Volvo XC90 T8 Twin Engine: informatie, bijtelling en prijzen
De Volvo XC90 T8 Twin Engine is een hybride auto van Volvo. De auto is in 2015 geïntroduceerd en was direct een groot succes door zijn ruime formaat, de krachtige aandrijfbron en de lage kosten voor leaserijders. Door het theoretisch lage brandstofverbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot valt de Volvo XC90 T8 Twin Engine in de 7% (2015) bijtellingsklasse wat de auto zeer aantrekkelijk maakt voor leaserijders. Doordat de bijtellingsregels in 2016 aangescherpt worden is er een run ontstaan op het model. Dit heeft ervoor gezorgd dat het niet meer mogelijk is de auto in 2015 via de reguliere kanalen geleverd te krijgen. De T8 Twin Engine gaat per 2016 in de 15% bijtellingscategorie vallen.
Volvo XC90 T8 Twin Engine
De Volvo XC90 Twin Engine is de tweede hybride auto van Volvo. De auto is voorzien van een benzinemotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het SUV-segment waar deze auto onder valt is een steeds populairder wordende afzetmarkt voor autofabrikanten. Nadat eerder het D-segment van succesvolle plug-in hybrides werd voorzien met onder andere de
Mercedes-Benz C350 e,
Volkswagen Passat GTE en
Volvo V60 D6 Twin Engine wordt het SUV-segment steeds populairder. Naast de Volvo XC90 T8 Twin Engine zijn ook de Mitsubitshi Outlander PHEV en de BMW X5 Plug-in Hybrid erg succesvol.
De huidige generatie Volvo XC90, gelanceerd in 2015, is de eerste Volvo die is gebouwd op het nieuwe productplatform Scalable Product Architecture (SPA). Het SPA-platform is volledig door Volvo ontworpen en ontwikkeld. Het platform biedt ontwerpers vrijheid en flexibiliteit voor het ontwerpen van nieuwe modellen. De XC90 is het eerste model met het toekomstige gezicht van Volvo, te herkennen aan het Volvo logo en de T-vormige LED-koplampen.
Uitvoeringen
De Volvo XC90 T8 Twin Engine is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen:
Volvo XC90 Twin Engine Momentum
De Volvo XC90 T8 Twin Engine Momentum is onder andere voorzien van: alarm klasse 3, lederen bekleding, parkeersensoren achter, parkeerverwarming, boordcomputer met 12,3" touch panel, elektrisch bedienbare ramen, cruise control, bluetooth met audiostreaming, verwarmbare voorstoelen, climate control met touchscreen bediening op de tweede zitrij, gekoeld dashboardkastje, Queue Assist, Run off road protection, Intersection Braking en City Safety.
Het XC90 T8 Twin Engine Momentum exterieur is onder andere voorzien van 19-inch lichtmetalen wielen, Full-LED Active High Beam koplampen met adaptieve bochtverlichting, verchroomde raamomlijsting en zilverkleurige roofrails met zwarte steunen.
Inscription
De XC90 T8 Twin Engine Inscription bevat alle opties van de Momentum, met daaraan toegevoegd onder andere: geperforeerde Nappa lederen bekleding met ventileerbare voorstoelen, achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, Drive Mode Settings (5 instellingen om de auto naar uw wensen aan te passen) en elektrisch verstelbare zittingverlenging van de voorstoelen.
Het XC90 T8 Twin Engine Inscription exterieur is onder andere voorzien van 20" lichtmetalen wielen, geïntegreerde zilverkleurige roofrails en bredere wielkasten in exterieurkleur.
R-Design
De XC90 T8 Twin Engine R-Design bevat alle genoemde opties van de Momentum (behalve de geperforeerde lederen bekleding), met daaraan toegevoegd onder andere: sportstoelen met extra zijdelingse steun, schakelflippers en een R-Design lederen stuur en pookknop.
Het XC90 T8 Twin Engine R-Design exterieur is onder andere voorzien van 20" lichtmetalen wielen, R-Design grille met horizontale lamellen uitgevoerd in hoogglans zwart en een geperforeerde met leder beklede afstandsbediening/sleutel.
