InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Spekgladde wegen – sneeuw en ijs

Spekgladde wegen – sneeuw en ijs

Spekgladde wegen – sneeuw en ijs Stoppen op een verijsde of besneeuwde weg is al lastig genoeg. Blikschade, of erger nog, is een doembeeld. Daar komt bij dat op gecontroleerde wijze grip houden op een spekglad wegdek voor velen hogere wiskunde is. Houd als alledaagse automobilist de auto dan maar eens onder controle. De algemene regels zijn onder meer de snelheid aanpassen, afstand houden en ver vooruit anticiperen. Gelet op het aantal files en de lengte ervan op winterse dagen heeft men daar kennelijk al de grootste moeite mee. Om over rijden in de besneeuwde bergen maar te zwijgen. En winterbanden maken beslist verschil als het gaat om grip en controle.

Inhoud

Twee gouden tips bij ijs en sneeuw op de weg – voorkom haast en anticipeer

Haastige spoed is ook op de weg zelden goed. Een gulden regel en een cliché, maar o zo waar. Op tijd van huis gaan, zorgt er in veel gevallen voor dat men rustiger rijdt en minder gehaast is. Tijd genoeg, ook al wringt dat met de realiteit. Dat is in alle verkeersomstandigheden een goede instelling, maar zeker op winterse dagen met besneeuwde en verijsde wegen. Vergeet daarbij niet dat ruiten krabben en andere voorbereidende werkzaamheden eveneens veel tijd in beslag nemen. Calculeer dat in, anders gaat u bij voorbaat met stress de deur uit.

Bron: Kentdufault, PixabayBron: Kentdufault, Pixabay
Anticiperen
Anticiperen is de tweede gulden regel, zoals afstand houden, tijdig reageren op vaak (on)voorspelbaar gedrag van andere automobilisten en verkeerssituaties kunnen aanvoelen, hoewel er mensen zijn die nooit leren anticiperen en in dat opzicht kennelijk geen voelhoorns hebben. Een niet constante rijstijl en bumperkleven zijn in veel gevallen al een veeg teken dat de persoon in kwestie moeite heeft met inschatten en adequaat reageren terwijl het verkeersbeeld dat wel vereist. Rem altijd op tijd bij, eerst op de motor en als het niet anders kan met het rempedaal.

Winterbanden, ABS en bandenspanning

Winterbanden verkorten de remweg. Het profiel ervan is anders gevormd en de samenstelling van het rubber is zodanig dat het zachter blijft wanneer het hard vriest. Winterbanden bieden beslist meer grip en controle. Met ABS aan boord zorgt het systeem ervoor dat er pompend geremd wordt, alleen is dat elektronisch geregeld en hoeft u dat niet zelf te doen. In een bocht kan men beter niet remmen, zeker niet als er sneeuw en ijs ligt.

Tips

Maak nooit de vergissing om de bandenspanning te verlagen om meer grip op de weg te houden. Hieronder volgen nog meer tips:
  • Rijd bij veel sneeuw in de tweede versnelling weg.
  • Rijd langzamer, want de remweg wordt langer naarmate men harder rijdt. En al helemaal op sneeuw en ijs.
  • Houd de banden op de aanbevolen spanning. Te zachte banden geven te weinig grip, hoewel soms het tegendeel wordt beweerd.
  • Rem pompend, tenzij u ABS aan boord hebt. Dat voorkomt het blokkeren van de wielen. Met ABS wordt de remweg korter en u zult meer grip en controle hebben over de auto.
  • Rem en stuur nooit tegelijkertijd.
  • Maak geen abrupte manoeuvres. Stuur licht en rem soepel. Voorkom dat paniek uw handelingen gaat overheersen. Geef rustig gas.
  • Bruusk autorijden is beslist taboe op spekgladde wegen. Verder heeft angst voor ongelukken altijd een negatieve weerslag op de rest van het verkeer en het creëert een onrustig verkeersbeeld.
  • Rijd bij een lage snelheid in een hoge versnelling. De kracht op de wielen wordt dan minder en de wielen draaien minder snel door.
  • Houd voldoende afstand tussen u en uw voorligger. Houd rekening met een viervoudige remweg vergeleken met normale omstandigheden.
  • Rijd altijd langzaam en in een lage versnelling een steile, gladde helling af.
  • Probeer stoppen en schakelen op gladde hellingen te voorkomen.
  • Gebruik winterbanden....
  • … en eventueel sneeuwkettingen als de omstandigheden ernaar zijn.

