InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Tips voor reparatie van defecte fietsverlichting

Tips voor reparatie van defecte fietsverlichting

Tips voor reparatie van defecte fietsverlichting Van veel fietsen doet het licht het niet. Dit kan, buiten dat het een bekeuring op kan leveren, ook tot gevaarlijke situaties leiden. U bent voor automobilisten slecht te zien. Hieronder een aantal tips om uw licht weer in orde te krijgen.

batterijverlichting

Veel moderne fietsen zijn voorzien van een batterijverlichting aan de achterzijde. Brandt dit niet dan is het dikwijls een lampje wat stuk is of een lege batterij. Dit kunt u snel nakijken door de batterij te vervangen door een nieuwe. Helpt dit niet, dan even naar het lampje kijken of het gloeidraadje niet gebroken is.

Is de batterij vervangen en het lampje is nog goed, dan kan het alleen nog maar een slechte verbinding zijn met de batterij.
Verbuig de koperen pinnetjes waar de batterijen tussen geklemd zitten even wat naar buiten en zorg ervoor dat er een goed contact met de batterij is aan beide zijden. Let er verder ook goed op dat de batterijrichting goed is. Dit staat bijna altijd aangegeven net naast de plaats waar de batterijen erin moeten.

dynamoverlichting

De meeste fietsen hebben nog een verlichting die werkt via een dynamo. Deze verlichtingswijze geeft de meeste storingen daar het zijn stroom toevoert via kabels en terug meestal via de massa van het frame. Bij oudere fietsen slaat roest nogal eens toe en geeft op een aantal punten nogal eens een onderbreking van de stroom.

uit welke onderdelen is de verlichting opgebouwd

  • dynamo
  • koplamp met groot lampje 6 v.
  • achterlicht met klein lampje 6 v.
  • koperen aanvoerdraad
  • frame of massadraad voor retourstroom

controle of er een lampje stuk is

Als een van de twee lampjes niet branden, kijkt u natuurlijk eerst of er een lampje stuk is. Is dit zo, dan vervangen en controleren of het probleem verholpen is.

mogelijk een probleem met de dynamo

Branden beide lampjes niet, dan is er mogelijk een slecht contact met de dynamo. Bij de dynamo moeten twee draden goed verbonden zijn met die dynamo. Even de draad loshalen en kijken of er geen corrosie opgetreden is. Dit is het geval als de draadeinden niet meer koperkleurig zijn. U dient dan dit gecorrodeerde stukje draad af te knippen en een stukje van het plastic af te strippen. Dit laatste kan het beste gebeuren met een draadstriptang, maar een kniptangetje en voorzichtig het plastic wat inknippen en afstrippen, wil ook nog wel lukken. De draad weer verbinden met de dynamo en uitproberen.

Nog geheel geen licht, dan kan het nog de verbinding van de dynamo met de voorvork zijn. Met steeksleutel maat 10 is de dynamo meestal los te draaien. Nu alles goed ontroesten met grof schuurpapier en mogelijk wat krabben met een schroevendraaiertje. De dynamo weer monteren.

Draai ook even aan het geribbelde dopje van de dynamo. Soms zit dit dopje vast door vuil wat zich erin opgehoopt heeft.
De fiets dan even ondersteboven zetten en wat WD-40 of olie in het hoedje laten lopen. Een paar minuten laten intrekken en de fiets weer rechtop zetten. Overtollige olie afpoetsen met een doekje.

Het kan ook nog zijn dat er roest of corrosie zit in de dynamo zelf. Sommige types dynamo's hebben aan de onderzijde een of twee hele kleine schroefjes zitten. Deze voorzichtig losdraaien boven een tafel en de schroefjes opvangen. Let op, er zit ook een koperen plaatje in het dekseltje dat u er afschroeft, dat met een veertje naar beneden wordt gedrukt. Dit veertje wil nog wel eens wegspringen en is moeilijk terug te vinden.
De bovenkant van het koperen plaatje wat afschuren en de roestige kant van het veertje niet vergeten. Nu weer voorzichtig monteren van het dekseltje en ervoor zorgen dat het veertje weer op de juiste plek zit.

de koplamp

De koplamp open halen en kijken of het koperen of metalen stripje wat achter tegen het lampje aan moet drukken voldoende naar voren komt. U kunt het een beetje buigen zodat het zeker contact kan maken. Let meteen even op of er corrosie op dit metalen stripje zit. Zo ja, dan even afschuren of afkrabben met een schroevendraaier. Kijk nog even naar de achterkant van het lampje. Is dit erg dof, dan heel licht wat opschuren.

