Volkswagen Golf GTE: informatie, bijtelling en prijzen

De Volkswagen Golf GTE is een plug-in hybride auto. De Golf GTE is het eerste model van Volkswagen dat voorzien wordt van plug-in technologie. De Volkwagen Golf GTE is voorzien van een benzinemotor welke wordt ondersteund door een elektromotor. Hierdoor is de CO2-uitstoot zeer laag waardoor de Golf GTE in een lage bijtellingscategorie valt (7% in 2015). Doordat de bijtellingsregels in 2016 aangescherpt worden is er een run ontstaan op de Volkswagen Golf GTE. De bijtelling in 2016 bedraagt 15% De Volkswagen Golf GTE is de eerste plug-in hybride van Volkswagen, gebaseerd op de 7e generatie van de Volkswagen Golf. Deze generatie wordt vanaf 2012 geproduceerd en wordt gebouwd op het MQB platform. De auto is voorzien van een benzinemotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het C-segment waar deze auto onder valt is van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor leaseauto's. Concurrenten van de Golf GTE zijn onder andere de Audi A3 Sportback e-tron, Ford C-MAX 2.0 Plug-in en de Toyota Prius Plug-in.

De berijder van de Golf GTE heeft de keuze om de benzinemotor te gebruiken om de accu op te laden. Ook is er de mogelijkheid de accu alleen bij te laden door regeneratie (afremmen). De DSG versnellingsbak van de Golf GTE wordt als zeer goed beschouwd. Deze bak kan in de R-stand gezet worden waardoor er meer op de bak afgeremd wordt. Hierdoor wordt de accu sneller opgeladen.

De sportiefste stand is de GTE-stand, waarbij zowel de benzinemotor als de elektromotor samenwerken. De prestaties komen daarmee in de buurt van de snelle Golf GTI te liggen. Wanneer de accu leeg is wordt de aandrijving enkel verzorgd door de benzinemotor. Dit gaat ten koste van de prestaties.

Volgens verschillende testen is de wegligging van de Golf GTE erg goed. De auto is voorzien van een zeer rustig, maar sportief onderstel, dat zeer veel vertrouwen geeft. Het elektronische sperdifferentieel zorgt voor een goede verdeling van de krachten over de voorwielen. De auto stuurt scherp, maar rustig in en heeft veel grip. De grens van deze auto ligt erg ver. De auto is, ondanks zijn sportieve aspiraties, voldoende comfortabel. Hij is enigszins hard geveerd, maar dit wordt niet als storend ervaren.

Uitvoeringen

Standaard uitvoering

De Volkswagen Golf GTE is in slechts één uitvoering verkrijgbaar. Deze is standaard zeer rijk uitgerust met onder andere 16" lichtmetalen velgen, DSG automaat, LED-dagrijverlichting, multifunctioneel stuurwiel, climate control, Park Distance Control voor en achter en een 16,5 cm touchscreen voor de bediening. Er zijn verschillende opties leverbaar zoals het Executive Plus pakket (o.a. 64 GB harde schijf, uitgebreidere navigatie en DAB+), trekhaak, panoramadak en adaptive cruise control.

Het elektrische rijden

De Volkswagen Golf GTE is voorzien van een 8,8 kWh (102 pk) sterke elektromotor met een lithium-ion-accu. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius een stuk korter zijn. De elektromotor is geplaatst onder de achterbank en de bagageruimte. Hierdoor is de bagageruimte 108 liter kleiner dan bij de niet-hybride uitvoeringen van de Volkswagen Golf. De Volkswagen Golf GTE heeft een bagageruimte van 272 liter

Volledig opladen duurt aan een laadpaal 2 uur en 15 minuten, in een normaal stopcontact doet de Golf GTE er 4 uur over om volledig op te laden. Naast de elektromotor is de Volkswagen Golf GTE voorzien van een 1,4 liter TSI benzinemotor met turbo welke 150 pk op de voorwielen levert. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 204 pk en een koppel van 350 Nm behaald. De Volkswagen Golf GTE is voorzien van een 6-traps DSG automaat.

Innovaties

De Volkswagen Golf GTE beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:

Dynamic Light Assist

Het grootlicht wordt automatisch ingeschakeld wanneer de snelheid hoger is dan 65 km per uur. De geïntegreerde camera herkent tegemoetkomend verkeer en past de lichtbundel automatisch aan zodat tegenliggers niet worden verblind.

Pre Crash

Pre Crash zorgt voor preventieve veiligheid voordat er een daadwerkelijke aanrijding heeft plaatsgevonden. De veiligheidsgordels worden extra aangespannen en ramen en een eventueel schuifdak worden automatisch gesloten.

Multi-collision braking system

Dit systeem houdt na een eerste botsing de remmen vast en de airbags paraat, waardoor bij een tweede botsing letselschade wordt voorkomen.