Het elektrische rijden
De Volvo XC90 T8 Twin Engine is voorzien van een 80 pk sterke sterke elektromotor voorzien van een lithium-ion-accu met een capaciteit van 9,6 kWh. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 40 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius aanzienlijk korter zijn. Het accupakket bevindt zich niet in de bagageruimte, maar het is opgenomen in de cardantunnel. Hierdoor is er een extra 12V-aansluiting minder voor de achterpassagiers en wordt de brandstoftank tot 50 liter verkleind. Ook kan er geen optionele CD-wisselaar gekozen worden.
Volledig opladen duurt aan een laadpaal 2,5 uur, in een normaal stopcontact doet de Volvo XC90 T8 Twin Engine er 4 uur en 20 minuten over.
Naast de elektromotor is de Volvo XC90 T8 Twin Engine ook voorzien van een 2.0 liter viercilinder benzinemotor met twee turbo's welke 320 pk op de voorwielen levert. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 407 pk en een koppel van 640 Nm behaald. De Volvo XC90 T8 Twin Engine is voorzien van een 8-traps Geartronic automaat.
Innovaties
De Volvo XC90 T8 Twin Engine beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:
Volvo On-Call
Een mobiele app voor Apple IOS, Android en Windows Phone. Hiermee kunnen rit- en verbruiksgegevens uitgelezen worden, kan op afstand bekeken worden hoe ver de accu opgeladen is, of de deuren gesloten zijn en of er onderhoudsmeldingen zijn. Ook is het mogelijk het klimaat in de auto op afstand te regelen via de smartphone en kunnen oplaadpunten ingesteld worden.
ECO-Training
Iedere Volvo XC90 T8 Twin Engine koper of leaserijder krijgt een ECO-Training aangeboden. Dit is een gebruikerstraining om verkeersinzicht en voertuigbediening te verbeteren en het gebruik van de innovaties van de hybridetechniek eigen te maken. Hiermee zou u volgens Volvo het meeste rendement en de beste prestaties uit uw voertuig halen.
Veiligheid
Volvo staat wanneer het om auto's gaat synoniem voor veiligheid. De Volvo XC90 is de eerste auto met een speciale staalconstructie voor de derde zitrij. Een aluminium balk in de bumper verdeelt de krachten die bij een aanrijding over de energie absorberende structuur van de auto. De kreukelzone met vervormbare aluminium structuur en draagbalken van extra sterk staal absorbeert en verdeelt de energie van de aanrijding. Dit beperkt de totale vervorming tot slechts ca. 40 centimeter
Run off road protection
Dit systeem herkent het wanneer de auto van de weg dreigt te raken. De voorste veiligheidsgordels worden aangespannen om de bestuurder en de passagier in positie te houden. De gordels worden binnen 0,1 seconden 100 mm aangetrokken. De spanning blijft gehandhaafd zolang de auto in beweging is zodat de inzittenden optimaal in positie worden gehouden. Bij een harde landing helpt een energie-absorberend systeem tussen de zitting en het stoelframe de impact op de wervelkolom te beperken en letsel te voorkomen.
Queue Assist
Dit systeem kan zelfstandig remmen, accelereren en sturen tijdens het filerijden. Ook zorgt het voor een constante afstand tot de voorganger.
City Safety
City Safety detecteert autos, voetgangers en fietsers in de rijrichting van de Volvo XC90. Indien er een aanrijding dreigt volgt er een automatische remingreep. In de laatste generatie XC90 detecteert het systeem nu ook op kruisingen tegemoet- en achteropkomend verkeer en kan het met lichtsignalen waarschuwen of zelfstandig remmen.
Extended Road Sign Information
De Volvo XC90 is de eerste auto met standaard verkeersbordenherkenning. Het Extended Road Sign Information-systeem herkent verkeersborden en toont de informatie op het digitale instrumentenpaneel.
Brake at intersection
Indien er tegemoetkomend verkeer wordt waargenomen zal er een noodstop worden gemaakt. Denk hierbij aan situaties zoals een weg met tweerichtingsverkeer waar linksaf geslagen wordt. Hierbij dient het tegemoetkomende verkeer gekruist te worden. De kans op aanrijdingen met tegenliggers wordt hierdoor aanzienlijk verkleind.