Nu alleen nog even kijken naar het lichtdraadje. Zit dit goed vast en is het niet gecorrodeerd, dan de koplamp weer sluiten.

Nu we toch bezig zijn even de koplamp met steeksleutel 10 losdraaien en de contactpunten even opschuren.
Met deze handelingen zou het licht van de koplamp weer moeten werken, tenzij er een kabelbreuk ergens in de leiding zit. Dit kunt u testen met een losse nieuwe draad, vanaf de koplamp rechtstreeks naar de dynamo. De oude draad even losmaken bij de koplamp om mogelijke kortsluiting te voorkomen. Werkt het nu wel, dan de oude draad laten vervallen en de nieuwe goed vastzetten met tape of kabelstraps.

het achterlicht

Als het lampje nog goed is, kijken of de draad nog in goede staat is en goed vastzit. Zo ja, dan kunt u er zeker van zijn dat het probleem in de massa of een draadbreuk zit. Een mogelijke draadbreuk weer onderzoeken door met een nieuwe draad rechtstreeks vanaf de dynamo naar het achterlicht te gaan. Op de juiste plek verbinden, oude draad even los laten hangen en controleren of het licht nu wel brandt. Zo ja, kabel vervangen door een nieuwe. Nieuwe kabel goed vastzetten met tape of kabelstraps.

Zo nee, dan zit het probleem in de massa. Dit is lastiger omdat er op veel plaatsen roest kan zitten, die ervoor zorgt dat er geen verbinding terug naar de dynamo is. Alle onderstaande punten moeten losgedraaid worden en ontroest. Controleer na elk punt wel even of het licht ondertussen brandt. Dan hoeft u niet verder te zoeken.

  • bevestiging van achterlicht aan het spatbord
  • bevestiging van spatbordbeugel aan spatbord en wielmoer
  • bevestiging van spatbord aan frame onder bij de trapas
  • dynamo aan de voorvork

Is het massaprobleem nog niet opgelost, dan is een alternatief een massakabel vanaf het achterlicht, waar dit vastzit aan het spatbord, tot aan het bevestigingspunt van de dynamo aan de voorvork. Gebruik revetten waar je de kabel goed omheendraait en zet die goed vast.

weer veilig op weg

Als u al deze tips heeft nagelopen is de kans erg groot dat u weer volop met licht rond kunt fietsen. Veilig voor u, uw portemonnee en uw medeweggebruikers!

Lees verder

© 2009 - 2017 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fietsverlichting aanleggen in vijf stappenFietsverlichting aanleggen in vijf stappenWilt u fietsverlichting aanleggen maar wilt u dit niet door een fietsenmaker laten doen? Het aanleggen van fietsverlicht…
Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?In het donker en tijdens de schemering is goede verlichting op de fiets erg belangrijk. Niet alleen zijn automobilisten…
Fietsverlichting met of zonder dynamoFietsverlichting met of zonder dynamoEen bekeuring voor zonder licht rijden op de fiets kost al gauw evenveel als een simpele diepvriesmaaltijd voor vier per…
Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomenAutopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomenOndanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch k…
Verkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en de verplichte verlichting voor fietsers. Voor de meeste deelnemers aan het verkeer gelden in grote lij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor reparatie van defecte fietsverlichting"

Reacties

Henk, 30-12-2016 12:56 #7
Voorlicht en achterlicht doen het afzonderlijk prima, maar samen aangesloten op de dynamo werken geen van beide? Reactie infoteur, 31-12-2016
Klinkt als een kortsluiting. Probeer eens van een van de twee lampen de draadjes om te wisselen.
Ook bij veel dynamo's zit een plus en min aansluiting. Plussen en minnen op de juiste aansluiting?
Vanaf hier moeilijk te overzien natuurlijk.
Succes.

Jan Weling, 08-12-2016 10:21 #6
Het achterlicht van mijn e-bike Roberta met Bosch-middenmotor doet het niet. Wellicht een tip? Reactie infoteur, 09-12-2016
Helaas heb geen ervaring met e-bikes. Controleer de verbindingen en kijk even of het lampje stuk is. Zijn het ledjes dan houdt dat helaas op.
Succes.