Golf GTE hybride rijtraining

Omdat het rijden in een hybride auto anders is dan in een normale auto wordt elke Golf GTE geleverd met een plug-in hybride rijtraining. Tijdens deze training wordt geleerd hoe met het elektrisch vermogen om te gaan en hoe volledig elektrisch rijden in zijn werk gaat. Er worden tips aangereikt om de hybride techniek het beste te gebruiken zodat dit realiseert in een gunstig praktijkverbruik.

Easy e-Driver

Nieuwe Volkswagen-rijders krijgen 1 jaar gratis toegang tot e-Driver. Dit is een effectief online trainingsprogramma waarmee deelnemers gemiddeld tot € 200,- brandstof besparen per jaar en 22% minder kans op ongelukken hebben.

Prijzen

De prijzen van de Volkswagen Golf GTE (2015):
  • Standaard: € 38.190,-

Specificaties

Algemeen
laatste nieuwprijs€ 38.190,-
afleveringskosten€ 775,-
wegenbelasting/3mnd€ 0,-
carrosserie5-deurs, hatchback
transmissie6 v., sequentiële automaat
aantal zitplaatsen5
introductie2014
eindleverbaar
Aandrijving
aandrijvingvoor
aandrijvingssysteemplugin-hybride
brandstofbenzine
totaal max. vermogen150 kW (204 pk)
totaal max. koppel350 Nm
Brandstofmotor
cilinders4, in lijn
kleppen per cilinder4
cilinderinhoud1395 cc
boring x slag74,5 x 80,0 mm
compressieverhouding10,5 :1
max. vermogen110 kW (150 pk)
5000 tpm
max. koppel250 Nm
1500 tpm
brandstofsysteemdirecte inspuiting
klepbedieningdohc
turboja, met intercooler
katalysatorgeregeld
brandstoftank40 l
Elektromotor
motortypesynchroonmotor/permanente magneet
max. vermogen75 kW (102 pk)
max. koppel330 Nm
aantal motoren1
accutypelithium-ion
accucapaciteit8,8 kWh
accuspanning- V
Prestaties
topsnelheid217 km/h
acceleratie 0-100 km/h7,6 s
verbruik gemiddeld1,5 l/100km
1 op 66,7
praktijkverbruik6,3 l/100km (2)
1 op 15,9
CO2-uitstoot39 g/km
energielabelA
Onderstel
wielophanging vooronafh., McPherson
wielophanging achtermultilink
vering voorschroefveren
vering achterschroefveren
stabilisator voorja
stabilisator achterja
remmen voorgev. schijven, 288 mm
remmen achterschijven, 272 mm
bandenmaat voor205/55R16
bandenmaat achter205/55R16
draaicirkel10,9 m
Transmissie
toerental bij 120 km/h (theoretisch)2.700 tpm
Service & garantie
onderhoudsbeurtvariabel / 2 jaar
algemene garantie2 jaar, onbeperkt
carrosserie garantie12 jaar
Veiligheid
botsproef resultaat5 sterren

Lees verder

© 2015 - 2024 Ridder, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een tsunami?Een tsunami is een verwoestende natuurramp en wordt veroorzaakt in gebieden met platentektoniek waar seismische activite…
Mechanische golvenMechanische golvenMen onderscheidt drie golftypen, wanneer men de zogenaamde mechanische golven onder de loep neemt. Deze zijn de transver…
Basiseigenschappen van een eenvoudige golfBasiseigenschappen van een eenvoudige golfEen eenvoudige golf heeft enkele basiskenmerken. Deze zijn de golflengte, periode, amplitude, frequentie en snelheid. La…
Golven in de natuurkundeGolven in de natuurkundeDe lopende en staande golven zijn twee verschillende soorten van golven. Daarna kun je deze golven ook nog indelen in tw…

Autonavigatie: welkome hulp bij van A naar BAutonavigatie: welkome hulp bij van A naar BWie nog niet zo lang geleden op vakantie in een onbekende grote stad naar een bepaald punt wilde was soms veel zoektijd…
Trajectcontrole, een faire methode van snelheidsmeting?Trajectcontrole, een faire methode van snelheidsmeting?De term trajectcontrole verwijst naar een controlesysteem voor bewaking van snelheidslimieten, waarbij niet de snelheid…
Bronnen en referenties
  • http://www.volkswagen.nl/e-driver
  • http://www.volkswagen.nl/gte-lease
  • http://www.volkswagen.nl/modellen/golf/uitvoeringen/gte?tab=highlights
  • http://www.autoweek.nl/auto/79710/volkswagen-golf-14-tsi-gte
  • https://www.udenhout.nl/acties/item/golf-gte-nu-bestelbaar
  • http://www.emobiliteitsplatform.nl/e-modellen-volkswagen-audi/modellen-golf-gte/
  • http://www.zerauto.nl/2015/01/15/rijtest-volkswagen-golf-gte/
  • http://www.carblogger.nl/testen-volkswagen-golf-gte/
  • http://www.driving-dutchman.nl/de-volkswagen-golf-gte-kan-hybride-benzine-verslaan/
Ridder (11 artikelen)
Gepubliceerd: 28-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.