InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autonavigatie: welkome hulp bij van A naar B

Autonavigatie: welkome hulp bij van A naar B

Autonavigatie: welkome hulp bij van A naar B Wie nog niet zo lang geleden op vakantie in een onbekende grote stad naar een bepaald punt wilde was soms veel zoektijd kwijt. Vanaf dat punt weer de stad uit gaf dikwijls nog grotere problemen omdat er wel aanduidingen naar een bepaald punt in het centrum waren maar de weg terug veel onduidelijker was aangegeven. Maar gelukkig hoort dat tot de verleden tijd als gebruik wordt gemaakt van een navigatieapparaat. Zoín apparaat wordt al gauw een TomTom genoemd maar dat is slechts één van de merken van navigatieapparaten. In de volksmond is de merknaam TomTom eigenlijk een soortnaam geworden.

Over navigeren

Het woord navigatie komt van het Latijns navis dat schip betekent en agere dat bewegen of sturen betekent. Onder navigeren kan onder meer worden verstaan het uitzetten en afleggen van een route van een bepaalde plaats naar een andere plaats. In veel gevallen zijn daar geen hulpmiddelen voor nodig of behoort het uitzetten en afleggen tot dagelijkse routine. In talrijke andere situaties is de hulp van een navigatieapparaat zeer welkom. Maar ooit ging navigeren heel anders.

Navigeren zonder GPS

Zeevaarders waren lang geleden genoodzaakt om dicht langs de kust te varen en hun positie te bepalen aan de hand van markante punten aan de wal. Het mocht dan niet mistig zijn en ís nachts varen was ook een probleem. Beter werd het al toen aan de hand van de stand van de zon en de sterren kon worden georiënteerd. Weer een stap verder was het bepalen van de koers door gebruik te maken van het magnetisch kompas dat bestaat vanaf de twaalfde eeuw. Vanaf 1762 werd gebruik gemaakt van de chronometer die door John Harrison was ontwikkeld. Later verschenen radiobakens waar zogenaamde kruispeilingen mee mogelijk waren. Met de radiosignalen van twee verschillende bakens kon worden bepaald waar men zich bevond.

GPS voor autoís

Maar het zou nog tot 1978 duren voordat het GPS (Global positioning system) werd ontwikkeld dat onder meer wordt gebruikt voor autonavigatie. Gps maakte het mogelijk om nagenoeg overal te kunnen navigeren. In eerste instantie werd het systeem voornamelijk gebruikt in de militaire wereld en de scheepvaart. Later werd het systeem ook toegepast in mobiele telefoons en in navigatieapparatuur voor autoís en fietsers.

Los apparaat of ingebouwd

Een navigatieapparaat dat in een auto wordt gebruikt geeft via het GPS de plaats, afstand en snelheid weer op een scherm van het apparaat. Navigatieapparaten bestaan in losse vorm die in elke auto kunnen worden meegenomen of zijn in het dashboard ingebouwd. De ingebouwde apparaten zijn dikwijls gecombineerd met de radio en cd-speler.

Vijf elementen van navigatieapparaat

Een navigatieapparaat moet minimaal over vijf elementen beschikken namelijk:
  1. Plaatsbepaling: Precieze bepaling waar het voertuig zich bevindt.
  2. Inleessysteem en verwerkingssysteem: Het betreft hierbij gegevens van onder meer de infrastructuur.
  3. Routeplanner: Een computerprogramma dat de route bepaalt tussen plaats A (waar het voertuig zich bevindt) en B (waar naar toe wordt gegaan). Hierbij bestaat meestal de keuze uit de kortste of snelste weg. Verder bevat de routeplanner een kaartweergave, invoermogelijkheden door middel van toetsenbord, knoppen of aanraakscherm.
  4. Display: Op een schermpje kunnen alle resultaten van de routeberekening en de visuele aanwijzingen worden weergegeven.
  5. Luidspreker: Indien gewest kan ook stemgeluid worden ingeschakeld met informatie over de route.

Aspecten voor keuzebepaling aanschaf navigatieapparaat

De snelheid waarmee een route kan worden berekend is in de loop van de jaren sterk toegenomen. De meeste navigatieapparaten hebben dan ook een snelle berekening. Wat de gesproken teksten betreft is er soms ruime keuze tussen verschillende stemmen. Het is een persoonlijke voorkeur om een bepaalde stem in te schakelen. De scherminstructies zijn bij de meeste apparaten duidelijk maar het verdient aanbeveling toch een vergelijking tussen de verschillende apparaten te maken. In de meeste gevallen zullen vrienden en kennissen daarbij hulp bieden vanuit de door hen gebruikte apparatuur.

Extra gegevens

Naast de informatie over de route is er dikwijls ook andere informatie beschikbaar zoals het dichtstbijzijnde tankstation en restaurant. Deze nuttige plaatsen worden ook wel in het Engels aangegeven als POI (Points Of Interest). Bij gebruikmaking van een mobiele internetverbinding kan ook actuele informatie over het weer en het verkeer beschikbaar zijn.

Merken

Navigatieapparaten zijn verkrijgbaar in verschillende merken. Enkele meest bekenden zijn:
  • Alpine, A-Rival
  • Becker, Blaupunkt
  • Clarion
  • Falk
  • Garmin
  • Kenwood
  • Mio
  • Nokia
  • Parrot
  • Pioneer
  • Snooper
  • TomTom
  • Zenec

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De routeplanner, we kunnen niet meer zonder!De routeplanner, wat is het en wat doet het? Waarom kunnen we tegenwoordig niet meer zonder? Dit artikel zet een aantal…
Het bedrijf TomTomHet bedrijf TomTomHet bedrijf TomTom bestaat sinds 1991 en kon vooral zo snel groeien dankzij de populariteit van haar autonavigatiesystee…
TomTom Navigatie voor Android en iOS, werkt zonder internet!Veel smartphones, telefoons en tablets zijn uitgerust met een Android, iOS, Symbian of Windows besturingssysteem. Hiervo…
Navigatie voor fietsen en wandelenFietsers en wandelaars die graag zonder kaart een (nieuw) gebied willen ontdekken, hebben tegenwoordig een ruime keuze a…
De drie beste online plattegronden en routeplannersTegenwoordig is het voor mensen die een computer en internet hebben nauwelijks meer nodig om een atlas te gebruiken. Er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Navigatie
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Routenavigatiesysteem
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system

Reageer op het artikel "Autonavigatie: welkome hulp bij van A naar B"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Hardware
Schrijf mee!