Tanja, 26-04-2018
Vraagje: Ik rij een kruispunt bij groen licht op en wil links afslaan. Er is een tegenligger die ook links wil afslaan. We kruisen elkaar langs achter maar degene die tweede rijdt achter mijn eerste tegenligger, moet ik die ook voorlaten? Er staat verder geen aanwijzing.
Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Tanja,
Ik ga er van uit dat er géén pijlen in het verkeerslicht staan. Indien de situatie dit toestaat kun je het beste voor elkaar langs kruisen. Dit moet dan wel voor allen duidelijk zijn en gegeven de breedte van het kruispunt kunnen. De gekozen rijlijn kan dit duidelijk maken.
Kun je niet voor elkaar kruisen, dan geldt dat je elkaar voor moet laten gaan en geldt het "gezond verstand" en/of verkeersinzicht en zicht op de doorstroming; geregeld is dit niet. Binnen de fatsoensregel zou je elkaar dan om en om voor kunnen laten gaan, maar in de praktijk is dit meestal het "recht van de sterkste".
Mvg - Sjaak
Gerrit van Ee, 10-03-2016
Vraag;
gelijkwaardig kruispunt met stoplichten.
Ik ga door groen licht links af. Er komt auto van rechts en die gaat door rood en knalt op mij. Wie is de schuldige? En stel een zelfde situatie maar de door roodrijder rijdt op een voorrangsweg wie is er dan schuldig.
Reactie infoteur, 11-03-2016
Beste Gerrit,
Ik neem aan dat de bestuurder van rechts een tegemoetkomende bestuurder op dezelfde weg is?
Een door verkeerslichten geregeld kruispunt is geen gelijkwaardig kruispunt (zie de verkeerstekens op de weg - haaientanden e.d.)
De volgende regel geldt mogelijk in dit geval:
"Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen."
Dus al komt een bestuurder van rechts en gaat deze door rood licht, dan heeft hij geen voorrang, omdat de verkeerslichten op het kruispunt de voorrang bepalen.
Alleen als de verkeerslichten buiten werking zijn, gelden de regels volgens de aangebrachte verkeerstekens op het wegdek.
Vraag: staat er voor links af een pijl in het verkeerslicht? In dat geval is het aannemelijk dat de ander een rood licht heeft. Bij een rond verkeerslicht voor links af zou de ander gelijktijdig groen kunnen hebben.
Voor het tweede deel van je vraag geldt "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor". De afslaande bestuurder moet dan voorrang verlenen, tenzij het een weg in de "afbuigende voorrang" betreft en/of er een brede groenstrook op het midden van de weg is aangelegd.
Mvg - Sjaak
Carlos, 13-02-2016
Na een kruispunt te hebben herkend kijk je in de binnenspiegel en buitenspiegels voor het achteropkomend verkeer. Vervolgens kijk je in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel en over rechterschouder en geef je richting aan. Vervolgens sorteer je voor, schakel je evt terug(snelheid aanpassen). Naar voren links naar voren rechts kijken. Dode hoek controleren en insturen. Tenslotte de nacontrole via de binnenspiegel en buitenspiegels en je snelheid aanpassen.
Klopt deze volgorde als je op een kruispunt rechtsaf wil slaan? Mvg carlos
Reactie infoteur, 14-02-2016
Ja Carlos, zoals je het beschrijft is het correct.
Mvg - Sjaak
Jan, 05-09-2015
Beste Sjaak.
Ik was er van overtuigd dat je komende van een verhoging op een gelijkwaardig kruispunt altijd voorrang moest verlenen,
maar daar twijfel ik nu aan. Ik kan het ook googelend niet vinden!
Graag reactie,
Jan.
Reactie infoteur, 05-09-2015
Beste Jan,
Zolang er geen verkeersborden op het kruispunt staan die de voorrang regelen, is er altijd sprake van een gelijkwaardig kruispunt (uitzondering onverharde weg).
