InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeer - Nederlandse wegen - Belijning en maximumsnelheid

Verkeer - Nederlandse wegen - Belijning en maximumsnelheid

Verkeer - Nederlandse wegen - Belijning en maximumsnelheid Nederlandse wegen - strepen, belijning en maximumsnelheid. Aan de hand van de belijning is niet altijd even duidelijk op te maken op wat voor categorie weg je rijdt en welk bijbehorend (snelheids)gedrag bij de betreffende weg past. In de toekomst moeten op de meeste wegen kenmerken worden aangebracht die duidelijk maken welk gedrag van de bestuurders wordt verlangd. Onderstaand een verklaring en uitleg van de wegen en de belijning en een overzicht van de toegestane maximumsnelheid op de Nederlandse wegen voor de verschillende voertuigen en combinatie van voertuigen.

Weet wat de maximumsnelheid is - de huidige en toekomstige situatie

In principe zou de huidige regelgeving van de toegestane maximum snelheden op de Nederlandse wegen niet tot verwarring moeten leiden. In basis gelden -tenzij door verkeersborden anders aangegeven- de volgende toegestane maximumsnelheden:
  • Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
  • Buiten de bebouwde kom: 80 km/u
  • Op autowegen: 100 km/u
  • Op autosnelwegen: 130 km/u




Wat te verwachten in de komende jaren ?

Doel van belijning, strepen, vlakken en de herkenbaarheid van wegen

Doel is het totale netwerk van wegen in wegcategorieën in te delen, met de daarbij behorende belijning, kantstrepen, middenasstrepen en groene vlakken, zodat het voor de weggebruiker duidelijk en herkenbaar is op wat voor type weg deze zich bevindt en welk bijbehorend gedrag wordt verlangd.

Wegcategorieën zijn indelingen van wegen naar verkeersfuncties binnen het totale netwerk van wegen, die als zodanig voor de weggebruiker goed herkenbaar zijn. De wijze waarop de functie, de vormgeving en het gebruik van een categorie weg op elkaar zijn afgestemd, is doorslaggevend voor de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verkeersafwikkeling.

Drie functies die door de belijning op de weg duidelijkheid moeten geven

De volgende drie functies worden binnen en buiten de bebouwde kom onderscheiden:

Stroomfunctie
Een continue doorstroming van het verkeer met een snelheid van maximaal 100 km/h. (tenzij verkeerstekens -al dan niet over beperkte afstand- anders aangeven) De stroomfunctie is vooral bedoeld voor het afwikkelen van het (doorgaande) verkeer over lange afstanden. Hiermee worden autowegen bedoeld, bestemd voor motorvoertuigen die harder kunnen en mogen rijden dan 50 km/u (autoweg).
Gebiedsontsluitingsfunctie
Wegen met een gebiedsontsluitingsfunctie vormen het ’middenkader’ van ons wegsysteem. Alleen op kruispunten vindt uitwisseling van verkeer plaats, terwijl op de wegvakken tussen de kruispunten het verkeer (continu) doorstroomt. Het is de verbindingsweg tussen twee (niet aan elkaar grenzende) verblijfsgebieden of een verblijfsgebied en een stroomweg. Deze wegen liggen buiten de bebouwde kom en er geldt een maximumsnelheid van 50, 70 of 80 km. per uur, aangegeven door verkeersborden. Is er geen verkeersbord geplaatst dat de snelheid regelt, dan geldt een maximumsnelheid van 80 km. per uur. De doorgetrokken asstrepen geven aan dat voetgangers, fietsers, bromfietsers, landbouwvoertuigen en brommobielen op deze weg niet mogen komen. Zijn de asstrepen onderbroken, dan mogen land-bouwverkeer en brommobielen wel gebruik maken van deze weg. Gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom zijn te herkennen aan trottoirbanden aan de zijden van de weg in plaats van de onderbroken witte belijning.
Erftoegangsfunctie
Wegen met een erftoegangsfunctie ontsluiten bijvoorbeeld de afzonderlijke woningen, kantoren, bedrijven, boerderijen, (sport)terreinen en landbouwpercelen in een gebied. Op de erftoegangsweg vindt zowel op wegvakken (erfaansluitingen) als op kruispunten uitwisseling van verkeer plaats. De maximumsnelheid ligt op 60 km. per uur. Houd op dit soort wegen rekening met de aanwezigheid van alle soorten weggebruikers en grote snelheidsverschillen tussen de weggebruikers onderling.
Toelichting op de belijning
Het is uiteindelijk de bedoeling -zodra de belijning uniform / landelijk is doorgevoerd- dat de functie en het daarbij behorend verkeersgedrag, dan wel de geldende snelheidslimiet aan de aangebrachte belijning is af te lezen. Autowegen en autosnelwegen vallen ook onder de categorie stroomweg, ook al is hier van een groene belijning geen sprake (middenberm) en is er een ander beleid ten aanzien van de maximumsnelheid. Een stroomweg zonder gescheiden rijbanen kan men herkennen aan de groene middenmarkering. Met deze 40 centimeter groene streep wordt de suggestie gewekt dat er een barrière ligt tussen de twee weghelften. De weggebruiker wordt daardoor extra alert gemaakt op het gevaar van inhalen. Op plaatsen waar naast de groene middenstrook onderbroken witte strepen zijn aangebracht, is inhalen toegestaan. Daarnaast heeft een stroomweg doorgetrokken witte belijning aan de zijkanten van de weg. Dit houdt in dat je hier geen kruisend verkeer hoeft te verwachten.

