De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vrede

De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vrede Een witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische opleidingsschip maakt deel uit van een reeks van zes schepen die op de Lenin scheepswerf van Gdansk werden gebouwd. De Mir is een vrij recent schip. Het dateert uit 1987. Het is het op één na grootste zeilschip en sleepte al verschillende prijzen in de wacht tijdens verschillende races. De bemanning is erg gedisciplineerd en loopt perfect in de pas op parades.

Bouw van het schip

De Mir is een redelijk recent schip. In tegenstelling tot andere Tall Ships die dateren uit de periode van WOI, werd de Mir gebouwd in 1987. De Mir is het derde schip in een reeks van zes zusterschepen in de M108-klasse, ook MIR-klasse genoemd. Het eerste schip dat gebouwd werd in deze reeks is de Dar Mlodziezy, een Pools schip. De andere zusterschepen zijn de Khersones en de Druzhba uit Oekraïne en de Russische Nadezhda en Pallada.De Mir werd gebouwd op de Lenin scheepswerf, in Gdansk in Polen. De architect is Zygmunt Choren. Het schip werd van in het begin gebouwd als opleidingsschip.

Geschiedenis van het schip

Recent schip

Het schip werd gebouwd in 1987 en op 1 december 1987 werd de Russische vlag gehesen. Het schip werd "Mir" gedoopt, wat in het Russisch "vrede" betekent.

Winnaar van verschillende internationale races

Sinds 1988 neemt het schip deel aan de internationale races voor opleidingsschepen. De Mir is ook het enigste A-class schip dat al verschillende races heeft gewonnen. De Mir staat bekend als de snelste windjammer en als het snelste schip in de Tall Ships Races. Het zeilen gebeurt nog op de traditionele manier. Het schip heeft al verschillende malen een race gewonnen. In de Grand Regatta Colombus - 92 was de Mir de absolute winnaar. Deze race werd ingericht precies vijfhonderd jaar na de ontdekking van Amerika door Christoffel Colombus. Een van de belangrijkste prijzen werd aan de bemanning overhandigd door Koning Juan Carlos I in hoogst eigen persoon. Het schip neemt ook geregeld deel aan de Tall Ships Races en ook daar komt het geregeld als winnaar uit de bus.

Bemanning en trainees

Het schip heeft een maximale capaciteit van 199 mensen aan boord. De bemanning bestaat uit een vaste crew, uit officieren en uit leerlingen. Deze kunnen zowel Russisch als van andere nationaliteiten zijn. De meeste leerlingen zijn tussen 18 en 25 jaar. Zij worden trainees genoemd. Kinderen onder 15 jaar zijn toegelaten, mits begeleid door een volwassenen. Ook oudere mensen worden toegelaten. Meevaren met de Mir kan echter niet gratis, er moet een bepaald bedrag neergeteld worden om mee te mogen. Dit bedrag hangt af van de periode en van de streek waarin het schip zich bevindt. Op die manier tracht het schip een deel van zijn kosten te dekken, want zo'n groot schip onderhouden vergt natuurlijk heel veel geld.

Uitrusting en inrichting

Het schip is modern uitgerust. Er is warm water aan boord en het is uitgerust met een volledige ziekenzaal, met chirurg aan boord. Er wordt traditioneel gezeild: er zijn geen lieren en winches. Naast zeiltrainingen wordt het schip ook ingezet voor opleidingen in maritieme wetenschappen en oceanografie.

Karakteristieken van de Mir

  • Bouwjaar: 1987
  • Scheepswerf: Lenin in Gdansk, Polen
  • Architect: Zygmunt Chorden
  • Soort schip: driemastvolschip, opleidingsschip
  • Derde schip uit een reeks van zes schepen van de M108-klasse, ook Mir-klasse genoemd
  • Naam: Mir, wat "vrede" in het Russisch betekent
  • Vlag: Russiche vlag, op het schip gehesen op 1 december 1987
  • Thuishaven: Sint-Petersburg
  • Materiaal: romp gebouwd uit staal
  • Lengte: 109,6 meter overall; 94,6 meter. De Mir is het op één na langste varende zeilschip, na de Sedov, die 117,5 meter overall meet, en dus zo'n 8 meter langer is.
  • Breedte: 14 meter
  • Diepgang: 6,40 meter
  • Maximaal zeiloppervlak: 2771 m²
  • Maximale masthoogte: 50,10 meter
  • Maximale bezetting aan boord: 199 man
© 2010 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de MirDe Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de MirDe Dar Mlodziezy is het eerste van zes Russische en Poolse zusterschepen die op de Lenin scheepswerf in Gdansk werden ge…
De Fryderyk Chopin, tall ship van de A-klasse uit PolenDe Fryderyk Chopin, tall ship van de A-klasse uit PolenDe Fryderyk Chopin is een opleidingsschip dat gebouwd werd op de Lenin scheepswerf in Gdansk en dat onder Poolse vlag va…
De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc is geen erg groot schip, maar het is wel erg mooi en het bekendste van vier zusterschepen uit Midden- en Z…
De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II is de opvolger van het tall ship Shabab Oman. Dit tall ship dat onder Omaanse vlag vaart, werd in het…

De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipDe Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipNiet meteen het grootste tall ship, het opleidingsschip Dewaruci. Maar wel één van de mooiste en zeker het muzikaalst. E…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arend Vermazeren, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.tall-shipmir.com
  • Wikipedia
  • Perlsealing.web-log.nl
  • https://www.sail.nl/schepen-sail-2015/deelnemendetallships/mir?lpg=3416
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.