Project Dream – grootste jacht van Nederlandse werf

Project Dream – grootste jacht van Nederlandse werf Voor sommigen is het een jongensdroom: een enorm jacht te kunnen bezitten. Wie er rijk genoeg voor is kan zijn droom laten uitkomen. Project Dream is zo'n jongensdroomjacht. In februari 2013 is het grootste jacht dat in Nederland is gebouwd klaar voor het water. Project Dream verlaat na vier jaar de Feadschip-werf van Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Makkum.

Vier jaar

Ruim vier jaar bereidde de werf de bouw voor, maakte de ontwerpen en bouwde het jacht. In februari 2013 is het klaar. Project Dream - om zoveel mogelijk de anonimiteit van het schip en de eigenaar te waarborgen, werd het gebouwd onder deze projectnaam - is het grootste jacht dat ooit in Nederland is gebouwd. De bouwer laat niets los over de eigenaar en ook niet over de prijs. In de laatste week van februari 2013 wordt het schip in Harlingen klaargemaakt voor proefvaarten. De eigenaar zou de Russische staalmiljardair Andrei Skoch zijn, maar hij laat dat liever in het midden. Het schip vaart onder de naam 'Madame Gu'.

Lang

In het schip zijn ruim een miljoen arbeidsuren gestoken. De werf heeft 250 mensen in dienst en daarnaast zijn delen van de bouw door andere bedrijven verzorgd.
Het schip is geconstrueerd door Voogt Naval Architects, een onderdeel van Feadship. Voor het ontwerp tekent Andrew Winch Designs uit Engeland.
De maten van het schip zijn:
  • 99 meter lang;
  • 13,60 meter breed;
  • 4,60 meter diepgang.

Romp

De romp van Project Dream is in Papendrecht gebouwd, het zusterbedrijf van de Feadship-werf.
Bron: Persfoto FeadshipBron: Persfoto Feadship
Bijzonderheden:
  • stalen romp;
  • opbouw van aluminium;
  • 6 cabines voor 12 passagiers;
  • 18 cabines voor de 36 bemanningsleden;
  • kilomters electriciteitskabel;
  • 1500 lichtpunten.

Dek

Het dek is uitgerust met 1000 meter aan roosters voor de veiligheid van passagiers en bemanning.
Aandrijving:
  • 4 motoren;
  • totaal vermogen van 20.000 pk;
  • 3 generatoren van elk 498 kW/ 1500 toeren per minuut;
  • topsnelheid is 24 knopen = 44 kilometer per uur.
Het schip is snel, maar kan ook erg stil varen. Alles is er op gericht dat de passagiers geen geluidshinder ervaren. Ook de airconditioning aan boord is zo gebouwd dat er zo weinig mogelijk geruis ontstaat.

Brandstof

Het schip kan op vier motoren varen maar ook op een enkele. Dat scheelt machinelawaai en diesel. Het is gebouwd om Trans-Atlantische vaartochten te maken.
Diesel:
  • Brandstoftanks hebben een capaciteit van 250.000 liter
Water:
  • De watertanks hebben een capaciteit van 50.000 liter.

Helikopter

Onderdeks bevindt zich een helikopterhangar. Met een lift komt de heli naar boven. Als de helikopter niet aan boord is, kan de hangar door de bemanningsleden gebruikt worden als sportlokaal.

Bijboten

Aan boord zijn ook twee bijboten van elk 11 meter lang. Deze boten worden gebruikt om gasten van en naar het jacht te varen. De diepgang van Project Dream verhindert het schip om in de meeste havens aan te leggen. Dream Project is een custom built schip, wat wil zeggen dat het volledig naar de wens van de eigenaar is gebouwd.

Feadship

Feadship is gespecialiseerd in custom built jachten. Het bedrijf is geworteld in Nederland en de geschiedenis gaat terug tot 1849. Feadship staat zich voor op vakmanschip en werkt volgens het principe: we kunnen niet alles maar wat we kunnen doen we goed.
Het bedrijf is gevestigd door Royal Van Lent en Koninklijke De Vries Scheepsbouw samen met De Voogt Naval Architects in 1949. Feadship betekent First Export Association of Dutch Shipbuilders.
Het hoofdkantoor staat in Haarlem.

Feadship Holland

  • Leidsevaart 574
  • 2014 HT Haarlem

Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Ecoliner – Project SailEcoliner – Project SailDe Ecoliner moet het vrachtschip van de toekomst worden, een innovatief ontwerp. De door de wind voortgeblazen vrachtvaa…
Papendrecht, een dorp met stedelijk allurePapendrecht, het dorp aan de rivier. Al ruim 900 jaar de plaats waar hard gewerkt wordt, waar men ambitieus is en de rui…
Wat is Google Deep Dream?Wat is Google Deep Dream?Google heeft een software ontwikkeld waarmee foto’s op een bijzondere wijze worden bewerkt. Onder de naam Deep Dream wer…
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…

KNRM – Grote beurt voor alle reddingbotenKNRM – Grote beurt voor alle reddingbotenDe reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten di…
Wrakken in de WaddenzeeWrakken in de WaddenzeeIn de Waddenzee liggen diverse scheepswrakken die een bron van plezier en kennis vormen voor duikers en archeologen. Sto…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Feadship
  • Leeuwarder Courant
  • www.watertrends.be
  • www.feadship.nl
  • Afbeelding bron 1: Persfoto Feadship
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 10-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.