Kruisend verkeer op gebiedsontsluitingswegen

Kruisend verkeer kun je wel verwachten op gebiedsontsluitingswegen; de belijning aan de zijkanten is op dit soort wegen dan ook onderbroken. Ook dit soort wegen heeft een dubbele middenmarkering (zonder groene middenstrook), bedoeld om de weggebruikers extra te attenderen op de gevaren van inhalen.

De erftoegangswegen zijn ingericht op het toegankelijk maken van erven. Op dit soort wegen ontbreekt de middenmarkering en bestaat de kantmarkering uit een onderbroken belijning. De middenstreep is niet aangebracht, omdat het hier gaat om een weg waar snelle en langzame verkeersdeelnemers samen gebruik van maken en waar bovendien bebouwing aan gelegen is, zodat hier inritten en uitritten op aansluiten. Hierdoor kunnen grote snelheidsverschillen tussen weggebruikers onderling voorkomen. (auto’s, fietsers, landbouwvoertuigen, voetgangers). Het achterwege laten van de middenstreep moet er voor zorgen dat de weggebruikers voorzichtiger zijn en minder hard rijden. Veelal tref je hier ook fietsstroken of fietssuggestiestroken aan , wat de weg smaller doet lijken en mede een rustiger rijgedrag moet bevorderen.

De weggebruiker moet een wegcategorie vooral gaan herkennen aan de continu aanwezige kenmerken (strepen, vlakken en belijning) of ontwerpelementen in het wegbeeld. Markeringen in lengterichting (belijning en strepen) zijn continue aanwezig en zijn daarmee -zodra deze landelijk op eenzelfde wijze zijn aangebracht- een belangrijk onderscheidend wegkenmerk voor de weggebruiker.

Belijning en strepen van de (toekomstige) weg categorieën in Nederland

Houd wel rekening met verkeersborden die -al dan niet tijdelijk- een andere maximumsnelheid aangeven.

Doorgetrokken kantstrepen, maximumsnelheid is 100 km/u .
Doorgetrokken middenstrepen, inhalen is verboden.
Groene vulling in het midden benadrukt dat je hier maximaal 100 km/u mag rijden.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel : auto's, vrachtauto's en motoren
Géén: landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsers en voetgangers

Doorgetrokken kantstrepen, maximumsnelheid is 100 km/u.
Onderbroken middenstrepen, inhalen is toegestaan in veilige situaties.
Groene vulling in het midden benadrukt dat je hier maximaal 100 km/u mag rijden.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: auto's, vrachtauto's en motoren
Géén: landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsers en voetgangers

