladen.
De sportiefste stand is de GTE-stand, waarbij zowel de benzinemotor als de elektromotor samenwerken. De prestaties komen daarmee in de buurt van de snelle Golf GTI te liggen. Wanneer de accu leeg is wordt de aandrijving enkel verzorgd door de benzinemotor. Dit gaat ten koste van de prestaties.
Volgens verschillende testen is de wegligging van de Golf GTE erg goed. De auto is voorzien van een zeer rustig, maar sportief onderstel, dat zeer veel vertrouwen geeft. Het elektronische sperdifferentieel zorgt voor een goede verdeling van de krachten over de voorwielen. De auto stuurt scherp, maar rustig in en heeft veel grip. De grens van deze auto ligt erg ver. De auto is, ondanks zijn sportieve aspiraties, voldoende comfortabel. Hij is enigszins hard geveerd, maar dit wordt niet als storend ervaren.
Uitvoeringen
Standaard uitvoering
De Volkswagen Golf GTE is in slechts één uitvoering verkrijgbaar. Deze is standaard zeer rijk uitgerust met onder andere 16" lichtmetalen velgen, DSG automaat, LED-dagrijverlichting, multifunctioneel stuurwiel, climate control, Park Distance Control voor en achter en een 16,5 cm touchscreen voor de bediening. Er zijn verschillende opties leverbaar zoals het Executive Plus pakket (o.a. 64 GB harde schijf, uitgebreidere navigatie en DAB+), trekhaak, panoramadak en adaptive cruise control.
Het elektrische rijden
De Volkswagen Golf GTE is voorzien van een 8,8 kWh (102 pk) sterke elektromotor met een lithium-ion-accu. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius een stuk korter zijn. De elektromotor is geplaatst onder de achterbank en de bagageruimte. Hierdoor is de bagageruimte 108 liter kleiner dan bij de niet-hybride uitvoeringen van de Volkswagen Golf. De Volkswagen Golf GTE heeft een bagageruimte van 272 liter
Volledig opladen duurt aan een laadpaal 2 uur en 15 minuten, in een normaal stopcontact doet de Golf GTE er 4 uur over om volledig op te laden. Naast de elektromotor is de Volkswagen Golf GTE voorzien van een 1,4 liter TSI benzinemotor met turbo welke 150 pk op de voorwielen levert. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 204 pk en een koppel van 350 Nm behaald. De Volkswagen Golf GTE is voorzien van een 6-traps DSG automaat.
Innovaties
De Volkswagen Golf GTE beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:
Dynamic Light Assist
Het grootlicht wordt automatisch ingeschakeld wanneer de snelheid hoger is dan 65 km per uur. De geïntegreerde camera herkent tegemoetkomend verkeer en past de lichtbundel automatisch aan zodat tegenliggers niet worden verblind.
Pre Crash
Pre Crash zorgt voor preventieve veiligheid voordat er een daadwerkelijke aanrijding heeft plaatsgevonden. De veiligheidsgordels worden extra aangespannen en ramen en een eventueel schuifdak worden automatisch gesloten.
Multi-collision braking system
Dit systeem houdt na een eerste botsing de remmen vast en de airbags paraat, waardoor bij een tweede botsing letselschade wordt voorkomen.
Golf GTE hybride rijtraining
Omdat het rijden in een hybride auto anders is dan in een normale auto wordt elke Golf GTE geleverd met een plug-in hybride rijtraining. Tijdens deze training wordt geleerd hoe met het elektrisch vermogen om te gaan en hoe volledig elektrisch rijden in zijn werk gaat. Er worden tips aangereikt om de hybride techniek het beste te gebruiken zodat dit realiseert in een gunstig praktijkverbruik.
Easy e-Driver
Nieuwe Volkswagen-rijders krijgen 1 jaar gratis toegang tot e-Driver. Dit is een effectief online trainingsprogramma waarmee deelnemers gemiddeld tot € 200,- brandstof besparen per jaar en 22% minder kans op ongelukken hebben.
Prijzen
De prijzen van de Volkswagen Golf GTE (2015):
Specificaties
Algemeen | |
laatste nieuwprijs | € 38.190,- |
afleveringskosten | € 775,- |
wegenbelasting/3mnd | € 0,- |
carrosserie | 5-deurs, hatchback |
transmissie | 6 v., sequentiële automaat |
aantal zitplaatsen | 5 |
introductie | 2014 |
eind | leverbaar |
Aandrijving | |
aandrijving | voor |
aandrijvingssysteem | plugin-hybride |
brandstof | benzine |
totaal max. vermogen | 150 kW (204 pk) |
totaal max. koppel | 350 Nm |
Brandstofmotor | |
cilinders | 4, in lijn |
kleppen per cilinder | 4 |
cilinderinhoud | 1395 cc |
boring x slag | 74,5 x 80,0 mm |
compressieverhouding | 10,5 :1 |
max. vermogen | 110 kW (150 pk) |
| 5000 tpm |
max. koppel | 250 Nm |
| 1500 tpm |
brandstofsysteem | directe inspuiting |
klepbediening | dohc |
turbo | ja, met intercooler |
katalysator | geregeld |
brandstoftank | 40 l |
Elektromotor | |
motortype | synchroonmotor/permanente magneet |
max. vermogen | 75 kW (102 pk) |
max. koppel | 330 Nm |
aantal motoren | 1 |
accutype | lithium-ion |
accucapaciteit | 8,8 kWh |
accuspanning | - V |
Prestaties | |
topsnelheid | 217 km/h |
acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
verbruik gemiddeld | 1,5 l/100km |
| 1 op 66,7 |
praktijkverbruik | 6,3 l/100km (2) |
| 1 op 15,9 |
CO2-uitstoot | 39 g/km |
energielabel | A |
Onderstel | |
wielophanging voor | onafh., McPherson |
wielophanging achter | multilink |
vering voor | schroefveren |
vering achter | schroefveren |
stabilisator voor | ja |
stabilisator achter | ja |
remmen voor | gev. schijven, 288 mm |
remmen achter | schijven, 272 mm |
bandenmaat voor | 205/55R16 |
bandenmaat achter | 205/55R16 |
draaicirkel | 10,9 m |
Transmissie | |
toerental bij 120 km/h (theoretisch) | 2.700 tpm |
Service & garantie | |
onderhoudsbeurt | variabel / 2 jaar |
algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt |
carrosserie garantie | 12 jaar |
Veiligheid | |
botsproef resultaat | 5 sterren |
Lees verder