InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Windjammer Kruzenshtern - opleidingsschip uit Rusland

Windjammer Kruzenshtern - opleidingsschip uit Rusland

Windjammer Kruzenshtern - opleidingsschip uit Rusland De legendarische windjammer Kruzenshtern is een graag geziene gast op zeil evenementen, de Sails. Het is een viermaster bark, een tallship uit de Flying P-Liners serie. De Kruzenshtern wordt door Rusland als opleidingsschip gebruikt en je kunt er vakantie op vieren en feesten organiseren. De windjammer, gebouwd om snel te kunnen varen met harde wind, doet mee aan tall-ship races en regatta's. Aanvankelijk voer het Duitse schip onder de naam Padua, als een van de Flying P-Liners. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het in Russische handen. In 2026 viert de bark zijn honderdste verjaardag.

The Tall Ships Races Harlingen 2014

Viermaster als opleidingsschip


Windjammer en tallship

De Kruzenshtern is een windjammer. Een windjammer is een groot zeilschip dat meestal dwarsgetuigd is. In de negentiende en het begin van de twintigste eeuw werden windjammers, die ook wel tallships worden genoemd, gebruikt voor de handel. De term windjammer heeft niet met het jammeren van de wind door het tuig te maken, maar komt van het Engelse begrip ‘to jam’. We kennen jammen uit de muziekwereld, maar hier wordt het gebruikt in de betekenis van doordouwen: het schip zeilt op de wind en is een doordouwer: windjammer. Een windjammer is een groot koopvaardijschip, die vanaf het laatste kwart van de 19e eeuw z'n intrede deed. Ze gingen zeilen nadat de kleinere en snellere klippers uit de oceanen verdwenen.

Scheldwoord

In de 19e eeuw werd het begrip ‘windjammer’ als scheldwoord gebruikt voor een schip dat slecht werd onderhouden.

Kruzenshtern

De Kruzenshtern is gebouwd in 1926. Sindsdien zeilt hij over de wereldzeeën en verrast hij menig haven met zijn prachtig getuigde uiterlijk. Het is een bark zonder luxe en comfort. Toch is het schip zeer geliefd en heeft het een grote schare vrienden die er hun vakantie op doorbrengen om te kunnen varen op hun geliefde zeilschip. De Kruzenshtern biedt vele mogelijkheden om mee te varen en te genieten van de oceanen, continenten aan te doen en havens te bezoeken en vooral om te varen op de wind.

Bremerhaven

De Kruzenshtern of Krusenstern (Russisch: Барк «Крузенштерн ») werd gebouwd in Bremerhaven-Wesermünde, Duitsland. Het schip kreeg de naam Padua, naar de Italiaanse stad. Pas in 1946 kwam de windjammer in Russische handen, als herstelbetaling na de oorlog. Het schip kreeg een nieuwe naam en werd vernoemd naar de Russische navigator en oceanograaf Adam Johann Ritter von Kruzenshtern die in het begin van de negentiende eeuw zijn reizen deed. Het schip werd een onderdeel van de Sovjet Baltische vloot.

Flying P-Liner Padua

Er werden vier van deze windjammers gebouwd en alleen de voormalige Padua is nog in gebruik. Het schip wordt vooral voor opleidingsdoeleinden gebruikt. De thuishaven is Kalingrad. De Padua is een zogenaamde Flying P-Liner. Zo werden de schepen van de Hamburgse scheepsbouwer Ferdinand Laeisz genoemd. Ze hadden allemaal een naam die begint met een P. De Kruzenshtern, toen Padua, was de laatste van de P-Liners. Ander Flying P-Liner viermastbarken zijn de Pommern, Pamir, Parma, Passat en Peking. De

Stormwind in de zeilen

Flying P-Liners met hun stalen romp waren gebouwd om hard mee te kunnen varen. De schippers van deze schepen kregen speciale instructies om stormen op te zoeken. Met de stormwind in de zeilen kon het hardst worden gevaren.

Crachtschip in de kleuren zwart, wit en rood

De Kruzenshtern is het op één na grootste traditionele zeilschip dat nog in bedrijf is. Alleen de Sedov is groter, een andere voormalig Duitse schip dat nog steeds vaart. De Kruzenshtern was oorspronkelijk, als alle P-Liners, geschilderd in de kleuren van de Duitse nationale vlag van het Duitse Rijk: zwart, wit, rood. De romp boven water was zwart, het waterlijngebied was wit en het onderwaterschip rood. De schepen voeren hun route langs de westkust van Zuid-Amerika en hadden als lading onder meer bouwmaterialen voor Chili en andere Zuid-Amerikaanse landen en voeren met salpeter rond Kaap Hoorn terug naar Europa. Later werd er tarwe uit Australië mee verscheept.

