Diverse bijzondere verrichtingen bij het praktijkexamen

Diverse bijzondere verrichtingen bij het praktijkexamen Diverse bijzondere verrichtingen die bij het praktijkexamen voor het rijbewijs kunnen voorkomen. Er zijn een aantal bijzondere verrichtingen die misschien minder voor de hand liggen dan ‘straatje keren’, file parkeren, vakparkeren, hellingproef en een bocht achteruit. De "diverse bijzondere verrichtingen" moet je tijdens het afleggen van je rijexamen bij het CBR wel kennen, en dus ook goed en veilig kunnen uitvoeren, ook al zullen deze verrichtingen in de beleving van velen eenvoudiger uit te voeren zijn.

Diverse bijzondere verrichtingen

De in de inleiding genoemde bijzondere verrichtingen zullen binnen de rijopleiding wellicht meer aandacht krijgen omdat deze een hogere moeilijkheidsgraad hebben en meer oefening of herhaling vragen. De "diverse bijzondere verrichtingen" moet je ook vlot en veilig toe kunnen passen, zoals:

Instappen en uitstappen in de (les)auto

Alhoewel het misschien niet zo voor de hand ligt, telt instappen en uitstappen in de (les)auto als een bijzondere verrichting, die vlot, veilig en volgens een vaste procedure uitgevoerd moet worden. In- en uitstappen doe je altijd tegen het verkeer in als de auto aan de rechterzijde van de weg, evenwijdig aan de stoeprand geparkeerd staat, zodat je altijd zicht hebt op het aankomend verkeer.

Instappen

Bij aan komen lopen, loop je voor de auto langs.

Uitstappen

Bij uitstappen, loop je achter de auto langs.
Let er in het bijzonder vóór het uitstappen op dat je goed in je spiegels kijkt en over je linker schouder én dat je de deurgreep goed vasthoudt (harde wind) De deur open je met je rechterhand, hierdoor verplicht je jezelf al enigszins naar links te draaien, zodat het kijken over je schouder haast automatisch verloopt

Schuin in een vak parkeren

Schuin in een vak parkeren zal het meest voorkomen bij bijvoorbeeld winkelcentra en in woonwijken. Het vooruit insturen in een vak zal over het algemeen geen problemen opleveren. Bij het achteruitrijden -om je weg weer te kunnen vervolgen- moet je er van overtuigd zijn, dat dit goed en veilig kan. Rijd dan stapvoets met de auto achteruit, totdat je jezelf voldoende zicht hebt gegeven op het overige (kruisende) verkeer. Kijk indien mogelijk door de ruiten van de naast jouw auto opgestelde voertuigen. Houd ook rekening met soms chaotisch gedrag bij insturen en het uit parkeren door andere bestuurders. Het feit dat er in deze situatie slecht zicht kan zijn geldt voor iedereen. Blijf bij het achteruit rijden in principe op je eigen weghelft. Let ook goed op tegemoet komende bestuurders en de rijlijn die zij volgen.

Recht vooruit parkeren langs de stoeprand

Bij het parkeren langs de stoeprand breng je de auto netjes langs de stoeprand tot stilstand, op een ruime plek, op lijn van reeds geparkeerde voertuigen. Je mag -tijdens het in en terug sturen- met de voorbanden niet over de stoeprand rijden, maar wordt geacht de breedte van de auto goed in te schatten. Spiegel goed bij aan komen rijden, zet de auto stil en geef een signaal met de richtingaanwijzer als de situatie er om vraagt.
Na het vooruit parkeren moet je weer makkelijk weg kunnen rijden Rijd dus niet te dicht op reeds geparkeerde auto’s, zodat je het jezelf bij het uitsturen onnodig moeilijk maakt. Eerst in de achteruitversnelling om voor jezelf ruimte te creëren is niet toegestaan. Vergeet niet richting aan te geven voor het wegrijden (je gaat vanuit stilstand aan het verkeer deelnemen) en kijk goed en zoals het moet!