De prijzen van de Volvo XC90 Twin Engine (2015)
- Summum: 77.995,-
- Momentum: 82.795,-
- R-Design: 81.795,-
Specificaties
Algemeen | Volvo XC90 T8 Twin Engine Momentum | Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription | Volvo XC90 T8 Twin Engine R-Design |
laatste nieuwprijs | 77.995 | 82.795 | 81.795 |
afleveringskosten | 995 | 995 | 995 |
wegenbelasting/3mnd | 0 | 0 | 0 |
carrosserie | 5-deurs, suv/crossover | 5-deurs, suv/crossover | 5-deurs, suv/crossover |
transmissie | 8 v., sequentiële automaat | 8 v., sequentiële automaat | 8 v., sequentiële automaat |
aantal zitplaatsen | 5-jul | 5-jul | 5-jul |
introductie | 2014 | 2014 | 2014 |
eind | leverbaar | leverbaar | leverbaar |
Aandrijving | | | |
aandrijving | voor achter | voor achter | voor achter |
aandrijvingssysteem | plugin-hybride | plugin-hybride | plugin-hybride |
brandstof | benzine | benzine | benzine |
totaal max. vermogen | 299 kW (407 pk) | 299 kW (407 pk) | 299 kW (407 pk) |
totaal max. koppel | 640 Nm | 640 Nm | 640 Nm |
Brandstofmotor | | | |
cilinders | 4, in lijn | 4, in lijn | 4, in lijn |
kleppen per cilinder | 4 | 4 | 4 |
cilinderinhoud | 1969 cc | 1969 cc | 1969 cc |
boring x slag | 82,0 x 93,2 mm | 82,0 x 93,2 mm | 82,0 x 93,2 mm |
compressieverhouding | 10,8 :1 | 10,8 :1 | 10,8 :1 |
max. vermogen | 235 kW (320 pk) | 235 kW (320 pk) | 235 kW (320 pk) |
| 5700 tpm | 5700 tpm | 5700 tpm |
max. koppel | 400 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
| 2200 tpm | 2200 tpm | 2200 tpm |
brandstofsysteem | directe inspuiting | directe inspuiting | directe inspuiting |
klepbediening | dohc | dohc | dohc |
turbo | ja, twee | ja, twee | ja, twee |
katalysator | partikelfilter | partikelfilter | partikelfilter |
brandstoftank | 50 l | 50 l | 50 l |
Elektromotor | | | |
motortype | synchroonmotor/permanente magneet | synchroonmotor/permanente magneet | synchroonmotor/permanente magneet |
max. vermogen | 59 kW (80 pk) | 59 kW (80 pk) | 59 kW (80 pk) |
accutype | lithium-ion | lithium-ion | lithium-ion |
accucapaciteit | 9,6 kWh | 9,6 kWh | 9,6 kWh |
laadtijd 230V/16A | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Prestaties | | | |
topsnelheid | 230 km/h | 230 km/h | 230 km/h |
acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s | 5,9 s | 5,9 s |
verbruik gemiddeld | 2,5 l/100km | 2,5 l/100km | 2,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 49 g/km | 49 g/km | 49 g/km |
energielabel | A | A | A |
Onderstel | | | |
wielophanging voor | onafh., McPherson | onafh., McPherson | onafh., McPherson |
wielophanging achter | multilink | multilink | multilink |
vering voor | schroefveren | schroefveren | schroefveren |
vering achter | schroefveren | schroefveren | schroefveren |
stabilisator voor | ja | ja | ja |
stabilisator achter | ja | ja | ja |
remmen voor | gev. schijven, 336 mm | gev. schijven, 336 mm | gev. schijven, 336 mm |
remmen achter | schijven, 308 mm | schijven, 308 mm | schijven, 308 mm |
bandenmaat voor | 235/55R19 | 275/45R20 | 275/45R20 |
bandenmaat achter | 235/55R19 | 275/45R20 | 275/45R20 |
draaicirkel | 11,9 m | 12,1 m | 12,1 m |
Service & garantie | | | |
onderhoudsbeurt | 30.000 km / 1 jaar | 30.000 km / 1 jaar | 30.000 km / 1 jaar |
algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
carrosserie garantie | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar |
Veiligheid | | | |
botsproef resultaat | 5 sterren | 5 sterren | 5 sterren |
Lees verder