InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid / Twin Engine: info & bijtelling

Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid / Twin Engine: info & bijtelling

De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid is een dieselhybride van Volvo. De auto is in 2013 geïntroduceerd en was daarmee één van de eerste dieselhybrides op de markt. Door het theoretisch lage brandstofverbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot valt de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid in de 7% (2015) bijtellingsklasse wat de auto aantrekkelijk maakt voor leaserijders. De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid is een van de meest succesvolle leaseauto's van de afgelopen jaren. Sinds april 2015 is de naam gewijzigd in Volvo D60 Twin Engine. In 2016 zal de bijtelling van de Volvo V60 Twin Engine 15% zijn.

De Volvo V60 D6 Twin Engine

De Volvo V60 D6 Twin Engine (voorheen Plug-in Hybrid) is de eerste hybride auto van Volvo. Het is ook de eerste dieselhybride ter wereld. Dit betekent dat de auto is voorzien van een dieselmotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het D-segment waar deze auto onder valt is van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor leaseauto's. Volvo heeft er, net als Mercedes-Benz met de C350 e en Volkswagen met de Passat GTE), voor gekozen in dit segment te starten met het toepassen van haar hybridetechniek.

Uitvoeringen

Volvo V60 D6 Twin Engine Momentum

De Volvo V60 D6 Twin Engine Momentum is onder meer voorzien van een boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen, cruise control, Bluetooth met audiostreaming, verwarmbare voorstoelen en climate control. Voor de veiligheid is de auto voorzien van onder meer Park Assist achter, een regensensor, City Safety en een automatisch dimmende binnenspiegel.

De V60 D6 Twin Engine Momentum is voorzien van verchroomde raamlijsten, een adaptief TFT instrumentenpaneel en 17-inch lichtmetalen wielen.

Volvo V60 D6 Twin Engine Summum

De Volvo D6 Twin Engine Summum bevat alle opties van de Momentum, met daaraan toegevoegd onder andere: Sensus harddisk navigatiesysteem, Sensus Connect met High Performance audio, lederen bekleding, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, dual xenon met adaptieve bochtverlichting en automatisch dimmende buitenspiegels.

De Volvo de V60 D6 Twin Engine Summum is voorzien van chromen sierstrips in de voorbumper.

Volvo D6 Twin Engine R-Design

De Volvo V60 Twin Engine R-Design is gebaseerd op de Summum uitvoering. Naast al deze opties is de R-Design qua interieur en exterieur sportief uitgevoerd.De R-Design uitvoering is voorzien van een speciale R-Design voorzijde en een diffusor achter. Ook 18 Ixion lichtmetalen wielen zijn standaard.

De V60 D6 Twin Engine R-Design is in de speciale kleur Inscription Rebel Blue leverbaar.

Het elektrische rijden

De Volvo V60 D6 Twin Engine is voorzien van een 11,2 kWh (68 pk) sterke elektromotor met een lithium-ion-accu. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius een stuk minder zijn. De elektromotor is gemonteerd op de achteras, drijft de achterwielen aan en neemt ca. 120 liter aan bagageruimte in. Volledig oplagen duurt aan een laadpaal 3,5 uur, in een normaal stopcontact doet de V60 er twee keer zo lang over.

Naast de elektromotor is de Volvo V60 D6 Twin Engine ook voorzien van een 2.4 liter vijfcilinder dieselmotor met turbo welke 215 pk op de voorwielen levert. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 280 pk en een koppel van 640 Nm behaald. De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid is voorzien van een 6-traps Geartronic automaat.

Innovaties

De Volvo V60 D6 Twin Engine beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:

Volvo On-Call

Een mobiele app voor Apple IOS, Android en Windows Phone. Hiermee kunnen rit- en verbruiksgegevens uitgelezen worden, kan op afstand bekeken worden hoe ver de accu opgeladen is, of de deuren gesloten zijn en of er onderhoudsmeldingen zijn. Ook is het mogelijk het klimaat in de auto op afstand regelen via de smartphone en kunnen oplaadpunten ingesteld worden.