Rijden van een halve draai


Halve draai of U-bocht

Bij de halve draai gaat het om het in één keer op een brede weg terugdraaien (U-bocht) Kijk goed in je spiegels vóór je de auto -aan de rechterzijde- tot stilstand brengt en wees duidelijk in wat je doet of wilt gaan doen (signaal, richtingaanwijzer) Neem zoveel mogelijk ruimte om de verrichting uit te voeren Zet de auto eerst stil vóór je gaat draaien, of laat uiterst langzaam doorrollen, zodat je jezelf de tijd geeft goed te kijken en rustig te handelen. Let -voordat je gaat handelen- goed op achteropkomende, maar ook op tegemoetkomende bestuurders en overig verkeer. Je mag ze niet hinderen tijdens de uitvoering van de halve draai. Kijk goed, geef richting aan naar links -direct voor aanvang- en stuur vloeiend, vlot en soepel naar links om de halve draai uit te voeren. Ben je gedraaid om je weg in tegengestelde richting te volgen, dan kijk je weer in je spiegels voor de zogenaamde nacontrole.

Recht achteruit rijden in een rechte lijn

Stop de auto in de rechtuit stand, op een afstand van ongeveer 50 cm., vanaf de stoeprand.
Zoek de stoeprand of iets anders door je achterruit als richtpunt om je tijdens het recht achteruit te kunnen oriënteren en laat -indien nodig- het overige verkeer vóór gaan. Blijf rustig achteruit rijden met slippende koppeling, evenwijdig aan de stoeprand, graskant, parkeervakken en dergelijke. Dit is mede afhankelijk van de opdracht die je gekregen hebt. Je mag hierbij je bovenlichaam naar achter (rechts) draaien, of je mag het alleen via je spiegels doen. Voer eventuele stuurcorrecties met minimale stuurbewegingen uit, anders blijf je corrigeren. Slechts een zeer weinig sturen zorgt met de auto al voor voldoende koersverandering.

Handel veilig en duidelijk

Laat tijdens de uitvoering van alle bijzondere verrichtingen het overig verkeer vóór gaan, wees duidelijk bij wat je doet of wat je wilt gaan doen en doe het vlot en veilig. Zoek bij twijfel oogcontact met de betrokken weggebruiker of gebaar deze om duidelijkheid te verkrijgen. Zet eventueel je alarmlichten -tijdelijk- aan als je wat ongelukkig staat opgesteld met de auto. Laat je verkeersinzicht, gevaarherkenning en regelkennis spreken!

Lees verder

© 2007 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verkeer - Verkeersregels en de wegenverkeerswetVerkeer - Verkeersregels en de wegenverkeerswetHet Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW kennen vele artikelen, die de gedragin…
Bijzondere verrichtingen voor het motorrijbewijsOm het motorrijbewijs te halen, moet je 3 examens doen. Ten eerste het theorieexamen, waarbij je minimaal 44 van de 50 v…
Ouderen achter het stuur tot hoge leeftijdVelen kunnen ook op hoge leeftijd nog heel goed aan het verkeer deelnemen. Maar soms zijn de gebreken van ouderen te gro…
Examen voor het rijbewijs B - Opdrachten en zelfreflectieExamen voor het rijbewijs B - Opdrachten en zelfreflectieExameneisen voor het rijbewijs B als afsluiting van je autorijlessen. Enige jaren geleden is het startschot gegeven voor…

Autorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenAutorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenHerken kruispunten bij het naderen en pas de juiste manier van kijken toe. Een kruispunt is een kruising of splitsing va…
Autorijles - Voertuigcontrole voor het praktijkexamenAutorijles - Voertuigcontrole voor het praktijkexamenDe voertuigcontrole bij de autorijles en het rijexamen. Als het goed is krijg je tijdens je rijles al een aantal keer ui…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 01-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.