InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > KNRM Grote beurt voor alle reddingboten

KNRM Grote beurt voor alle reddingboten

KNRM  Grote beurt voor alle reddingboten De reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten die onder haar vlag varen elke drie jaar grondig nakijken. Het is de Grote Beurt voor de reddingboten. De boten gaan ervoor naar IJmuiden, waar ze in het water worden getest en in een loods van onder tot boven worden nagekeken. Soms wordt er een verandering doorgevoerd, een materiaalmodificatie.

Onderhoud aan het materieel

Grote beurt voor de reddingboten

De wintermaanden zijn voor de reddingboten de rustige maanden. De watersport ligt grotendeels stil en de reddingboten hoeven veel minder voor acties uit te varen. De opstappers hebben het dan wat rustiger, al gaan de oefeningen in elk seizoen, ook in de winter, gewoon door. De wintermaanden worden ook gebruikt voor het opknappen van de boot en voor groot onderhoud. Bij de KNRM loopt het winterseizoen van november tot en met april.

Klussen aan boord

Opstappers doen zelf klussen aan boord en onderhouden de reddingboot. Voor de driejaarlijkse grote beurt verhuist de boot naar IJmuiden. De kleinere types gaan op de trailers, de grotere varen naar IJmuiden. In IJmuiden is de kade met de werkplaats van de KNRM. De stations waar de reddingboot tijdelijk afwezig is, krijgt een andere boot van dezelfde klasse in bruikleen. Geen station van de KNRM blijft zonder reddingboot zitten.

KNRM Klasse

De vloot van de KNRM bestaat uit verschillende typen boten en het is een van de modernste vloten ter wereld. De boten worden bekostigd uit schenkingen, legaten en erfenissen en de naam van de boot is afgeleid van de schenker. De KNRM werkt met verschillende boten van verschillende grootte en mogelijkheden: de klassen. Elke klasse heeft zijn eigen specialiteit.

15 tot 19 meter lang

  • Arie Visser klasse
  • Johannes Frederik klasse
  • Specialiteit: all-weather schepen

10 tot 11 meter lang

  • Valentijn klasse
  • Specialiteit: strandreddingboot

9 meter lang

  • Nicolaas klasse
  • Specialiteit: binnenwateren

7 meter lang

  • Atlantic klasse
  • Specialiteit: open binnenwater
Daarnaast heeft de KNRM nog kleine Rigid Inflatable Boats (RIBs) die als reserveboten worden ingezet. Alle boten van de vloot, van groot tot klein, worden eens in de drie jaar door de handen genomen.

Op de weegschaal

De boot wordt nagekeken op slijtage en onvolkomenheden en zo nodig worden onderdelen vervangen of aangepast. De onderhoudsbeurt duurt ongeveer een maand. De boot wordt bij binnenkomst gewogen en aan het eind van de onderhoudsbeurt gaat hij nog een keer op de weegschaal. Als er schommelingen in het gewicht zitten kan dat wijzen op een lek.

Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandFoto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Proefvaart na de onderhoudsbeurt

De monteurs maken voor en na de onderhoudsbeurt een proefvaart. Na de eerste proefvaart wordt de boot gestript en schoongemaakt. Schimmels worden verwijderd met een hogedrukspuit en daarna gaat de boot de loods in om te drogen. De sleeptros wordt nagekeken en zonodig vervangen.

MaMo

Soms worden er dingen aangepast aan de boot, een zogenaamde MaMo, materiaalmodificatie. Een voorbeeld van zo'n MaMo is een lamp die op alle boten van dezelfde klasse extra wordt gemonteerd. Alle aanpassingen worden bijgehouden in een document. Als na de onderhoudsbeurt de reddingboot helemaal tip top in orde is, gaat hij weer naar zijn thuisstation en vertrekt de vervangende KNRM boot naar een volgende klus of naar IJmuiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KNRM logo
  • www.knrm.nl
  • De reddingboot
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "KNRM Grote beurt voor alle reddingboten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-09-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Reddingboot
Schrijf mee!