Onderbroken kantstrepen, maximumsnelheid is 80 km/u .
Doorgetrokken middenstrepen, inhalen is verboden.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: auto's, vrachtauto's en motoren
Soms: landbouwvoertuigen en brommobielen
Géén: bromfietsen, fietsers en voetgangers

Onderbroken kantstrepen, maximumsnelheid is 80 km/u.
Onderbroken middenstrepen, inhalen is toegestaan in veilige situaties.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: auto's, vrachtauto's en motoren
Soms: landbouwvoertuigen en brommobielen
Géén: bromfietsen, fietsers en voetgangers

Onderbroken kantstrepen, geen middenstreep, maximumsnelheid is zonder 60 km/u.
Rode stroken aan de zijkanten met fietssymbool, fietsers op die fietsstrook mogen niet gehinderd worden.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: alle verkeer, oftewel alle weggebruikers, zoals: auto's, vrachtauto's, motoren, landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsers en voetgangers

Onderbroken kantstrepen, geen middenstreep, maximumsnelheid is 80 km/u., alhoewel ook een maximum toegstane snelheid van 60 km/u. kan gelden. Dit wordt aangegeven met een verkeersbord.
Fietsers op de rijbaan of op een vrijliggend fietspad.
-
Welke verkeersdeelnemers mag je hier verwachten:
Wel: alle verkeer, oftewel alle weggebruikers, zoals: auto's, vrachtauto's, motoren, landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsers en voetgangers



Maximumsnelheid voor (motor)voertuigen binnen en buiten de bebouwde kom

Kolom 1 = van toepassing op: (motor) voertuig
Kolom 2 = toegestane maximumsnelheid per uur binnen de bebouwde kom
Kolom 3 = toegestane maximumsnelheid per uur buiten de bebouwde kom
Kolom 4 = toegestane maximumsnelheid per uur op autowegen
Kolom 5 = toegestane maximumsnelheid per uur op autosnelwegen

Bij overtreding van de maximumsnelheid kunnen -binnen de wet Mulder- de boetebedragen oplopen tot maximaal € 410
1 (motor)Voertuig234**5**
Personenauto50 km80 km100 km130 km
Motor50 km80 km100 km130 km
Vrachtwagen50 km80 km80 km80 km
Autobus50 km80 km80 km80 km
T100 bus50 km80 km100 km100 km
Kampeerwagen, afgeleid van een vrachtwagen, meer dan 3500 kg50 km80 km80 km80 km
Personenwagen met aanhanger, 50 km80 km90 km90 km
Bestelauto met aanhanger, minder dan 3500 kg50 km80 km90 km90 km
Bestelauto met aanhanger, meer dan 3500 kg50 km80 km80 km80 km
Brommobiel45 km45 km----
Bromfiets op fiets/bromfietspad30 km40 km----
Bromfiets op de rijbaan45 km45 km----
Snorfiets25 km25 km----
Gehandicaptenvoertuig met motor op: fiets/bromfietspad30 km40 km----
Gehandicaptenvoertuig met motor op: de rijbaan45 km45 km----
Gehandicaptenvoertuig met motor op: trottoir of voetpad06 km06 km----
Landbouwvoertuig25 km25 km----
Motorvoertuig met beperkte snelheid25 km25 km----

** In geval van een ernstige verstoring van de olie-aanvoer kan worden bepaald dat op autowegen en op autosnelwegen een maximumsnelheid geldt van 90 kilometer per uur.