Arno, 16-02-2016 23:01 #5
Ik heb een nieuwe dynamo op mijn fiets gezet (van de oude dynamo was het geribbelde wieltje afgesleten waardoor hij niet meer goed ronddraaide)
Toen ik alles uit wilde proberen blijkt ook bij de nieuwe dynamo het wieltje niet rond te draaien en geeft geen licht.
Als ik de dynamo tegen het draaiende wiel aanduw gaat het licht branden.
Kan het misschien zijn dat de zijkant van de buitenband te glad is voor de dynamo? Reactie infoteur, 17-02-2016
Kan zijn dat de band afgesleten is. Een mogelijke oplossing is de beugel waar de dynamo aan de voorvork zit wat te verbuigen richting het wiel.
Zoveel dat de dynamo er overdag niet tegen aan loopt.
Dit geeft meer druk op de band en zal er voor zorgen dat de dyno wel draait.
Succes.

Ferry, 09-10-2013 20:24 #4
Als ik het dynamo op het wiel zet en aan fiets dan brandt het achterlicht fel en naar verloop van tijd gaat pas het voorlicht aan. Ik heb de bedrading al een keer uit de dynamo en de koplamp gehaald en weer terug geplaatst maar het probleem is nog niet verholpen. Wat kan ik nu nog meer doen? Reactie infoteur, 10-10-2013
Volgens mij zijn er 2 mogelijke problemen.
-Er is een draadbreuk in de draad van de koplamp. Uit te testen door een nieuwe draad van de koplamp naar de dynamo te plaatsen.
-Er is sprake van een slechte massaverbinding. koplamp loshalen en de contacten
opschuren. Verder het lampje eruit halen en de onderkant (soldeer) licht opschuren. Ook
het koperen stripje waar het lampje tegenaan gaat licht opschuren.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Succes!

Gerrij van Wijchen, 13-01-2012 15:41 #3
L.S. Als ik mijn fiets vooruit rijd dan doet mijn licht niet. en als ik achteruit rij doet mijn licht het wel! Weet u wat de oplossing hiervan is?

b.v.d. Gerrij van Wijchen Reactie infoteur, 13-01-2012
Beste Gerrij,
Ik heb dit zelf als (ex))fietsenmaker nog niet meegemaakt. Probeer eens een andere dynamo te monteren en kijk of het resultaat hetzelfde is. Werkt het dan wel goed dan ligt het in elk geval aan de dynamo (hier moet bijna zeker het probleem zitten). Het lijkt wel of er een kortsluiting in zit.
Succes en ik hoor graag de uiteindelijke oplossing.

Berrie_van_mier (infoteur), 15-10-2010 14:51 #2
Beste Felix,
Als de lampen het beiden vrij plotseling niet meer doen kan het aan de dynamo liggen, maar als je al 2 dynamo's geprobeerd hebt en het werkt nog niet dan is de kans het grootst dat je massa niet meer goed is. Dus vermoedelijk roest tussen de verbinding van het frame en de dynamo.
De stroom loopt van je dynamo naar de lampen via een draad en komt terug in de dynamo via het frame. Zit er dus roest tussen de verbindingen van de dynamo en de voorvork, de koplamp en de koplampbeugel of het achterspatbord en het frame dan heb je geen verbinding en dus ook geen licht.
In het uiterste geval (bij erg veel roest en schuren van de contactpunten helpt niet) dan kun je dus i.p.v. de verbinding via het frame zorgen voor een draad als massa. Succes ermee. (probeer eventueel nog even een dynamo die het zeker doet van een andere fiets). Groeten,
Berrie

Felix, 14-10-2010 21:12 #1
Mijn fietslampen doen het sinds kort allebei opeens niet meer dus ben ik ze aan het repareren. Maar ik vind het heel apart dat de stroom dus via het frame weer naar de dynamo loopt. Ik vraag me nu dus af hoe de stroom dan weer in de dynamo komt want het wil niet lukken met de reparatie.
Ik denk dat mijn dynamo kapot is want ik heb er meerdere en deze doen het ook allemaal niet. Ik heb ze opengemaakt en ik zie dat er 2 contactpunten zijn waarbij één kleine die verbonden is met een groot contactpunt welke buiten de dynamo dus met de draden van de lamp is verbonden. maar bij alle dynamo's is de verbinding tussen de 2 contactpunten kapot…
ik denk dat het daar aan ligt maar weet dit neit zeker

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 05-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Stadsfietsen
Reacties: 7
Schrijf mee!