De verhoging, "pianoklavier" e.d hebben alleen attentiewaarde of hebben een snelheidsremmende functie. Punaises kunnen dienen als oriëntatiepunt uit de lucht.
Mvg - Sjaak
Corien, 12-06-2015
Ik heb haaientanden en wil op een voorrangsweg linksaf. Tegenover mij komt een uitrit uit op de voorrangsweg. Degene die de uitrit verlaat wil rechtdoor (voorrangsweg oversteken en dus 'mijn' straat in). Ik dacht dat dan rechtdoor voor afslaand gaat, dus degene uit de uitrit moet ik voor laten gaan… klopt dat?
Ik ben immers geen kruisend verkeer maar tegemoetkomend. De uitrit verlater moet in principe overig verkeer op voorrangsweg voor laten gaan maar daar zit ik in feite nog niet op…
mvrgr
Reactie infoteur, 12-06-2015
Beste Corien,
De haaientanden gelden inderdaad voor het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Bij een "normaal" kruispunt zou je de tegemoet komende bestuurder voor moeten laten gaan volgens de versimpelde regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor".
In het geschetste geval gaat bovenstaande echter niet op.
De tegemoet komende bestuurder komt namelijk uit een uitrit. Bij in- of uitrijden van een uitrit geldt dat bestuurders al het overige verkeer voor moet laten gaan. Uit welke richting dit overig verkeer (inclusief voetgangers) komt maakt niet uit.
Jij hoeft de tegemoet komende bestuurder in dit geval niet voor te laten gaan.
Mvg - Sjaak
A., 26-05-2015
Ik sta voor een stoplicht op een kruising op het fietspad.
Alle fietsers tegelijk groen.
Voor de fietsers die van rechts komen staan haaientanden.
Moet ik nou stoppen voor fietsers van rechts of moeten hun stoppen voor mij i.v.m. de haaientanden?
Iedereen rijdt hier maar tegen elkaar in en de een beschuldigd de ander etc. Ben benieuwd wie moet stoppen voor wie…
m.vr.gr.: a.
Reactie infoteur, 27-05-2015
Beste Anja,
Als de verkeersstromen door verkeerslichten geregeld worden, gaan deze boven de regels. Groen gaat dan voor.
Zijn de stromen niet door verkeerslichten geregeld, dan geldt standaard: "bestuurder verlenen voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders".
Staan er haaientanden voor de bestuurders van rechts, dan gaan de bestuurders op de kruisende weg voor (jij in het voorbeeld)
Haaientanden -meestal in combinatie met bord B6- betekenen: "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg"
Mvg - Sjaak
P., 05-05-2015
Hallo, ik heb een vraag: ik sla linksaf op een kruising/splitsing. naast de weg loopt een fietspad waarop een fietser fietst. moet ik de fietser voorrang verlenen ondanks hij haaietanden heeft?
Reactie infoteur, 06-05-2015
Beste P,
Mits de oversteekplaats van de fietser binnen plusminus 10 meter van kruispunt is aangelegd moet je de fietser voor laten gaan.
Hier geldt rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer.
De haaientanden voor de fietser hebben bij afslaande tegemoetkomende bestuurders geen waarde / betekenis.
Haaientanden betekenen namelijk:
"verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg", en u bent geen kruisende, maar een tegemoetkomende bestuurder.
Dus: of er nu wel of geen haaientanden staan voor de fietser maakt in dit geval niet uit.
Mvg - Sjaak
Majo Jansen, 13-04-2015
Hallo, ik heb een vraag die lijkt op die van R. de Cocq, maar met een iets andere situatie:
Ik rij een kruispunt op met middenberm en wil linksafslaan. Ik steek de eerste weg over en stop bij de middenberm om verkeer van rechts voor te laten gaan. Ik wil nu linksafslaan maar uit de wijk voor mij staat een auto die rechtsaf wil. Hij heeft haaientanden. Moet ik nu voorrang verlenen of heb ik, zonder haaientanden omdat ik al midden op het kruispunt sta (en eigenlijk al deel van de kruisende weg ben, voorrang?