Voor alle verkeersborden, kijk bij:

Verkeersborden in Nederland en het buitenland

Lees verder

© 2008 - 2014 Jvd, gepubliceerd in Verkeer (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Autorij-instructie.
Gerelateerde artikelen
Maximumsnelheid met de auto: volgens nieuwe regels CBRIn Nederland is het vaak erg onduidelijk welke maximumsnelheid geldt op de weg. Er bestaan basisregels, maar daar worden…
Verkeer - Verkeersregelaars en WegmarkeringenVerkeer - Verkeersregelaars en WegmarkeringenWe zien bij deelname aan het Nederlandse verkeer vele verkeersborden. Je wordt geacht als verkeersdeelnemer deze verkeer…
Theorie voor de Auto - Autosnelweg Autoweg Test 06Theorie voor de Auto - Autosnelweg Autoweg Test 06Regels op autowegen en autosnelwegen. Autosnelwegen zijn de veiligste wegen. Bestuurders van motorvoertuigen rijden met…
Rijbewijs Theorie - Test maximumsnelheid en afslaanRijbewijs Theorie - Test maximumsnelheid en afslaanOp de Nederlandse wegen heb je steeds met wisselende maximum toegestane snelheden te maken. Dit is enerzijds afhankelijk…
TrajectcontroleTrajectcontrole wordt gebruikt om snelheden te meten en vervolgens om de overtreders te bekeuren. Opvallend is dat de sn…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • Reflector
  • CROW

Reageer op het artikel "Verkeer - Nederlandse wegen - Belijning en maximumsnelheid"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

V. Scholte, 27-09-2012 13:23 #15
Hoe zit het met de maximum snelheid voor een fiets (zonder hulpmotor) binnen en buiten de bebouwde kom? Reactie infoteur, 28-09-2012
Beste V,

Er gelden voor fietsers geen maximum toegestane snelheden.
Er zijn echter wel regels waar ook de fietser zich aan zal moeten houden, en volgens welke hij -bij overtreding - aangsproken kan worden.
Bekijk ook deze discussie eens:
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=70&t=29365&p=404274&hilit=maximumsnelheid+fietsers&sid=0008d338ce5d0478efd14cd6f0c6192c#p404274

Mvg - Sjaak

Tony Cartoni, 30-08-2012 16:10 #14
Ik kan via internet een pipo/keet wagen kopen, deze is omgebouwd tot veehok.
Mag hiermee op de snelweg rijden, men zegt iets over snel & langzaam verkeer? Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste Tony,

Als er een typegoedkeuring voor de aanhanger is afgegeven en deze is ingericht volgens de permanente eisen zoals beschreven in de "Regeling Voertuigen", lijkt me dat geen probleem.
Voor de zekerheid is het wellicht raadzaam even contact op te nemen met het RDW.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/default.aspx

Mvg - Sjaak

Kramer George, 19-06-2012 11:05 #13
Ik zit met het volgende probleem.
Op het internet kan ik tot nu toe niet terug vinden waar mijn plek op de weg is met mijn 25 km elektrische snorscooter. Nu de politie daar ook niet consistent in antwoord hoop ik via dit medium te weten te komen of ik ten allen tijden op het fietspad mag rijden of daar vanaf moet bij bepaalde verkeersborden?
Hopelijk weet iemand hier mij het enige juiste antwoord te kunnen geven.

Hartelijke groet,

George Reactie infoteur, 19-06-2012
Beste George,

Een elektrische snorscooter met een -door de constructie bepaalde- maximumsnelheid van 25 km. per uur valt -indien als zodanig goedgekeurd door het RDW- onder de regels van snorfietsers, welke op hun beurt in het algemeen de regels van fietsers weer moeten volgen.
(uitzondering o.a. met twee naast elkaar rijden)
De borden waar jij op doelt gelden voor bromfietsen / bromscooters
-
Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-bromfiets-brommer-scooter-of-snorfiets-op-het-fietspad-rijden.html

Mvg - Sjaak

Petra Langeraap, 14-06-2012 15:49 #12
Hallo. Als ik naar mijn werk ga weet ik niet hoe hard ik daar mag rijden. De een zegt 100 de andere 120. Ik ga er in Rosmalen op de A2 daar mag ik 100 en dan rij ik de A59 op en bij de Maaspoort eraf. Wat is de maximale snelheid daar? Gr. Petra Reactie infoteur, 14-06-2012
Beste Petra,

