Vochtproblemen in de auto
Constant de ramen schoonvegen, ventileren en een airco die op volle toeren draait. Als de ramen regelmatig beslaan, geeft dat trouwens niet alleen overlast maar vormt het ook een veiligheidsrisico. Een autorit kan op die manier letterlijk "in het water vallen". Vocht kan bovendien een indicatie zijn van lekkages in de auto. In extreme gevallen kunnen zelfs de vloermatten helemaal volgezogen zijn.
Waaraan herken je vochtproblemen in de auto?
Nog voordat het water tot in de voetenruimte staat, kunnen er al waarschuwingen zijn:
- als zich veel vocht in de auto bevindt, ruikt het muf;
- anders is het als het probleem een lekkend verwarmingssysteem is. Dan ruikt het naar Maggi;
- beslagen ramen kúnnen, maar hoeven geen waarschuwing te zijn. Vaak hebben bezitters van grote honden er last van, omdat bij hun gehijg veel vocht vrijkomt;
- voor ernstige problemen is vaak ook een slechte afdichting verantwoordelijk. Dat kan trouwens ook bij nieuwere auto’s de oorzaak zijn.
Onderhoud van rubberen afdichtingen
Juist in de winter gaan de rubberen afdichtingen gemakkelijk kapot. Wanneer ze nat zijn en het vriest, trek je ze stuk wanneer je de deur opent. Bovendien worden afdichtingen bros
na verloop van tijd, waardoor er eveneens water kan binnendringen. In winkels voor auto-accessoires zijn speciale onderhoudsstiften te koop die een preventief effect hebben. Maar buiten regelmatig onderhoud helpt niets echt langdurig.
Rubber deurafdichtingen kunnen scheuren
Vooral rubberen deurafdichtingen moeten regelmatig worden onderhouden. Anders kunnen ze op termijn kleine barsten en scheuren vertonen. Gevolg: vocht kan doordringen in het interieur. En zijn de afdichtingen eenmaal "bros", dan komt men er niet onderuit om ze te vervangen. Gaat het alleen om de deurafdichtingen, dan bedragen de kosten, afhankelijk van merk tussen 50 en 100
euro’s. Gaat het echter om afdichtingen op moeilijk bereikbare plekken of moet een lekkage eerst worden opgespoord, dan kan het aanzienlijk duurder worden.
Afdichtrubbers kofferbak vormen vaak een probleem
Als men garagehouders mag geloven, vormen de afdichtrubbers van de kofferbak het vaakst een probleem. In auto's met een achterklep is dat de meest voorkomende oorzaak van
vochtproblemen. Dan volgt de afdichting van de voorruit, de zijruiten en tenslotte de deurafdichtingen. Ook een gat in de bodemplaat kan de oorzaak zijn. Dat kan worden vastgesteld door een testrit bij regenweer zonder vloermatten. En daarbij kan men gerust een grote waterplas “nemen”.
Verstopte afvoergoten
Een andere reden voor (te) veel vocht in de auto zijn verstopte afvoergoten. Als zich daarin bladeren en vuil verzamelen, kan het water niet weglopen en zoekt een andere weg. En die voert vaak via het interieur. Bij schuifdaken bevinden zich de afvoergoten doorgaans in de hoeken. Van daaruit loopt het water door de stijlen naar de wielkasten. Bij wijze van test kan men voorzichtig wat water in de goten laten lopen en kijken of het eruit komt bij de wielkasten. Ook de warmtewisselaar, vergelijkbaar met de radiator in een woning, kan kapot zijn. Maar dat is vooral een probleem bij oudere auto's.
Bladeren en vuil verwijderen
Bij verstopte afvoergoten moeten automobilisten in herfst en winter allereerst bladeren en vuil uit de afvoergoten verwijderen. Dat is een goed begin, als men grip op ongewenst vocht wil krijgen. Als dat niet genoeg is, moet men niet proberen om het probleem met geweld op te lossen. De afvoerkanalen zijn nagenoeg altijd gemaakt van kunststof. Wie daarin zomaar wat rond port en peutert, kan gemakkelijk wat beschadigen. De
vakman adviseert in die gevallen om een garage op te zoeken. Daar kan men de goten met perslucht vrijmaken.
Vocht in de auto nooit negeren
In geen geval mag je vocht in de auto negeren, want anders kan dat leiden tot aanzienlijke schade. Als water bijvoorbeeld in de voetenruimte een weg zoekt door de auto, kan het elektronische componenten passeren die gevoelig op water reageren. Ook kunnen kabels door vochtigheid corroderen.
Gebruik de airco ook in de winter
Tegen een matige vochtigheid helpen ook speciale kussens. Die kosten hooguit een tiental euro’s en geven aan wanneer ze verzadigd zijn. Dat is ook een goede oplossing als je waterschade hebt gehad die verholpen is. Weliswaar wordt de auto in de garage gedroogd, maar enige nazorg is wel gewenst. En tot slot dit advies: gebruik ook in de winter
de airco. Die koelt niet alleen, maar verwarmt ook en droogt tegelijk de lucht.
Het gevaar van roestvorming
Heb je te maken met grotere hoeveelheden vocht, dan is meer nodig. Het beste is nog de goede oude krant. In dikke lagen over de bodem verdeeld en dagelijks verwisseld, kan je de auto zo effectief “droogleggen”. In geen geval mag men zakjes zout in de auto leggen. Wanneer het water met pekel verzadigde is, is dat een perfecte voedingsbodem voor roestvorming op uitgebreide schaal. De basis voor een volgende
waterschade is daarmee gelegd.