Reactie infoteur, 14-04-2015
Beste Maja,
De haaientanden betekenen voor de bestuurder die uit de wijk komt "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg"
Jij bent voor de bewuste bestuurder géén kruisende bestuurder, maar een tegemoetkomende, afslaande bestuurder.
Hier geldt voor jou "korte bocht gaat voor de lange bocht". Je moet de ander in dit geval dus voor laten gaan.
Mvg - Sjaak
Kevin, 03-10-2014
Ik sta bij een kruising om links af te slaan op dezelfde weg. Het zijn 2 baans voorangswegen aan allebei de kanten gescheiden met een middenweg. Ik stond dus op de middenweg te wachten met knipperlicht aan totdat het verkeer van rechtsvoorbij was. Ondertussen komt er iemand links van mij staan die rechtdoor over de voorangsweg de straat in wou oversteken. We beginnen te rijden maar deze bestuurder gaf mij geen kans om links af te slaan op dezelfde weg en uiteindelijk knalt hij stapvoets in de linker achterpaneel en gedeelte van bumper, omdat hij rechtdoor bleef rijden. Wie is er nu fout?
Reactie infoteur, 04-10-2014
Beste Kevin,
Fout of niet fout is moeilijk te beoordelen, maar…
je zou kunnen stellen dat je van achteren bent aangereden!?
Daarnaast is artikel 11 uit het RVV mogelijk van toepassing, hierin staat o.a.:
"2. bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden RECHTS ingehaald".
Mvg - Sjaak
Alex, 30-08-2014
De y-splitsing,
is er een moment op een y-splitsing waarbij je tegemoetkomende verkeer krijgt? of wordt het zo bekeken dat iedereen rechts van elkaar is?
Dus als ik op het gedeelte rijdt welke naar voren open splitst en ik wil links af slaan, heb ik dan tegemoetkomende verkeer? of gewoon verkeer van rechts!
Reactie infoteur, 31-08-2014
Beste Alex,
Als de voorrang niet door verkeersborden geregeld is, moet je een Y-splitsing benaderen als een gelijkwaardig kruispunt / kruispunt van gelijke orde.
Mvg-Sjaak
R. de Cocq, 25-06-2014
Ik rij vanuit een woonwijk een gelijkwaardig kruispunt op met middenberm en wil linksafslaan. Ik steek de eerste weg over en stop bij de middenberm om verkeer van recht voor te laten gaan. Ik wil nu linksafslaan maar uit de wijk voor mij staat een auto die rechtdoor wilt voor haaientanden. Moet ik nu voorrang verlenen of heb ik, zonder haaientanden omdat ik al midden op het kruispunt sta, voorrang?
Reactie infoteur, 25-06-2014
Beste R.
Haaientanden -voor de tegenligger- betekenen: "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg"
U bent als bestuurder geen kruisende bestuurder voor de ander, maar een tegemoetkomende afslaande bestuurder op dezelfde weg.
In dit geval gaat op: "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor"
U moet de bedoelde bestuurder voor laten gaan.
Mvg - Sjaak
Erik, 13-03-2013
Ik kom vanaf een landweg waar 1 strook is en aan beide zijden een fietsstrook is. Ik rijd richting een t-splitsing, wat een gelijkwaardig kruispunt is. Er komt een auto van rechts, die naar links (dus mijn weg) wil. In principe kunnen wij tegelijkertijd over het kruispunt. Moet hier iemand voorrang verlenen? en zo ja wie dan?
Mvg Erik
Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste Erik,
Strikt volgens de regels geldt:
"op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders"
Alhoewel je wordt geacht op de (denkbeeldige) weghelft te blijven en andere weggebruikers niet onnodig mag hinderen en / of in gevaar mag brengen, gaat het primair om bovenstaande regel.
Mvg - Sjaak
Marianne, 08-06-2012
Ik rijd op een gelijkwaardig kruispunt en wil afslaan naar links, een tegenligger is dat ook vanplan maar dan uiteraard vanaf de andere kant… moeten beide auto's dan elkaar voorlangs of achterlangs kruisen?