Ik ben niet bekend met de situatie aldaar maar op Google Maps (2009) zie ik bij oprijden van de A59 een bord met een maximum snelheid van 90 km. staan en vlak voor de afslag Maaspoort een maximum van 100 km.
Staan er inmiddels géén borden meer met een maximumsnelheids aanduiding dan zouden er hectometerpaaltjes moeten staan met de aanduiding honderd. Staan ook deze er niet, dan geldt er een max. van 120 (op enkele wegen in Nederland zelfs 130)

Mvg - Sjaak

Han, 02-06-2012 08:00 #11
Ik ben kennelijk geflitst op de rijksweg A32 om 18.06 met een toegestane snelheid van 90 km. Ik ken het snelheidsbord 90 km niet bestaat dit bord en deze snelheid? Reactie infoteur, 02-06-2012
Beste Han,

Ja, deze aanduiding bestaat, hetzij op een 'vast' verkeersbord, hetzij op een elektronisch signaleringsbord.
Zie ook volgend artikel:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/90403-verkeersborden-verkeerstekens-plaatsing-en-toepassing.html

Mvg - Sjaak

J. Bloem, 04-05-2012 13:57 #10
De nieuwe belijning is gevaarlijk. De erf 60 km belijning is gevaarlijk voor motorrijders. Een dubbel doorgetrokken streep? Waarom, is een enkele niet goed genoeg? Echt Nederlands. De wegen worden door RwS steeds smaller gemaakt (hier en daar een uitzondering) en dan worden de zijlijnen ook nog eens verder naar binnen gezet. Glad en water opspattend is het gevolg, maar vooral dat de auto's elkaar dichter passeren is niet uit te leggen hoe veel gevaar dit oplevert. Hoever moet het in Nederland komen voordat we inzien dat de snelheid niet ten koste van de veiligheid moet worden beperkt. Ik rij grotendeels in het buitenland en verbaas mij echt hoe RwS omgaat met ons geld, afwijkend is t.o.v. andere landen en de weg gebruikt als probeersel. Let wel, het aantal wegen waar de oude belijning is weggehaald met beschadiging aan het wegdek tot gevolg is schikbarend. Geld verspilling RwS!

E. Niezen, 28-09-2011 14:26 #9
Wij zijn met 3 auto's achter elkaar geflitst op 16 september op de N59 bij Niewerkerk met 70km per uur buiten de bebouwde kom er zou daar een max zijn van 50km per uur, niemand van ons heeft de borden gezien, we namen aan met een max van 80km. Is dit bij iemand bekend? Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste E,

De N59 is nogal lang, maar ter hoogte van Nieuwerkerk staat wel een bord 50
Kijk even op Google Maps voor de exacte plaatsbepaling.
http://maps.google.nl/maps?q=N59,+Nieuwerkerk&hl=nl&ll=51.645347,3.99765&spn=0.032862,0.077162&sll=50.513427,9.887695&sspn=17.26621,39.506836&vpsrc=0&t=m&z=14&layer=c&cbll=51.645313,3.99736&panoid=4be9Bhcr5rN9DvYTzCJWvQ&cbp=12,86.27,,1,2.76

Mvg - Sjaak

A. Baars, 11-12-2010 10:31 #8
Op deze pagina oa de zg 60 km wegen. Herkenbaar volgens t plaatje aan geen middellijn en onderbroken belijning aan de zijkant van de weg.
Op http://www.strepenopdeweg.nl/belijning.html (een site van de rijksoverheid) staat dat die weg alleen maar 60 km kent als er een bord staat. In andere gevallen is t een 80 km weg. Wie heeft er nu gelijk? Reactie infoteur, 13-12-2010
Beste Ab,

Bedankt voor de opmerking / aanvulling.
Het artikel stamt uit 2008 en ik heb de stand van zaken zoals deze toen was weergegeven.
Ik zal een aanpassing doorvoeren.

Mvg - Sjaak

Frans Bookelaar, 11-11-2010 16:38 #7
Is fietsen toegestaan op een 80 km weg waar géén fietspad is. Reactie infoteur, 12-11-2010
Beste Frans,

Nee, bij afwezigheid van een fietspad zal er in de nabijheid ongetwijfeld een alternatieve route zijn.
Zie ook de signalering / kenmerken in het laatste deel van het artikel.
Het zou met de snelheidsverschillen ook levensgevaarlijk zijn.

