KNRM – Grote beurt voor alle reddingboten

KNRM – Grote beurt voor alle reddingboten De reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten die onder haar vlag varen elke drie jaar grondig nakijken. Het is de Grote Beurt voor de reddingboten. De boten gaan ervoor naar IJmuiden, waar ze in het water worden getest en in een loods van onder tot boven worden nagekeken. Soms wordt er een verandering doorgevoerd, een materiaalmodificatie.

Onderhoud aan het materieel


Grote beurt voor de reddingboten

De wintermaanden zijn voor de reddingboten de rustige maanden. De watersport ligt grotendeels stil en de reddingboten hoeven veel minder voor acties uit te varen. De opstappers hebben het dan wat rustiger, al gaan de oefeningen in elk seizoen, ook in de winter, gewoon door. De wintermaanden worden ook gebruikt voor het opknappen van de boot en voor groot onderhoud. Bij de KNRM loopt het winterseizoen van november tot en met april.

Klussen aan boord

Opstappers doen zelf klussen aan boord en onderhouden de reddingboot. Voor de driejaarlijkse grote beurt verhuist de boot naar IJmuiden. De kleinere types gaan op de trailers, de grotere varen naar IJmuiden. In IJmuiden is de kade met de werkplaats van de KNRM. De stations waar de reddingboot tijdelijk afwezig is, krijgt een andere boot van dezelfde klasse in bruikleen. Geen station van de KNRM blijft zonder reddingboot zitten.

KNRM Klasse

De vloot van de KNRM bestaat uit verschillende typen boten en het is een van de modernste vloten ter wereld. De boten worden bekostigd uit schenkingen, legaten en erfenissen en de naam van de boot is afgeleid van de schenker. De KNRM werkt met verschillende boten van verschillende grootte en mogelijkheden: de klassen. Elke klasse heeft zijn eigen specialiteit.

15 tot 19 meter lang

  • Arie Visser klasse
  • Johannes Frederik klasse
  • Specialiteit: all-weather schepen

10 tot 11 meter lang

  • Valentijn klasse
  • Specialiteit: strandreddingboot

9 meter lang

  • Nicolaas klasse
  • Specialiteit: binnenwateren

7 meter lang

  • Atlantic klasse
  • Specialiteit: open binnenwater
Daarnaast heeft de KNRM nog kleine Rigid Inflatable Boats (RIBs) die als reserveboten worden ingezet. Alle boten van de vloot, van groot tot klein, worden eens in de drie jaar door de handen genomen.

Op de weegschaal

De boot wordt nagekeken op slijtage en onvolkomenheden en zo nodig worden onderdelen vervangen of aangepast. De onderhoudsbeurt duurt ongeveer een maand. De boot wordt bij binnenkomst gewogen en aan het eind van de onderhoudsbeurt gaat hij nog een keer op de weegschaal. Als er schommelingen in het gewicht zitten kan dat wijzen op een lek.

Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandFoto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Proefvaart na de onderhoudsbeurt

De monteurs maken voor en na de onderhoudsbeurt een proefvaart. Na de eerste proefvaart wordt de boot gestript en schoongemaakt. Schimmels worden verwijderd met een hogedrukspuit en daarna gaat de boot de loods in om te drogen. De sleeptros wordt nagekeken en zonodig vervangen.

MaMo

Soms worden er dingen aangepast aan de boot, een zogenaamde MaMo, materiaalmodificatie. Een voorbeeld van zo'n MaMo is een lamp die op alle boten van dezelfde klasse extra wordt gemonteerd. Alle aanpassingen worden bijgehouden in een document. Als na de onderhoudsbeurt de reddingboot helemaal tip top in orde is, gaat hij weer naar zijn thuisstation en vertrekt de vervangende KNRM boot naar een volgende klus of naar IJmuiden.

Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op AmelandMuseumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op AmelandIn de Ballumerbocht, voormalige aanleghaven van de beurtschippers die tussen Ameland en Harlingen voeren, ligt niet alle…
Oude Reddings GlorieOude Reddings GlorieOude Reddings Glorie is een vereniging van mensen die een oude reddingboot van de Nederlandse reddingsmaatschappij bezit…
Op Drift – romantische thriller van Thijs VisserrecensieOp Drift – romantische thriller van Thijs Visser'Op Drift' is het vierde boek van Thijs Visser. Het kwam in 2018 uit. Eerder verschenen ‘Terug naar de toren’, ‘De toren…

De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco (witte zwaan) is een Braziliaans opleidingsschip. De naam is afkomstig uit het lijflied van de Braziliaa…
Project Dream – grootste jacht van Nederlandse werfProject Dream – grootste jacht van Nederlandse werfVoor sommigen is het een jongensdroom: een enorm jacht te kunnen bezitten. Wie er rijk genoeg voor is kan zijn droom lat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KNRM logo
  • www.knrm.nl
  • De reddingboot
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 03-09-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.