Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid / Twin Engine: info & bijtelling
De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid is een dieselhybride van Volvo. De auto is in 2013 geïntroduceerd en was daarmee één van de eerste dieselhybrides op de markt. Door het theoretisch lage brandstofverbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot valt de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid in de 7% (2015) bijtellingsklasse wat de auto aantrekkelijk maakt voor leaserijders. De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid is een van de meest succesvolle leaseauto's van de afgelopen jaren. Sinds april 2015 is de naam gewijzigd in Volvo D60 Twin Engine. In 2016 zal de bijtelling van de Volvo V60 Twin Engine 15% zijn.
De Volvo V60 D6 Twin Engine
De Volvo V60 D6 Twin Engine (voorheen Plug-in Hybrid) is de eerste hybride auto van Volvo. Het is ook de eerste dieselhybride ter wereld. Dit betekent dat de auto is voorzien van een dieselmotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het D-segment waar deze auto onder valt is van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor leaseauto's. Volvo heeft er, net als Mercedes-Benz met de
C350 e en Volkswagen met de
Passat GTE), voor gekozen in dit segment te starten met het toepassen van haar hybridetechniek.
Uitvoeringen
Volvo V60 D6 Twin Engine Momentum
De Volvo V60 D6 Twin Engine Momentum is onder meer voorzien van een boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen, cruise control, Bluetooth met audiostreaming, verwarmbare voorstoelen en climate control. Voor de veiligheid is de auto voorzien van onder meer Park Assist achter, een regensensor, City Safety en een automatisch dimmende binnenspiegel.
De V60 D6 Twin Engine Momentum is voorzien van verchroomde raamlijsten, een adaptief TFT instrumentenpaneel en 17-inch lichtmetalen wielen.
Volvo V60 D6 Twin Engine Summum
De Volvo D6 Twin Engine Summum bevat alle opties van de Momentum, met daaraan toegevoegd onder andere: Sensus harddisk navigatiesysteem, Sensus Connect met High Performance audio, lederen bekleding, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, dual xenon met adaptieve bochtverlichting en automatisch dimmende buitenspiegels.
De Volvo de V60 D6 Twin Engine Summum is voorzien van chromen sierstrips in de voorbumper.
Volvo D6 Twin Engine R-Design
De Volvo V60 Twin Engine R-Design is gebaseerd op de Summum uitvoering. Naast al deze opties is de R-Design qua interieur en exterieur sportief uitgevoerd.De R-Design uitvoering is voorzien van een speciale R-Design voorzijde en een diffusor achter. Ook 18” Ixion lichtmetalen wielen zijn standaard.
De V60 D6 Twin Engine R-Design is in de speciale kleur Inscription Rebel Blue leverbaar.
Het elektrische rijden
De Volvo V60 D6 Twin Engine is voorzien van een 11,2 kWh (68 pk) sterke elektromotor met een lithium-ion-accu. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius een stuk minder zijn. De elektromotor is gemonteerd op de achteras, drijft de achterwielen aan en neemt ca. 120 liter aan bagageruimte in. Volledig oplagen duurt aan een laadpaal 3,5 uur, in een normaal stopcontact doet de V60 er twee keer zo lang over.
Naast de elektromotor is de Volvo V60 D6 Twin Engine ook voorzien van een 2.4 liter vijfcilinder dieselmotor met turbo welke 215 pk op de voorwielen levert. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 280 pk en een koppel van 640 Nm behaald. De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid is voorzien van een 6-traps Geartronic automaat.
Innovaties
De Volvo V60 D6 Twin Engine beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:
Volvo On-Call
Een mobiele app voor Apple IOS, Android en Windows Phone. Hiermee kunnen rit- en verbruiksgegevens uitgelezen worden, kan op afstand bekeken worden hoe ver de accu opgeladen is, of de deuren gesloten zijn en of er onderhoudsmeldingen zijn. Ook is het mogelijk het klimaat in de auto op afstand regelen via de smartphone en kunnen oplaadpunten ingesteld worden.
ECO-Training
Iedere Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid / Twin Engine koper of leaserijder krijgt een ECO-Training aangeboden. Dit is een gebruikerstraining om verkeersinzicht en voertuigbediening te verbeteren en het gebruik van de innovaties van de hybridetechniek eigen te maken. Hiermee zou u volgens Volvo het meeste rendement en de beste prestaties uit uw voertuig halen.
Veiligheid
Volvo staat wanneer het om auto's gaat synoniem voor veiligheid. Dit wordt wederom duidelijk uit de meest recente Euro NCAP-resultaten: de Volvo V60 Twin Engine behaalde de hoogste veiligheidsscore ooit voor een plug-in hybride. De score van vijf sterren in de Euro NCAP-tests laat zien dat de veel zwaardere V60 Twin Engine hetzelfde hoge veiligheidsniveau biedt als de standaard V60.
De prijzen van de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid /Twin Engine (update 2016):
- Special Edition = € 54.995,-
- Summum = € 58.995,-
- Momentum = € 54.995,-
- R-Design = € 59.495,-
Specificaties
Algemeen |
carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
transmissie | 6 v., sequentiële automaat |
aantal zitplaatsen | 5 |
introductie | 2013 |
Aaandrijving |
aandrijving | voor achter |
aandrijvingssysteem | plugin-hybride |
brandstof | diesel |
totaal max. vermogen | 206 kW (280 pk) |
totaal max. koppel | 640 Nm |
Brandstofmotor |
cilinders | 5, in lijn |
kleppen per cilinder | 4 |
cilinderinhoud | 2400 cc |
boring x slag | 81,0 x 93,15 mm |
compressieverhouding | 16,5 :1 |
max. vermogen | 162 kW (220 pk) |
max. koppel | 440 Nm |
Brandstofsysteem | common rail |
klepbediening | dohc |
turbo | ja, twee |
katalysator | partikelfilter |
brandstoftank | 45 l |
Elektromotor |
motortype | synchroonmotor/permanente magneet |
max. vermogen | 50 kW (68 pk) |
max. koppel | 200 Nm |
aantal motoren | 1 |
accutype | lithium-ion |
accucapaciteit | 11,2 kWh |
accuspanning | 400 V |
laadtijd 230V/16A | 3,5 uur |
Prestaties |
topsnelheid | 230 km/h |
acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s |
verbruik gemiddeld | 1,8 l/100km (1 op 55,6) |
CO2-uitstoot | 48 g/km |
energielabel | A |
Onderstel |
wielophanging voor | onafh., McPherson |
wielophanging achter | multilink |
vering voor | schroefveren |
vering achter | schroefveren |
stabilisator voor | ja |
stabilisator achter | ja |
remmen voor | gev. schijven, 300 mm |
remmen achter | schijven, 302 mm |
bandenmaat voor | 235/45R17 |
bandenmaat achter | 235/45R17 |
draaicirkel | 11,9 m |
Service & garantie |
onderhoudsbeurt | 30.000 km / 1 jaar |
algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt |
carrosserie garantie | 12 jaar |
Veiligheid |
botsproef resultaat | 5 sterren |
Lees verder