Volkswagen Passat GTE: informatie, bijtelling en prijzen
De Volkswagen Passat GTE is een plug-in hybride auto. Na de Golf GTE is dit het tweede model van Volkswagen dat voorzien wordt van plug-in technologie. De Volkwagen Passat GTE is voorzien van een benzinemotor welke wordt ondersteund door een elektromotor. Hierdoor is de CO2-uitstoot zeer laag waardoor de Passat GTE in een lage bijtellingscategorie valt (7% in 2015). Doordat de regels voor bijtelling in 2016 aangescherpt worden (15%) is er een run ontstaan op de Passat GTE. Dit heeft ervoor gezorgd dat het niet meer mogelijk is de auto in 2015 via de gebruikelijke kanalen geleverd te krijgen.
De Volkswagen Passat GTE is de tweede plug-in hybride van Volkswagen, gebaseerd op de 8e generatie (B8) van de Volkswagen Passat. Deze generatie wordt vanaf 2014 geproduceerd. De auto is voorzien van een benzinemotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het D-segment waar deze auto onder valt is van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor leaseauto's. Volkswagen heeft er, net als Mercedes-Benz met de
C350 e en Volvo met de
V60 Twin Engine, voor gekozen in dit segment te starten met het toepassen van haar hybridetechniek.
Uitvoeringen
Standaard uitvoering
De Volkswagen Passat GTE is standaard zeer rijk uitgerust met onder andere DSG automaat, 17" lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, multifunctioneel stuurwiel, climate control, Park Distance Control voor en achter en een touchscreen voor de bediening.
Highline uitvoering
De Highline uitvoering beschikt over alle opties onder de standaard uitvoering, met als extra's onder andere: LED-achterlichten, leder/alcantara interieur, comfortstoelen met verwarming vóór en adaptieve cruise control. De Highline uitvoering is afgewerkt met chromen sierlijsten en een glanzende chromen strip in de grill.
Het elektrische rijden
De Volkswagen Passat GTE is voorzien van een 9,9 kWh (115 pk) sterke elektromotor met een lithium-ion-accu. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius een stuk korter zijn. De elektromotor is geplaatst onder de achterbank. Hierdoor is de normale bagageruimte gelijk aan de niet-hybride uitvoeringen van de Volkswagen Passat. De Volkswagen Passat GTE mist echter het opbergvak onder de laadvloer.
Volledig opladen duurt aan een laadpaal 2,5 uur, in een normaal stopcontact doet de Passat GTE er 4 uur en 15 minuten over om volledig op te laden. Naast de elektromotor is de Volkswagen Passat GTE voorzien van een 1,4 liter TSI benzinemotor met turbo welke 150 pk op de voorwielen levert. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 218 pk en een koppel van 400 Nm behaald. De Volkswagen Passat GTE is voorzien van een 6-traps DSG automaat.
Innovaties
De Volkswagen Passat GTE beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:
Trailer Assist
Trailer Assist neemt het sturen over wanneer er een trailer of aanhanger achter de auto hangt en er achteruit ingeparkeerd wordt. Het systeem start met een druk op de knop. De bestuurder bepaalt met draaien aan een knop de rijrichting van auto met de aanhanger of trailer. De ingestelde richting wordt door de auto gevolgd, de bestuurder hoeft enkel gas te geven en te remmen. Het systeem werkt met beelden van de achteruitrijcamera. Deze beelden worden ook weergegeven op het infotainmentdisplay.
File-assistent
Het houdt de Passat Variant GTE bij filerijden tussen de lijnen op de weg en zorgt voor voldoende afstand tot de voorligger. Kop-staartbotsingen worden hiermee voorkomen. Het systeem werkt ook veilig bij smalle rijbanen zoals bij wegwerkzaamheden.
Area View
Met vier camera's is het mogelijk continu zicht rondom de auto te behouden, in vogelperspectief en over 360°. Zo is het mogelijk de bocht in te kijken indien het zicht belemmerd is.
Park Assist
Hiermee kan worden ingeparkeerd, zowel vooruit als achteruit, enkel door gas te geven en te remmen. Door de samenwerking met Park Distance Control is het mogelijk de auto semi-automatisch te laten parkeren tot een afstand van 20 cm tot obstakels.
Prijzen
De prijzen van de Volkswagen Passat GTE (2015):
- Connected: € 42.150,-
- Standaard: € 44.591,-
- Highline: € 46.390,-
Voor de Variant uitvoering geldt een meerprijs van € 1.840,-
Specificaties
Algemeen | Volkswagen Passat GTE Limousine | Volkswagen Passat GTE Variant |
laatste nieuwprijs | € 44.590 | € 46.090 |
afleveringskosten | € 1.040 | € 1.040 |
wegenbelasting/3mnd | € 0 | € 0 |
carrosserie | 4-deurs, sedan | 5-deurs, stationwagon |
transmissie | 6 v., sequentiële automaat | 6 v., sequentiële automaat |
aantal zitplaatsen | 5 | 5 |
introductie | 2015 | 2015 |
Aandrijving | | |
aandrijving | voor | voor |
aandrijvingssysteem | plugin-hybride | plugin-hybride |
brandstof | benzine | benzine |
totaal max. vermogen | 160 kW (218 pk) | 160 kW (218 pk) |
totaal max. koppel | 400 Nm | 400 Nm |
Brandstofmotor | | |
cilinders | 4, in lijn | 4, in lijn |
kleppen per cilinder | 4 | 4 |
cilinderinhoud | 1395 cc | 1395 cc |
boring x slag | 74,5 x 80,0 mm | 74,5 x 80,0 mm |
compressieverhouding | 10,5 :1 | 10,5 :1 |
max. vermogen | 115 kW (156 pk) | 115 kW (156 pk) |
max. koppel | 250 Nm | 250 Nm |
brandstofsysteem | directe inspuiting | directe inspuiting |
klepbediening | dohc | dohc |
turbo | ja, met intercooler | ja, met intercooler |
katalysator | geregeld | |
brandstoftank | 50 l | 50 l |
Elektromotor | | |
motortype | synchroonmotor/permanente magneet | synchroonmotor/permanente magneet |
max. vermogen | 115 pk | 115 pk |
max. koppel | - Nm | - Nm |
aantal motoren | 1 | 1 |
accutype | lithium-ion | lithium-ion |
accucapaciteit | 9,9 kWh | 9,9 kWh |
accuspanning | - | - |
laadtijd 230V/16A | 4,25 uur | 4,25 uur |
Prestaties | | |
topsnelheid | 225 km/h | 225 km/h |
acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s | 7,6 s |
verbruik gemiddeld (theoretisch) | 1,6 l/100km | 1,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 37 g/km | 39 g/km |
energielabel | A | A |
Onderstel | | |
wielophanging voor | onafh., McPherson | onafh., McPherson |
wielophanging achter | multilink | multilink |
vering voor | schroefveren | schroefveren |
vering achter | schroefveren | schroefveren |
stabilisator voor | ja | ja |
stabilisator achter | ja | ja |
remmen voor | gev. schijven, 312 mm | gev. schijven, 312 mm |
remmen achter | schijven, 300 mm | schijven, 300 mm |
bandenmaat voor | 215/55R17 | 215/55R17 |
bandenmaat achter | 215/55R17 | 215/55R17 |
draaicirkel | 11,7 m | 11,7 m |
Service en garantie | | |
onderhoudsbeurt | variabel / 2 jaar | variabel / 2 jaar |
algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt | |
carrosserie garantie | 12 jaar | 12 jaar |
Veiligheid | | |
botsproef resultaat | niet getest | niet getest |
Lees verder