De Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzen

De Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzen Het Venezolaanse tall ship Simon Bolivar heeft nog drie andere zusterschepen: het gekende Mexicaanse tall ship Cuauhtemoc en de twee minder bekende schepen Gloria en Guayas. Ze werden alle vier gebouwd op dezelfde scheepswerf in Bilbao, Spanje. De Simon Bolivar heeft als bijnaam "ambajador sin fronteras", wat ambassadeur zonder grenzen betekent. Naast zijn taak als opleidingsschip laat de Simon Bolivar andere volkeren immers ook kennis maken met de Venezolaanse cultuur en tracht het de vriendschapsbanden met de landen die het bezoekt te verstevigen. De Simon Bolivar is een Venezolaans tall ship. Het werd gebouwd in Bilbao (Spanje) op de scheepswerf Celaya S.A., net als haar drie zusterschepen: de Mexicaanse Cuauhtemoc, de Colombiaanse Gloria en de Ecuadoriaanse Guayas. Vooral de Simon Bolivar en de Cuauhtemoc zijn in Europa bekend. Ze nemen vaak deel aan Tall Ships Races.

Simon Bolivar

Simon Bolivar: betekenis

Het Venezolaanse tall ship Simon Bolivar werd genoemd naar de Zuid-Amerikaanse vrijheidsstrijder Simon Bolivar. Deze was actief in Bolivia (naar hem genoemd), Colombia, Peru, Ecuador, Panama en Venezuela. Het boegbeeld van het tall ship verwijst naar de vrijheidsstrijder.

Bouw en geschiedenis

De Simon Bolivar werd gebouwd in 1980 in Bilbao, Spanje op de scheepswerf Celaya S.A. De bouwstijl van het schip is dat van de Duitse firma Blohm & Voss, net als de Gorch Fock, de USCGC Eagle en de NRP Sagres. De Simon Bolivar liep van stapel in Bilbao op 21 november 1979 en hees de Venezolaanse vlag in 1980. Na te hebben deelgenomen aan verschillende races, werd het schip van 2002 tot 2008 hersteld in de scheepswerf van Puerto Cabello.

Twee opdrachten: opleidingsschip en ambassadeur

De Simon Bolivar heeft twee opdrachten. Eerst en vooral is het een opleidingsschip van de Venezolaanse Zeemacht. Aan boord van het schip worden cadetten opgeleid en krijgen ze lessen in zeemanschap. Maar ze krijgen zeker ook morele waarden mee als vriendschap, liefde, respect, etc. Het schip is dan ook erg bekend en geliefd in Noord- en Zuid-Amerika waar het schip reeds deelnam aan verschillende Tall Ships Races. In 1986 en in 2000 nam het schip deel aan Operation Sail, waarbij het tweemaal in New York kwam. In 2010 nam het deel aan de Velas Sudamerica, een historische zeiltocht in Zuid-Amerika waaraan elf tall ships deelnamen.

De tweede opdracht van het schip is zeker even belangrijk en is weerspiegeld in de bijnaam van de Simon Bolivar: El Embajador sin fronteras, de ambassadeur zonder grenzen. Deze naam kreeg het schip omdat de bemanning van het schip vriendschapsbanden creëert en versterkt met de zeevloten van alle landen die ze bezoeken. Tevens trachten ze ook de bezoekers kennis te laten maken met de Venezolaanse cultuur daar waar ze aanmeren en dit op alle vlakken (culinair, kunst, geschiedenis).

Naar Europa

Maar ook in Europa liet de Simon Bolivar zich al verscheidene malen zien. Zo in 1989, waar de Simon Bolivar deelnam in Rouen aan de Voiles de la liberté, in 1994 voor de Armada de la liberté en in 1999 voor de Armada du Siècle. In 2011 reisde het schip naar de Azoren, naar Bremerhaven, naar Sint-Petersburg en naar Cádiz. In 2016 was de Venezolaanse Simon Bolivar weer te gast in Europa, meer bepaald in Antwerpen waar het deelnam aan de Tall Ships Races 2016.