Mvg - Sjaak

K. Vink, 30-05-2010 21:31 #6
Op de afbeelding stond alleen een bordje Meppel. meer was er niet te zien. het was een gewone rechte weg waarbij ik geen gevaarlijke punten kon vinden. het enigste wat dan zou kunnen zijn is ook wat je al zei, ofdat het onverantwoordelijk is. ik denk vanwege het fietspad ernaast dat 30 km/h het meest verantwoordelijk zou zijn. maar toch een best verwarrende situatie en aangezien ik morgen mijn theorie examen al heb, is het toch wel fijn te weten hoe het zit natuurlijk. Reactie infoteur, 31-05-2010
Beste Kenny,

Allereerst: ik zou de afbeelding moeten zien om een goed antwoord/advies te kunnen geven.

Mogelijk een beetje mosterd na de maaltijd, maar in gelinkt artikel behandel ik de gevaarherkenning:

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/14101-verkeer-gevaarherkenning-verkeerstheorie-2009.html

Voordeel is dat je -bij de gevaarherkenning- 'slechts' 13 van de 25 vragen goed hoeft te hebben. Dit geeft al aan dat het een lastig onderdeel is, waarbij niet altijd een sluitend antwoord te geven is. Iedere verkeerssituatie is dan ook anders en dat maakt het lastig om dit altijd op eenzelfde manier te beoordelen.

Mvg - Sjaak

K. Vink, 30-05-2010 16:43 #5
Nou ben ik bezig met het leren voor mijn bromfiets rijbewijs en stuit op het volgende:
op een theorie oefen site kwam ik de volgende vraag tegen: hoe snel mag de bromfietser hier binnen de bebouwde kom rijden? met daaronder een foto van een bromfietser, rijbaan en een rode fietstrook met doorbroken strepen. ik vulde de snelheid als hierboven in, 45km/h, de bromfietser bevond zich op de rijbaan dus leek mij dit ook logisch. uiteindelijk bleek dat hij maar 30 mocht, hoe kan dit dan?
de bromfietser rijdt op de rijbaan en volgens de tabel hierboven dus bevoegd tot een snelheid van 45 km/h Reactie infoteur, 30-05-2010
Beste K,

De maximumsnelheid met de bromfiets binnen de bebouwde kom, op de rijbaan is 45 km. per uur.

Er zijn twee aandachtspunten die ik kan bedenken:
1. staat er op de afbeelding een bord 30 km-zone
2. betreft een vraag m.b.t. gevaarherkenning, waardoor het onverantwoordelijk is om sneller te rijden, om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen.

Mvg - Sjaak

J. Nijland, 03-02-2010 12:31 #4
Mijn vraag : In de gemeente waar ik werkzaam ben loopt een weg gescheiden door een middenberm. Aan de zijkanten
van die weg (grens rijbaan/berm) is geen belijning aangebracht. Vinden veel aanrijdingen plaats. Is belijning daar verplicht of aan te raden. Dit ivm met de aansprakelijkheid.Vooral in een nogal haakse bocht komen personenauto's in de problemen.
svp. antwoord. Reactie infoteur, 03-02-2010
Beste J,

Verplicht niet, wellicht aan te raden wel. Als er zich meer dan gemiddeld ongevallen voordoen, is het misschien raadzaam de verantwoordelijke wethouder te mailen en hem of haar op de onduidelijk of gevaarlijke verkeerssituatie te wijzen.

Binnen de bebouwde kom dient de belijning in bochten op kruispunten veelal ter geleiding van de verkeersstromen. Om b.v. aan te geven vóór elkaar te kruisen i.p.v. om elkaar heen.

