De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rust
Een van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vlaggenschip van de DSST. Kenmerkend voor dit schip was zijn groene romp en de smaragdgroene zeilen. Het schip wordt gebruikt in publiciteitsstunten voor Brouwerij Beck en Co. De Alexander von Humboldt is echter sinds 2011 uit de vaart en op rust. Het is nu een hotel en gastronomisch schip. Zijn plaats op zee is ingenomen door zijn opvolger, de Alexander von Humboldt II.
Bouw van het schip
Reserve
De Alexander von Humboldt is een Duits schip dat werd gebouwd in 1906 in Bremen. In oude documenten werden twee namen teruggevonden: de Reserve Sonderburg en de Reserve Fehmambelt. Vast staat dat op de scheepsbel de naam Reserve is teruggevonden. Het schip zal deze naam blijven dragen tot in 1988. Het is pas dan dat het zal worden omgedoopt tot Alexander von Humboldt.
Van lichtschip naar bark
Oorspronkelijk was het een lichtschip of een drijvende vuurtoren, dat wordt ingezet in de Noord- en de Baltische Zee. In 1988 wordt het omgebouwd tot bark en wordt het een schoolschip dat geregeld deelneemt aan de Tall Ships Races.
Geschiedenis van het schip
Actief in Baltische en Noordzee
Van 1920 tot 1945 was de thuishaven van de Reserve Kiel-Holtenau. In 1945 nam het schip de plaats in van het gebombardeerde schip "Kiel". Het werd ingezet in de Baltische zee. In 1957 werd het schip aangevaren door het Finse schip Satu. Het zonk, maar werd terug bovengehaald en hersteld. Twee jaar later, in 1959, werd het terug in vaart gezet. In 1967 nam het schip de plaats in van de Amrumbank, dat toen uit de vaart was gehaald. Zijn werkterrein werd verlegd naar de Noordzee.
Opleidingschip
In 1986 werd het schip opnieuw aangevaren door een schip uit Liberia, de Ocean Wind. Het werd opgehaald, naar Wilhelmshaven gesleept en hersteld. Het kreeg daar de naam Confidentia en kreeg Bremerhaven als thuishaven. De Deutsche Stiftung Sail Training (DSST) kocht het schip op en maakte er een tall ship van. Het werd een schoolschip, wat betekent dat er
jongeren mee mogen die tussen 15 en 25 jaar oud zijn. Bedoeling is dat deze jongeren leren zeilen, zich onderwerpen aan de discipline aan boord, genieten van nieuwe oorden en kennismaken met vreemde culturen. Het lichtschip werd omgebouwd tot bark.
Alexander von Humboldt
In 1988 kreeg het vernieuwde schip de naam Alexander von Humboldt, naar de naam van de beroemde Duitse ontdekker en globetrotter. De romp werd groen geschilderd. Het schip kreeg ook smaragdgroene zeilen, dit als reclamestunt voor de sponsor Beck & Co, de Duitse brouwer van het Beck's Bier. Ondertussen is de reclamecampagne afgelopen, maar de groene zeilen zijn gebleven. Het is zo'n beetje het herkenningspunt van het schip geworden.
Alex
De bemanning heeft als koosnaampje "Alex" voor het schip uitgekozen. In 20 jaar tijd heeft de Alexander von Humboldt zo'n 560.000 kilometer afgelegd.
Globetrotter Alexander von Humboldt achterna
Van oktober 2003 tot mei 2004 maakte de "Alex" een tocht naar Zuid-Amerika en naar de Caraïben. Het volgde daarbij de route van de Tall Ships uit de 19de eeuw en het spoor van ontdekkingsreiziger Alexander von Humboldt. Deze ondernam van 1799 tot 1804 een expeditie naar Zuid-Amerika. In 2005 ondernam het schip een tweede reis naar Zuid-Amerika. Op 13 januari 2006 passeerde het schip de Cap Hoorn. Dit maakte van de Alexander von Humboldt het eerste schip onder Duitse vlag dat sinds 1949 rond de Cap Hoorn is gevaren. Eenmaal de kaap voorbij ging de bemanning van boord en vond er een crew-wissel plaats. Op 17 januari 2006 vervolgde het schip zijn route.
Tall Ships Races
De Alexander von Humboldt neemt ook geregeld deel aan de Tall Ships Races en kan dan op verschillende plaatsen bewonderd worden samen met andere kathedralen van de zee. In Antwerpen was het al verschillende malen te gast en viel het extra op met zijn groene zeilen. Ook de vriendelijke bemanning waren graag geziene gasten in alle havens.
Alexander von Humboldt II
Gezien de hoge leeftijd van het schip werd in 2008 gestart met de bouw van de
Alexander von Humboldt II. Het schip werd in mei 2011 te water gelaten. Oorspronkelijk had de Alexander von Humboldt II een groene romp met witte zeilen maar nadat Brouwerij Beck en Co ook sponsor werd van het nieuwe schip, werden terug groene zeilen gehesen. Het schip, kortweg Alex II genoemd, nam in 2016 deel aan de Tall Ships Races van Antwerpen naar Lissabon, van Lissabon naar Cádiz en van Cádiz naar A Coruña.
Trainees uit verschillende landen konden in Antwerpen mee aan boord gaan van de Alex II en de ervaring van hun leven beleven!
Alexander von Humboldt op rust
Nu de opvolging verzekerd is met de Alexander von Humboldt II werd de Alexander von Humboldt op rust gezet. De oude Alex werd in de Bremer Europahaven gelegd en fungeert daar nu als hotel en als gastronomisch schip. In het voorjaar van 2016 werd het schip verlegd en ging het op een nieuwe plaats voor anker.
Karakteristieken van de Alexander von Humboldt
- Bouwjaar: 1906
- Thuishaven: Bremerhaven (Duitsland)
- Type schip: oorspronkelijk een lichtschip, in 1988 omgebouwd tot bark
- Driemaster met 25 smaragdgroene zeilen
- Lengte: 62,55 meter
- Breedte: 8,02 meter
- Oorspronkelijke naam: Reserve (Sonderburg of Fehmambelt)
- Huidige naam: Alexander von Humboldt
- Koosnaam: Alex
- Tall ship van de A-class
- Schoolschip van de DSST (Deutsche Stiftung Sail Training)
- Bemanning: 60 man, waarvan 25 vaste bemanningsleden en 35 leerlingen met verschillende nationaliteiten
- Uitgerust met een dieselmotor die kan worden ingezet wanneer er niet kan gezeild worden.