Recordreis

In 1938-1939 maakte de Padua een recordreis van een afstand en een snelheid dat in 2014 nog steeds als ongebroken tallship record te boek staat. De Padua voer vanuit Hamburg via Chili naar Australië en terug naar Hamburg in 8 maanden en 23 dagen, met Richard Wendt als de roemrijke kapitein. Het was haar laatste vrachtvaart.

Opleidingsschip voor adelborsten

In de jaren zestig kreeg het schip een fikse opknapbeurt en werd de eerste motor geplaatst. De Kruzenshtern had een taak bij de hydrografische dienst van de Sovjet-marine. Van 1961-1965 voerde het schip vele hydrografische en oceanografische onderzoeken uit in de Atlantische Oceaan, het Caribisch gebied en de Middellandse Zee voor de Academie van Wetenschappen van de toenmalige USSR. Tevens werd het schip gebruikt als opleidingsschip voor adelborsten. In 1965 werd ze overgebracht naar de USSR Ministerie van Visserij in Riga om te worden gebruikt als een opleidingsschip voor toekomstige visserijofficieren.

Modernisering

Van 1968-1972 vond een belangrijke modernisering plaats. Een reeks motoren werd geïnstalleerd en de romp werd zo beschilderd dat de patrijspoorten in de brede witte streep op schietgaten leken. Het is slechts schijn: er staan geen kanonnen op de Kruzenshtern.
Het schip wordt nog steeds gebruikt als trainingsschip voor cadetten die de professionele visserij in willen.

Regatta

De Kruzenshtern neemt deel aan vele internationale regatta's. Na de val van de Sovjet-Unie werd echter de financiering een probleem, zodat er een nieuw verdienmodel moest worden opgezet. Tegenwoordig neemt het schip daarom ook passagiers aan boord en kunnen er feesten en partijen onder de mast worden gehouden. In 1995-1996 maakte ze een reis rond de wereld in het spoor van haar naamgenoot. In 2005-06 herhaalde de windjammer dat om de 200ste verjaardag van Adam Johann Ritter von Krustenstern's omvaart te herdenken.

Film

Het schip is ook een filmster. Het werd in verschillende Russische en Sovjetfilms gebruikt en in drie Duitse films:
  1. Die Meuterei auf der Elsinore (1935)
  2. Herz geht vor Anker (1940)
  3. Große Freiheit Nr. 7 (1944)

Bron: Michael Fischlein / Wikimedia CommonsBron: Michael Fischlein / Wikimedia Commons

Specificaties

  • Bouwjaar: 1926
  • Type: Viermastbark
  • Lengte: 114,50 m
  • Breedte: 14,02 m
  • Hoogte van de masten, vanaf de waterlijn: 56 m
  • Diepgang: 7,20 m
  • Romp: Staal
  • Tuig: Viermastbark
  • Bron: Simon Koppes / Wikimedia CommonsBron: Simon Koppes / Wikimedia Commons
    Zeilen: 31
  • Zeiloppervlakte: 3553 m2
  • Zeilsnelheid: 32.0 km/h
  • Thuishaven: Kaliningrad
  • Vlag: Rusland
  • Bemanning: 70
  • cadetten: 164

Harlingen

De Kruzenshtern was in 2014 in Nederland. Het schip was aangemeld voor The Tall Ships Races Harlingen 2014. Op 3 juli van dat jaar meerde de Kruzenshtern in de Friese Waddenhaven af. Behalve de Kruzenshtern waren er tientallen traditionele zeilschepen die Harlingen aandeden. The Tall Ships Races Harlingen 2014 waren van 3 t/m 6 juli. In 2018 komen de windjammers op 3 tot en met 6 augustus weer naar Harlingen, voor de Tall Ship Races 2018

Lees verder

© 2014 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Sedov, grootste nog varend traditioneel zeilschipDe Sedov, grootste nog varend traditioneel zeilschipDe Sedov is het grootste nog varend traditioneel zeilschip. Deze viermastbark heeft vele eigenaren en functies gehad en…
De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeDe Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeEen witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische…
De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc is geen erg groot schip, maar het is wel erg mooi en het bekendste van vier zusterschepen uit Midden- en Z…
Tall Ships (zeilreuzen) SAIL Amsterdam 2020Tall Ships (zeilreuzen) SAIL Amsterdam 2020SAIL Amsterdam is een vijfjaarlijks maritiem evenement, de eerstvolgende keer dat het georganiseerd wordt is in 2020 (in…
Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Sinds 1975 vindt om de vijf jaar het evenement SAIL Amsterdam plaats. In 2015 (de negende editie) stond Noord-Holland va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Windjammer Kruzenshtern - opleidingsschip uit Rusland"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Vaartuigen
Bronnen en referenties: 8
Schrijf mee!