Bron: StockSnap, PixabayBron: StockSnap, Pixabay

Voorkom een slippartij op spekgladde wegen

Bij een slip verliezen de banden grip op de weg. Ze gaan dan glijden in plaats dat ze blijven rollen. Slippen is in veel gevallen te voorkomen. Doorgaans raakt de auto in een slip zodra de bestuurder plotseling aan het stuur draait of abrupt remt. Slecht anticiperen – ofwel situaties niet goed zien aankomen of aanvoelen – en paniekerig reageren vanwege het dreigende karakter van sneeuw en ijs, vormen het beste recept voor iets wat men juist wil voorkomen.

Wat te doen
In bovengenoemde omstandigheden wordt het gewicht van de auto abrupt anders verdeeld. Dat geldt overigens ook bij te snel optrekken. Met onder andere de volgende tips kunt u een slip voorkomen.
  • Rijd altijd rustig, regelmatig, beheerst. Abrupt handelen achter het stuur verhoogt het sliprisico drastisch.
  • Zorg ervoor de auto goed onderhouden is. Dat geldt voor de schokbrekers, maar bijvoorbeeld ook voor de profieldiepte van de banden en de uitlijning. Rijd 's winters op winterbanden.
  • Goed zicht in slecht weer is het halve werk. Krab de ruiten schoon, ook de hoeken. Voorkom beslagen ruiten, zet dus de airco aan. Op onbekende wegen kunt u de bochten op het navigatiescherm zien aankomen.
  • Anticipeer. Pas de snelheid aan. Afstand houden tot de voorligger is een van de belangrijkste regels. In paniek op de rem moeten trappen, resulteert vrijwel altijd in een slip. Houd er ook rekening mee dat de meeste weggebruikers gespannen zijn en bang dat ze in een slip raken.
  • Probeer altijd op de motor af te remmen, dus niet meteen op de rem. Geleidelijk remmen is het devies.

Toch in een slip op sneeuw en ijs?

Een slip leren beheersen, is een kunst op zich. Bijna de helft van alle ongevallen op besneeuwde en verijsde wegen heeft te maken met slippen. De controle over het stuur verliezen, paniek en dus niet adequaat kunnen reageren komen dan altijd om de hoek kijken. Omwille van de verkeersveiligheid zou een gedegen anti-slipcursus wellicht een verplicht onderdeel moeten zijn van de reguliere autorijlessen.

Niet vergeten

Talloos zijn de tips om een slip te voorkomen en wat te doen als het eenmaal zover is. Ook in dat opzicht enkele gulden regels:
  • Laat in een slip altijd het gas en de rem los.
  • Trap de koppeling in en houd het stuur in de richting waar u heen wilt.
  • Ga nooit vol op de rem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?Autorijden als het glad is op de wegen. Tijdens winterse buien is het soms beter om de auto helemaal te laten staan. Maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://www.autowereld.com/artikelen/id/22163/tips-hoe-veilig-te-rijden-op-sneeuw-en-ijs
  • http://www.anwb.nl/auto/themas/wintervoorbereiding/auto-en-winter
  • http://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/2481/Autorijden-in-de-winter-(deel-II)
  • Afbeelding bron 1: Kentdufault, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: StockSnap, Pixabay

Reageer op het artikel "Spekgladde wegen – sneeuw en ijs"

Infoteur: Orion
Laatste update: 18-11-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Verkeersveiligheid
Schrijf mee!