Reactie infoteur, 09-06-2012
Beste Marianne,
Hier is geen standaard regel voor, alhoewel het op de grotere kruispunten beter en logischer is voor elkaar langs te kruisen (doorstroming). Vaak wordt dan de rijlijn door middel van de aangebrachte witte belijning aangegeven. Verder moet je dit af laten hangen van het type kruispunt, de verkeersdrukte op het bewuste kruispunt en het gedrag van de andere bestuurders, waarbij het zoeken van (oog)contact met de ander van doorslaggevende betekenis kan zijn voor de wijze van handelen.
Mvg - Sjaak
Rik, 12-04-2012
Ik had een vraag bij de volgende situatie: Op een kruispunt met verkeerslichten sla ik rechts af. Het verkeerslicht voor mij is groen (met pijl) en dat voor het doorgaande voetgangers/fietsverkeer op rood. Echter kan ik de bocht niet afmaken want het is druk op de weg, ik kom tot stilstand op de oversteek plaats (die rood heeft). Er is op de linkerbaan ruimte. Mag ik stilstaan op de doorgaande oversteek plaats die rood heeft of "moet" ik de ruimte benutten op de linkerbaan?
Reactie infoteur, 13-04-2012
Beste Rik,
Theoretisch mag je een kruispunt pas overgaan als je deze direct weer vrij kunt maken (over rood of groen verkeerslicht wordt hierbij niet gesproken). Ingeval van je voorbeeld bij rechts afslaan met -een om de hoek gelegen- VOP en/of naastgelegen fiets-/bromfietspad zou je het voertuig -indien je je weg niet kunt vervolgen- vóór deze voorzieningen tot stilstand moeten brengen om andere verkeersstromen niet te hinderen ingeval jouw verkeerslicht rood wordt en die van hen dus groen. Gezien de drukte kan je dit dan verwachten / moet je dit inschatten.
Door voor / bij het afslaan de bocht goed door te kijken in je gewenste rijrichting heb je de stremming als het goed is al gezien en kan je hier je rijgedrag en de positie van je voertuig op aanpassen.
Het kiezen van de linker weghelft zou alleen in geval van nood of ernstige stremming een oplossing zijn, omdat je in jouw geval spoedig weer een groen verkeerslicht kunt verwachten.
… in de praktijk kan het soms verstandig zijn anders te handelen om anderen niet te hinderen of in gevaar te brengen, maar dat neemt niet weg dat de verkeerde inschatting al vóór / bij het afslaan ligt.
Mvg - Sjaak
Maaike, 01-08-2010
Ik rijd een gelijkwaardig kruispunt tegemoet, waarop ik rechtdoor wil. Van rechts komt een auto (die ik dus voorrang zou moeten verlenen) die linksaf wil slaan. Echter komt een tegenligger op mij af rijden, die links af wil (die dus voorrang heeft op de auto van rechts.), maar omdat ik rechtdoor ga op dezelfde weg heb ik op hem voorrang. Wie gaat dan eerst?
Ik dacht zelf dat ik eerst ga, omdat ik dan 'ruimte' kan maken op mijn weg, waardoor beide anderen makkelijker kunnen gaan waar zij willen? (en ik herinner me vaag van een rijles ooit dat rechtdoorgaand verkeer dan voor gaat, maar of dat echt zo is in deze situatie weet ik dus niet.) Ik ben erg benieuwd!
Reactie infoteur, 01-08-2010
Beste Maaike,
Theoretisch moet jij de bestuurder van rechts voorrang verlenen, maar voor de auto van rechts geldt dat hij de -voor hem- van rechts komende bestuurder ook voorrang moet verlenen.
Voor de tegemoet komende bestuurder geldt inderdaad "rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg gaat voor afslaand verkeer".