Nationale kleuren: geel, rood, blauw

Het schip is van ver herkenbaar door de enorme Venezolaanse vlag die wappert in de wind. Aan de boeg van het schip bengelt een enorme apenvuist in de Venezolaanse kleuren. Deze kleuren (geel, rood en blauw) zijn ook terug te vinden in kleine details zoals bijvoorbeeld versiering rond een anker en op de 'das' die de officieren dragen. Ook de truien van de bemanning bestaan uit de nationale kleuren: sommige leden van de bemanning dragen gele truien, anderen blauwe truien en nog anderen rode truien.

Karakteristieken van de Simon Bolivar
  • Bouwjaar: 1980
  • Bouwplaats: scheepswerf Celaya S.A., Bilbao, Spanje
  • thuishaven: La Guaira, Venezuela
  • Vlag: Venezuela
  • romp: staal
  • scheepstype: bark, opleidingsschip
  • driemaster
  • A - class
  • lengte: 82,40 meter
  • oppervlakte van de zeilen: 1650 m²
  • 23 zeilen
  • 3 dekken
  • 1 dieselmotor
  • bemanning: 16 officieren en 90 matrozen
  • laadvermogen: 1260 ton
  • MMSI nummer 735059037

Wat verstaat men onder 'zusterschip'?

De Simon Bolivar heeft nog drie zusterschepen: de Cuauhtemoc, de Gloria en de Guayas. Maar wat is een zusterschip eigenlijk? Een zusterschip is een term gebezigd in de scheepvaart. Schepen die identiek zijn of grote gelijkenissen vertonen, worden zusterschepen genoemd. Dikwijls zijn het ook schepen die volgens hetzelfde plan werden gebouwd. Door verschillende schepen met hetzelfde constructieplan te bouwen, kan er fors op de kosten bespaard worden. Zusterschepen behoren ook allemaal tot dezelfde klasse. Zijn er grote verschillen tussen schepen van eenzelfde bouwserie, dan spreekt men van een halfzusterschip.

De drie zusterschepen

De CuauhtemocDe Cuauhtemoc
De Cuauhtemoc is een opleidingsschip van de Mexicaanse marine. Zijn bijnaam is Embajador Mexicano y Caballero de los Mares of "Mexicaanse Ambassadeur en Ruiter van de Zeeën". De Cuauhtemoc is het jongste van de vier zusterschepen, die werden gemaakt op basis van tekeningen van de Duitse firma Blohm & Voss van schepen uit de jaren 20 en 30. Het oudste van de vier zusterschepen is de Gloria. Dit vlaggenschip van de Colombiaanse Marine werd gebouwd in 1968. De Guayas is dan weer het opleidingsschip van de Ecuadoraanse Marine. Zoals de drie vorige schepen werd ook dit schip gebouwd op de Scheepswerf Celaya S.A. in Bilbao, Spanje, in 1977.
© 2017 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc is geen erg groot schip, maar het is wel erg mooi en het bekendste van vier zusterschepen uit Midden- en Z…
De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco (witte zwaan) is een Braziliaans opleidingsschip. De naam is afkomstig uit het lijflied van de Braziliaa…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…

Cruiseschip Norwegian Joy: eerste schip met kartbaanCruiseschip Norwegian Joy: eerste schip met kartbaanHet cruiseschip Norwegian Joy is het twaalfde cruiseschip van de Amerikaanse rederij Norwegian Cruise Line. Het is het t…
De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II is de opvolger van het tall ship Shabab Oman. Dit tall ship dat onder Omaanse vlag vaart, werd in het…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sim%C3%B3n_Bol%C3%ADvar_(barque) (op 04.02.2017)
  • https://fr.wikipedia.org/wiki/Sim%C3%B3n_Bolivar_(voilier) (op 04.02.2017)
  • https://es.wikipedia.org/wiki/ARBV_Sim%C3%B3n_Bol%C3%ADvar_(BE-11) (op 04.02.2017)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zusterschip (op 07.02.2017)
  • https://fr.wikipedia.org/wiki/Sim%C3%B3n_Bol%C3%ADvar (op 07.02.2017)
  • http://www.versgeperst.com/nieuws/152167/simon-bolivar-legt-aan.html (op 07.02.2017)
  • https://www.youtube.com/watch?v=9mnA53H0bzg (op 07.02.2017)
  • https://www.youtube.com/watch?v=mkf17dt6wb8: Conexion Sur @ Buque Escuela Simon Bolivar (op 07.02.2017)
Mapa (704 artikelen)
Gepubliceerd: 09-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.