Project Dream grootste jacht van Nederlandse werf
Voor sommigen is het een jongensdroom: een enorm jacht te kunnen bezitten. Wie er rijk genoeg voor is kan zijn droom laten uitkomen. Project Dream is zo'n jongensdroomjacht. In februari 2013 is het grootste jacht dat in Nederland is gebouwd klaar voor het water. Project Dream verlaat na vier jaar de Feadschip-werf van Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Makkum.
Vier jaar
Ruim vier jaar bereidde de werf de bouw voor, maakte de ontwerpen en bouwde het jacht. In februari 2013 is het klaar. Project Dream - om zoveel mogelijk de anonimiteit van het schip en de eigenaar te waarborgen, werd het gebouwd onder deze projectnaam - is het grootste jacht dat ooit in Nederland is gebouwd. De bouwer laat niets los over de eigenaar en ook niet over de prijs. In de laatste week van februari 2013 wordt het schip in Harlingen klaargemaakt voor proefvaarten. De eigenaar zou de Russische staalmiljardair Andrei Skoch zijn, maar hij laat dat liever in het midden. Het schip vaart onder de naam 'Madame Gu'.
Lang
In het schip zijn ruim een miljoen arbeidsuren gestoken. De werf heeft 250 mensen in dienst en daarnaast zijn delen van de bouw door andere bedrijven verzorgd.
Het schip is geconstrueerd door
Voogt Naval Architects, een onderdeel van Feadship. Voor het ontwerp tekent
Andrew Winch Designs uit Engeland.
De maten van het schip zijn:
- 99 meter lang;
- 13,60 meter breed;
- 4,60 meter diepgang.
Romp
De romp van Project Dream is in Papendrecht gebouwd, het zusterbedrijf van de Feadship-werf.
Bron: Persfoto Feadship Bijzonderheden:
- stalen romp;
- opbouw van aluminium;
- 6 cabines voor 12 passagiers;
- 18 cabines voor de 36 bemanningsleden;
- kilomters electriciteitskabel;
- 1500 lichtpunten.
Dek
Het dek is uitgerust met 1000 meter aan roosters voor de veiligheid van passagiers en bemanning.
Aandrijving:
- 4 motoren;
- totaal vermogen van 20.000 pk;
- 3 generatoren van elk 498 kW/ 1500 toeren per minuut;
- topsnelheid is 24 knopen = 44 kilometer per uur.
Het schip is snel, maar kan ook erg stil varen. Alles is er op gericht dat de passagiers geen geluidshinder ervaren. Ook de airconditioning aan boord is zo gebouwd dat er zo weinig mogelijk geruis ontstaat.
Brandstof
Het schip kan op vier motoren varen maar ook op een enkele. Dat scheelt machinelawaai en diesel. Het is gebouwd om Trans-Atlantische vaartochten te maken.
Diesel:
- Brandstoftanks hebben een capaciteit van 250.000 liter
Water:
- De watertanks hebben een capaciteit van 50.000 liter.
Helikopter
Onderdeks bevindt zich een helikopterhangar. Met een lift komt de heli naar boven. Als de helikopter niet aan boord is, kan de hangar door de bemanningsleden gebruikt worden als sportlokaal.
Bijboten
Aan boord zijn ook twee bijboten van elk 11 meter lang. Deze boten worden gebruikt om gasten van en naar het jacht te varen. De diepgang van Project Dream verhindert het schip om in de meeste havens aan te leggen. Dream Project is een
custom built schip, wat wil zeggen dat het volledig naar de wens van de eigenaar is gebouwd.
Feadship
Feadship is gespecialiseerd in
custom built jachten. Het bedrijf is geworteld in Nederland en de geschiedenis gaat terug tot 1849. Feadship staat zich voor op vakmanschip en werkt volgens het principe:
we kunnen niet alles maar wat we kunnen doen we goed.
Het bedrijf is gevestigd door
Royal Van Lent en
Koninklijke De Vries Scheepsbouw samen met
De Voogt Naval Architects in 1949. Feadship betekent
First Export Association of Dutch Shipbuilders.
Het hoofdkantoor staat in Haarlem.
Feadship Holland
- Leidsevaart 574
- 2014 HT Haarlem
Lees verder