Dit is een situatie waarin de regelgeving niet voorziet. Dit geldt bijvoorbeeld ook als er vanuit elke richting een bestuurder komt, waarbij ze allen rechtdoor willen. Ieder heeft dan een bestuurder van rechts die voorrang verleend moet worden.
Één zal er het initiatief moeten nemen om hoffelijk te zijn en de situatie op te heffen.
Meest duidelijk, veilige en het best voor de doorstroming is waarschijnlijk dat jij gebaart naar de jou tegemoet komende bestuurder voor te gaan (links af), waarmee jij de keuze voor de bestuurder van rechts maakt (want deze moet jij voorrang verlenen).
Door voor deze (verkeersinzichtelijk en sociale) oplossing te kiezen, belandt jij niet in een conflict waarbij jou iets aangerekend kan worden.
Wat ik zelf doe in een dergelijke situatie is:
Voldoende ver vooruit kijkend kan je de overige bestuurders veelal tijdig al zien aankomen. Door op enige afstand ruimte te laten vallen naar het kruispunt toe, geef ik de andere bestuurders alvast de tijd en ruimte om het onderling op te lossen voordat ik het kruispunt dicht genaderd ben, waarna ik doorgaans vloeiend kan doorrijden.
Hoop dat het en beetje duidelijk is zo.
Mvg - Sjaak
Hans Bok, 24-03-2010
Ik rijd op een voorangsweg en wil links een inrit (van een woning) inrijden, terwijl achter me een auto links wil passeren. (knipperlicht van volgauto stond al uit). Wat moet ik doen? De een zegt dat je niet mag voorsorteren en door moet rijden tot je kan keren. waarna je rechtsaf de inrit kunt inrijden… Graag Uw reactie?
Reactie infoteur, 25-03-2010
Beste Hans,
Als ik het goed begrijp gaf de achteropkomende bestuurder al richting aan om in te halen, vóórdat jij de beslissing nam (of duidelijk maakte) dat je links af een inrit in wilde rijden.
Als ik de situatie juist schets, had je beter richting naar rechts aan kunnen geven, ruimte kunnen maken, snelheid verminderen en wachten tot je ingehaald zou zijn, om dan vervolgens alsnog links de inrit in te rijden.
Mogelijk had je zelf óf eerder richting aan moeten geven en voor moeten sorteren, óf het gedrag van de achteropkomende bestuurder eerder moeten voorspellen (signaal van de richtingaanwijzer)
Mvg - Sjaak
Joost, 20-03-2010
Ik rijd tegen het verkeer in op het fietspad met een scooter. Er komt een auto uit een uitrit en kijkt alleen naar links en niet naar rechts en verleent mij dus geen voorrang. Wie is er fout? Ik rijd tenslotte tegen het verkeer in, maar er staat dat uit een uitrit al het overige verkeer voor moet laten gaan. Gr Joost
Reactie infoteur, 20-03-2010
Beste Joost,
Beetje moeilijk om zo te beoordelen.
Reed jij op een fiets-/bromfietspad met (toegestaan) verkeer in beide richtingen, dan zou de andere bestuurder je redelijkerwijs kunnen verwachten.? Zoniet… dan is het aan de bevoegde autoriteiten te beoordelen wie fout is. Naar mijn idee beiden, waarbij jij moreel gezien het meest fout bent als je daar niet zou mogen rijden.
Overigens moet je voorrang (voor laten gaan) wel krijgen… en mag je nooit afdwingen.
Mvg - Sjaak
Martijn, 01-03-2010
Ik rij op een voorrangsweg en nader een kruispunt waarbij ik links af sla, aan de overkant staat een auto voor haaientanden en wil rechtaf, ik was al half overgestoken! wie mag er nu doorrijden, ik of de auto die rechtaf wil! hij komt uit een wijk! gr martijn
Reactie infoteur, 01-03-2010
Beste Martijn,
Het is me niet helemaal duidelijk of jij de weg 'in de voorrang' volgt, of dat er vóór het kruispunt een bord einde voorrang geplaatst is.