ECO-Training

Iedere Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid / Twin Engine koper of leaserijder krijgt een ECO-Training aangeboden. Dit is een gebruikerstraining om verkeersinzicht en voertuigbediening te verbeteren en het gebruik van de innovaties van de hybridetechniek eigen te maken. Hiermee zou u volgens Volvo het meeste rendement en de beste prestaties uit uw voertuig halen.

Veiligheid

Volvo staat wanneer het om auto's gaat synoniem voor veiligheid. Dit wordt wederom duidelijk uit de meest recente Euro NCAP-resultaten: de Volvo V60 Twin Engine behaalde de hoogste veiligheidsscore ooit voor een plug-in hybride. De score van vijf sterren in de Euro NCAP-tests laat zien dat de veel zwaardere V60 Twin Engine hetzelfde hoge veiligheidsniveau biedt als de standaard V60.

De prijzen van de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid /Twin Engine (update 2016):
  • Special Edition = 54.995,-
  • Summum = 58.995,-
  • Momentum = 54.995,-
  • R-Design = 59.495,-

Specificaties

Algemeen
carrosserie5-deurs, stationwagon
transmissie6 v., sequentiële automaat
aantal zitplaatsen5
introductie2013
Aaandrijving
aandrijvingvoor achter
aandrijvingssysteemplugin-hybride
brandstofdiesel
totaal max. vermogen206 kW (280 pk)
totaal max. koppel640 Nm
Brandstofmotor
cilinders5, in lijn
kleppen per cilinder4
cilinderinhoud2400 cc
boring x slag81,0 x 93,15 mm
compressieverhouding16,5 :1
max. vermogen162 kW (220 pk)
max. koppel440 Nm
Brandstofsysteemcommon rail
klepbedieningdohc
turboja, twee
katalysatorpartikelfilter
brandstoftank45 l
Elektromotor
motortypesynchroonmotor/permanente magneet
max. vermogen50 kW (68 pk)
max. koppel200 Nm
aantal motoren1
accutypelithium-ion
accucapaciteit11,2 kWh
accuspanning400 V
laadtijd 230V/16A3,5 uur
Prestaties
topsnelheid230 km/h
acceleratie 0-100 km/h6,0 s
verbruik gemiddeld1,8 l/100km (1 op 55,6)
CO2-uitstoot48 g/km
energielabelA
Onderstel
wielophanging vooronafh., McPherson
wielophanging achtermultilink
vering voorschroefveren
vering achterschroefveren
stabilisator voorja
stabilisator achterja
remmen voorgev. schijven, 300 mm
remmen achterschijven, 302 mm
bandenmaat voor235/45R17
bandenmaat achter235/45R17
draaicirkel11,9 m
Service & garantie
onderhoudsbeurt30.000 km / 1 jaar
algemene garantie2 jaar, onbeperkt
carrosserie garantie12 jaar
Veiligheid
botsproef resultaat5 sterren

Lees verder

© 2015 - 2019 Ridder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto onder de loep: VolvoAuto onder de loep: VolvoVolvo is begonnen met kogellagers en uitgegroeid tot een auto die bekend staat om zijn veiligheid. Voordat iemand een Vo…
Volvo S80, een legendeDe Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veil…
Volvo XC60, BMW, Audi en Mercedes de SUV concurrentiestrijdDe ontwerpers van Volvo zetten met de nieuwe XC60 de eerste stap een van de snelst groeiende segmenten van de autowereld…
Hybride wagens de moeite waard?Hybride wagens de moeite waard?We horen er steeds meer over en ze duiken almaar meer in het straatbeeld op. Maar wat is dat nu eigenlijk een hybride wa…
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Bronnen en referenties
  • http://www.autoweek.nl/auto/82436/volvo-v60-d6-awd-twin-engine-momentum
  • http://www.autowereld.com/autotests/id/11387/volvo-v60
  • http://www.autoweek.nl/autotest/2669/volvo-v60-plug-in-hybrid
  • http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/autotest/VOLVO/V60/1998
  • http://www.henkscholten.nl/downloads/Prijslijst-Volvo-V60-Twin-Engine-MY2016-20-april-2015.pdf

Reageer op het artikel "Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid / Twin Engine: info & bijtelling"

Infoteur: Ridder
Laatste update: 03-08-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!