KNRM Grote beurt voor alle reddingboten

KNRM  Grote beurt voor alle reddingboten De reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten die onder haar vlag varen elke drie jaar grondig nakijken. Het is de Grote Beurt voor de reddingboten. De boten gaan ervoor naar IJmuiden, waar ze in het water worden getest en in een loods van onder tot boven worden nagekeken. Soms wordt er een verandering doorgevoerd, een materiaalmodificatie.

Onderhoud aan het materieel


Grote beurt voor de reddingboten

De wintermaanden zijn voor de reddingboten de rustige maanden. De watersport ligt grotendeels stil en de reddingboten hoeven veel minder voor acties uit te varen. De opstappers hebben het dan wat rustiger, al gaan de oefeningen in elk seizoen, ook in de winter, gewoon door. De wintermaanden worden ook gebruikt voor het opknappen van de boot en voor groot onderhoud. Bij de KNRM loopt het winterseizoen van november tot en met april.

Klussen aan boord

Opstappers doen zelf klussen aan boord en onderhouden de reddingboot. Voor de driejaarlijkse grote beurt verhuist de boot naar IJmuiden. De kleinere types gaan op de trailers, de grotere varen naar IJmuiden. In IJmuiden is de kade met de werkplaats van de KNRM. De stations waar de reddingboot tijdelijk afwezig is, krijgt een andere boot van dezelfde klasse in bruikleen. Geen station van de KNRM blijft zonder reddingboot zitten.

KNRM Klasse

De vloot van de KNRM bestaat uit verschillende typen boten en het is een van de modernste vloten ter wereld. De boten worden bekostigd uit schenkingen, legaten en erfenissen en de naam van de boot is afgeleid van de schenker. De KNRM werkt met verschillende boten van verschillende grootte en mogelijkheden: de klassen. Elke klasse heeft zijn eigen specialiteit.

15 tot 19 meter lang

  • Arie Visser klasse
  • Johannes Frederik klasse
  • Specialiteit: all-weather schepen

10 tot 11 meter lang

  • Valentijn klasse
  • Specialiteit: strandreddingboot

9 meter lang

  • Nicolaas klasse
  • Specialiteit: binnenwateren

7 meter lang

  • Atlantic klasse
  • Specialiteit: open binnenwater
Daarnaast heeft de KNRM nog kleine Rigid Inflatable Boats (RIBs) die als reserveboten worden ingezet. Alle boten van de vloot, van groot tot klein, worden eens in de drie jaar door de handen genomen.

Op de weegschaal

De boot wordt nagekeken op slijtage en onvolkomenheden en zo nodig worden onderdelen vervangen of aangepast. De onderhoudsbeurt duurt ongeveer een maand. De boot wordt bij binnenkomst gewogen en aan het eind van de onderhoudsbeurt gaat hij nog een keer op de weegschaal. Als er schommelingen in het gewicht zitten kan dat wijzen op een lek.

Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandFoto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Proefvaart na de onderhoudsbeurt

De monteurs maken voor en na de onderhoudsbeurt een proefvaart. Na de eerste proefvaart wordt de boot gestript en schoongemaakt. Schimmels worden verwijderd met een hogedrukspuit en daarna gaat de boot de loods in om te drogen. De sleeptros wordt nagekeken en zonodig vervangen.

MaMo

Soms worden er dingen aangepast aan de boot, een zogenaamde MaMo, materiaalmodificatie. Een voorbeeld van zo'n MaMo is een lamp die op alle boten van dezelfde klasse extra wordt gemonteerd. Alle aanpassingen worden bijgehouden in een document. Als na de onderhoudsbeurt de reddingboot helemaal tip top in orde is, gaat hij weer naar zijn thuisstation en vertrekt de vervangende KNRM boot naar een volgende klus of naar IJmuiden.

Lees verder

© 2013 - 2020 Piejet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op het onderhoud van uw autoHet onderhouden van een auto is een kostenpost waar automobilisten niet onderuit kunnen. Een grote beurt is één keer uit…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Wat kost een auto aan onderhoudWat kost een auto aan onderhoudReparatie en onderhoud maken samen met de brandstofkosten en verzekering een belangrijk deel uit van de kosten bij gebru…
Harmony of the Seas - grootste cruiseschip ter wereldHarmony of the Seas - grootste cruiseschip ter wereldHarmony of the Seas is het grootste cruiseschip ter wereld. Het is het zusterschip van de Allure of the Seas en Oasis of…

De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipIn Antwerpen van 28 mei tot 2 juni 2013: de Cisne Branco of witte zwaan. Een Braziliaans opleidingsschip uit de Tall Shi…
Project Dream  grootste jacht van Nederlandse werfProject Dream grootste jacht van Nederlandse werfVoor sommigen is het een jongensdroom: een enorm jacht te kunnen bezitten. Wie er rijk genoeg voor is kan zijn droom lat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KNRM logo
  • www.knrm.nl
  • De reddingboot
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "KNRM Grote beurt voor alle reddingboten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Piejet
Laatste update: September 2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Reddingboot
Bronnen en referenties: 5
Schrijf mee!