Heb je beiden haaientanden, dan gaat de korte bocht voor de lange bocht. Rijd je 'in de voorrang', dan moet de andere bestuurder jou voorrang verlenen.
Maar… voorrang mag je nooit nemen, maar moet je krijgen.
Mvg - Sjaak
Herman, 28-02-2010
Ik ben met mijn auto de voorrangsweg opgereden en ga links af, een tegemoet komende auto komt er aan en gaat rechts af de voor rangs weg op.?wie moet stoppen ik of de tegen ligger die nog de voorrangs op moet naar rechts
Ik heb zelf gedacht die gene die een korte bocht maakt heeft voorrang, dus de tegen ligger.gr.herman
Reactie infoteur, 28-02-2010
Beste Herman,
Als je bij aankomen rijden eenzelfde/vergelijkbare situatie aantreft (haaientanden e.d.) als de tegemoetkomende bestuurder, heb je helemaal gelijk.
'Korte bocht gaat voor lange bocht'
Mvg - Sjaak
Wilfred Hart, 07-07-2009
Ik nader een gelijkwaardige kruisipunt en wil rechtsaf slaan. Van rechts nadert een auto. Moet ik de auto van rechts voorrang verlenen indien ik rechtsaf sla? Wat nu als de auto die van rechts nadert voor een obstakel op zijn rechter weghelft naar links moet uitwijken en terwijl ik rechtsaf sla een aanrijding gebeurd?
Reactie infoteur, 07-07-2009
Beste Wilfred,
Een sluitend antwoord is moeilijk te geven, omdat dit afhankelijk kan zijn van vele factoren binnen de situatie zoals je deze schetst. Vele situaties zullen in het verkeer verkeersinzichtelijk opgelost moeten worden. Vaak kom je er met de regelgeving alleen niet.
Een aantal aandachtspunten kunnen zijn:
1. plaats op de weg voor bestuurders is zo veel mogelijk rechts
2. bij/voor inzetten van een zijdelingse verplaatsing / bijzondere manoeuvre moet een bestuurder al het overige verkeer voor laten gaan.
Maar ook…
3. je mag het gedrag van anderen niet verergeren
4. 'voorrang' moet je krijgen en mag je niet afdwingen
Mvg - Sjaak
Chancy, 30-05-2008
Het dringt mij niet echt door wat voorruit kijken is. Ik ben daardoor 2 keer gezakt. Wil heel graag mijn rijbewijs en ben ook niet echt heel jong. Ik ben al bijna 43. Zou u aub. iets meer willen vertellen. Mvg, Radha Chancy
Reactie infoteur, 31-05-2008
Beste Chancy,
Lees het artikel over het kijkgedrag in de lesauto even door. Heb je nadien nog vragen, dan kun je deze altijd stellen.
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/16378-kijkgedrag-in-de-lesauto.html
Mvg - Sjaak
Niene, 25-09-2007
Bij een T-splitsing waarbij je van rechts van een straat met klinkers maar met afrit afkomt (dit is geen uitrit van bijv. een woning) en van links naar rechts (gezien vanuit de bestuurder die van de klinkers af komt) een weg met asfalt. Wie heeft er in deze voorrang?
Reactie infoteur, 25-09-2007
Beste Niene,
Een T-splitsing wijkt in de benadering niet af van andere kruispunten.
Kom je -zoals in je voorbeeld- aanrijden en is er géén sprake van een in/uitritconstructie en zijn er géén verkeerstekens (borden) die de voorrang regelen, dan hebben bestuurders van rechts gewoon voorrang. Het gebruik van klinkers of asfalt heeft géén invloed op de voorrangsregel.
De verhoging van de klinkers die jij (mogelijk) bedoelt hebben ook geen invloed op de voorrangsregel. Deze hebben tot doel om het kruispunt beter herkenbaar/eerder zichtbaar te maken en de snelheid er bij de naderende voertuigen uit te halen, hetgeen de veiligheid verhoogt.
Dus: géén uit/inrit, géén borden/haaientanden:
bestuurders van rechts voorrang!