Mvg - Sjaak

Claire, 12-10-2009 21:37 #3
Hoe weet je of een brommobiel wel of niet op de stroomweg mag, want u schrijft ``soms`` zie hierboven?
Dank u. Reactie infoteur, 13-10-2009
Beste Claire,

Het 'soms' moet je zien als blijvend aandachtspunt op dit soort wegen, daar je brommobielen (en landbouwvoertuigen) niet vaak op dit soort wegen zult aantreffen. Voorzover niet anders staat aangegeven (verkeersborden) mogen ze hier wel rijden. Op dit soort wegen extra attentie voor de kenmerken op deze voertuigen en mogelijke snelheidsverschillen.

Mvg - Sjaak

G. W. J. V. D. Pol, 09-09-2009 21:59 #2
De doorgaande VanHeemstraweg in Beuningen is recent van een nieuwe asfaltlaag voorzien. Hoewel dit wegvak binnen de bebouwde kom ligt en er dus een max. snelheid van 50 km/uur geldt zijn hier in het midden toch 2 al dan niet doorgetrokken strepen aangebracht.Er zijn hier wel fietspaden langs de weg. De weg zelf is ook bedoeld voor (langzaam) landbouwverkeer. Ik vond het juist zo fijn dat we door die twee lijnen een duidelijk beeld hadden met welk type weg we te maken hadden. (100 of 80 km/uur). Waarom hier niet één lijn, immers die 2 lijnen wekken de suggestie dat er 80 km/uur mag worden gereden. Reactie infoteur, 10-09-2009
Beste G,

Bedoel je het deel van rotonde tot rotonde (google maps)?
Ik kan me voorstellen dat er een inhaalverbod geldt en hierbij maakt het niet uit of er een enkele of dubbele doorgetrokken witte belijning is aangebracht. De betekenis is identiek. Twee lijnen zijn echter wel duidelijker en maken de rijstroken optisch smaller hetgeen een snelheidsremmend effect zou kunnen hebben. Ik weet niet of je fietsstroken of een suggestiestrook op de rijbaan bedoeld? Dan zou het voor de verkeersveiligheid wel te verklaren zijn.
Probleem is ook dat we in een overgangsfase zitten waar het de aanpassing en uniformiteit van de wegen betreft. Het wordt gefaseeerd ingevoerd.

Als je mijn persoonlijke mening vraagt, was het prima zoals het was:
Binnen bebouwde kom max. 50,
Buiten bebouwde kom max. 80,
Autoweg max. 100,
Autosnelweg max. 120, tenzij door verkeerstekens anders aangegeven. Hoe moeilijk kan het zijn? Maar ja… zij die er meer verstand van hebben denken er anders over.
Enig probleem is kennelijk dat je jezelf in de oude/huidige situatie niet constant bewust bent (maar wel zou moeten zijn) van de toegestane maximumsnelheid. De aan te brengen uniforme kenmerken op de weg moeten daar verandering in brengen.

Mvg - Sjaak

Wcm Geuke, 09-07-2009 16:10 #1
Kan ik aan de hand van de kantstrepen buiten de bebouwdekom zien wat de maxium snelheid is. Mij is gezegt als de lijn gesloten is max 100 km en bij een onderbrokenstreep 80 km. Aangezien dit in de laatste jaren is veranderd, wil ik graag hier van alle belijningen buiten bk informatie hebben. Ik hoop dat u mij hier duidelijkheid in kunt geven. Reactie infoteur, 09-07-2009
Beste Wcm.,

De belijning zal uiteindelijk uniform -zoals in het artikel beschreven- en landelijk toegepast moeten worden.
Zoals de situatie nu nog is, zeggen doorgetrokken witte kantstrepen niets over de maximale snelheid. Op zich hebben deze -in de oude situatie- geen betekenis. Houd je maar menig praktijksituatie voor ogen, waarbij het kan voorkomen dat de kantlijn binnen de bebouwde kom doorgetrokken is. Dit betekent niet dat je 100 mag rijden.

Maar… uiteindelijk moet de belijning op de wegen zijn aangepast zoals in het artikel beschreven. Dit kost enige tijd voordat de wegbeheerders dit door hebben of kunnen voeren.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Verkeersdeelname
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 15
Schrijf mee!